afgestelde DIN waarde

Hallo ik heb een vraagje over de afgestelde DIN waarde van mijn nieuwe skies.

Mijn oude skies waren afgesteld op 5,5 en mijn nieuwe op 4. Beide afgesteld door de betreffende verkoper (verschillende winkels). Is het niet raar dat er zoveel verschil in zit? Met tabellen op internet kom ik ook op 5,5.

Ik ben 1,75. 68 kilo. Schoenzool 296mm. Graag beginnersafstelling want wil graag mijn knieen heel houden.

Wie heeft advies?

Reken het zelf eens na op dinsetting.com… zijn dezelfde tabellen die “professionals” gebruiken. Meestal pretenderen verkopers dat te zijn, terwijl het grote verschil tussen de uitkomsten inderdaad iets anders doet vermoeden.

nouja, ik vraag me dus af of een waarde van 4 niet een beetje weinig is…ik kom op 5,5.

Foute vraag aan een dame maar ben je in de tussentijds Sarah tegengekomen?

Het advies bij DIN settings is om boven de 50 er een tandje vanaf te doen.

Haha nee nog lang geen Sarah :)

Er zit nog wel eens verschil tussen de afgelezen din en de daadwerkelijke din. Daarom test men dat ook in de winkel.

Dus vraag eerst eens op welke din de binding daadwerkelijk is afgesteld. En ga niet zomaar zelf draaien aan de knoppen.

okee, zal ze ff contacten.

@GiGi Dat is wel erg denigrerend wat je schrijft. Er zijn namelijk genoeg verkopers die echte proffesionals zijn. Want er is meer dan alleen de tabel en het cijfertje op de binding.
Is de binding nagemeten? Zijn er andere kleine zaken verandert (net moeder geworden? knie-problemen) en eventuele inschatting van skiniveau.

En op dinsetting.com is al geen onderscheid gemaakt tussen heren en dames en dat maakt deze berekening al compleet waardeloos. Helaas voor de dames hebben deze (zeker boven de 25) zwakkere kniebanden.

Ik ben voorstander van een zo laag mogelijke DIN waarde totdat er bewijs is dat je hoger nodig hebt. Via de Franse papieren tabellen is 4,5 een goede waarde voor een beginners afstelling. (http://www.ac-grenoble.fr/cddp38/skiscolaire/spip.php?articl…)

Click. Click. Peace

@Rogier deze waardes zijn inderdaad lager!

Voor zover ik weet hebben ze de afstelling nagekeken, dat zouden ze wel doen in elk geval. Het is een wintersport speciaalzaak dus ik heb geen reden om aan te nemen dat ze er geen verstand van hebben. Ik ga binnenkort op wintersport en dan merk ik wel of het goed is :) zoals ik al zei trek ik liever mijn ski een keer vaker aan dan dat mijn knie in puin ligt…

@Rogier deze waardes zijn inderdaad lager!

Voor zover ik weet hebben ze de afstelling nagekeken, dat zouden ze wel doen in elk geval. Het is een wintersport speciaalzaak dus ik heb geen reden om aan te nemen dat ze er geen verstand van hebben. Ik ga binnenkort op wintersport en dan merk ik wel of het goed is :) zoals ik al zei trek ik liever mijn ski een keer vaker aan dan dat mijn knie in puin ligt…

elisabeth101 op 6 feb 2016 21:18

Niemand van ons gaat 1-2-3 kunnen zeggen of het een goede waarde is (of het nu 4 of 5.5 is), wél dat het inderdaad raar kan lijken dat ze zo veranderd is.

Mijn advies: ga op de locatie naar een locale skihandelaar en laat je binding door een derde nakijken. Vraag expliciet of ze de binding willen nakijken en testen (daar bestaan machines voor, wat het schaaltje op je binding zegt en wat de daadwerkelijke sterkte/voorspanning/… zijn kan verschillen). Er is een verschil tussen “op een kaartje kijken” of “machinaal testen en afstellen”. Wat gaat het je kosten? In het slechtste geval 10-20€? In het beste geval een kleine Spende aan de drankkas ;).

@elisabeth101: een te lage dinwaarde is ook niet goed. Een ski die te snel uitgaat kan ook slecht uitpakken voor je knie.

Mijn knieën zijn ook aan gort (ski dan ook alleen met braces), maar ik heb toch een hoge din waarde om te voorkomen dat ik op het verkeerde moment een ski verlies.

Een din waarde moet goed zijn, dus niet te hoog, maar zeker ook niet te laag.

Dank voor de informatie. Zat er ook al aan te denken het eens door een derde persoon na te laten kijken…

Ik heb gisteren mijn bindingen laten instellen bij MK skiservice (Bilthoven),

Goede reviews gezien op dit forum, en de persoon die de bindingen ingesteld heeft kwam ook over alsof hij wist wat hij deed. Keurig bindingen ingesteld op de schoenmaat, en daarna in de machine om de DIN instellingen goed te zetten.

(op mijn gewicht, lengte etc) Enige wat ze bij MK blijkbaar gegokt hebben is mijn skiniveau, die stond gewoon op 2 toen ik de uitdraai kreeg…niet gevraagd hoe/wat/waar ik ski…

Met de machine die instellingen test en uitdraai geeft kan je precies zien hoe/wat het ingesteld is…

@Space_NL wat vragen ze voor het instellen en controleren van de bindingen als ik vragen mag?

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@chonn Ik mocht 12,50 achterlaten voor het instellen van de bindingen incl. controle in de machine.

Dat is exclusief omboren van de bindingen (was bij mij ook niet nodig, nieuw gekocht en daarbij schoenmaat opgegeven).

Vrij schappelijke prijs vind ik … Wel gek dat waxen van ski´s maar 9 euro is, dat lijk me meer werk, en dan verbruik je nog wax die niet gratis is…

Mijn DIN waarde was ook afgesteld op 5,5. En ik ben 169, 63 kg. En ben soort van gevorderde beginner. Wel ben ik altijd sportief geweest en nog. Ik loop hard, tennis en dans. Deze waarde stond op de bon en we moesten een schema invullen bij de skiverhuur met diverse gegevens. Ik heb nooit last van mijn knieen gehad tot nu toe, maar dan wijkt deze waarde toch wel af van het Franse schema ?

@elisabeth101
Ik ben iets langer dan jij, zelfde gewicht en zoollengte 305
Ik ben op advies van een prof met mijn ski’s nadat ze waren afgesteld door skiwinkel op 4 (van iemand met verstand van zaken) naar Amersfoort gegaan om ze daar af te laten stellen. Zij hebben machine die bindingen test, en ja hoor bindingen werden op 5 gezet. Atomic ski, met Atomic binding.
Het gekke is de ski’s hiervoor Salomon’s iets hoger stonden maar dat zal wel met binding te maken hebben gehad.

Dat is wel inderdaad ongeveer hetzelfde toch. Ik heb schoenmaat 39 dus dat is ook dezelfde categorie. Ik heb fijn geskied dit jaar en ben ook niet gevallen maar ik heb er eerlijk gezegd verder geen verstand van of dit nu de juiste waarde was voor mij. Ik vind het alleen vreemd dat de Franse waarde zo afwijkt van de waarde die ze dan in Winterberg hanteren.

@daantjeski Ik ben bij die zelfde winkel in Amersfoort geweest (tenzij er meerdere echte wintersport zaken in Amersfoort zitten) en ook bij mijn nieuwe ski’s werd dit apparaat gebruikt, alles netjes ingevuld en door gegeven en toen kwam er een din uit van 8.5. Toen een dag wezen skieen en die dag 2 keer vroegtijdig losgelaten, weer terug geweest weer alles nagelopen en toen kwam er een din uit van 10.5 dus meer dan 2 punten verschil. Nu ben ik wel erg groot en zwaar e.d. maar dit bewijst wel dat ook zo’n machine het niet altijd goed heeft.

@ITWarrior Ik ga er vanuit dat wij dezelfde bedoelen. Dat is wel groot verschil! Goed dat je terug bent gegaan!
Machine heeft het bij mij wel goed gedaan, bij mensen de veelvuldig afstellen ook nagevraagd en die hadden dezelfde din.

Er zijn trouwens genoeg profs die bindingen veel hoger zetten dan din aangeeft omdat ze niet bij elke kuiltje willen dat bindingen uitklappen.

(op mijn gewicht, lengte etc) Enige wat ze bij MK blijkbaar gegokt hebben is mijn skiniveau, die stond gewoon op 2 toen ik de uitdraai kreeg…niet gevraagd hoe/wat/waar ik ski…

Space_NL op 7 feb 2016 11:36

Toch knap, uitsluitend op gewicht, lengte en eventueel leeftijd i.c.m. zoollengte geeft bij een gemiddeld persoon zonder het skiniveau te kennen een range van ca. 4 tot ca. 10 voor de Z-waarde.

Waarschijnlijk zal ie wel rond de 5 staan, is bij de meeste skiërs wel goed, maar kan vervelend zijn als je sterk afwijkt van het gemiddelde.

Het kan heel vervelend en gevaarlijk zijn als een ski losschiet als je er bewust veel druk op zet (carven/remmen op hoge snelheid etc). Echte beginners, ouderen en mensen met zwakke gewrichten moeten natuurlijk een lagere instelling hebben om blessures te voorkomen.

Ik heb de ski’s op 6 staan. Grappig is dat dit zo ingesteld is op m’n set die ik 3 jaar geleden heb gekocht. Dit seizoen een andere set gekocht en bleek na afstelling precies hetzelfde ingesteld te zijn, terwijl ze door twee verschillende partijen zijn ingesteld op basis van gewicht, lengte, zoollengte en ervaring.
Aangezien ik nog nooit problemen heb gehad met deze instelling blijkbaar dus goed. Heb nog nooit last gehad van spontaan losschieten en bij het vallen klikken ze netjes uit.

Omgeving Arnhem Nijmegen en of Amsterdam nog advies waar beste bindingen het beste te controleren en te stellen?
In Duiven zit bijv Four Seasons en er zitten genoeg zaken in de omgeving die pretenderen ski speciaalzaak te zijn, maar ik zou graag jullie ervaringen horen.
Evt met prijzen…
Bvd.

Even voor de duidelijkheid buiten het lijstje wat ik moest invullen werd daarnaast ook gevraagd hoeveel ski-ervaring ik had, dus daar hebben ze wel rekening mee gehouden.

Even nog een andere vraag wel off topic. Ik heb altijd problemen dat ik mijn skischoenen echt met veel moeite aan krijg, hoge wreef. Zijn er bepaalde merken waarmee je daar minder last van hebt?

Overigens: die websites waar je je dinwaarde kan laten berekenen komen toch wel tot op zijn zachtst gezegd verrassende waarden. Zo meent de ene dat voor mij 5 wel aardig is en de ander 9,5.

Dat is zeg maar een vrij forse bandbreedte. Als je dan ook nog weet dat je bindingen zelf niet 100% betrouwbaar zijn en dat ook zo 2-3 punten kan schelen (of meer kan ook nog wel), dan zou ik zeggen: je hebt werkelijk niets aan die info.

Gewoon minimaal eens per jaar op de testbank derhalve.

@elisabeth101: een te lage dinwaarde is ook niet goed. Een ski die te snel uitgaat kan ook slecht uitpakken voor je knie.

Mijn knieën zijn ook aan gort (ski dan ook alleen met braces), maar ik heb toch een hoge din waarde om te voorkomen dat ik op het verkeerde moment een ski verlies.

Een din waarde moet goed zijn, dus niet te hoog, maar zeker ook niet te laag.

DSvier op 7 feb 2016 09:17

Helemaal mee eens!
De bindingen van mijn gloednieuwe Stockli ski’s waren blijkbaar door de winkel op 5.5 afgesteld, terwijl ik zo’n 40 weken ski, 1.72 ben en 74kg. En ik had ze verteld dat ik ook de poeder opzoek en mijn vorige skibindingen altijd op 6.5 stonden. En ja hoor, meteen de 1e dag was ik in de poeder ineens 1 ski kwijt! Nog een geluk dat ik de ski nog kon vinden en dat ik niks had geblesseerd.

Winter is coming

@rrski : ze staan ingesteld op 6, wat volgens mij ook redelijk is wat ik nodig heb. op internet kwam ik zelf vaak uit op 6,5 namelijk. Heb zelf in de winkel nog welde instellingen gechecked voor ik naar huis reeds (>150km namelijk)

dus volgens mij zou het goed moeten komen …

Plaats een reactie