a.s. weekend zeer druk richting Alpen?

Kan iemand ons vertellen waarom er op dit moment waarschuwingen worden gegeven voor reizen naar de Alpen komend weekend? Er wordt zelfs gesproken van een zwarte zaterdag terwijl er geen vakanties in Nederland, Duitsland en België zijn. En er wordt in Zuid Duitsland ook geen sneeuw verwacht. Het is ons dus een raadsel waarom het extreem druk zou worden.

ik ben ook benieuwd

ik ben ook zeer benieuwd, was van plan zaterdagavond te vertrekken, maar begin nu te twijfelen.

Ze hebben het vooral ook over vertrekkend verkeer uit duitsland/oostenrijk, en het weer wordt genoemd als reden:
https://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2016.040.06

Dat vroeg ik me ook al af, zag dit ook al op de site van de Telegraaf. Bij de VID staat het volgende:

“In Duitsland zijn het vooral de A7 (Ulm - Fussen) en de wegen vanuit Munchen richting Oostenrijk die vollopen. In Oostenrijk komt vertrekkend verkeer op de Fernpas (B179) vast te staan. Niet alleen vertrekkend vakantieverkeer komt files tegen. Voor veel Duitsers eindigt komend weekend de vakantie. In combinatie met grenscontroles loopt de wachttijd bij Kufstein (A12) en Salzburg (A10) op tot meer dan een uur.”

Wij waren van plan om 's morgens rond 5 uur vanuit Twente richting Mayrhofen te vertrekken. Natuurlijk zal er altijd wat drukte zijn bij Munchen, maar waarom het nu extra druk zou zijn is me niet duidelijk.

Misschien de uitstellers van december/ januari (geen sneeuw) die nu massaal februari kiezen?

In Oostenrijk is het wel schoolvakantie, drukste maand van de winter. Bayern heeft vakantie tot komend Weekend dus die gaan voornamelijk terug.

Schoovakanties zijn er de komende twee weken ook in Denemarken. Maar er zijn ieder weekend veel mensen die onafhankelijk van schoolvakanties een weekend of lang weekend of langer komen skien.
In Oostenrijk hebben volgende week de deelstaten Voralrlberg, Steiermark en Oberösterreich schoolvakantie.
En de hele maand februari is bij ons altijd de drukste maand van de winter, wel of geen schoolvakanties, ik spreek voor Oostenrijk/Wagrain, want daar woon ik al bijna 12 jaar.

Vandaag trouwens veel sneeuw gevallen en het sneeuwt nog steeds, top condities hier.

Heerlijk Inge, hier in het Oosten in de stad geen sneeuw :-( gelukkig voor de skigebieden daar wel lekker veel sneeuw

Er zijn een aantal Franse regio’s die vakantie hebben. Deze regio’s sluiten aan op de Alpen in Frankrijk dus de stroom langs Lyon naar het Oosten zal flink zijn. Zie verder in het 3V topic om te lezen welke regio’s dat zijn.

Ik ben vandaag van regio Leiden naar Lermoos gereden, maar ik heb nog nooit zo door kunnen rijden. Gemiddelde snelheid 120, bij een cruisecontrol snelheid van 130 / 135 (GPS). Zo’n ‘zwarte zaterdag’ wil ik altijd wel ;)

Andersom was het juist zeer druk. Een vriend van mij heeft met zijn ouders na 9 uur rijden (vanaf sölden) maar een hotel gezocht toen ze om 7 uur pas net voorbij münchen waren…

#proudtobepartofleswintersporters

Gisterenavond rond 18:00 uur uitt Vigo di Fassa weg gegaan
En wij hebben nergens file gehad, trouwens op de heenweg ook niet

Vanmorgen om 7.15 vertrokken uit Flachau, om 17.15 waren we thuis. Nergens file en grenscontrole A8 hebben we omzeild.

@Djsmids Hoe zijn jullie gereden om de controles te omzeilen?

@Desiree2, zie het vehaal van AstridG in het topic ‘route naar Flachau in de krokusvakantie’

Ik vond het nieuwsitem vorige week ook bizar. Zaterdag hebben we net na München wel wat filevorming gehad rond het middaguur, maar niet zo extreem als wat ze voorspeld hadden. Ik heb zelfs Nosteletekst gevraagd waarom ze dit dachten, omdat er nergens grote regio’s vakantie hebben. Helaas geen antwoord gehad, maar het nieuws zat er weer eens naast en alle Sire nemen het van elkaar over zonder te controleren of het klopt.

Zonder ook maar 1 opstopping aangekomen op onze bestemming! Had ook niet anders verwacht. Maar je begint toch te twijfelen als je zoiets leest. Pers neemt dit soort dingengewoon klakkeloos over. Allemaal veel wintersport plezier!

Ik vond de waarschuwing ook wat apart. Deze week is het geen officiële schoolvakantie week in Nederland. Komend weekend wel. Dus donderdag staat datzelfde stukje weer in het nieuws. Met dezelfde reactie eronder (belachelijk dat iedereen op dezelfde dag vertrekt en alle varianten die daarop lijken ;-) )

Gisteren de Fernpass genomen, klein oponthoud, niets ernstig. Bij binnenkomst in het Zillertal nog wat vertraging gehad, maar eenmaal omhoog richting Konigsleiten geen issues. Niet eens de kettingen nodig gehad.

Pray for Snow!

Gisteren de Fernpass genomen, klein oponthoud, niets ernstig. Bij binnenkomst in het Zillertal nog wat vertraging gehad, maar eenmaal omhoog richting Konigsleiten geen issues. Niet eens de kettingen nodig gehad.

nickcolaris op 14 feb 2016 19:12

Sorry, wilde je post juist liken vanwege dat duimpje omlaag, druk ik ook op het duimpje omlaag, stom Helaas niet meer aan te passen. Bij deze dus duim omhoog.

@Marieke, zet er wel eentje voor je :-)

Grappig, als je nu naar telegraaf.nl gaat zie je hetzelfde bericht weer staan voor komend weekend. Goed copy/paste werk!

Ik ben vooral benieuwd naar komende week / zaterdag,

Nederland heeft dan (deels) vakantie, maar Brabant/Limburg is vermoedelijk allemaal afgeweken van het advies i.v.m. carnaval, dus vooral spannend of er veel Duitse regio’s vrij hebben komende week of niet…

@Space_NL volgens mij valt het wel mee. De Denen en Duitsers hebben de vakantie achter de rug geloof ik. Enkel Midden NL die nog gaat. Even goed spannend hoor, sommige berichten geven veel regen/sneeuw aan in Duitsland en Oostenrijk wat niet handig is op de weg.

Het is echt op je tenen lopen hier wat je zegt, hoe je het zegt, en vooral tegen wie je het zegt. En dat in een topic over drukte op de wegen naar wintersportbestemmingen. Ik zeur niet over sneeuw op de pistes wel?

In Duitsland heeft er zo ver ik op internet zag niemand vakantie vanaf 20-02…
Wij zitten samen met regio zuid, maar daar zijn er al onwijs veel van geweest door carnaval…

Verwacht geen extreme drukte…
En sowieso niet op de tijden wanneer wij zullen rijden :)

Plaats een reactie