Prijsverschil Frankrijk vs Oostenrijk

nog een voordeel van frankrijk is dat de dorpen altijd vrij hoog liggen , dus vaak meteen vanuit app/hotel de sneeuw in en je niet zo als vaak in oostenrijk eerst met z’n alleen de gondel om hoog hoeft te nemen.
@matthias123 dan vergeet je nog de tartiflette jammie jammie :)

Tsja, de eeuwige Frankrijk versus Oostenrijk discussie. Het ligt er denk ik aan hoeveel bier je drinkt welk land uiteindelijk goedkoper is. Geen service in Frankrijk? Volgens mij hebben ze in Oostenrijk veel meer self-service restaurants, dat noem ik nu geen service. Loop je met een vol dienblad, moet je ergens een plekje zoeken in een overvolle zaak (als het buiten sneeuwt), ook niet zo heel relaxed. En Oostenrijkers gastvrij? Heb een heel seizoen in één gebied gezeten, regelmatig naar dezelfde tenten, regelmatig voor grote groepen gasten daar reserveringen gemaakt, maar een drankje van het huis een keer? Ho, maar. Leuk een praatje maken voor de gezelligheid? Nee, hoor. Ja, in Oostenrijk is de service sneller misschien en dat ervaren Nederlanders als beter, maar Oostenrijkers snappen dan dat ze gewoon sneller meer geld kunnen verdienen.

Overigens wat prijzen en service betreft, afgelopen jaar in Italië geweest, dat is echt top!

Dit topic neigt af te dwalen. Het ging over prijzen, niet over de kwaliteit van eten en skigebied.
Als we alleen naar prijsniveau kijken, zijn dit zo’n beetje de verschillen:

  • Oostenrijk / - Frankrijk:
    Tol
    Lunch op de piste
    Apres ski

  • Frankrijk / - Oostenrijk:
    Verblijf (aan de piste zeer schaars in oostenrijk, dus veel duurder)

Maar prijs moet je altijd zien in de prijs/kwaliteit verhouding en dat is een dikke plus voor Frankrijk.

Het topic zo doorlezend gaat het om tientjes werk.

En betreffende tolwegen in Frankrijk, wij gaan elk jaar naar Frankrijk en rijden altijd via duitsland en zwitserland.
Inderdaad dus een tolvignet nodig voor Zwitserland a 40 euro. Het laatste uurtje frankrijk op de tolwegen heen en terug kost exact 22.78.(Naar BellePlagne). Vrienden van ons rijden allemaal via Frankrijk en zijn rond de 90 euro aan tol kwijt voor de heen en terug reis.

Als je met de bus gaat (zoals wij eigenlijk altijd, waar zelfs lange mensen gestrekt in kunnen zitten/liggen) is frankrijk een hele hap goedkoper. Voor de prijs die ik in Frankrijk betaal voor de gehele vakantie (budget accommodatie, skipas, busreis en op de piste/s’avonds eten) kan ik nog niet eens naar Oostenrijk toe…

dus voor ons is Frankrijk “the way to go”. Oostenrijk is ook erg leuk en gezellig… maar ook daar is het maar net naar welk gebied je gaat of er daadwerkelijk veel après ski is…

Zelf merk ik wel dat het eten en drinken in Frankrijk duurder KAN zijn. Maar als je niet op de hotspot eet, hoeft dat absoluut niet het geval te zijn.

Ik krijg ook het idee dat het om tientjes werk gaat…Volgens mij is de vergelijk Frankrijk - Oostenrijk redelijk simpel toch? Qua pistes wint (over 't algemeen) Frankrijk het, qua eten op de piste Oostenrijk, qua apresski Oostenrijk, qua ski in/ski out Frankrijk. Maw: ga je echt voor t pure skiën, dan is Frankrijk wellicht beter, wil je erom heen ook veel vertier, dan is Oostenrijk beter. Wil je het beste van beide en interesseert apresski je minder, dan ga je naar Italië. Wil je echt heel goedkoop, dan zoek je een Duits gebied.

Beiden hebben dure gebieden, beide kun je vast goedkoop heen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik krijg ook het idee dat het om tientjes werk gaat…Volgens mij is de vergelijk Frankrijk - Oostenrijk redelijk simpel toch? Qua pistes wint (over 't algemeen) Frankrijk het, qua eten op de piste Oostenrijk, qua apresski Oostenrijk, qua ski in/ski out Frankrijk. Maw: ga je echt voor t pure skiën, dan is Frankrijk wellicht beter, wil je erom heen ook veel vertier, dan is Oostenrijk beter. Wil je het beste van beide en interesseert apresski je minder, dan ga je naar Italië. Wil je echt heel goedkoop, dan zoek je een Duits gebied.

Beiden hebben dure gebieden, beide kun je vast goedkoop heen.

Roy83 op 8 feb 2016 14:56

En wil je elitair skiën met af en toe een oldtimer lift, dan Zwitserland? :-)

Ik krijg ook het idee dat het om tientjes werk gaat…Volgens mij is de vergelijk Frankrijk - Oostenrijk redelijk simpel toch? Qua pistes wint (over 't algemeen) Frankrijk het, qua eten op de piste Oostenrijk, qua apresski Oostenrijk, qua ski in/ski out Frankrijk. Maw: ga je echt voor t pure skiën, dan is Frankrijk wellicht beter, wil je erom heen ook veel vertier, dan is Oostenrijk beter. Wil je het beste van beide en interesseert apresski je minder, dan ga je naar Italië. Wil je echt heel goedkoop, dan zoek je een Duits gebied.

Beiden hebben dure gebieden, beide kun je vast goedkoop heen.

Roy83 op 8 feb 2016 14:56

En wil je elitair skiën met af en toe een oldtimer lift, dan Zwitserland? :-)

77steve op 8 feb 2016 16:27

yup :). En als student (veel vrij, geen geld) ga je naar Tsjechië ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Overigens wat prijzen en service betreft, afgelopen jaar in Italië geweest, dat is echt top!

Nics op 8 feb 2016 10:54

Na 3 seizoenen Italië kan ik dit alleen maar beamen …
Frankrijk is te lang geleden om te oordelen, maar als het om service/gastvrijheid gaat legt Oostenrijk het voor mij af tegen Italië en Zwitserland. In Oostenrijk voel ik mij als klant behandeld, in Italië en Zwitserland als gast.

Rob

En wil je elitair skiën met af en toe een oldtimer lift, dan Zwitserland? :-)

77steve op 8 feb 2016 16:27

Wat is er elitair aan Zwitserland?
Oldtimer liften? Die kom je overal tegen …
Verwarmde zetels van stoeltjes liften … over ‘elitair’ gesproken. Die ben ik in Zwitserland nog niet tegengekomen.

Rob

Nou @RCGrootveld , ik kom zeer vaak in Zwitserland (werk + Zwitserse vrienden + ondersteuning bij 't runnen van een alp = iedere maand) en heb zo’n beetje bijna alle Zwitserse skigebieden afgeskied, maar ik moet sommigen toch gelijk geven dat veel liften in Zwitserland wat verouderd zijn. Daar is zeker Oostenrijk een stuk moderner.

Natuurlijk kan je absoluut niet klagen over skigebieden als Laax, Jungfrau Region of Zermatt, maar genoeg andere skigebieden zijn niet meer zo modern. Neem bijvoorbeeld grote delen van L4V… Best nog wel veel koppelbare liften, maar niet van het nieuwste bouwjaar. En zeker niet met stoelverwarming e.d. toeters en bellen. Daarnaast ook nog erg veel sleepliften. Tussen het ene uiteinde en het andere uiteindelijk kun je niet zonder meerdere sleepliften. Iets wat in een ander skigebied van dergelijke proporties volledig ondenkbaar is. Verder zijn er in veel skigebieden ook lang niet zulke goede sneeuwinstallaties als in Oostenrijk of Italië.

Ooit was Zwitserland het modernste land inzake skigebieden. Dat herken je nog steeds aan de vele koppelbare zetelliften die inmiddels 30 oud zijn. Destijds waren de andere landen nog lang niet zo ver. Aangezien die liften nog steeds werken hoef je ze natuurlijk ook niet ala de minuut te vervangen. Verder lopen bouwvergunningen allemaal niet zo snel als in EU-land en op die manier zijn de skigebieden niet zo gemoderniseerd.

Niks tegen Zwitserland, maar als je echt waar voor je geld wilt hebben (en de premium skigebieden als Laax, Jungfrau en Zermatt buiten je budget liggen) ga dan naar een ander Alpenland. Zwitsers gaan niet voor niets graag in hun buurlanden skiën, omdat het prijs-kwaliteitsniveau veel hoger ligt. En ja, veel Zwitsers die verder kijken dan alleen hun eigen dal hebben precies deze mening.

Ik krijg ook het idee dat het om tientjes werk gaat…Volgens mij is de vergelijk Frankrijk - Oostenrijk redelijk simpel toch? Qua pistes wint (over 't algemeen) Frankrijk het, qua eten op de piste Oostenrijk, qua apresski Oostenrijk, qua ski in/ski out Frankrijk. Maw: ga je echt voor t pure skiën, dan is Frankrijk wellicht beter, wil je erom heen ook veel vertier, dan is Oostenrijk beter. Wil je het beste van beide en interesseert apresski je minder, dan ga je naar Italië. Wil je echt heel goedkoop, dan zoek je een Duits gebied.

Beiden hebben dure gebieden, beide kun je vast goedkoop heen.

Roy83 op 8 feb 2016 14:56

Dat vat het in grote lijnen inderdaad prima samen denk ik ja. Ik ben in grote gebieden in alle twee de landen geweest, en de pistes in Frankrijk zijn toch echt wel een stukje mooier over het algemeen genomen. Toch wint Oostenrijk het voor mij, met name juist in de grote gebieden. De voornaamste reden daarvoor is toch wel prijsniveau en kwaliteit van eten en drinken, maar ook de houding van de mensen.

Het eten vond ik in veel Franse gebieden over het algemeen bedroevend slecht tot niet te hakken zo smerig (tot vieze borden aan toe) en daar betaal je dan de hoofdprijs voor. Er zijn natuurlijk heel goede restaurants te vinden, maar vaak is dat toch wat meer in het centrum (niet aan de pistes dus) en ook zeker niet goedkoop te noemen.

In Oostenrijk is het eten over het algemeen goed te noemen, maar ook heel goed betaalbaar. Nadeel is wel dat groenten en fruit wat schaarser zijn omdat daarvoor de prijzen simpelweg hoger liggen omdat alles geïmporteerd moet worden. Salades zijn er dan weer wel in overvloed. Voor een paar dagen tot een weekje kan ik daar prima mee leven hoor, maar na een weekje wordt ik dat ten minste wel een klein beetje zat.

De Fransen en bier? Dat is over het algemeen geen gelukkige combinatie… Een biertje tappen is al een evenement an sich, laat staan de kwaliteit / smaak van hun eigen bier. Dan zit je in Frankrijk dus al gauw aan een Heineken. Niets mis mee, maar dat kan ik thuis ook naar binnen gieten. Qua wijn lijkt het me voor zich te spreken ;)
De Oostenrijkse bieren zijn daarentegen prima, en ze kunnen ook een fatsoenlijk biertje inschenken. Ook qua prijs smaken deze donders prima, en “default” een halve liter is natuurlijk ook niet gek, en krijg je er nog een prima sfeertje bij kado.

De mentaliteit van de Fransen komt op ons toch vaak over als een tikje arrogant. Lang niet altijd zo bedoeld, maar wel zo door ons opgevat. De Franse manier van doen ligt de gemiddelde Nederlander dan ook iets minder dan de Oostenrijkse manier van doen, maar dat is natuurlijk volledig afhankelijk van welke Nederlander en welke Fransman je bij elkaar zet so to speak…

Oostenrijk blijft voor mij het land van Hitler, dus daar zien ze mij niet.

knutmo op 8 feb 2016 22:20

oeps drukte op groene hand per ongeluk! had natuurlijk rood moeten zijn. kan dat gewijzigd worden?

Off-topic, maar zo heel vreemd is die reactie over Oostenrijk en Hitler toch niet?

Ik ben er veel te jong voor, maar ik begreep van mijn ouders dat het heel lang geduurd heeft voordat Oostenrijk geaccepteerd werd als vakantiebestemming.

Dat er nog steeds (misschien oudere) mensen zijn die er zo over denken, dat mag toch?

@Bierdopje Je mag alles denken maar niet alles zeggen heb ik geleerd van mijn moeder.
Natuurlijk is het vreselijk wat ze gedaan hebben in de tweede wereld oorlog.Maar al die mensen met die krankzinnige en zieke ideeën zijn inmiddels overleden.Nu wonen er jonge mensen zoals jij die er niets mee te maken hebben omdat ze na de tweede wereld oorlog geboren zijn.Vaak begrijpen deze jonge mensen ook niet waarom hun grootvader/moeder deze zieke ideeën hadden.Ik heb eens een joodse mijnheer gesproken die net optijd bevrijd was uit het vernietigingskamp Sobibor (dodental 170.165 ) en hij zei: vergeven maar nooit vergeten.
Als hij dat kan terwijl hij de dood in de ogen gezien heeft moeten wij dat toch ook kunnen.
(Sorry voor dit zware onderwerp op het wintersport Forum maar het moest even gezegd worden)

Overigens wat prijzen en service betreft, afgelopen jaar in Italië geweest, dat is echt top!

Nics op 8 feb 2016 10:54

Na 3 seizoenen Italië kan ik dit alleen maar beamen …
Frankrijk is te lang geleden om te oordelen, maar als het om service/gastvrijheid gaat legt Oostenrijk het voor mij af tegen Italië en Zwitserland. In Oostenrijk voel ik mij als klant behandeld, in Italië en Zwitserland als gast.

RCGrootveld op 8 feb 2016 22:25

Ik merk absoluut geen verschil in service tussen Italië (Canazei vorig jaar) en meerdere jaren Frankrijk.
In beide landen heb je vriendelijke en chagrijnige mensen.
Oostenrijk is voor mij te lang geleden. Dat gaan we dit jaar ervaren.

De prijzen van een lunch verschillen ook niet zoveel. Zowel in Flaine (Fr) als Canazei (It) kon ik voor €15,= wel lunchen. Een bord spaghetti en een drankje bijvoorbeeld. Het lijkt me dat dat in Oostenrijk ook wel kan.

De Fransen en bier? Dat is over het algemeen geen gelukkige combinatie… Een biertje tappen is al een evenement an sich, laat staan de kwaliteit / smaak van hun eigen bier. Dan zit je in Frankrijk dus al gauw aan een Heineken. Niets mis mee, maar dat kan ik thuis ook naar binnen gieten. Qua wijn lijkt het me voor zich te spreken ;)
De Oostenrijkse bieren zijn daarentegen prima, en ze kunnen ook een fatsoenlijk biertje inschenken. Ook qua prijs smaken deze donders prima, en “default” een halve liter is natuurlijk ook niet gek, en krijg je er nog een prima sfeertje bij kado.

Hoewel ik een echte Frankrijk liefhebber ben, wil ik het toch ook opnemen voor de Oostenrijkse wijnen. Oostenrijk heeft echt wijnen van top kwaliteit! Zeker in Oostenrijk zeer goed betaalbaar en absoluut de moeite waard om een doosje of wat mee te nemen naar Nederland als je op de terugweg bent (in NL slecht verkrijgbaar en duur).

(Maar dit dwaalt wel erg af van het topic ;))

De Fransen en bier? Dat is over het algemeen geen gelukkige combinatie… Een biertje tappen is al een evenement an sich, laat staan de kwaliteit / smaak van hun eigen bier. Dan zit je in Frankrijk dus al gauw aan een Heineken. Niets mis mee, maar dat kan ik thuis ook naar binnen gieten. Qua wijn lijkt het me voor zich te spreken ;)
De Oostenrijkse bieren zijn daarentegen prima, en ze kunnen ook een fatsoenlijk biertje inschenken. Ook qua prijs smaken deze donders prima, en “default” een halve liter is natuurlijk ook niet gek, en krijg je er nog een prima sfeertje bij kado.

Hoewel ik een echte Frankrijk liefhebber ben, wil ik het toch ook opnemen voor de Oostenrijkse wijnen. Oostenrijk heeft echt wijnen van top kwaliteit! Zeker in Oostenrijk zeer goed betaalbaar en absoluut de moeite waard om een doosje of wat mee te nemen naar Nederland als je op de terugweg bent (in NL slecht verkrijgbaar en duur).

(Maar dit dwaalt wel erg af van het topic ;))

Nics op 9 feb 2016 12:38

Tja zo heeft Frankrijk ook een aantal fantastische speciaalbieren, alleen zijn die net als de Oostenrijkse wijnen niet bekend hier in Nederland. Kortom het is maar net wat je wil, en hoeveel je uit wil geven, het kan in beide landen goedkoop en in beide landen duur…

Born to Ride

Appels en peren.
Ieder heeft zijn voorkeur.

Ja tuurlijk heeft iedereen zijn voorkeuren, maar op zich zou wat algemene informatie over de verschillen per land, een pagina over de 1e keer wintersport, een pagina over wat voor beginners goede gebieden zijn etcetera niet eens zo verkeerd zijn, toch? Daar komen elk jaar weer de nodige topics over terug…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie