Ervaringen snowboardles gevorderden

Binnenkort ga ik op vakantie naar les sybelles. Ik snowboard al aardig wat jaren en heb al een tijdje geen les meer gehad. Nu zou ik echter weer graag les nemen om mijn techniek te verbeteren en bijv te leren carven. Maar mijn ervaringen met gevorderden les zijn niet zo super. Twee jaren dat ik met een groep was, waren er uit de groep mensen die wel gevorderden les namen, maar vervolgens werden ingedeeld met mensen die net de rode piste af konden. Omdat er zo weinig inschrijvingen waren voor de gevorderden les (niveau 3) hadden ze die maar samen gevoegd met niveau 2. De mensen die eigenlijk niveau 3 hadden geboekt hebben vooral veel gewacht en weinig geleerd helaas. Daarnaast gingen ze vrijwel alleen maar off piste. Leuk, maar niet geschikt om je techniek te finetunen.
Nu is mijn vraag, wat zijn jullie ervaringen met gevorderden snowboardles? Positief/negatief, beter die 150 euro besteden aan een privé les of 5 dagen les met een groep?

Zonder twijfel leer je in privé lessen meer en leer je sneller. Simpelweg Omdat je meer aandacht krijgt en er beter zicht is op de fouten in je techniek.

Verder heb ik geen ervaring met de lessen in les sybelles.

🏂

Het is voor de gemiddelde wintersporter misschien wat moeilijker, maar er zijn aardig wat goede Nederlanders die in de bergen les geven of gids zijn. Zelf zou ik eerder iemand zoeken die “bij me past” kwa lesgeven dan dat ik een willekeurige skischool binnenloop om daar les te krijgen.

Zo ben ik vorig seizoen nog een dagje op pad geweest met @daniel omdat ik wist wat hij me kon bieden op niveau. En daardoor zeker veel opgestoken in 1 dag tijd :)

Hi Rene, Bedankt voor je aanbeveling! Binnenkort weer een keer samen on the road? Tot dan ;)

Maar hoe kom je aan zo iemand? Mijn zoon heeft vorig jaar snowboardles gehad in Solden maar kwam iedere dag in een ander klasje terecht en vaak niet op zijn nivo. Nu gaan we weer naar Solden maar zit hij te twijfelen of hij wel wil gaan lessen terwijl het nog wel nodig is.

Andere skischool proberen en aangeven wat je verwacht. Lessen moet leuk zijn voor ze. Dochter hier spreekt geen woord frans maar gaat nog steeds met plezier het klasje in omdat er veel pittiger geskied wordt dan wanneer ze met ons mee gaat.

Edwin van Riel

Als je zelf al een behoorlijk niveau hebt maar niet de juiste mensen kent kun je in Oostenrijk bij de skischool vragen naar een Staatlich Geprüfter Snowboardlehrer. Dan weet je zeker dat je een goede leraar op niveau hebt. Hoe dat in Frankrijk zit weet ik niet.

Übung macht den meister!!!

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb contact met de skischool gehad en tot nu toe hebben ze nog geen inschrijvingen voor advanced les… Dus ik moet het daar zondag nog even proberen en anders wordt het toch privéles waarschijnlijk. Hoef ik in ieder geval zelf niet meer te kiezen ;-).
En @evr66, ik heb het idee dat skiërs veel vaker nog les nemen dan snowboarders, die stoppen zodra ze het een beetje kunnen. Maar fijn dat je dochter zich zo kan optrekken aan de groep!

Ikzelf heb vorig jaar goede ervaringen gehad met Vacancia skischule in solden!
Had gevorderde groepsles snowboarden geboekt en mij was netjes verteld dat als de groep kleiner was dan 4 pers je betaalde voor groepsles maar ipv 4uur 2 uur les kreeg! Eerste 2 dagen waren we met 2 leerlingen de andere 3 dagen alleen, superveel geleerd van m’n Nederlandse boardlerares!

Ps ik kon al aardig boarden maar was met iemand op vakantie die les op de skies nodig had!

Wellicht een tip, ik heb een aantal jaar geleden een (NL) snowboardleraar benaderd om in zijn ‘vrije’ tijd mij privéles te geven, een uur (of misschien twee) is dan voldoende om een gevorderde snowboarder te ‘fine-tunen’. Het is een stuk goedkoper en met gerichte les kom je echt (nog) een stuk verder.

Gang is alles! Après ski kan alleen in de bergen :-)

Afgelopen vakantie voor het eerst na 5 jaar eens lessen geboekt in Tignes. Van tevoren via de reisorganisatie gevorderd geboekt, maar werd daar helaas bij beginners ingedeeld. Niet ervaren als een probleem, want het voordeel zoals ik het zie is dat je als boarder op een blauwe piste meer dan genoeg kan leren!
Heb in de week switch gereden, 180 sprongetjes gemaakt, off piste technieken geleerd, snelle bochten etc. En de andere leerlingen hielden zich bezig met andere technieken.
Uiteindelijk diploma voor boarder niveau 2 behaald, dus ik ben tevreden.

Wat wel mijn voordeel was, is dat mijn Frans niet slecht is. Andere deelnemers waren allemaal Fransen, dus lessen waren grotendeels in het Frans. Het was dan ook wel een relatief rustige week (buiten de vakanties om).

Mijn ervaring was in ieder geval erg positief! Zo zie je maar dat een leraar nog altijd genoeg ziet waar jij je al lang niet meer mee bezig houdt. En daarbij wordt je ook gemotiveerd extra technieken aan te leren.

Ik heb ervaren dat in de les voor gevorderden veel mensen zitten die net geen beginner meer zijn. Ik ben daar ruim voorbij.

Op zich moet je ook een stapje terug doen in tempo als je aan je techniek wil werken, maar als je telkens moet wachten op mensen die niet van een rode piste afkomen is dat wel vervelend. Desondanks leer je toch wel en zoals Defwout kun je ook zelf wat gaan proberen als het tempo lager ligt.

Bovenstaande is wel 10 jaar terug, dus misschien is het met de toename van het aantal snowboarders wel verbeterd.
Ik zou zelf in ieder geval nog wel wat lessen willen volgen, maar privéles vind ik wel duur.

Bekijk zeker eens wat youtube video’s van een bepaalde techniek. Hier kan je veel uit leren.

Dit hielp voor mij enorm, elke dag met 1 of 2 doelen de piste afgaan (letten op techniek) en je gaat elke dag verbeteren.

Heb je een actioncamera ? Nog beter, film je eigen en bekijk het in de avond eens. Leer uit je fouten en probeer ze de volgende dag te corigeren.

Natuurlijk is les ook wel super maar je kan zelf leren uit je eigen fouten.

Lokaal op zoek naar een privéleraar, maar mocht het alleen gaan om je techniek bij te slijpen, dan zou ik lessen op een rollerband aanbevelen. Je maakt redelijk wat meters met een leraar vlak naast je en een grote spiegel voor je. Het haalt alle kleine slordigheden uit je techniek!

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik zat ook op zo’n punt. Ik heb uiteindelijk een freestyle cursus bij Snowworld gevolgd. 4 lessen van 1,5 uur in een kleine groep. Het richt zich natuurlijk op freestyle, maar je leert veel bij. De al genoemde privé leraar is ook een optie. Ook al is dat maar kort. Je zou bijvoorbeeld een of twee uur een leraar kunnen huren en daarna zelf oefenen met de tips die je gekregen hebt.

Plaats een reactie