condities februari vakanties

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

Op moment van schrijven (7 feb 2016) sneeuwt het dik, vanaf 1000m.
Op dit moment zijn de pistes in prima conditie vanaf 1200m.
De komende week wordt even afwachten wat de sneeuwgrens doet, die lijkt te gaan schommelen tussen 800 en 1400m.

Kortom, de basis ligt er en vanaf 1500m zijn de condities gewoon goed.
Boven op 2500m ligt nu 230cm (is meer dan gemiddeld begin geb) en op 1600m zo’n 80cm. 60 van de 70 pistes zijn (vandaag) open en 111 van de 150 liften. De Cascades is nog altijd dicht, net zoals de dalafdalingen naar Vercland (900m) en Morillon village (700m).

Kortom; het Grand Massif is klaar voor de vakantieinvasie :)

Dag @Arno5, hoe staat t momenteel met de condities ? Ik zag op de map dat er vandaag veel gesloten was, oa ook de grand vans?

ik ben ook zeer benieuwd Arno.
vooral hoop ik dat de cascades open is over 2 weekjes. is die piste meestal dicht vanwege wind en slecht weer of de slechte sneeuw in sixt?

De Grand Vans is idd dicht vandaag. Dit seizoen is de wind (net als in vele andere gebieden) al vaak een storende factor geweest en 2 liften zijn daar erg gevoelig voor: de Grand Vans en de Chariande Express.

De Cascades is naar mijn weten nog helemaal niet open geweest en dat hebben we in 8 jaar tijd nog nooit meegemaakt. De reden hiervoor is:

  • Veel sneeuwval uit zuid/westelijke richting en dus een te hoge 0 gradenlijn/sneeuwgrens voor de Cascades die uitkomt op 800m hoogte
  • Lawinegevaar dat gepaard gaat met die zelfde harde wind (en jojo temperaturen)

Gisteren middag was in flaine alles dicht… In de voormiddag nog de tete de verds, maar die sloot ook voor door de hevige wind en sneeuwval
De gehele week waren er regelmatig veel liften dicht…
De sneeuw condities waren wel heel erg goed… op sommige dagen tot 15cm poeder op de pistes

dat is erg vervelend als er nieuwe sneeuw valt en alles is dicht! dan wil je gewoon knallen;)
ik ben er vanaf 27 febr, over het weer op dat moment is nog niks te zeggen al zie ik wel dat het volgend weekend waarschijnlijk vrij “warm” wordt. zolang het niet gaat regenen vind ik het goed.

Onze reden om na één keer Flaine er nooit meer naar toe te gaan: veel liften waren in onze week om volstrekt onduidelijke redenen dicht en bleven dicht. Verder vonden we de pistepreparering ook behoorlijk van de Franse slag.

Nou, dan hopen we maar dat er in de week van 27feb meer open is wanneer wij dr ook zijn :)
ik zie nu op http://hiver.grand-massif.com/skimaps dat de grandes platieres lift ook dicht is?
Als er zo veel dicht is hoe is t dan qua drukte in flaine @arno5?
Kan me voorstellen dat de pistes dan aardig vol raken…

Welke pistes moeten we trouwens zeker niet missen? We hebben sowieso de marvel op de lijst staan!

Ik ben de eerste week van februari 2016 naar Le Grand Massif geweest, en zoals hierboven ook al aangehaald. Veel pistes/liften zonder reden dicht. Geen onderhoud, geen wind.

Wel mee gemaakt dat de verbindingslift van Morillon naar Samoens werd gesloten. Stonden we dan met een paar honderd skieers bovenop Moliets. Naar beneden bij Morillon en dan maar met de skibus zien terug te komen.

Ben er in 2013 geweest, geweldig weer en geweldige sneeuw. alle liften open. Nu in 2016 waren er zeer veel liften dicht en dat vind ik niet kunnen als je wel de volle prijs betaalt.

Al met al geen positieve ervaring en mijn eerste keer wintersport dat er zonder redenen echt heel veel liften dicht waren.

In de eerste week van Feb waren er wat technische problemen bij o.a. de laatste lift van beneden naar Flaine. Weet even de naam niet meer, komt boven uit haaks op Grand Vans. Verder wordt de GV inderdaad vaak gesloten met wind. Komt op de col uit en met 8 plaatsen is deze gewoon kwetsbaar.
Verder is Sixt verder gesloten, waarschijnlijk voor de rest van het seizoen en met de instabiele sneeuw zal de Cascade daardoor niet snel open gaan.
Indien je in de poeder wilt skien is de Combe de Gers echt een aanrader maar met lawine gevaar gaat deze ook snel dicht. Ik heb 'm de eerste week in Feb enkele keren gedaan maar toen kwam er ook erg veel sneeuw mee met elke bocht.
Wat ze wel vaker doen daar, en dat stoort mij ook, is dat ze in het laagseizoen minder pistes/liften open hebben om deze te sparen voor het hoogseizoen. Er is wat voor te zeggen gezien ik zelden ergens hoef te wachten in GM mar toch…

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Welke pistes moeten we trouwens zeker niet missen? We hebben sowieso de marvel op de lijst staan!

Ger435 op 14 feb 2016 13:12

@Ger435, dat hangt sterk van je voorkeuren af. Ik zou er zoveel mogelijk proberen. Mijn favoriete pistes zijn denk ik de Mephisto Superieur vanwege het uitzicht, de Fred; klein, speels en je maakt een half rondje. En het middenstuk van Serpentine; mooie carvepiste met heuveltjes. Marvel is inderdaad ook super. Er zijn maar weinig “vervelende” pistes te vinden, al is dat ook heel persoonlijk.

Ik ben de eerste week van februari 2016 naar Le Grand Massif geweest, en zoals hierboven ook al aangehaald. Veel pistes/liften zonder reden dicht. Geen onderhoud, geen wind.

handigneefje op 14 feb 2016 13:26

Wij waren er ook in die week en we hadden ook wel eens last van een gesloten lift of piste. B.v. toen de verbinding naar Flaine tijdelijk gesloten was. Was dat niet op maandag? Ik denk dat er toen iemand van het verbindingspad gered/geborgen moest worden. “Banana-Monday” noemden we die dag omdat het de vorige dag overal geregend had en op maandag haast alles een grote ijsplaat was. Dinsdag was alles weer super!

Het is maar net wat je zoekt. Wil je een hele lange piste door geweldig landschap dan kom je op de cascades uit. Wil je een piste waar je heerlijk rustig cruisend door een mooi boslandschap met mooie uitzichten wil, dan kom je op de Marvel uit. Ben je op zoek naar echte uitdaging dan kom je op de aigle noir uit, een van de stijlste pistes van Europa, stijler dan bijv de gehypte harakiri in het zillertal of de kamikaze in serfaus. Ook zijn er vooral rond flaine een aantal heerlijke rode carve pistes te vinden… Wil je een geheimtip, ga dan eens in sixt skiën, daar zijn een paar geweldig mooie en bijna uitgestorven pistes in een werkelijk fenomenale omgeving, de natuur is daar echt onovertroffen!

Born to Ride

Thanks voor de tips allen. Nu maar hopen dat tegen die tijd sixt ook open is @Matthias123 !

Hier heb je een mooie indicatie van de “drukte” daar in het hoogseizoen. Ook geeft het je een goed beeld van de idyllische omgeving daar. Maare @Ger435 en @Martin7182 en @Arno5 sssst wel stil houden hoor het moet wel een geheimtip blijven want als ik daar weer ben wil ik het weer net zo rustig hebben ;)

Born to Ride

Mooi filmpje @Matthias123 :)
Met deze snelheden heb je Sixt snel verkend ;-)

Zaten jullie bij Andy en Liz in het chalet? (gezien de titel aan het begin…)

@Arno5 dit filmpje kwam ik tegen op Youtube. Wij hebben dit filmpje niet zelf gemaakt, maar het is vooral om jullie een indicatie te geven over hoe het daar is. Je moet daar wel een wat hoger niveau hebben, aangezien het alleen maar rood en zwart is daar.

Born to Ride

Thanks voor de tips allen. Nu maar hopen dat tegen die tijd sixt ook open is @Matthias123 !

Ger435 op 15 feb 2016 07:20

Inderdaad! Ik ben bij elkaar drie weken in Flaine geweest en heb nog nooit meegemaakt dat Cascade/Sixt open waren.

Mooie beelden @Matthias123. Dit is o.a. waarom ik graag eens naar Sixt wil.

Pff @Matthias123 je weet ons wel lekker te maken voor t dorpje sixt, nu hoop ik alleen maar meer dat t dorpje dan open is, haha! Ziet er geweldig uit !
@Arno5 vind je t leuk om hier af en toe een kleine update te geven over de sneeuwcondities etc in t grand massif? Denk dat je er velen (waaronder mij) erg blij mee zou maken ;)

@Ger435 Tja ik ben er zelf ook helemaal verliefd op geworden. Maar het blijft altijd wel een beetje een exclusief iets ondanks de trage 2pers stoeltjesliften daar. Je moet eerst via de cascades naar Sixt wanneer je in Flaine zit, en anders eerst naar Flaine en vanuit daar door naar Sixt. Dan kan je daar een paar uur spelen en moet je weer goed opletten hoe laat je terug moet om de laatste liften naar Flaine te halen. Maar na een paar uur heb je het ook al wel een eind gezien in Sixt omdat het maar 2 liften en een paar (heerlijke) pistes zijn.

Born to Ride

@Martin7182 : Dat doe ik (al) regelmatig, al moet ik zeggen dat ik dit jaar veel te weinig op de piste sta… :(

Allen: Dit jaar ben ik bang dat Sixt niet meer opengaat in verband met de te hoge temperaturen en dat zou ook wel eens voor de Cascades kunnen gelden…

Sixt is een goed voorbeeld van kleine en (te) lage familie skigebiedjes die te lijden hebben onder een opwarmend klimaat met een top op slechts 1500m. Volgend jaar moet Sixt nog open gaan, maar daarna is de toekomst onzeker. De plannen voor een telecabine verbinding (met het Grand Massif) liggen klaar, maar dan moet er geinvesteerd worden in minimaal 1000 extra gastenbedden in Sixt. De dagen van het huidige skigebiedje zijn geteld, dus profiteer ervan zolang/zodra het kan…

Gezellig een hater die me lekker gaat zitten minnen :) achja ik weet wie het is dus ik maak me er totaal niet druk over :) iets met jaloers enzo denk ik ;) meneer b get a life…

Born to Ride

Vandaag was er heel veel open zag ik op de piste map, ook Sixt. Helaas zijn de vooruitzichten voor de week van 27 niet super goed, temps lijken weer te stijgen: regen op lagere gebieden. Duimen maar!

@Martin7182 : Dat doe ik (al) regelmatig, al moet ik zeggen dat ik dit jaar veel te weinig op de piste sta… :(

Allen: Dit jaar ben ik bang dat Sixt niet meer opengaat in verband met de te hoge temperaturen en dat zou ook wel eens voor de Cascades kunnen gelden…

Arno5 op 17 feb 2016 09:50

Ik snap je post niet helemaal @Arno5.
Wat betreft Sixt, is het gebied überhaupt open geweest? Ik snap trouwens wel dat de Cascades snel dicht gaat. De naam zegt genoeg.

Verrassend dat Sixt toch nog open is gegaan deze week!

Wat snap je niet @Martin7182?

@Arno5, deze opmerking:

@Martin7182 : Dat doe ik (al) regelmatig, al moet ik zeggen dat ik dit jaar veel te weinig op de piste sta… :(

Arno5 op 17 feb 2016 09:50

Deze snap ik trouwens ook niet, al komt die van @Matthias123

Gezellig een hater die me lekker gaat zitten minnen :)

Matthias123 op 17 feb 2016 10:25

Ik zie nergens rode duimpjes, maar alleen maar groene.

Ik bedoel te zeggen dat ik voorheen (afgelopen jaren) heel vaak op (of beter gezegd off) de piste te vinden was, maar dit seizoen nauwelijks. Daarom dus slechts af en toe een update mbt de huidige condities

Maar van het hele gebied “Le Grand Massif” is het toch wel allemaal goed te doen? Wij gaan 27e van feb. die kant op :)!

@Martin7182 dan zijn ze nu al weer dusdanig veel geplust dat ze groen zijn, maar er zit hier iemand op het forum die structureel al mn posts een minnetje geeft. Maarja dat gaat misschien wel weer over als hij volwassen word.

Born to Ride

'k zag op de interactive map van grand massif dat de cascades vandaag ook open was ! :)

Haha @Matthias123, bedankt. Ik zie het nu ook inderdaad. Heb snel even twee rode duimpjes bij jouw weer groen gemaakt :-)

Plaats een reactie