Instappen nieuwe schoenen

Dit jaar merkte ik dat ik toe ben aan nieuwe skischoenen. Mijn oude schoenen waren op. Ik kreeg teveel speling in de schoenen.
Links en rechts al wezen kijken en nu val ik eigenlijk op schoenen (Fischer) die als gegoten zitten. Deze zou ik zo kopen maar ik twijfel sterk. Dit omdat het instappen in de schoenen bijzonder lastig gaat, ik moet met name met mijn rechter voet behoorlijk wrikken en wringen voordat mijn voet in de schoen zit.
Is dit alleen lastig en aanvaardbaar bij skischoenen of kan het tijdens een weekje skiën voor problemen zorgen zodat het skiën geen plezierige bezigheid meer is ?

Waar zit het probleem precies? Krijg je je voet niet de bocht om (wreef)? Of krijg je je enkel er niet door? En wat bedoel je met ‘als gegoten’? Als je er eenmaal in zit, zit de schoen dan ook nog goed (lekker strak - niet pijnlijk strak)? Dát is waar het om gaat. Ik ken veel mensen (waaronder skileraren) die hulp van anderen nodig hebben om in hun schoenen te komen, maar als ze eenmaal aan zijn ook geweldig zitten en skiën…

En om welke schoen gaat het precies?

Mijn nieuwe schoenen kom ik ook wat moeilijk in maar met skiën totaal geen probleem.
Ik verwacht als ik ze wat langer gebruik het wat makkelijker zal gaan omdat de binnenschoen vrij dik is, die moet zich nog gaan vormen.

Dienten Die Alte schule

Ik heb vrij grote/brede kuiten. De kunst is om alle schnallen open te zetten en de flap zo ver als mogelijk naar voren te duwen. Zo glijd mijn voet makkelijk in de schoen.

Voor meer ruimte bij de wreef is de tong ver naar voren trekken een optie. Beter nog is de twee schillen van de buitenschoen die over de wreef bij elkaar komen naar de zijkant uit elkaar te trekken. Zo ontstaat er in de knik van de wreef naar het onderbeen (de plek waar de voet de bocht om moet) een opening en dus meer ruimte. Dit bewerkstellig je indirect ook met het naar voren trekken van de tong, maar de directe aanpak is vaak effectiever.

En: schoenen aantrekken bij kamertemperatuur.

Waaronder skileraren die hulp van andere nodig hebben!
Dat kunnen alleen maar vrouwen zijn @GiGi

Het was mijn ex @Hooykaas… ;)

Dank voor de reacties
Ik heb maat 24,5 of 25 en dat is geen courante maat voor een herenskischoen. Zodoende kom ik al jaren uit bij damesschoenen. Voor mij geen enkel probleem, zitten en skiën lekker.
In de nieuw beoogde schoenen kom ik zelfs met wrikken en wringen maar moeilijk door de bocht van de schoen zelfs als ik de de tong helemaal naar voor en omhoog trek om de opening zo groot mogelijk te maken. Ik heb normale voeten, geen hoge wreef o.i.d.
Als ik eenmaal in de schoen zit past hij perfect. Strak om de voet maar nergens knellend. Het betreft de ‘Fischer My Style X7.5’ Ik omschrijf mijn niveau als verder gevorderde beginner die relaxed op elke piste skiet. Soms off piste en soms lekker knallen.

Nu is een dames skischoen over het algemeen wat smaller, heren hebben ook bredere enkels, dames voeten zijn wat soepeler ;) Heb je ze net gekocht? kun je ze evt nog ruilen? want om nu iedere dag zo’n worsteling te hebben om in je schoenen te komen is ook niks. Oeps zie net dat je nog niet gekocht hebt. Bij Kater in Alkmaar zijn ze momenteel 149 euro voor dat geld kun je het proberen zo niet verkoop je ze weer

Dienten Die Alte schule

Begrijp dat de schoenen perfect zitten tijdens het skiën (heel belangrijk!).

Ik zou de schoenen gewoon kopen, en een paar minuten extra incalculeren voor het aantrekken van de schoenen.

@CY325i Hij heeft ze nog niet gekocht en op geskied, dus vraagt zich af of ze met skiën goed zitten

Dienten Die Alte schule

@Elly3

En…
In hoeverre is dat aan en uitdoen van de schoenen een aanslag op spieren en gewrichten tijdens je vakantie?
Of ik de schoenen niet naar zijn gallemiezen trek na X keer de schoenen aan- uitdoen ?

Ja @Bert3, als ik jou zo hoor gaat het wel erg problematisch, ik kom er wat moeilijker in maar heb ze wel zo aan.
Zonder dat ik de tong of zijkanten helemaal uit elkaar trek.
Misschien toch even voor andere kijken, waar je makkelijker in komt je hebt ook dames schoen met bredere leest.
Straks scheur je je kuitspier ;) En idd hoever trek je de schoen uit zijn model.

Dienten Die Alte schule

@Elly3: je hebt gelijk :)

De vraag was ‘‘Is dit alleen lastig en aanvaardbaar bij skischoenen of kan het tijdens een weekje skiën voor problemen zorgen zodat het skiën geen plezierige bezigheid meer is ?’’

Mij lijkt het alleen lastig bij het aantrekken. @Bert geeft aan dat de schoenen verder als gegoten zitten. Na verloop van tijd gaat de schoen meer en meer naar je voet en onderbeen zitten, waardoor het aantrekken steeds makkelijker wordt. Dus vooral in het begin een paar minuten extra de tijd nemen om de schoenen aan te doen.

Dat de schoen nu als gegoten zit (= heel belangrijk) geeft nog geen garantie dat het ook lekker zit tijdens het skiën. Ga er maar van uit dat er een schoen is geadviseerd obv input van gewicht, nivo en skistijl.

Dank voor de reacties
Ik heb maat 24,5 of 25 en dat is geen courante maat voor een herenskischoen. Zodoende kom ik al jaren uit bij damesschoenen. Voor mij geen enkel probleem, zitten en skiën lekker.
In de nieuw beoogde schoenen kom ik zelfs met wrikken en wringen maar moeilijk door de bocht van de schoen zelfs als ik de de tong helemaal naar voor en omhoog trek om de opening zo groot mogelijk te maken. Ik heb normale voeten, geen hoge wreef o.i.d.
Als ik eenmaal in de schoen zit past hij perfect. Strak om de voet maar nergens knellend. Het betreft de ‘Fischer My Style X7.5’ Ik omschrijf mijn niveau als verder gevorderde beginner die relaxed op elke piste skiet. Soms off piste en soms lekker knallen.

Bert3 op 28 jan 2016 11:58

Ik heb ongeveer dezelfde maat, heb 25.5 nu gekocht vorig jaar als het goed is. Gelukkig heb ik wel een herenschoen, want anders zou ie toch echt te smal zijn. Ik kom ook amper in mijn schoenen, moet er altijd bij gaan staan, zitten, staan en duwen om er in te komen. Kost me inderdaad altijd een minuutje extra ofzo, maar daarna heb ik nergens meer last van, dus dan maar even kloten en even pijn bij het instappen. Het gaat er uiteindelijk om hoe je ermee skiet.

Ik heb wel een heel stijve schoen Lange 130XT, dus wellicht dat dat nog verschil maakt.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Bij sommige winkels kun je de schoenen eerst huren. Ben je er tevreden van dan kan je ze kopen aan verminderde prijs, zo niet ben je alleen het huurgeld kwijt.

Wat kan helpen:
Tong naar voren en naar de buitenkant trekken!

Dit werd mij geadviseerd in Oostenrijk en zij zeggen dat dit het beste is. Werkt inderdaad erg goed.

Thank God summer is over!

Hoeveel keer per dag ben je van plan je schoenen aan en uit te trekken??? Zou daar niet zo’n punt van maken hoor. Als ze goed zitten is het prima toch??
M’n vader heeft technica icon’s en als die te koud zijn kan hij daar onmogelijk zonder hulp inkomen. Maar ze skiën perfect. En daar gat het uiteindelijk toch om.
Je zou misschien nog andere sokken kunnen proberen.

Übung macht den meister!!!

Hoeveel keer per dag ben je van plan je schoenen aan en uit te trekken??? Zou daar niet zo’n punt van maken hoor. Als ze goed zitten is het prima toch??
M’n vader heeft technica icon’s en als die te koud zijn kan hij daar onmogelijk zonder hulp inkomen. Maar ze skiën perfect. En daar gat het uiteindelijk toch om.
Je zou misschien nog andere sokken kunnen proberen.

RFKANGOO op 28 jan 2016 22:58

Of olijfolie kom je er ook goed in. ;) :D

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Ik heb de Head Raptor RS 110 W skischoenen, en die krijg ik ook alleen met heel erg veel moeite en pijn bij het instappen aan. Normaal gesproken zitten ze daarna perfect.

Winter is coming

Moeilijk in skischoenen kunnen komen is vrij normaal.

Dit jaar merkte ik dat ik toe ben aan nieuwe skischoenen. Mijn oude schoenen waren op. Ik kreeg teveel speling in de schoenen.
Links en rechts al wezen kijken en nu val ik eigenlijk op schoenen (Fischer) die als gegoten zitten. Deze zou ik zo kopen maar ik twijfel sterk. Dit omdat het instappen in de schoenen bijzonder lastig gaat, ik moet met name met mijn rechter voet behoorlijk wrikken en wringen voordat mijn voet in de schoen zit.
Is dit alleen lastig en aanvaardbaar bij skischoenen of kan het tijdens een weekje skiën voor problemen zorgen zodat het skiën geen plezierige bezigheid meer is ?

Bert3 op 28 jan 2016 10:44

heb zelf ook net nieuwe schoenen gekocht en vorige week eerste keer op geskied,gaat om K2 Spyne 130 dus ook met een moldable binnenschoen,welke ik dus ook naar mijn voeten heb laten zetten,ook ik moet beetje wringen en wrikken om erin te komen maar eens ik erin zit,zitten ze als gegoten,wel iets duurdere schoen maar zeker de moeite waard,heb geen seconde pijn gehad en er is deftig doorgeskied…ook goede tip is nooit je schoenen in het skihok laten staan/hangen,maar mee op je kamer om zodoende goed te drogen,sochtends wereld van verschil als je ze op kamertemperatuur kan aantrekken…

Pain is temporarly but pride is 4ever...

Ik kan ook moeilijk mijn skischoenen aandoen maar zitten eens aan perfect, zorgen dat ze goed warm zijn helpt wel veel . Dit jaar op zaterdag rechtstreeks uit de koffer na nachtje hotel een ware marteling .
Maar erna weer een hele week makkelijker na een nachtje op een skischoendrogers .
Aantrekken duurt effe , het skiplezier een hele dag :-)

Ik steek mijn schoenen in een verwarmde zak en doe eerst de binnenschoenen aan, daarna de buitenschoenen.
ik heb nochtans een kort breed hoog pootje en heb vrij harde schoenen, technica met flex 130.
Dit loopt echt soepel.

WGSM

Een breed kort hoog pootje …haha

Pain is temporarly but pride is 4ever...

Ik kom na meer dan een jaar nog lastig in- en uit mijn skischoenen (en trek ze heeel wat keren aan en uit). Met skien zitten ze echter perfect. Het helpt wel om de tong iets naar voren en opzij te duwen, dit is veel effectiever dan de tong naar voren te trekken. Bovendien buig je de tong dan vaak erg ver waardoor deze na verloop van tijd kan scheuren.

Ook een keer meegemaakt dat ik de schoenen s’nachts in de auto had laten staan, onmogelijk om aan te krijgen zonder opwarmen :)

Plastic schalen uit elkaar (laten) trekken is de beste optie.

Indien nodig vooraf verwarmen met een föhn.

Als mijn schoenen echt koud zijn lukt het mij ook niet zonder hulp of föhn. Schoenen zijn toch al ca. 15 weken gebruikt.

Plaats een reactie