Door de bomen het bos

Beste wintersporters,
Zoals het onderwerp al aangeeft kan ik door de bomen het bos niet meer zien.

Ik ben opzoek naar nieuwe ski´s en skischoenen.
Na verschillende website´s en forum af te struinen ben ik het 1 en ander te weten gekomen over verschillende materialen.
Echter kom ik maar niet tot de juiste conclusie:

Welk materiaal heb ik nou nodig? Er zijn zoveel termen! Ik heb zelf al wel een klein beetje een selectie kunnen maken. Alleen voor het laatste gedeelte heb ik jullie hulp nodig.

Niveau: Gevorderd, ski ongeveer 4 maanden per jaar iedere week indoor + 8 weken ervaring in de sneeuw.

De termen die wat mij betreft duidelijk zijn:

  • Performance ski’s
  • All Mountain ski’s
  • Freeride ski´s

Maar ook kom ik termen tegen als:

  • Slalom ski
  • Carving ski
  • Piste ski
    etc etc…

Nou ben ik op het volgende uitgekomen:

Ski´s:

Schoenen:
http://www.lange-boots.com/NL/NL/xt-120_LBE7030_product_skib…

Als ik 1 van deze ski´s koop, wat koop je dan? Een racer, een slalom ski, een carver? En kan ik met bijvoorbeeld de Atomic Redster zowel carven als slalom skieen?

Graag jullie hulp!

Neem even rustig de tijd om wat oude topics door te lezen. (oa deze: https://www.wintersport.nl/forum/topic/200191) Héél veel mensen voor je hebben het zelfde pad al bewandeld. Indien je de juiste gegevens hier kunt posten (oa eigen lengte, gewicht) lok je @GIGI misschien wel naar deze topic toe ;)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik kan je adviseren te beginnen met je schoenen.
Dat ik wat mij betreft het belangrijkste van je uitrusting.
Want hoe kom je uit bij deze Lange schoenen?
Alle schoenen zijn weer anders en ze moeten goed bij JOUW voeten passen.
Ga erover lezen op internet en laat je adviseren.

Hello, ski zelf met de Atomic Redster ST. Ben niet zo gevorderd als jou en heb mij laten verleiden door het “short turn” gegeven. Deze ski kan je zowel kort bochten als ruimer, en ook op grotere snelheden is hij vrij stabiel.

Succes en zoals steeds geldt: een goede speciaalzaak in de buurt kan mogelijks wonderen doen (bootfitting, ski’s op jouw wensen, …)

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

V.w.b. schoenen is het enige wat ik kan zeggen is dat je moet PASSEN. Iedere schoen is anders qua pasvorm en daarom is het dus belangrijk dat je naar een goede zaak gaat (dus geen Daka of Perry Sport!!) die je kan helpen met het aanmeten van schoenen.

Neem er ook de tijd voor (paar uurtjes), want de verkeerde (of te grote!) schoenen aan je voeten hebben kan je ski-plezier flink verpesten.

Een leuk artikel over ‘hoe’ te fitten: http://www.epicski.com/a/boot-fitting-which-boot-will-work-f…

When life gets too complicated.... SKI

Allemaal goede tips die worden gegeven, vooral rondom schoenen.

Wat verheldering rondom terminologie…

Een pisteski is een ski die gemaakt is om het op de piste goed te doen. Dat betekent doorgaans een smalle ski (grofweg < 80 mm onder de voet) - drijfvermogen heb je immers op de piste niet nodig. Verder kan een pisteski van alles zijn: stijf of slap, voor lange bochten, voort hele korte bochten, voor hoge snelheden, voor lage snelheden, voor experts, voor beginners… Alles dus.

Een carve-ski is een ski die getailleerd is (in tegenstelling tot de ski’s uit de vorige eeuw, die recht waren). Dat zijn tegenwoordig alle ski’s, dus vergeet die term. Met een ‘piste-’ of ‘slolom-’ carver wordt dan weer wel iets specifiekers bedoeld: een ski waarop je lekker sportief kan skiën (carven wel te verstaan, wat niet meer is dan de hedendaagse skitechniek - in tegenstelling tot het ‘wedelen’ van vroeger op die lange rechte ski’s uit de vorige eeuw).

Er zijn min of meer vaste categorieën sportieve ski’s, die vooral verwijzen naar de radius en dus de optimale bochtgrootte die een recreant daarmee kan skiën, vernoemd naar de verschillende disciplines binnen het alpineskiën:
De slalomski is een ski voor energieke, korte bochten. Heeft een radius van 11-14 meter en wordt vrij kort geskied (typisch is 165 voor mannen, 155 voor vrouwen), maar is vaak ook een lengte groter en kleiner te krijgen.
De reuzenslalomski of GS-ski (voor ‘Giant Slalom’) is voor de sportieve lange bochten. De recreantenversies van deze ski’s hebben niet de 35 meter radius waar ze in de Worldcup de Reuzenslalom mee skiën, maar een meer hanteerbare 17-20 meter radius. Deze ski ski je meer richting lichaamslengte (eventueel -/- 5 cm als er geen rocker in zit).
Tussen die twee categorieën in zit de zogenaamde XT-categorie: de “Cross Turn”. Een beetje een verzonnen term, aangezien de meeste atleten in de Ski Cross met GS-ski’s skiën. Maar dat terzijde. Deze zitten er qua bochtgrootte en radius tussenin. De Atomic Redster XTI is hier een voorbeeld van (in de langste twee lengtes; n de kortste twee lengtes waarin die ski te krijgen is hebben ze een slalom-geometrie).

De SL en GS zijn voor veel recreatieve skiërs nog flinke jongens die naast goede techniek ook best wat energie kosten, wat vooral aan het einde van de dag - als je benen moe zijn en de piste steeds slechter wordt - niet altijd een pretje is om te skiën. De ‘afgezwakte’ en meer handelbare versie van de SL is ‘SC’ en van de GS is dat de ‘RC’-serie. Soms is er qua radius ook nog een tussenversie, maar niet altijd. Bij onder andere Völkl en Fischer vind je deze series terug.

Nu is de vraag: wat zijn jouw voorkeuren qua gebruik en skistijl? De post waar @Sneeuwbaard naar verwijst heeft alle relevante vragen. Beantwoordt die en we kunnen meer zeggen over de opties die jij noemt (en of die wat voor je zouden kunnen zijn) of eventueel andere suggesties doen.

En dan heb je gekozen voor bijv. een pisteski en dan ben je deze week inmiddels 4 dagen in Les Menuires en ben je door de enorme sneeuwval en de in eerste instantie te hoge temperaturen nog geen enkele goed geprepareerde piste tegen gekomen. Deze middag ben ik veel buckelpistes tegengekomen. Misschien wel niet in de feitelijke betekenis maar wel visuel en ook voor mijn gevoel. Ik heb veel valpartijen gezien maar mijn vraag is of omgaan met dit soort pistes naast het beschikken over de Juste techniek ook een kwestie is van de juiste soort ski’s. Wat ik wil aangeven is dat je het weer nooit in de hand hebt en ook niet de pisteomstandigheden die je graag zou wensen.

met dit sport pistes naast de

Hen48

Klopt @Hulst: ook op de piste heb je vaak ‘all-mountain’ omstandigheden (van verse poeder tot ijs, van harde buckels tot diepe natte slush). Maar echt drijfvermogen heb je niet nodig als je een stevige ski hebt die overal doorheen ploegt. In harde buckels vind ik smalle ski’s zelfs fijner dan brede ski’s (maar hierin zijn veel voorkeuren, schijnt).

Allereerst bedankt voor jullie reactie´s!

Ik heb alles doorgelezen en ook alle linkjes naar oude posts en ik moet zeggen dat het voor mij al wel iets duidelijker is geworden.
Om @gigi z´n vraag te beantwoorden die gaat over @Sneeuwbaard.

  • Bouw van de skiër (lengte en gewicht)?
    Lengte: 185
    Gewicht: 77kg

  • Niveau van de skiër (beginner, licht gevorderd, vergevorderd, expert)?
    Vergevorderd

  • Harde of zachte sneeuw?
    Ik heb natuurlijk geen idee wat voor sneeuw er gaat liggen als ik aankom op skivakantie,
    maar mijn voorkeur gaat uit naar harde sneeuw.

  • Lange of korte bochten?
    Ben ik nog niet helemaal over uit, maar ik denk dat ik een lichte voorkeur heb voor korte bochten.

  • Snel of langzaam?
    SNEL!

  • Krachtige/agressieve of soepele/speelse stijl?
    Afhankelijk van de situatie, ga ik hard van een piste ga ik over op krachtig/agressief, echter op een rustige blauwe gaat het over op soepel en speels.

Ook ben ik natuurlijk opzoek naar een ski om de komende jaren op vooruit te kunnen.
Mijn gevoel zegt Atomic Redster XTI, heb geen idee waarom.
Omdat deze een klein beetje wat @gigi zegt er tussen in zitten.

Maar wat voor lengte heb ik dan nodig? 164cm?
En wat is dan het verschil tussen de Atomic Redster XTI en Atomic Redster D2 3.0SL?
Is dit dan weer voor een niveau hoger of hoe moet ik dit zien?

Ben benieuwd wat jullie hierover denken…
Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

Als je voor de XTI gaat, ga dan zeker voor de 176. De tijd dat ski’s maar tot je neus mochten komen is echt voorbij.

Tijd voor een update:

Maandag in Snow world Zoetermeer ski´s getest.

Begonnen met de Atomic XTI, maar moet zeggen dat deze ski´s eigenlijk nagenoeg hetzelfde aanvoelde als de ski´s die ik al heb.
Ik heb zelf de Rossignol Zenith Z72 fiber ski.

Bleek dat dit dus ook een piste ski was. Ik heb deze ski dus al enkele jaren en ben opzoek naar iets anders.
De sneeuw was nogal los en de piste nogal kort om een ski goed te testen vond ik.

Na enigszins teleurgesteld de Atomic´s ingeleverd te hebben vroeg de verkoper me of ik de Salomon X-Drive 8.0 wilde testen.
https://www.wintersport.nl/skitest/ski/247

Deze waren verassend wendbaar en waren er een stuk makkelijker te skieen.

Zijn deze ski´s ook nou ook goed te skiën op strak geprepareerde piste?
En aan welke lengte moet ik denken als ik deze ski zou willen aanschaffen?

Wat ik me dan afvraag als deze ski zo makkelijk te skiën valt:
Waarom zou je nog een piste ski kopen?

Vergeet even niet dat snowworld niet helemaal te vergelijken is met de berg. Zeker een wat stijvere ski kan niet helemaal uit de verf komen aldaar omdat je een veel lagere snelheid hebt.

Zoals @gigi al aangeeft zijn er erg veel smaken binnen de pisteski’s. De meest sportieve daarin zijn heerlijk direct en met veel energie te skiën. Dat gevoel zul je nooit met een allmountain krijgen.

Wat ik momenteel voor recreanten die kunnen skiën en die ook van wat snelheid en energie houden een fantastische ski vind is de Völkl Racetiger Speedwall GS UVO. Een ski waarmee je in alle omstandigheden op de piste prima kan skiën door de rocker die voor een GS vrij fors bemeten is. Maar tevens een ski die als je wil energiek skiet zoals een GS hoort te skiën. En voor een GS een laag instapniveau. Waardoor je er ook zeker in kan groeien.

Zou ik als ik jou was zeker eens proberen in de bergen. In de hal komt deze ski minder tot zijn recht om genoemde reden.

vroeg de verkoper me of ik de Salomon X-Drive 8.0 wilde testen.
https://www.wintersport.nl/skitest/ski/247

Ik heb deze vlak na het vorige seizoen op basis van een aantal reviews gekocht (met een stevige korting trouwens), binnen 2,5 week ga ik ze voor het eerst uittesten! Ik weet het: da’s een (klein) risico-tje… ;)

Welke X-Drive 8.0 heb je getest? De FS? En in welke lengte?

Als je de X-Drive 8.0 FS wil kopen, zou ik voor 175 gaan.

Grappig trouwens dat je ze makkelijker vond skiën dan de XTI. Mijn ervaring is exact omgekeerd. Vind de X-Drive heerlijk, maar vooral als ik erg hard rechtdoor wil. Zo zie je maar hoe subjectief het is.

Plaats een reactie