Sneeuwsituatie Winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Mede skifanaten. Ga waarschijnlijk zondag 18 december die kant op! Verwachten jullie dat alle 12 liften dan nog open zijn?

Gr Jos

Mede skifanaten. Ga waarschijnlijk zondag 18 december die kant op! Verwachten jullie dat alle 12 liften dan nog open zijn?

Gr Jos

josmulder op 11 dec 2016 08:52

Ik heb er geen verstand van, maar ik zou het er niet op gokken. Op de webcams ziet het er maar triest uit en ook de weersverwachting is niet in het voordeel van de pistes.

@josmulder Winterberg kennende en gezien de huidige weersverwachting is de kans heel erg groot dat de hoofdas open is. Alleen een zware “stau” (zware zuiderlijke wind met veel regen) kan de skisituatie van volgend weekend verpesten! Maar verwacht ook niet dat de pistes ideaal zullen zijn!!!

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Wij zijn gisteren in Winterberg geweest skiën. De sneeuwcondities waren prima.
Het was lekker rustig, en heerlijk weer. Genieten dus.

Maar ik zou het van dag tot dag bekijken. Wij twijfelden ook, maar ik ben blij dat we een dagje gegaan zijn.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

gisteren was inderdaad super. Vandaag hebben we maar niet geskied, bijna de hele dag regen en een ferme wind. De pistes kunnen nog wel een stootje hebben. Volgens mij komt er deze week weer nachtvorst, dus het volgende weekend kun je waarschijnlijk prima skien.

gisteren was inderdaad super. Vandaag hebben we maar niet geskied, bijna de hele dag regen en een ferme wind. De pistes kunnen nog wel een stootje hebben. Volgens mij komt er deze week weer nachtvorst, dus het volgende weekend kun je waarschijnlijk prima skien.

gisteren was inderdaad super. Vandaag hebben we maar niet geskied, bijna de hele dag regen en een ferme wind. De pistes kunnen nog wel een stootje hebben. Volgens mij komt er deze week weer nachtvorst, dus het volgende weekend kun je waarschijnlijk prima skien.

bij elkaar opgeteld zijn dat dus 3 slechte dagen

May the ski force be with you !!

Misschien waren ze met z’n drieën.

bij elkaar opgeteld zijn dat dus 3 slechte dagen

CJAHulskamp op 11 dec 2016 21:50

In Winterberg zien we wel een voordeel van dit druilerige waterkoude weer: de sneeuwvijvers lopen weer vol ;-)
Momenteel nog 4 liften open en als later in de week de zon gaat schijnen, dan is het best lekker. Maar het echte kerstplaatje… Voorlopig niet.
In het weekend kunnen naar vewachting de meeste liften en pistes gewoon weer open

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 13 dec 2016 19:09

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Vanmorgen stond er voor volgende week nog heerlijk vorst op de kaarten, maar die is ook al weer verdwenen.

Born to Ride

Kun je iets zeggen over de verwachting voor vrijdag, Harry? Is dan ook de hele hoofdas weer geopend te verwachten, of bewaren ze dat echt voor het weekend? Als ik het zo zie, zijn vandaag ook slecht enkele liften open geweest. Dan is een tripje vrijdag de moeite niet.

Kun je iets zeggen over de verwachting voor vrijdag, Harry? Is dan ook de hele hoofdas weer geopend te verwachten, of bewaren ze dat echt voor het weekend? Als ik het zo zie, zijn vandaag ook slecht enkele liften open geweest. Dan is een tripje vrijdag de moeite niet.

Mike123 op 13 dec 2016 22:55

Even donderdag kijken. Nu is weinig open vanwege het miezerweer en dus totale gebrek aan belangstelling. Het weer lijkt echter beter te worden

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Vanmorgen stond er voor volgende week nog heerlijk vorst op de kaarten, maar die is ook al weer verdwenen.

Matthias123 op 13 dec 2016 19:25

Dauwpunt lijkt voldoende laag om in ieder geval enige sneeuw te kunnen maken vanaf volgende week dinsdagnacht.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Op de laatste modellen komt weer een klassieke Weihnachtsstau naar voren voor Winterberg. Met de kerstdagen 10 graden en bakken met regen…

Born to Ride

Morgen weer 9 stoeltjesliften open: hele hoofdas + Kappe!
En schijnbaar eindelijk van die rotmist af!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Tja mist is en blijft altijd nog een zorgenkindje in Winterberg. Gelukkig is het zicht tussen de bomen dan vaak nog wel redelijk maar voor de sneeuw(productie) is het gewoon waardeloos…

Born to Ride

Op de poppenberg draaien de kanonnen weer

Ik ga het zien vandaag, gisteren aangekomen maar toen was het te donker om alles goed te bekijken.
Bij de Ruhrquelle en bij het "dal"station van Rauher Busch lag in elk geval een knappe laag kunstsneeuw.

Net terug van de pistes in het appartement. Vandaag met mijn kleindochter van 6 geskied, dus niet alle pistes gezien. Alleen aan de kant van de Bremberg geskied, de piste van de Bremberglift lag er super bij en dan met de BBX weer omhoog of bij de Poppenberg . In m’n eentje even de Panoramabahn gedaan om te zien wat daar is veranderd.
Daar is een enorme voorruitgang geboekt, transportband en ankerlift weg en stoeltjeslift ervoor terug en er lag meer dan voldoende sneeuw!
Eigenlijk lagen alle opengestelde pistes er goed bij, alleen de Brembergkopf 1 had wat donkere plekken zoals ook op de webcam was te zien, maar doordat het niet druk was kon je daar goed omheen skieën.
Eind van de middag werden daar de sneeuwkanonnen klaargemaakt, dus misschien is die morgen wel lekker wit.
Vandaag ook helemaal geen wachttijden gehad, wij konden overal zo de lift in.
Morgen maar weer genieten!!

Hoe is de sneeuwsituatie in Winterberg na vandaag? Is het morgen de moeite waard of is het vooral ijs/modder glijden?

Op dit moment begint het weer licht te vriezen, mocht het vannacht verder afkoelen dan kunnen ze misschien weer wat sneeuw bijspuiten. Wanneer dat het geval is kan het morgen wel eens een verrassend goede dag zijn.

Born to Ride

Eerst moeten de wateropslag-bassins weer wat meer water krijgen, anders valt er op ten duur vrij weinig sneeuw meer te maken. Er zijn wel diverse mogelijkheden om elders water vandaan te halen, maar dat is ook slechts beperkt mogelijk en toegestaan.

Eerst moeten de wateropslag-bassins weer wat meer water krijgen, anders valt er op ten duur vrij weinig sneeuw meer te maken. Er zijn wel diverse mogelijkheden om elders water vandaan te halen, maar dat is ook slechts beperkt mogelijk en toegestaan.

Frans op 18 dec 2016 21:25

Heel veel kan er niet gemaakt worden. Van maandagavond tot en met donderdag kan er wel wat gedaan worden. Dauwpunttemperatuur dan tussen -3 en -9 graden grotendeels, overdag soms iets hoger (lucht meest -2 tot +2, RV 60-80%).
Kerst is weer eens geweldig spannend… Temperatuur op 1500m vliegt geweldig heen en weer met neerslagsignalen, mogelijk een pak sneeuw, maar ook regen zou er bij kunnen zitten. We wachten af. Komende midweek in ieder geval Kaiserwetter!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ben beide kerstdagen in Willingen, als er al een paar vlokken vallen voor de sier ben ik al blij.

Beste Frans en Harry. Hoe komt het eigenlijk dat die Bassins zo leeg zijn op het moment. Als een leek op dat gebied zou je toch verwachten dat al de regen en het smeltwater terug loopt in die Bassins? Is het voor hun ook niet mogelijk om via de waterleidingen te spuiten? Of word dat een beetje een duur grapje?

Alvast bedankt voor jullie leerzame inbreng.

Wij zijn volgende week weer met het gezin in Zuschen.

In de afgelopen besneeuwingsperiode hebben ze het meeste water “weggesneeuwd”. Bij smelt is het niet zo dat je de hele rivier droog mag leggen, je tapt slechts een deel af.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Neuastenberg heeft op facebook geplaatst dat ze nogsteeds verwachten dat ze komend weekend open gaan. Ze verwachten de komende nachten te kunnen besneeuwen. Op de pistes liggen al goede vlekken en hopen, het gaat alleen om wat afrondingswerk. De meeste kanonnen worden momenteel naar het lifdpad en open plekken verplaatst. Ook Willingen wil als het kan weer openen, met wat hulp van de kanonnen, want ook daar liggen nog goede reserves.

Met wat besneeuwingshulp kunnen Bödefeld-Hunau, Sahnehang, Olpe-Fahlenscheid en Altastenberg zich daar mogelijk nog bij aansluiten… Dat zou mogelijk een mooie kerstvakantie kunnen worden! Wir drücken uns die Daumen!

#proudtobepartofleswintersporters

Winrterberg was afgelopen weekend een droom. Overal een goede dikke laag, met hier en daar wel een bruine plek, maar ze hebben nog reserves liggen om dit voorlopig op te vangen. Zelfs de zwarte piste op de kappe was in prima staat! Hopelijk krijgen ze nu niet te maken met regen tijdens de Kerst. 1 dag kunnen ze nog wel opvangen, maar geen 3 a 4 dagen.

Ik zit er met 3 andere mensen van 23 - 27 december. Ik hoop echt dat ze het redden om er nog iets van te maken. Wel is te zien dat veel weer-sites een heel verschillend weerbeeld geven. Ik heb geen idee wat ik in die periode kan verwachten. Welke weersite geeft nou (door de jaren heen) het accuraatste weerbeeld?

Het zou jammer zijn als de boel bruin en vies is. Laten we keihard duimen en hopen dat er wellicht nog wat sneeuw mag vallen, of dat het in elk geval elke nacht vriest.

Plaats een reactie