Welke geur, of welk geluid doet jou aan wintersport denken?

Krakende sneeuw onder m’n voeten
Het lichtjes zoemen van een lift.
Het klapperen over de rollen in een lift (en dan dat ook even nadoen ;) )

Seriously snow addicted family!

Het geluid van krakende sneeuw onder iemands voeten en/of het schoonkrabben van een autoruit.
Zoals afgelopen zondag toen wij nog op bed lagen en de buurman/vrouw al vroeg op pad ging…

Rob

Als je uit de auto stapt in Oostenrijk en je hoort voor het eerst sinds een jaar weer dat heerlijke gekraak van sneeuw onder je schoenen.

Het begint met het geluid van de wekker. dan de geur van verse broodjes van de bakkerij tegenover ons appartement, dan de koffie in het appartement, de geur van de volle skibus. de zuivere lucht van de bergen.

Het (alarm)piepje van de pistenbully.

One life. Live it.
  • Het kraken van de geprepareerde sneeuw onder je ski’s
  • Mijn schoonzus die altijd om zeven uur in de morgen de koffie aanzet
  • Het schudden van de kaarten bij een potje klaverjassen
  • Het moment dat je aan de beurt bent om te rijden en ze spreken in ene Frans ipv Nederlands bij het tankstation
  • De grote, uitgebreide koffiezetapparaten onderweg
  • De spierpijn dag 2, maar nog meer op dag 3

Voorbereiden doen we natuurlijk na het boeken met het kijken van de uploads op youtube van mensen die al in het gebied zijn geweest.

let's get this party started!!

De geur van ruitenreiniger! Altijd als we richting Oostenrijk rijden hebben we om de haverklap vieze voorruiten die dan smeken om een reiniging!

O Ja Kaasfondue met vrienden en witte wijn.Na een heerlijke zonnige dag skiën.

  • Het gedempte geluid vanuit het dal als er net een heerlijke laag poeder is gevallen en je bijna alleen op de piste (of erbuiten) staat.

  • Het doorbreken van deze rust door een schrapende snowboarder :)

Pizbun Zonnebrand!

Geluid van de pistebully inderdaad. :-) 's ochtends over de verse sneeuw richting bakker. Geniet ik veel meer van dan van uitslapen!

Krijg er helemaal zin in. Nog 6,5 week en dan naar Aletsch Arena Zwitserland.

Geen geur of geluid, maar een heldere sterren hemel.

Dat rutschgeluid van de sneeuw onder je skies.

Rammelende sneeuwkettingen onder de sneeuwschuiver in het dorp
Waarr je wakker van wordt, en gelijk buiten kijkt hoeveel sneeuw er die nacht is gevallen

Vroeger als kind, rook ik altijd de geur van de houtkachels die werden gestookt, maar het valt me op dat die geur helemaal niet zo vaak meer voorkomt daar. Kennelijk door de introductie van centrale verwarming. En die geur assosieerde ik dan altijd met de wintersport. Ik dacht toen dat het de sneeuw was die daar zo rook. Ik zou die geur best nog wel eens willen ruiken… in mijn achterhoofd heb ik dan wel tegelijkertijd de gedachte dat die geur eigenlijk helemaal niet zo gezond is. Het geluid van de toenmalige oude sleeplift deed mij ook altijd denken aan de wintersport. En ohja, wij stonden altijd op een wintercamping, en in de kampwinkel hing ook altijd die typische lucht van de Oostenrijkse broodjes (Semmel) Dat hoorde er ook steevast bij. Ik kan nog wel ff doorgaan… In onze caravan bijv. hing ook zo’n typisch luchtje waarschijnlijk veroorzaakt door een mix van mensen, de kachel die niet zo vaak gebruikt werd, het voedsel, de koffie en misschien het caravan materiaal zelf. Ik kan het niet omschrijven, maar het deed mij altijd sterk denken aan vakantie. Er waren wel meer caravans van familie en kennissen die ook zo’n typisch luchtje hadden, maar dat deed me dan weer helemaal niets. Ik vond ze dan zelfs stinken.

Ski or Die

De sirene van een sneeuwscooter die aan de rand van de piste omhoog komt.

Dat krakende lopen in de sneeuw, heerlijk

De geur van Backerbsensuppe.

Iemand anders noemde het al: als je bij de eerstvolgende tankbeurt uit de auto stapt en je ineens je winterjas écht nodig hebt.

Heb laatste met de stofzuiger de resten wax die op de grond waren gekomen opgezogen. Nu ruikt het als ik stofzuig iedere keer naar wax.
Stofzuigen is een stuk leuker als het me aan snowboarden doet denken :)

En wanten aandoen is voor mij altijd momentje dat ik aan de wintersport terugdenk

  • de rust en stilte als ik 's ochtends naar de bakker ga
  • skischoenen op het asfalt
  • de geur van dennenbomen in de vrieskou(ik heb het idee dat die anders is dan in de zomervakantie)
  • de stilte bovenaan een piste als je alleen bent
  • het ratelen van sneeuwkettingen over het asfalt
  • het tikken van skistokken op de stoep in combinatie met het geluid van de skischoenen
  • de geur van wax
  • het geluid van knisperende sneeuw onder je schoenen
  • de stilte als je op de stoeltjeslift zit
  • de geur van zonnebrand crème ( gebruik een andere dan in de zomer)

Het geluid van de stoeltjeslift en dan vooral de wat oudere liften

Ernstig genoeg doet de geur van het materiaal opslag hokje, waar iedereen zijn zweet huur schoenen zet, me direct aan elke wintersport vakantie denken die ik tot nu toe heb gehad.

Iedereen moet het leren met vallen en opstaan!

Super herkenbaar allemaal. Ook die muffe lucht uit de ski - opslag ja

Toen ik vroeger met mijn ouders op wintersport ging, nam mijn moeder altijd een thermoskan met Chinese tomatensoep mee. Dit nuttigden we dan tussen de middag, samen met een paar kaiserbrötchen, zittend op de rand van de achterbak van onze oude Volvo stationcar. Onderwijl de frisse berglucht inademend, en uitkijkend op de Lamark in Hochfügen.

Nog jaren later zat ik ineens in de achterbak van diezelfde Volvo zodra ik die specifieke soep rook en wat vond ik het jammer dat het niet meer verkocht werd.

Het knetteren en de geur van de houtkachel, de beek langs het huis, de koeien op stal en het knisperen van vers gevallen sneeuw onder je schoenen.
Als het in Nl kouder wordt en de mensen hebben hun openhaard aan en de boeren gaan mesten zei mijn zoon vroeger altijd mam het ruikt weer naar Oostenrijk :D
Zit nu naast de tegelkachel kijk naar buiten waar het sneeuwt en baal dat ik geblesseerd ben, kuitspier :(

Dienten Die Alte schule

Zeker in la douce france, de geur van de verse croissants die zich langzaam verspreiden door de straat als je vroeg in de ochtend naar de bakker loopt over een besneeuwd weggetje. Heerlijk!

Afgelopen week een voor deze tijd nieuw geluid gehoord, het stromen van beekjes onder de lift. Hopelijk verdwijnt het weer gauw.

Het gekras van Alpenkraaien, ze komen vaak bij hooggelegen hutten restjes voedsel opscharrelen.

de piep-piep-piep van de bullys, het geluid van de sneeuwscooters, het geluid van de stoeltjeslift als hij bij een paal voorbij gaat, de reuk van bratwurst en friet, in Ehrwald de varkentjes onder de lift en de barbeque geur van de bijbehorende Alm waar ze in de toekomst op belanden. De zon die over de top opkomt en je lekker opwarmt. Op het einde van de dag je skischoenen uit mogen doen na een heerlijke dag skiën en daarna nog uren het gevoel of je ze nog aanhebt. eigenlijk te veel om op te noemen.

Benny

Plaats een reactie