Zweethanden - handshoenen of wanten ?

Ik heb nogal last van zweethanden hetgeen mijn handschoenen na enkele dagen een niet al te fris geurtje geeft, ja, zelfs na dagelijks goed verluchten en in te spuiten :-(
Ik denk er nu aan om eens wanten te kopen omdat ik denk dat je daar minder in zweet en deze je zweetgeur minder opnemen.

Is dit zo en zijn er nog mensen met zweethanden ?

ik heb er ook last van bij bepaalde handschoenen (meestal de pipe gloves)

Wat je echt eens moet proberen (bij mij werkte het) zijn goretex handschoenen. deze ademen perfect. Ok, kost wat maar dan heb je wel wat

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Filip, wanten zitten over het algemeen veel warmer en zullen dus ook meer zweten.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Hee Filip,

ik heb het zelfde probleem. Ik heb zulke warme handen dat er dampwolkjes van mijn handschoenen afkomen. Ik heb dure ademende handschoenen maar helaas heeft dit geen effect. Enige om het zweten een beetje tegen te gaan is talkpoeder in je handschoenen strooien.

Gewoon dunnere handschoenen kopen? Ik heb het in het algemeen snel warm en ski vaak met mijn dunne "voorjaarshandschoenen".

mama on a mission in the snow

Ik had het zelfde probleem en dat was erg lastig tijdens het werken in de sneeuw helemaal bij het voorstellen! Je kunt je voor stellen dat klamme en stinkende handen niet echt professioneel over komen tijdens het handje schudden aan het begin van de les.

Tot een collega mij liners (een dunne onderhandschoen aanrade)
Ik heb nu in ieder geval droge handen en als de liners niet meer fris ruiken doe ik ze in de was.
Zou houd ik mijn handschoenen goed (want die hoef ik bijna niet meer te wassen) en gaan deze zelfs een stuk langer mee.

Viele Wege fuhren zu Gott Einer geht uber Die Berge

De handschoenen van de Hema hebben van die luchtventielen bovenop zitten.
Ik ski er al 3 jaar mee, en wil eigenlijk niets anders meer (tenzij ze alleen in het roze verkrijgbaar zijn :))
prijs: 2 tientjes ofzo?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Nou ik ben op dit moment toe aan nieuwe handschoenen. Wie kan mij eens vertellen wat nu echt goede handschoenen zijn voor het skien?
Ik zat zelf te denken aan skihandschoenen van Reusch,maar heb daar geen ervaring mee.Ook ik heb vrij snel warme handen,dus kom maar met een goede Tip!

Silvretta Montafon Liefhebber

@Patje : uit bovenstaande reactie’s af te leiden (waarvoor dank iedereen) is het niet welk merk je koopt maar eerder welke soort. Dikke of dunne, iets grotere om met onderhandschoen te werken of die van Ferdinand met luchtventielen :-)
De mijne waren ‘dure’ spiders, in een goretex uitvoering.
Ik ga eens proberen met een lichter type motorcross handschoenen dewelke ik nog liggen heb, op hoop van zegen :-)

@Patje,

Ikzelf heb niet echt goede ervaring met Reusch handschoenen.
Drie jaar geleden een paar leren handschoenen van Reusch gekocht, na twee weken gebruik was het leer al kapot(!) (dus niet de stiksels)

Destijds heb ik handschoenen én wanten van Hestra gekocht, bevalt mij super.
Ook op warmere dagen wanneer ook mijn handen warm beginnen te worden.
Hestra is niet goedkoop, maar je krijgt zeer zeker waar voor je geld!

1(meervoud: wintersporten) sport die alleen 's winters beoefend wordt, bv. schaatsen, skiën, sleeën.

Ik hoorde ooit iemand met het probleem vies geurende zweetvoeten. Dit wordt veroorzaakt door een bacterie. Boenen, douchen, wassen helpt niet.
De tip die gegeven werd:
Een week elke dag half uurtje een voetenbad in zwarte thee.
Misschien helpt dat ook voor handen.
Schijnt dat de thee die bacterie aanpakt.

Niet zozeer voor zweethanden maar een tip voor vies geurende skischoenen: ruim voor je vakantie de binnenschoenen onderdompelen in een dettolbad. Drogen duurt ruim een week dus daarom doe je dit het best op tijd. En als je je skisokken daarna ook nog eens in de dettol wast heb je echt voor tijden geen last van zweetgeur! Mijn man zweert hier al jaren bij en zijn geur was echt niet te harden! ;)

Winter is coming

@Doorgeeftip. Whaha dat is leuk om te horen, mijn eerste echte wetenschapelijke onderzoek was mijn profiel werkstuk op de havo met de pakkende titel ‘de antibacteriele werking van thee’. En inderdaad thee werkt antibacterieel, maar of de werking van lange duur is betwijfel ik :)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Mijn vader heeft trouwens al meer dan 25 jaar een paar leren reush handschoenen, dus die zweert erbij. Ik heb zelf ‘dure’ black diamond handschoenen met goretex en losse binnenhandschoenen. De aller eerste week waren meteen de naden door gesleten (ik carve met de handjes aan de grond). Nu lijm ik voor elke vakantie de naden met seconde lijm aan elkaar en dat gaat inmiddels al 7 ski weken goed.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@MiTi : da’s nog is een raad waar Tante Kaat verlegen bij zou worden… thx !

Dus ik steek die binnenschoenen in een badje met wat detol en hang ze zo weg, zonder spoelen ?

@Bartus: nog meer toeval? Ik ben PWSbegeleider ;-)
Maar zo’n PWS heb ik nog niet gezien.

Het zal inderdaad misschien niet heel lang werken, want als de bacteriën éénmaal in de schoenen of wanten zitten, dan kunnen ze lekker doorgaan.
Uitproberen: een week van te voren alvast thee-weken, nieuwe handschoenen aanschaffen en tijdens de skidagen misschien 's avonds ook even een theebadje

@Filip: Idd niet uitspoelen dus daarom maar omgekeerd op de badrand zetten o.i.d.
Als ze al redelijk droog zijn zetten wij ze zelf omgekeerd op een niet te warme verwarming, je kan ze natuurlijk ook laten staan totdat ze droog zijn. Succes!

Winter is coming

Ik heb vorig jaar Reusch handschoenen met GoreTex gekocht. Grote verwachtingen aangezien ik daarvoor Perry thuismerk handschoenen had die steevast tot koude/natte handen leidden. Helaas echter afgelopen winter weer regelmatig - hoewel wel iets minder vaak - natte en dus koude handen. So much for GoreTex, dacht ik. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik snel koude handen en voeten heb en dat eigenlijk alleen op los door gewoon flink door te skien. Maar GoreTex is niet meer heilig voor mij want er komt gewoon weer vocht in de handschoenen. Wie heeft hier 'n ideale oplossing voor, wanten? Of dure-met-batterij-en-verwarmingselement-handschoenen?

@bernard, het probleem bij handschoenen is dat de goretex waarschijnlijk niet getaped of gelast is maar gewoon doorgestikt.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

over die bacteriën die stinken: ik laat de schoenen na het drogen in de auto/op het balkon/buiten liggen, in de vrieskou. Hoe kouder, hoe beter.
ooit van oma geleerd :)

en het staat dus ook op internet, dus is het waar: :) http://www.huishoudplaza.nl/Tips/art/1011/zweetgeur-schoenen…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Gebruik al jaren Protest handschoenen met een binnenhandschoen. Heb toen gelijk 2 paar gekocht. Na een dag skien spoel ik de binnenhandschoen uit welke dan een dag kan drogen. Zo wissel ik iedere dag de handschoenen uit. En wat Marin zegt het scheelt voor je buiten handschoen die minder slijten aangezien ik ze nu alleen aan het einde van het seizoen een wasbeurt geef

@Ferdinand
Ja, dat helpt ook, in de winter zet ik thuis mijn schoenen/laarzen ook wel eens een nachtje in de vrieskou.
Misschien dat deze bacteriën dan doodvriezen?
Maar bij gebrek aan vorst?
Handschoenen in de diepvriezer…OK
Schoenen in de diepvriezer…Jakkie

Ik heb er zelf ook last van, maar ik gebruik sinds vorig jaar mountainbike/crossmotor handschoenen. wel die volledig zijn dus niet met half open vingers ;)

Het enige nadeel is dat ze snel nat worden, maar voor de rest is het helemaal super!

en daarbij komt ze zijn niet zo duur. ik heb er 2 paar gekocht voor als de ene nat worden heb je reserve bij.

bijv: http://www.bobshop.de/nl/Heren/Fietshandschoenen/Winterhands…

Roel

weet ik veel

Goedkope handschoen is ook ok. Neem er 1 met een losse binnenhandschoen van fleece of iets dergellijks. Kun 's avonds uit de handschoen halen en goed drogen. Dat is de meeste winst tegen stank. De meeste merken hebben wel zo’n handschoen. Ze zijn er al vanaf 30 euro.

Mij werden lederen handschoenen aangeraden, van BlackDiamond, inderdaad met goretex.

Ik heb dunne handschoenen voor -5 tot ongeveer -10. En dikke lederen handschoenen, ook van BlackDiamond voor -10 en kouder.

Sindsdien geen doorweekte handschoenen meer gehad. En het dunne lederen paar zit heerlijk, als een tweede huid!

Last van hetzelfde probleem…

Ik verslijt minimaal 1 paar handschoenen per seizoen (kanten snowboard zijn scherp), dus heb altijd goedkoop doch functioneel goed spul. Beetje in de richting van de basic O’neill en Burton.

Ik koop 1 maat te groot en heb dunne thermo-handschoentjes voor eronder welke ik iedere dag na terugkomt grondig uitwas met handwaszeep. Dat bevalt zeer goed.

Alle dure handschoenen, met Goretex enz, zijn nooit voldoende geweest of beter gebleken dan bovenstaande methode.

I even pee standing sideways...

Tegen zweetpollen kan je hetzelfde doen als tegen zweetvoeten: alu oxide creme stopt het zweten!

Als je dat niet wil/ kan doen neem gewoon een extra setje (binnen) handschoenen mee. Als je koude handen krijgt vervang je je handschoenen en het probleem is weer voor een poosje opgelost.

Als Je de (hand)schoenen op tijd laat drogen hebben de bacteriekolonies geen voedingsbodem om te groeien en heb je minder geuroverlast.

Gore tex helpt bij beperkte zweetpollen, als je hard zweet is het niet voldoende, ik ben minstens even tevreden over leer!

De beste skihandschoenen die ik ooit had waren gewoon gevoerde lederen werkhandschoenen uit een doe-het-zelf zaak.

goedkoop, waterdicht, ademend, superstevig,…

Na een paar jaar zijn ze enkel nog geschikt voor warme skidagen want er zit amper nog voering in, maar door op tijd wat schoensmeer te gebruiken is het leer nog in verrassend goeie staat!

  • Bericht verborgen, reclame is niet toegestaan -

mmm vreemd dat het er drie keer op staat terwijl ik net een foutmelding kreeg dat plaatsing niet gelukt was.

Hier meer reclame. Gasten zijn lastig te weren.

Plaats een reactie