blauwe pistes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

Kan iemand mij hier een tocht aanbevelen met alleen blauwe pistes of makkelijke rode, zo hoog mogelijk? Ik lees dat de blauwe Arrez-non stop leuk is maar is daar via een makkelijke piste naar het dal te komen?

Vanuit welk dorp wil je gaan skiën??

Maakt niet veel uit, Serfaus Fiss of Ladis

Wellicht handig om dit oude topic ook nog even door te lezen, geeft veel aanwijzingen over wat je beter wel en beter niet kan doen in SFL als beginner+:
https://www.wintersport.nl/skigebieden/serfaus/forum/topic/7…

In de genoemde topic vind je idd heel veel info. Wat ook erg van belang is zijn natuurlijk de piste condities op het moment dat je er bent. De rode piste vanaf de scheidbahn is bij goede sneeuw condities goed te skien, de weg terug vanaf masner, scheidabfarth is ook goed te overzien. Zit wel een stuk smal pad in en een stuk waar je vol moet laten lopen om weer bij een sleeptouw te komen. Bovendien moet je je bedenken of je deze tocht wilt ondernemen voor enkel het skiën van de arez nonstop want zo heel bijzonder is die nu ook weer niet. Het uitzicht boven op pezid daarintegen weer wel. Probeer ook de sattelkopf te mijden door “onderlangs” tussen de dorpen fiss en serfaus heen en weer te skiën. Verder vooral genieten van een heel mooi gebied!

Toen ik nog niet zo graag van de rode pistes in SFL durfde, vond ik het volgende altijd wel leuk:

Vanuit Fiss:
Met de Moseralmbahn omhoog, dan de Rastbahn nemen (niet per ongelijk de Sattelbahn) en dan de Puinzbahn.
Dan ski je de Sattel Sud Serfaus en daarna de Mittelabfahrt
Dan neem je de Komperdellbahn omhoog en ski je naar de Planseggbahn.
De afdalingen rondom de Plansegbahn zijn leuk, de rode zijn daar geloof ik ook wel goed te doen.
Je kunt eventueel ook de Lazidbahn nemen en de Lawensabfahrt skieën en met de Lazidbaan weer terug naar Komperdell bergstation.

Als je vanuit Serfaus komt, kun je natuurlijk direct de Komperdellbahn nemen.

De Frommesabfahrt is ook leuk, maar dat alleen als je vanuit Fiss komt en niet aan het einde van de dag.

Dank je wel voor al jullie tips. Als ik het oude topic lees rest me nog de vraag hoe ik op de makkelijkste manier vanaf bergstation Ladiz afdaal (zonder een zwarte piste te hoeven nemen haha). Is er nog een makkelijke rode afdaling die goed te doen is? Ik zie vanaf Ladiz geen blauwe naar het dal.

Ik bedoel natuurlijk bergstation LAZID.

Ik vond het daar wel pittig aan het einde van de dag, ik zou lekker weer met de Lazidbahn weer naar beneden gaan.

Inderdaad, met de Lazidbahn weer naar beneden.
Verder vind ik de Zandbodenabfahrt een heerlijke blauwe piste en daar is ook de rode Seablesabfahrt goed te doen.

@gosselin vanaf de Lazid heb je inderdaad geen blauwe terug naar het dal. Aan het eind van de dag kan je als echte beginner inderdaad beter de gondel terug nemen. Als je iets vertrouwder op de ski’s staat zijn de makkelijkste routes terug:

  • via piste 123 naar het dalstation van de Scheidbahn (Arzköpfleabfahrt) en dan over het pad richting de Laustalbahn. Deze piste is redelijk te doen als beginner, maar aan het eind van de dag wel redelijk afgeskied. 's ochtends meestal prima. Richting Masner kom je ook over deze piste.
  • de andere optie is piste 129 (Trujeabfahrt). Daar zit een pittig stuk in, wat ook zwart is gemarkeerd, wat je kan vermijden via een pad. Dat vind ik zelf altijd wel een pittig paadje, in de zin dat het nog best steil is.

De Frommes tot aan Ladis is niet moeilijk bij goed zicht en zeker niet als t niet te druk is.

77steve: dank voor je reactie. Ik zie op de kaart nabij dalstation Scheidbahn geen Laustalbahn? waar zit die ergens?

@gosselin

Daar kom je uit als je langs de dalstations van de Scheidbahnen skiet, dan kom je op een pad richting Komperdell. Om dan op Komperdell te komen, moet je met een heel kort stoeltjesliftje. Die heet Laustalbahn. Op de pistekaart zie je die een klein stukje boven Komperdell getekend. Vanaf Komperdell kan je dan weer verder over blauwe pistes.

Plaats een reactie