WintersportWoordenboek

Hallo medewintersporters!
Binnen de winter(sport) bestaan een hele hoop begrippen, veel daarvan worden op dit forum dan ook gebruikt.
Maar iedereen heeft wel eens een begrip gezien hier op het forum, waarvan je nog nooit gehoord hebt. Dat had ik met de (vooral door Belgen zogenoemde?) “Eitjes” van een gondel/kabinenlift… Ik zelf noemde ze altijd kabines, naar de Duitse benaming. Zo zijn er veel meer begrippen en woorden, die meerdere benamingen hebben (vaak wordt niet eens de Nederlandse gebruikt), of sommige waar je gewoon nog nooit van gehoord hebt, in geen enkele taal.
Daarvoor heb ik hier het WintersportWoordenboek geopend.
Een soort van begrippenlijst van wintersport, waar iedereen zijn eigen steentje aan kan bijdragen. Het maakt niet uit in welke hoek het zit; Gear, Techniek en Liften, maar ook Après-ski of bijvoorbeeld afkortingen van skigebieden.
Om overzicht te bewaren is het misschien wel handig om het op alfabetische volgorde te houden :p

Ik trap af:

Eitjes - Kabinen, kabines, vaak ook gondels genoemd, maar zo worden pendelbahnen ook nog wel eens genoemd…

Certified ski-boy, glijbewijs

Pannenkoek ~

  1. Onderdeel van een sleeplift, ronde schijf die tussen de benen door gestoken moet worden om de berg omhoog gesleept te worden
  2. Stuntelige medewintersporter, wordt gekenmerkt door onhandige of stupide handelswijze.

Pannenkoek ~

  1. Onderdeel van een sleeplift, ronde schijf die tussen de benen door gestoken moet worden om de berg omhoog gesleept te worden
  2. Stuntelige medewintersporter, wordt gekenmerkt door onhandige of stupide handelswijze.
Hessel op 25 jan 2016 18:06

mooie :D
Ik zet m erbij :)

- Eitjes ~
Kabinen, kabines, vaak ook gondels genoemd, maar zo worden pendelbahnen ook nog wel eens genoemd…
- Pannenkoek ~

  1. Onderdeel van een sleeplift, ronde schijf die tussen de benen door gestoken moet worden om de berg omhoog gesleept te worden
  2. Stuntelige medewintersporter, wordt gekenmerkt door onhandige of stupide handelswijze.
Certified ski-boy, glijbewijs

Hier wat après-skitermen:

Après-ski:

  1. Het rustig drinken van een drankje na een dag op de piste;
  2. Het (rustig) drinken van meerdere drankjes na een dag op de piste;
  3. Feesten tot een uur of acht, waarbij drank veelvoudig wordt genuttigd. Dit wordt meestal na het avondeten vervolgd in een van de nachtclubs en bars in het dorp of in de naastgelegen (feest)dorpen, denk hierbij aan dorpen als Kirchberg, Gerlos en Westendorf.
  4. In je accommodatie een frisdrank of borrel drinken, om vervolgens te gaan lezen, film kijken of te slapen totdat je gaat avondeten.

Fristi:

  1. Frisdrank wat oorspronkelijk is gemaakt voor kinderen;
  2. Een synoniem voor alcoholische dranken, vaak gebruikt door jongeren;
  3. Een mooie dame. Deze term wordt vooral gebruikt door McDonald’s medewerkers, zoals ik.

Sneuvelaar:

  1. Iemand die te diep in het glaasje heeft gekeken en de hele avond ligt te slapen;
  2. Iemand die is gaan kotsen door te veel drankinname.
    – Deze term kan ook gebruikt worden als sneuvelnation.

Ik zal straks tijdens het werken meer leuke termen proberen te bedenken die bestaan of die gebruikt zouden kunnen worden :)

Carnas on Tour

Haha wat denk je van ski botten of te wel in het Nederlands ski schoenen.

Dienten Die Alte schule

Winterberg kamikazes:
Nederlanders die naar Winterberg gaan, zonder ooit een keer op ski’s gestaan te hebben en denken dat ze de held op ski’s zijn. Een duidelijk kenmerk van deze kamikaze is dat deze een spijkerbroek draagt en niks geeft om mede piste gebruikers. Vergeet hier vooral niet bij dat deze kamikaze ook nog even dronken de piste opkruipt om zijn geweldige skills in zijn spijkerbroek te laten zien.

A winter without powder isn't a winter!

@Joostw ook wel bekend als de spijkerbroek :D

pistenbully, snowcat, pisteraupe allemaal het zelfde apparaat dat de pistes mooi maakt

Anfanger, letterlijk beginnend skier of snowboarder.

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

En die vind je dan weer op de Idiotenhügel: Piste voor de absolute beginners.

En die vind je dan weer op de Idiotenhügel: Piste voor de absolute beginners.

KarelJansma op 25 jan 2016 20:37

Als in: idioot? Dus een beginner, iemand die nog nooit of net voor de eerste of tweede keer of de latten staat, is een idioot en moet op de idiotenpiste of moet ik dat anders lezen? :P

Anders vrij denigrerend. Iedereen begint een keer, iedereen maakt fouten en niemand is perfect.

Nu ben ik wel mijn woord kwijt…haha

Not all who wander are lost

Regular en goofy
Linksbenig en rechtsbenig met snowboarden :)

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

papsneeuw - sneeuw die drijfnat is geworden van het smeltwater

En die vind je dan weer op de Idiotenhügel: Piste voor de absolute beginners.

KarelJansma op 25 jan 2016 20:37

Als in: idioot? Dus een beginner, iemand die nog nooit of net voor de eerste of tweede keer of de latten staat, is een idioot en moet op de idiotenpiste of moet ik dat anders lezen? :P

Anders vrij denigrerend. Iedereen begint een keer, iedereen maakt fouten en niemand is perfect.

Nu ben ik wel mijn woord kwijt…haha

Edwin. op 25 jan 2016 21:08

Je moet het ook niet te serieus nemen @edwin. … Zo noemde een Duitse skileraar van me dat ooit, en google leerde me net dat hij niet de enige is!

papsneeuw - sneeuw die drijfnat is geworden van het smeltwater

Arjen2 op 25 jan 2016 21:37

Ook wel bekend onder de naam slush puppy!;-)

LA NORMA😍☃️

Plat Plagne - Het deel van Paradiski rond de dorpen van La Plagne, waarbij de pistes over het algemeen plat/vlak zijn.

Wedeln - (heb ik laatst zelf geleerd), van die half-gecarvede slangenbochtjes haaks op de berg

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Wedel bochtjes zijn niet gecarved maar gedrift.

Ik mis “dump”, kan meerdere betekenissen hebben ;-) en “pow pow” - fresh powder snow :-)

Grand beau dan wel Kaiserwetter…

Strak blauw en zonnig, liefst na een flinke dump in den nachte.

Flütlichtskiën:

  1. In de avond op een deel van de piste kunnen skiën, vaak levert dit mooie beelden en een verlichte lucht op als je vanuit de verte naar het gebied kijkt.
Carnas on Tour

Even voor alle skiërs onder ons:
“een snowboarder”: Iemand die zich het liefst midden op de piste net achter een heuveltje zittend op de piste begeeft. Indien hij/ zij zich toch in zijn oversized kleding voortbeweegt, is hij bezig óf alle sneeuw van de bergen te schrapen óf met geleende skistokken een iets te vlak stuk aan het overstekken. Dit laatste kan ook steppend. :)

Nu is het wachten op de term “skiër”.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Yard sale:
Skiër die op zijn neus is gegaan en over enige afstand al zijn spullen (ski’s/stokken/bril/muts/…) is kwijt geraakt.

Minstens één keer per skivakantie doe ik een yard sale :-).

Een Vliegend Hert vind ik toch wel een authentieke wintersportterm, ofwel ein Fliegend Hirsch.

Voor de niet-of-nauwelijks-apres-skiërs: een klein flesje Jägermeister in een glas met een scheutje Red Bull.
Bij het achterover gieten mixen beide vloeistoffen pas. Het ‘vliegen’ verwijst naar de Red Bull die je vleugels geeft, en het hert is het logo van de Jägermeister.

skiër: ‘Heeft persoonlijk wintersport, nee zelfs de sneeuw, uitgevonden en vind dat hij/zij daar alleenrecht op heeft. Spreekt ten alle tijden slecht (zonder echte argumenten) over snowboarders omdat ze nou eenmaal niet hetzelfde doen als hij/zij. Doet dat het liefst op internet want in de sneeuw zijn die snowboarders wel enge mensen met die wijde broeken’

skiër 2.0: ‘vindt de snowboarder nog steeds eng en vervelend volk maar snowboarders doen wel vette freestyle dingen en daar is de skiër wel heeel erg jaloers op dus kleedt de skiër 2.0 zich wel zoals de snowboarder en probeert nu ook het park toe te eigenen omdat hij nog steeds meent het alleenrecht op sneeuw en bergen te hebben’

;-)

🏂

Waterskiën: op de eerder genoemde papsneeuw of slush puppy proberen bochten te draaien. Als dit niet lukt vaak met als resultaat een natte kont.

haha erg mooie begrippen zitten er al tussen :P

Bergbeklimmen:

Naast deze mooie bergsport die ook in de winter gedaan kan worden; Als een piste aan het eind van de dag al zo druk is geweest dat het óf bergbeklimmen (over de buckels heen skiën) óf door de dalen (eromheen) skiën wordt

Certified ski-boy, glijbewijs

Pizzapunt: Hoe je je ski’s moet houden zoals geleerd bij de eerste skiles.

En gerelateerd aan dat: poephouding. De houding die je vooral niet moet hebben (=kont naar achter).

Altijd leuk om te zien die beginners (en dan te beseffen dat je dit stadium ook gehad hebt) :)

De poephouding kan ook gedefinieerd worden als de eend.

Butt-heater: verwarmende stoeltjeslift, kom je meestal in Oostenrijk tegen.
Sniffelstation: klein kastje met zakdoekjes bij de lift ( vooral in Canada en VS )
Park-rat: freestyle skiër of boarder die vooral door de lucht vliegt of op allerlei attributen kunstjes doet

Prikpaden : vlakke blauwe pistes
Kuitenklapper : ouderwetse 2 persoons stoeltjeslift die met een rotgang aankomt in het dalstation.

Fun Lovin' Skier

Plaats een reactie