Zooltjes in je skischoenen

[quote]@Pvdh Dus vrees voor je dat de custom zooltjes toch gewoon duurder zijn omdat ze van grotere waarde zijn voor veel gemiddelde gebruikers.

Sndr op 12 jan 2016 18:57

@Sndr de prijs van een product zegt volgens helemaal niets over de waarde die het heeft voor de gebruiker, maar hangt voor een belangrijk deel af van de kostprijs. Bij custom zooltjes ligt die hoger dan bij confectie zolen.
Dat alles zegt nog helemaal niets over het effect van een van beide producten. Duurder betekend niet automatisch beter

@interjrs ik weet niet wat jij precies onder custom / op maakte gemaakte skischoenen verstaat, maar die zijn zeker niet vergelijkbaar geprijsd met standaardschoenen, tenzij je 700 - 800 euro een normale prijs voor een standaar skischoen vindt ? :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@interjrs ik weet niet wat jij precies onder custom / op maakte gemaakte skischoenen verstaat, maar die zijn zeker niet vergelijkbaar geprijsd met standaardschoenen, tenzij je 700 - 800 euro een normale prijs voor een standaar skischoen vindt ? :-)

Chonn op 12 jan 2016 20:30

Nou, een Fischer vacuüm fit kostte mij dik 500 euro (incl fitten). Dat is toch ‘normaal’ voor een high-end schoen?

@GiGi voor de meeste mensen is een standaard / normale skischoen denk ik niet 500 euro, dan zit je inderdaad in de high-end categorie te shoppen. Ik vermoed dat voor de gemiddelde skischoen de prijs eerder richting 300 - 400 euro zit en voor beginnerschoenen nog wat lager.

Ik heb overigens een volledige custom ski schoen (custom binnen/buiten en custom zool) van Daleboot en heb daar iets minder dan 800 euro voor betaald… Voor een ander custom ski schoen zoals die van Strolz zit je ook al gauw richting de 700 - 800 euro vermoed ik nu. Al zou ik nu wellicht ook de Vacuum Fit overwegen als optie.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@chonn voor mn Atomic Hawx was ik twee maanden geleden nog geen 400 piek kwijt, alles inclusief en wellicht nog 50 euro te veel betaald. Dat jij uitgaat van 800 euro is inderdaad een ander verhaal tov een standaard schoen.
Bij custom ga ik dus al uit van de “nieuwe standaard vacuumfit methode”, als ik het zo mag verwoorden. Uiteraard is the sky the limit, maar instappen kun je al vanaf 250 piek daarbij.

400 EUR, is dat inclusief aanpassing van de buitenschaal en een op maat gemaakte binnenzool?

Ik haak ook nog even op de zooltjes.

Er spelen denk ik verschillende dingen. Ten eerste een kleine meerwaarde is ook meerwaarde. En ik kan me goed voorstellen dat mensen die weten dat ze niet de makkelijkste voeten hebben ervoor kiezen die paar tientjes meer uit te geven aan iets wat echt op maat is. Het gaat immers om een gering bedrag als je het afzet tegen de kosten van je schoenen of de rest van je uitrusting.

Ik heb zelf superfeet in mijn rolschaatsen, ja rolschaatsen. Ik speel namelijk roller derby en ik breng ongeveer 4 uur per week door op mijn rolschaatsen. Had eerst het standaard tapijtje/stukje karton. Ben er eentje kwijtgeraakt en heb €35- besteed aan de paar superfeet en ik merk wel degelijk verschil. Ondanks dat ik semi custom heat moldable rolschaatsen heb. Voor wie wil weten hoe dat er uit ziet google even bont quad Skates. Zij doen ook in inlineskates, fiets schoenen en schaatsen.

Let it snow, let snow, let it snow!

@CY325i yupz, 400 euro voor het totaal pakket. Nou zal dit geen high-end model zijn geweest, maar voor mij (komend uit een standaard ski-schoen waar ik 5 jaar op heb geskied) een wereld van verschil in positieve zin. Geen koude voeten meer, betere vorm van de zool (en ik heb erg moeilijke voeten), veel meer controle over schoen en dus over m’n ski’s.
Ik ga hier niet in over merken of vormen, daarin kan een bootfitter je adviseren. Immers is (in mijn optiek) elke voet uniek en moet je het doen met de leest die je hebt. En daar zoek je dan een passende schoen bij.

iemand die nog iets zinnigs kan zeggen over het wel of niet corrigeren van een platte voet? In mijn normale schoen draag ik een zooltje die mijn platte voet (links alleen) wat boller drukt, zodat er minder druk op de bal van de voet komt.

Als ik nu zooltjes op maat laat maken bij de wintersportwinkel krijg ik dus 1 plat zooltje voor links en 1 zooltje met bolling voor rechts, dat is namelijk de vorm van mijn voet. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling?

Of zijn custom zooltjes alleen voor mensen met normale voeten?

@McKuip
corrigeren van een voet is (bij een normale schoen) nodig als je er last van hebt. Geen last = zo laten (meer gericht advies nodig? Ga naar een podotherapeut!)
Voor wat je ski-schoen betreft: als je zooltjes op maat laat maken krijg je logisch 2 verschillende zolen. Dat is niets vreemds en inderdaad juist de bedoeling. Custom zooltjes in ski-schoenen zijn in de regel NIET om je voetstand te corrigeren maar om prettiger te zitten, betere controle van voet naar schoen/ski door te geven en wrijving (met blaren tot gevolg) door te veel ruimte op te lossen.
Kortom: custom zooltjes zijn voor iedereen en zeker voor moeilijke (afwijkende) voeten.

@interjrs Ik volg je uitleg maar je conclusie dan weer niet :) Ik heb in mijn gewone schoen wel een zooltje dat mijn voet corrigeert. Mijns inziens zou ik in een skischoen dan ook een corrigerend zooltje nodig hebben, omdat een custom zooltje mijn platte linker voet weer gewoon heel plaat laat staan omdat er geen vorm in gedrukt wordt.

Of heb je bij een skischoen geen correctie nodig?

@McKuip
Vanmorgen nog eens bij m’n bootfitter geweest en daar de discussie weer eens aangezwengeld of een ski-schoen een corrigerend zooltje moet/mag hebben. Dit is een grijs gebied omdat een bootfitter geen podotherapeut is (en dus vaak pathologie van de voet niet (her)kent) en een podotherapeut zelden verstand heeft van (ski)schoenen.
Internationaal zijn er onderzoeken naar de zooltjes gedaan en daaruit haalde hij zijn methode uit: een zool in een ski-zool is alleen op vorm van de voet (in rust) gemaakt en corrigeert niet. Dit zou voor ongeveer 90% van de mensen goed moeten zijn. De rest is maatwerk, waar hij zelf nog niet helemaal achter staat.
Tot dusver dus de “officiele” lezing. Mijn eigen ervaring (met mijn eigen voeten) is dat ik op de gevormde zolen weliswaar een stuk beter uit de voeten kan, maar een van de problemen van mijn (deels doorgezakte) voeten wordt niet afdoende ondersteund. Aangezien we hier thuis een podotherapeut hebben zitten (vrouwlief) zijn we uiteraard zelf aan het denken en sleutelen gegaan. Dit seizoen gaan we met tijdelijke oplossingen (vilt) de definitieve vorm van de zool proberen te ontdekken en dan voor volgend seizoen een nieuwe afdruk MET correctie erin maken bij de bootfitter.

Ook jouw situatie valt waarschijnlijk onder die 10% maatwerk. Mijn advies: laat eerst een “normale custom zool” maken, kijk een dagje indoor of dat voldoende werkt en ga zo nodig met je podotherapeut (die de normale zolen voor je schoenen maakt) kijken wat hij [m/v] ervan vindt.

Succes in elk geval!

Afgelopen week last aan de zijkant van mijn voeten (zeer brede voeten) Ging bij de lokale bootfitter (2G sport Oz en Oisans) vragen om de buitenshell nog wat extra uit te duwen (had ik vorig jaar al eens laten doen elders en was me goed bevallen)
Hij was sceptisch en liet me eerst zonder liner en sokken in de shell stappen, hiel naar achter en liet me voet van links naar rechts bewegen, er was wel voldoende plaats. Probleem was dat mijn voorvoet kon roteren, op en neer, wiggel waggel en daardoor gekneld en geïrriteerd raakte. Custom zooltjes van Sidas laten maken en geen last meer van pijn, geen last meer van 1 ski die soms eens durfde waggelen door ongelijke druk. Meer controle en aangenamer skiën!
Ik kan het aanraden, maar dan moet de rest uiteraard ook goed zitten (juiste skibotten, …)

Voor- en nadelen Custom fit vs Vacuum vs Custom schoen?
Hoe lang gaat iedere optie mee?

Wanneer een custom binnenschoen interessant en wat zijn redelijke prijzen?
Of heb je bij een custom schoen ook nog evt als extra een zooltje?

Ik ski zelf in een normale buitenschaal met custom fit binnenschoen van salomon. Voelt steviger aan dan custom shell en ook de binnenschoen van een max-serie schoen is beter dan die van een pro serie bij dezelfde flexwaarde. Als zooltje het blauwe superfeet zooltje. Hoe lang het mee gaat? Vermoedelijk 10 skiweken, dan zal ik ze flink afgetrapt hebben.

@GiGi
Jij hebt nu de Fischer Vacuum… (welk type?)

Is een 2e handse Fischer Hybride 10 Vacuum die pas 1 keer is gevacuumd wel goed te passen met andermans voeten?
Is 1 keer fitten genoeg voor een Vacuum schoen en daarna nooit meer of hoe zit dit?

Hoeveel kost een nieuwe vacuum fitting?

Ik heb de 2014 Fischer Ranger 12 Vacuüm Fit. Die van Fischer kan je volgens het boekje wel 6 keer fitten, volgens Norbert Maier (die de mijne heeft gedaan) wel 12 keer…

Ik heb zelf een custom schoen (Daleboot VFF Pro met custom heat fit Intuition liner) met zooltje op maat. Grootste nadelen: aanschafprijs en het is uniek ofwel 2de hands verkopen heeft geen zin… voordelen: perfect zittende schoenen met correctie van hoogte en canting etc.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Is er uberhaubt verschil tussen heren en damesschoenen? Zo ja, welke?

Want soms zie ik damesschoenen die qua uiterlijk helemaal niet perse voor dames hoeven zijn.
Kan ik bijv echt niet in een damesschoen gaan skien?
Heb bijv de volgende schoenen 2e hands gezien…

http://www.dewitschijndel.nl/fischer-soma-vacuum-hybrid-w10-…

@MauriceSki : dezelfde vraag maar in een andere draadje ? :-) Zie https://www.wintersport.nl/forum/topic/224175

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Kan m niet meer wissen… thanks

Laatst voor de fun mijn op maat gemaakte zooltjes eens uit mijn skischoenen gehaald…ik was namelijk wel sceptisch. Blijkbaar doet het toch wat!! Meteen tintelingen in mijn voet en drukpunt op de buitenrand…heb ze er maar weer ingestopt en probleem opgelost.

Heb bij de telstar een gewoon zooltje gekocht en heb nu nergens meer last van. Voor 20 euro was ik nu al klaar en kon ik eindelijk lange tochten maken zonder pijn! :)

Ik heb de allermakkelijkste voeten ooit, echt waar! Maar met drie paar skischoenen (tweede hands en nieuwe) bleef ik last hebben van mijn voeten… Alsof er een vlammetje onder mijn voetzool zat. Ik heb jankend op de piste gestaan, op het punt om alles uit te doen en in de sneeuw mijn voeten te koelen. Wilde echt stoppen met skiën, geen grap! In ons hotel zeiden ze gelijk Solenbrennen (zolenbrand…), is op te lossen met goede inlegzool. Ik naar de dichtstbijzijnde sportzaak, paar tientjes betaald en probleem opgelost. Geen last meer… Noem het marketing wat je wilt, maar in mijn geval was het de redding van mijn skiplezier

Ik heb ook maar eens zooltjes gehaald (sidas 3feet). Over een kaart weken pas echt testen! Voel wel meteen dat mn voeten net wat strakker in de schoenen zitten.

Plaats een reactie