Via Dijon naar de Zuid Alpen

Vrijdagmiddag vertrekken we vanuit Haarlem richting de Zuid Alpen met een tussenstop nabij Dijon maar we twijfelen over de route. Nu zijn er drie vergelijkbare routes richting Dijon die allen ongeveer even lang zijn. Welke route is het best/snelst?

Via Maastricht?
Of via Brussel en Luxemburg?
Of via Brussel en Parijs?

Vrijdagmiddag vertrekken we vanuit Haarlem richting de Zuid Alpen met een tussenstop nabij Dijon maar we twijfelen over de route. Nu zijn er drie vergelijkbare routes richting Dijon die allen ongeveer even lang zijn. Welke route is het best/snelst?

Via Maastricht?
Of via Brussel en Luik?
Of via Brussel en Parijs?

davidserra op 2 feb 2016 15:31

of via Brussel / Luxemburg /Metz (zo doen wij het)

@Crupa
Tnx! Dat bedoelde ik inderdaad met de mijn route Brussel / Luik. Ik heb mij eigen post voor de duidelijkheid even aangepast.

rij zeker nie via Parijs.

Ik zou rijden Antwerpen, Rijsel, Reims, Troyes,Dijon

lekker met een halve tank via Luxemburg en vanaf daar met een volle tank verder rijden (zo doe ik het altijd). Je bent een Nederlander of niet;)

life is a beach, or a pile of snow

We zijn eruit. Het wordt de route via Brussel. Om de Ardennen heen via Saint-Quintin en Reims en dan door naar Dijon.

rij zeker nie via Parijs.

Ik zou rijden Antwerpen, Rijsel, Reims, Troyes,Dijon

ralphgeeraert op 2 feb 2016 16:34

Ook moet je hier rekening houden met vertraging aan de grens BE-FR , kan oplopen tot 30min… ( in de spits uren ) , er is geen controle, maar je kan wel maar stapvoets doorrijden …

Hou er rekening mee dat het vrijdagnamiddag extra druk zal zijn op de Belgische snelwegen vanwege de start van de krokusvakantie. De ring van Brussel is altijd een probleem tijdens de avondspits.
Ik zou via Luik de E25 naar Luxemburg nemen. Grenscontroles zijn er niet in Luxemburg met de Franse grens.
Ook daar wel veel verkeer in de avondspits tot Metz

Ik zou via luxemburg adviseren, normaal gesproken het minst gevoelig voor files, het wegdek is er een stuk beter dan via Reims, want wanneer je via Reims gaat is het echt slalommen tussen de gaten in de weg, zowel in wallonie als in Noord frankrijk. En zoals hierboven aangegeven is de grensovergang daar ook gewoon echt knap waardeloos. Bijkomend voordeel van Luxemburg is dat je er evt ook nog goedkoop kan tanken.

Born to Ride

lekker met een halve tank via Luxemburg en vanaf daar met een volle tank verder rijden (zo doe ik het altijd). Je bent een Nederlander of niet;)

Pascal77 op 2 feb 2016 16:45

Tanken in België is ongeveer even duur dacht ik! Als je zoekt, vind je zeker diesel voor minder dan 0,90euro/liter.

Ja jemig nu hebben jullie ons weer aan het twijfelen gebracht! :-)

ga altijd over maastricht, Luik, luxemburg, dijon en lyon. Alleen bij Metz ff inhouden qua snelheid.

2 redenen. Heb lease auto met gratis tanken in Nederland. En ik vind de wegen (behalve rond luik) prettiger rijden dan rond brussel/antwerpen. Ook afhankelijk hoelaat je waar langs komt uiteraard. Vrijdagspits antwerpen/brussel lijkt mij niet aan te raden. Maar dat zelfde geldt wellicht voor Luik en Europaplein maastricht. Maar als je daar voor 4 voorbij bent is er geen probleem. En dan ben je ook niet te vroeg in Luxemburg richting metz en vermijdt je de avondspits.

Vrijdagspits zal de hel zijn rond Brussel en Antwerpen. Luik zo goed als geen file…

Vrijdagspits zal de hel zijn rond Brussel en Antwerpen. Luik zo goed als geen file…

Inderdaad, vermijd Bxl en A’pen op vrijdagmiddag! Luik valt, zeker vergeleken met de eerste 2, heel goed mee

Vrijdagspits zal de hel zijn rond Brussel en Antwerpen. Luik zo goed als geen file…

Inderdaad, vermijd Bxl en A’pen op vrijdagmiddag! Luik valt, zeker vergeleken met de eerste 2, heel goed mee

Skiwi op 3 feb 2016 19:39

daar had ik inderdaad geen rekening mee gehouden.
om de drukte te vermijden rijd je misschien best via Maastricht / Luik / Luxemburg ?
De grensovergang Lux/Fra gaat inderdaad vlot

Waar in de Zuid Alpen? Als ik vragen mag?

Click. Click. Peace

Dank voor al jullie reacties!

Mijn maat maakt zich een beetje zorgen voor eventuele sneeuwval in Luxenburg en de Ardennen dus het lijkt erop dat we op het laatste moment bepalen welke route het wordt. Of is dat onzin?

We gaan voor het eerst Superdevoluy aan doen @Rogier

Oh ja ik ben de topicstarter, heb mijn profiel beetje aangepast.

Had jij nog tips dan @Rogier? Of ben je toevallig ook in die regio in de week van 26/2? We zouden wellicht nog best een off-piste gids kunnen gebruiken ;-)

Nee was meer om te checken of je last zou krijgen van de gesloten Lautaret. Maar daar heb je geen last van. Verder ben ik geen gids, maar er zijn daar genoeg goede gidsen. Veel plezier in ieder geval. Er gaat genoeg sneeuw uit de lucht vallen. ;-)

Click. Click. Peace

Tnx @Rogier!

Fijn dat we daar geen last van hebben.

We hebben inderdaad al een gids op het oog, we laten het van de (verse) omstandigheden afhangen of we van hem gebruik gaan maken of niet. Komende dagen een hoop sneeuw voorspeld inderdaad! Hopelijk is alles open als we er zijn. Ziet er vooralsnog goed uit iig.

Haak graag nog even aan op dit topic.

As vrijdag verwacht ik rond een uur of 1400 vanuit Amsterdam te vetrekken. Doel is rijden tot ongeveer Dijon en dan de volgende dag de reis verder continueren naar La Plagne. Google Maps raadt via Brussel aan en dan afbuigen naar Luxemburg, Metz, Nancy en Dijon. Echter, door de berichten eerder in dit topic, twijfel ik erg tussen rijden via Maastricht en Luik ipv via Brussel.

Iemand nog tips of welke route het verstandigst is gezien de vakantie (regio noord) en vrijdagmiddagspits?

@polderyeti
Als je rond 14u vertrekt vanuit Amsterdam dan ga je waarschijnlijk wel in de file staan rond brussel… zou misschien nog kunnen meevallen aangezien de echte spits pas vanaf 17u begint… als je kan zou ik toch half uurtje eerder vertrekken of toch via maastricht gaan

@polderyeti:

Ha per toeval lees ik je bericht, wij rijden altijd over Maastricht, Luik…als je inzoomt op Luik zie je dat je normaal gesproken langs de Maas komt te rijden…wij volgen eigenlijk altijd de E25 ipv de A25 door Liège (ga je door het centrum is iets korter maar je kan er makkelijk omheen… en 80 is rond Luik 80 je komt dan door tunnels met trajectcontrole…bij Metz veel flitsers.

https://goo.gl/maps/saihRgBrYT22
Wij slaan hier dus rechts af…en normaal gaan de meeste mensen naar links…
https://goo.gl/maps/pRGrHSKUEmM2
Dan volgt dit bord…dus weer rechts…

Let overigens op als je door de Ardennen rijdt dat, als het sneeuwt, het daar lastig kan zijn maar het is zoveel rustiger. Ik snap werkelijk die route over Antwerpen/Brussel nooit. Voor mijn werk kom ik veel in Antwerpen en Brussel waar men de ‘reistijd’ vandaan haalt… een drama kan het daar zijn, altijd met een grote boog omheen als het even kan. In de nacht is het prima natuurlijk maar overdag en zeker rond de spitstijden, vermijden.

Op de A2 kan je momenteel ook lekker doortuffen veelal en bij Maastricht kan je alvast een eerste stopje houden bij bijvoorbeeld de Mac bij het stadion. ;-)

https://staticresources.rijkswaterstaat.nl/binaries/Totaal%2…

In de Ardennen is het aantal benzinestations langs de snelweg werkelijk …eh…0 dus niet te ver de grens over met een lege tank en denken ik haal Luxemburg wel.

-EDIT-

Weinig tankstations

De verkeerde inschatting die automobilisten maken, heeft ook van doen met het geringe aantal tankstations in de Belgische Ardennen. Op de route Luik – Luxemburg zit een tankstation even ten zuiden van Luik langs de E25 tussen afrit 44 en 45.

Langs de E411 Brussel – Luxemburg is een tankstation tussen de afritten 22 en 22a. Dichterbij de grens moet u de snelweg af om te tanken. Zo is er bij Neufchateau (afrit 27 van de E411) een tankstation van Octa+ en onderaan de afrit 29 van dezelfde snelweg het Truckcenter Habay met een Total-tankstation.

Fijne reis!

@Laagvlieger thanks voor je bericht. Ik heb ik wat aan. Heb de knoop doorgehakt en ga rijden over Luik!

Afgelopen zomer heb ik inderdaad meegemaakt dat er vrij weinig tankstations zijn in de Ardennen. Gelukkig heb ik het toen gered. Dit keer zal ik dat stuk rijden met volle tank ;).

Plaats een reactie