Welke maat snowboard

Welk maat snowboard? Ik ben 160cm en weeg rond de 70 kilo. Ik heb altijd een 145cm snowboard gehad. Nu heb ik een 149cm besteld. Ze zeggen dat het vooral om gewicht gaat als je een snowboard aanschaft. Ik wil gewoon normaal van de rode piste af, geen gekke dingen in funparks enz. Maar omdat ik maar 160cm ben lijkt 149cm zo groot… het is de Nitro Lectra Bold. Voor beginners maar ook goed voor gevorderde. Ben dus bang dat het board te lang is voor mijn lengte. Maar voor mijn gewicht is hij juist net aan goed. Help! ;-)

149 moet geen probleem zijn en inderdaad juist goed voor je gewicht.

Oke! :-) ondanks dat het maar 4 cm verschilt met de andere snowboards lijkt het toch veel. Wil gewoon lekker bochten kunnen maken… zal het uit moeten proberen… Bedankt voor je reactie @Tiny-M

Je gewicht is inderdaad het belangrijkste. De lengte, daar wen je wel aan. Voor mijn gewicht had ik een snowboard van 144 cm terwijl ik maar 152 cm ben. Ik was een 140 cm beginners (huur)board gewend en ging naar een stijver board … en ook nog die 4 cm erbij. Een uurtje wennen en daarna was het veel fijner dan op het oude board.

Oke, klinkt goed! @joepiedepoepie Maakt me al wat meer zeker dat ik de goede lengte heb gekocht! :-) THNX!

Rond de 1.49 is idd prima maar hangt ook van het board af, wat je er mee wil en hoeveel ervaring je hebt. Ik ben evenlang en ongeveer even zwaar en heb een board van 1.52 dat is wat aan de lange kant maar de 1.50 was overal uitverkocht. Ik heb de ride canvas. Als je de kans hebt zou ik toch een paar verschillende boardjes testen. Op papier kan iets super bij je passen maar in het echt niet. Ik twijfelde destijds tussen de canvas en een ander dames board van ride ( vergeten hoe het heette) Op een testavond in Zoetermeer wist ik het meteen. Heb na de canvas wel nog even op een Nitro board gestaan ter vergelijking maar was meteen overtuigd.

Let it snow, let snow, let it snow!

Waarom vraag je je af of het board niet te lang is als je het board al besteld hebt???

Übung macht den meister!!!

Naast wat goed bij je gewicht past, komt er bij de juiste lengte ook een bak aan persoonlijke voorkeur kijken. Ik ken boarder van bijna 100kg op een 152 plank; de lengte zegt dus niet veel.

Ik geloof dat je bij het betreffende boardje perfect in de bijbehorende gewichtsklasse valt, dus je kunt verwachten dat het boardje zich enigszins zal gaan gedragen als op de verpakking vermeld staat. Als vuistregel geldt dat een korter board dan voorgeschreven speelser aanvoelt, makkelijker te draaien is, maar stabiliteit mist op snelheid. Is het board langer, dan andersom.

In relatie tot je vorige board (laten we het type board even buiten beschouwing), zal dit boardje wat stabieler zijn op snelheid en wat serieuzer aanvoelen. Precies wat je over het algemeen verlangt van een nieuw boardje. :)

Dit is nou ook de reden waarom je een boardje, als je éven in de gelegenheid bent toch uit moet proberen voor de aanschaf. Het kan zijn dat het kleine beetje extra lengte, ondanks dat dit wel juist is voor je gewicht, je toch niet kan bekoren. Omdat je aangeeft alleen lekker bochten te willen draaien op pistes en niets wilt doen in het park, denk ik wel dat het de juiste ‘gok’ is geweest.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Bedankt @sneeuwbaard! 7 februari ga ik hem uitproberen. Ben benieuwd. Bedankt voor de uitleg!

Wat voor lengte board zouden jullie adviseren voor een beginner van 1.63m lang en 60Kg?

Gr,
Peter

De volgende calculator geeft een goed idee: http://www.snowboard.ie/length-calculator/

Voor een beginner met jouw gewicht sowieso een korter board (<150 cm)

Per merk en type zijn er tabellen te vinden. Zou eerst kijken wat voor eigenschappen je wilt in een board een dan pas welke maat je moet hebben.

Per merk en type zijn er tabellen te vinden. Zou eerst kijken wat voor eigenschappen je wilt in een board een dan pas welke maat je moet hebben.

Tiny-M op 1 feb 2016 10:28

Ik denk dat de eigenschappen van een beginners boardje wel redelijk bij elkaar in de buurt liggen. Sowieso wordt het een 2de hands boardje om voor een eerste seizoen wat mee te spelen en vooral te oefenen :)

@RFKANGOO omdat ik maar 160cm klein ben en het idee heb dat het board bijna net zo groot als mij is… nu kan ik nog omruilen om 146 cm ipv 149cm maar hou het toch bij 149.

@Bien Ik koop hem online… kan hem dus niet eerst uitproberen. Is een gokje… het mooie is, in het begin huurde we altijd een snowboard en die waren altijd goed (voor ons gevoel dan) Heb alles over het snowboard goed bekeken en 100x doorgelezen… denk dat het wel wat voor me moet zijn… Deze week gaan we het meemaken.

Goed dat je het vraagt en idd is de lengte prima voor je gewicht denk ik.

Ik vind het wel jammer dat steeds meer mensen zomaar wat bestellen op internet zonder eigenlijk te weten wat ze kopen en hoe het board voelt als je er zelf opstaat.
Waarom niet gewoon naar een shop gaan waar je goed advies krijgt en het board waarvan je denkt dat het helemaal “je van het” is een week huurt en achteraf pas koopt als het dus echt fantastisch is gebleken ?

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Ja je hebt wel gelijk @bobdeboarder Misschien leer ik hier van en doe ik het nooit meer zo… ;-)

En vaak ben je in de winkel wel het dubbele kwijt… en ja, dan hen je goed advies en een goed board… het is een beetje een gok nu…

het dubbele lijkt me erg overdreven, maar laat het €100,- zijn .
Als je een board koopt lijkt het mij dat je daar toch ongeveer 4 a 5 jaar ( lees voor de meesten 4 tot 6 weken) mee wilt doen. Tel even het bedrag van 4x wintersport bij elkaar op, dan is die €100,- voor iets dat goed is en bij jou past echt niet zoveel. Met de verkeerde spullen heb je namelijk voor € 500,- ergernis.

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Oke… naja… We gaan het meemaken… nu maar hopen dat het nog gaat sneeuwen voordat we gaan en niet regen!

@RFKANGOO omdat ik maar 160cm klein ben en het idee heb dat het board bijna net zo groot als mij is… nu kan ik nog omruilen om 146 cm ipv 149cm maar hou het toch bij 149.

triezzzze op 1 feb 2016 10:38

Het ligt er ook maar net aan wat je er mee gaat doen.
Zelf ben ik 1.80 en weeg zo’n 100kg.
Heb een 157 freestyle een 162 slalom een 168 freeride en heb met 182 reuzeslalom boards gereden. Maar ik zou gewoon kijken wat de fabrikant aangeeft wat voor gewicht bij welke lengte past. Ze maken niet voor niks verschillende lengtes.

Übung macht den meister!!!

Weeg rond de 70 kilo… Dus qua gewicht moet ie goed zijn… wil gewoon normaal, soms wat sneller, van de rode piste af… geen gekke dingen…

Plaats een reactie