juiste lengte slalom ski??

Beste Ls,

Ik kan Head worldcup rebels I. SLX overnemen van iemand en die ski is 165 cm lang. Ik ben 37 jaar, 88 kg en 188 lang. Ik ski al 32 jaar en ik ski eigenlijk alleen op de piste. Korte bochten draaien en snelheid maken is echt mijn ding. Mijn techniek is volgens mij goed. Mijn benen hou ik altijd tegen elkaar. Ik heb nooit eigen ski’s gehad. Ik huurde ze altijd. Nu wil ik ze zelf een keer kopen. Zouden deze ski’s bij mij passen? Ik twijfel een beetje! Ik lees graag jullie mening. Alvast bedankt!

Als je echt een slalomski wil (en dat zou zeker passen bij je voorkeuren), dan is 165 de standaard lengte. Hier wat reviews van verschillende (non-FIS) slalom-ski’s: https://www.wintersport.nl/forum/topic/197174

“Benen hou ik altijd bij elkaar” iets uit elkaar is de nieuwe norm en ook wel handig als je met een zeer sportieve ski op pad gaat.

Niet zover als de school van “heupbreed” maar knie in knieholte gaat met SL ski’s niet werken. Wellicht is het zelfs een idee om bij de eerste dag in de sneeuw anderhalf uur priveles te nemen om het maximale uit de nieuwe ski’s te halen.

kleine tip, er zijn werk ski’s en ski’s die zo ongeveer vanzelf gaan en die moet je hebben als je parallel skiet.(weet ff niet meer welke) En je gewicht is met de lengte van carves belangrijker dan je eigen lengte zoals dat vroeger was

42 jaar ervaring en heb ook nog steeds geen eigen ski’s. De reden hiervoor is dat als je huurt, je altijd de juiste wax onder je ski’s hebt en als er wat aan is je gewoon ff naar de winkel gaat en ze omruilt(gratis) oja en geen skibox nodig hebt op de auto

Zoals @GiGi al aangeeft is de standaardlengte voor de slalom ski 1,65, dus die lengte is prima. Ik wil niet vervelend zijn maar…

…Mijn techniek is volgens mij goed. Mijn benen hou ik altijd tegen elkaar…

JBaaij op 12 jan 2016 22:24

ik zou je toch willen adviseren om je benen niet meer tegen elkaar te houden. Zorg ervoor dat ze op heupbreedte staan, zodat je steviger staat en veel beter in staat bent beide ski’s goed op te kanten. Kijk ook eens naar een aantal slalom wedstrijden of wat techniek filmpjes op youtube.
Veel plezier met deze fijne ski’s.

‘Ik ski al 32 jaar, ski met de benen tegen elkaar, heb een goede techniek’.


^Beetje zoals dit? Het ouderwetse ‘wedeln’?
Dan vraag ik mij namelijk af of je wel een ski wilt met een hele korte radius. Het wedeln van vroeger werd immers gedaan op ski’s met de draaicirkel van een jumbo jet.
Misschien handig om eens wat verschillende radii te testen, variërend van 11 meter (non-fis slalom) tot pakweg 25 meter (cheater GS) en kijken waarmee je de lekkerste bochten skiet.

Vanuit hier kan ik niet zien hoe kort, kort is en hoe snel, snel is. Maar als je echt extreem korte bochten skiet, op enige snelheid, zoals Richard Molenaar zo rond 1:11-1:14 in het filmpje skiet, dan zal een slalom ski denk ik net te veel van het goede zijn. Ten eerste omdat een ski met zo een korte radius echt super hard de bocht om schieten vergeleken met andere ski’s (zeker huur ski’s). Hierdoor zal je door de momentum van de ski op een stukje van 200 meter waarop je voorheen, met huurski’s, 30 bochten draaide in een keer 50/60 bochten draaien met slalom ski’s. Ten tweede zorgt snel en veel bewegen ervoor zorgt dat je zwaarder en lichter wordt tijdens het skiën. Ga maar eens op een weegschaal staan en snel squatten, dan zul je zien dat je soms, 60 en soms ruim 100 kilo gaat wegen i.p.v. 88. Tijdens het skiën gebeurt hetzelfde en hierdoor bouw je druk op, waardoor die ski flink wat rebound gaat geven, hetgeen neerkomt op een goede klap op de beenspieren na elke bocht. Dit alles bij elkaar komt kort door de bocht neer op heel hard werken tijdens het skiën.

Dus als je echt zo snel als bijv. Richard Molenaar beweegt, zou ik meer richting een radius van 20+ gaan zitten, tenzij je van hard werken houdt, dan vooral een slalom ski nemen. Als je wat langzamer beweegt en daarom graag wilt dat de ski van nature een vlotte/scherpe bocht draait , dan is een slalom ski ideaal! Om erachter te komen wat nou de ideale radius is voor de bochtensoort die jij leuk vindt zal je, zoals ik al zei, zelf moeten testen.

Lengtes zou ik mij niet te veel op kapot kijken. Maar een echte slalom ski is sowieso niet langer dan 1 meter 65 (en een fis-ski ook niet korter, want die is precies 1 meter 65). Ik denk dat radius in dit geval een belangrijkere factor voor jou gaat zijn.

Ik heb ook een vraag over geschikte ski’s. Ik ben een vrouw van 171, 65 kg en ga nu voor het zesde jaar skieen. Ik heb het tweede jaar zelf skies gekocht, head lite one, 158 cm. De reden dat ik deze toen heb gekocht, geen verstand van skies en deverkoper vond ze geschikt. De huurskies begonnen erg te klapperen en dat vond ik doodeng.Nu de kinderen steeds harder gaan lukt het me niet meer om ze bij te houden. Ik denk dat het gedeeltelijk aan de skies ligt en zag nu op marktplaats een paar Rossignol pursuit van 163 cm. Zouden deze geschikt zijn voor mij? Ik vind het zelf heerlijk om te karven maar ook wel leuk om hardmet de kinderen te gaan.

Bedankt voor alle reacties!! Leuk filmpje trouwens!! Als ik kijk naar hoe ik nu ski, dan ben ik al een oude l**.

Ik heb ook een vraag over geschikte ski’s. Ik ben een vrouw van 171, 65 kg en ga nu voor het zesde jaar skieen. Ik heb het tweede jaar zelf skies gekocht, head lite one, 158 cm. De reden dat ik deze toen heb gekocht, geen verstand van skies en deverkoper vond ze geschikt. De huurskies begonnen erg te klapperen en dat vond ik doodeng.Nu de kinderen steeds harder gaan lukt het me niet meer om ze bij te houden. Ik denk dat het gedeeltelijk aan de skies ligt en zag nu op marktplaats een paar Rossignol pursuit van 163 cm. Zouden deze geschikt zijn voor mij? Ik vind het zelf heerlijk om te karven maar ook wel leuk om hardmet de kinderen te gaan.

Joy1 op 12 jan 2016 23:09

Ik zou even een eigen topic openen

[quote]Bedankt voor alle reacties!! Leuk filmpje trouwens!! Als ik kijk naar hoe ik nu ski, dan ben ik al een oude l**.

Ik heb ook een vraag over geschikte ski’s. Ik ben een vrouw van 171, 65 kg en ga nu voor het zesde jaar skieen. Ik heb het tweede jaar zelf skies gekocht, head lite one, 158 cm. De reden dat ik deze toen heb gekocht, geen verstand van skies en deverkoper vond ze geschikt. De huurskies begonnen erg te klapperen en dat vond ik doodeng.Nu de kinderen steeds harder gaan lukt het me niet meer om ze bij te houden. Ik denk dat het gedeeltelijk aan de skies ligt en zag nu op marktplaats een paar Rossignol pursuit van 163 cm. Zouden deze geschikt zijn voor mij? Ik vind het zelf heerlijk om te karven maar ook wel leuk om hardmet de kinderen te gaan.

Joy1 op 12 jan 2016 23:09

Ik zou even een eigen topic openen

SPAM op 12 jan 2016 23:30

En daarin aangeven wélke Pursuits… er zijn er behoorlijk wat van beginner-niveau tot expert…

@ Spam, ik twijfel over de lengte en niet echt over de soort ski. Ik ga mijn techniek aanpassen en dat ga ik met deze ski proberen. Volgens mij gaf GiGi aan dat deze ski bij mijn voorkeuren aansluiten. Ik denk dat het wel gaat lukken om te carven. Het ziet er wel relaxed uit!

Prima. Bewuste keuze is altijd beter dan onbewuste keuze.

Ik zou wel ff de locale skischool uitleggen wat je kunt en wat je wil en dan een prive lesje van 1 a 2 uur boeken. Zo pak je de specifieke techniek voor slalom en korte gesneden bochten het snelste op.

Daar ga je veel plezier aan beleven.

Veel succes!

Bedankt voor de tip!

Heb al vaak gemerkt dat het niet makkelijk is voor skiërs oude stijl om die voeten uit elkaar te krijgen nadat ze jaren tegen elkaar hebben geplakt :-P. Automatismen afleren is nog moeilijker dan ze kweken…

Maar dat neemt niet weg dat je met slalomlatten even goed “old skool” aan de slag kunt. Elke skiër met techiek is wel in staat om het leuke uit zo’n beestjes te halen.

Succes ! :-)

na het filmpje voel ik me met mn 46 jaar ineens oud man, maar idd afleren is moeilijker dan aanleren dus ik ga dit jaar eens voor de slalom ski’s tnx voor dit topic en vooral voor de duidelijke teksten van diegene die er verstand van blijken te hebben

Heb nog n mooi setje slalom race carvers te koop in 1.65: http://link.marktplaats.nl/m1010460899

Het is een Salomon ski, maar geen slalom ski, noch een race ski. ‘Race carver’ is verder enkel een mooie marketing term.

Plaats een reactie