nieuwe liften 2016/2017

Hoewel het seizoen nog in volle gang is, zijn de plannen voor nieuwe liften al weer in vergevorderd stadium. Hieronder een aantal die redelijk zeker gebouwd gaan worden komende zomer:

Zell am See:
Viehhofen-Salersbachköpfl II (10 pers. gondel)

Saalbach:
Schonleitenbaan (10 pers. gondel)

Gerlos:
Dorfbahn (10 pers. gondel)

Solden:
Gigijoch (10 pers. gondel)

Soll:
Salvenmoos (6 pers. stoeltjeslift)

St Anton am Arlberg:
Verbindungsbahn Arlberg Ost und West (10 pers. gondel)

Hochfugen:
Waidoffen (6 pers. stoeltjeslift)

Waarom steeds meer gondels ?

Silvretta Montafon:
Valisera I & II (10 pers. gondel)

@Jasper Ik weet niet hoe de situatie is in die gebieden (uitgezonderd van SkiWelt en Saalbach), maar ik weet vrijwel zeker dat je niet in een stoeltjeslift Schönleitenbahn (nu een gondel waarin je moet staan) wilt zitten en ook niet in een die vanuit Viehhofen naar Zell am See gaat. Iets te lang en met slecht weer kan dit erg vervelend zijn.

Carnas on Tour

Mooi om te horen dat de schönleitenbahn vervangen wordt. Die gondels waar je in moet staan ben ik niet zo’n fan van. Is er al wat meer bekend zoals wie hem gaat bouwen, kaartje etc? Zal wel Doppelmayr zijn want ik heb alleen maar liften van Doppelmayr gezien.

Schönleiten vervangen is echt nodig, nu bottleneck. Verbinding Zell am See kan ik nu nog niets bij voorstellen. Vanuit Zell ski je tot middenstation en dan moet je met gondel naar beneden en skibus pakken naar Saalbach? Terugskiën vanuit Saalbach via Viehofen is ook lastig, die piste ligt er vaak slecht bij en wordt als eerste geschrapt. Ik zie de toegevoegde waarde hier nog niet zo. Misschien dat het duidelijker wordt met evt volgende verbindingen?

giggijochlift nu al vervangen? dat is een 8p cabinelift … dan zal een 10p ook niet veel verschil gaan maken lijkt me. Typische keuze… hoewel er in de echte vakanties wel rijen staan voor die lift rond de lestijden…

Vorige week werd mij ter plaatse verteld dat de vergunningen in orde zijn om in 2018 een lift te installeren vanuit Viehhofen richting Vorderglemm-Saalbach. Enkele sneeuwkanonnen zouden mijn inziens kunnen helpen bij de dalafdaling richting Viehhofen. Het is een mooie afdaling (die we vorige week toch nog 2 dagen hebben kunnen skiën) , de probleemzone van deze piste is vooral het onderste stuk richting Landalpark.

Vorige week werd mij ter plaatse verteld dat de vergunningen in orde zijn om in 2018 een lift te installeren vanuit Viehhofen richting Vorderglemm-Saalbach. Enkele sneeuwkanonnen zouden mijn inziens kunnen helpen bij de dalafdaling richting Viehhofen. Het is een mooie afdaling (die we vorige week toch nog 2 dagen hebben kunnen skiën) , de probleemzone van deze piste is vooral het onderste stuk richting Landalpark.

Sarah op 11 feb 2016 19:27

Dat zou inderdaad wel logisch zijn. Van sneeuwkanonnen richting Viehofen hadden we al wel geruchten gehoord.
Een “ondeugend” gerucht wat verder gaat is een verbinding Schattberg-Ost naar Schmittenhöhe… Maar dat kan ook een hardop uitgesproken droom/wens zijn

In Flachau gaan ze van de zomer beginnen met de bouw van de verbindingslift naar Zauchensee, maar is pas eind 2017 af dacht ik

Certified ski-boy, glijbewijs

KWT: Olympiabahn Ifen en stoeltjeslift Fellhorn.

KWT: Olympiabahn Ifen en stoeltjeslift Fellhorn.

Frank66 op 11 feb 2016 20:31

kwt?

Certified ski-boy, glijbewijs

@Space NL: ik vond t eerst ook wat snel; maar de wachtrijen in Solden zijn echt onacceptabel lang (Franse toestanden). De nieuwe lift krijgt een capaciteit van 4500p/h toch zo’n 900 mensen per uur meer dan nu.
Persoonlijk had ik liever een 3e gondel elders in het dorp gezien (er waren eerst plannen voor een dorfbahn tussen gigijoch en gaislach in); maar wel goed dat er toch wat gebeurt aan de wachttijden.

In de komende 4-5 jaren worden 5 gondels gebouwd in Saalbach-Hinterglemm heb ik gelezen.

Schonleiten (2016), Zwolfkogel, Jausern (nieuw), die 4x5 gondel in Saalbach en de gondel vanuit Viehoven (nieuw).

giggijochlift nu al vervangen? dat is een 8p cabinelift … dan zal een 10p ook niet veel verschil gaan maken lijkt me. Typische keuze… hoewel er in de echte vakanties wel rijen staan voor die lift rond de lestijden…

Space_NL op 11 feb 2016 19:26

Het is nu een 8EUB volgens de officiële website van Sölden, dit zal dus een 10 persoonslift worden.

Wat ik begreep hebben ze in Winterberg plannen om een 6 pers stoeltjeslift te bouwen vanaf schneewittchen de kappe op.
@Daffie, Franse toestanden? Juist in Frankrijk zijn de wacht tijden over het algemeen verreweg het kortst. In Oostenrijk vaak genoeg 3 kwartier moeten wachten, in Frankrijk nooit langer dan een kwartier…

Born to Ride

@Matthias123 Ik wist dat er commentaar zou komen :)
Mijn eigen ervaring in Valtho en veel foto’s die ik heb gezien doen mij denken dat in Frankrijk wachttijden gemiddeld langer zijn. al snap ik dat het sterk gebieds- en tijdsafhankelijk is.

In Oostenrijk heb ik zelden wachttijden langer dan 1-2 minuten. Je zal mij niet in het seizoen in Ischgl of Solden zien juist gezien de drukte.

Ik ben vaak genoeg in de krokus in Frankrijk geweest. Paradiski, Alpe D’Huez, Val Cenis, Le grand Massif, Valfrejus en nooit langer dan 15 minuten moeten wachten. Ben 1x 1e week februari, dus nog voor de vakanties in Serfaus, Fiss, Ladis geweest en daar stond je gewoon toen al 3 kwartier te wachten wanneer je pech had. En wat ik vaak van vrienden hoor die veel naar Oostenrijk gaan is dat gewoon vaak het geval oa in de gebieden die jij noemt maar ook in bijv een Zillertal arena…

Born to Ride

@jorian KleinWalserTal

#proudtobepartofleswintersporters

Van Lech - Oberlech wordt als het goed is de pendellift vervangen

Gang is alles

Dat gezeur over die wachtrijen, die heb je toch wel overal, frankrijk én oostenrijk, meeste reacties zijn puur gebaseerd op eigen ervaring…

@jorian KleinWalserTal

vic2000 op 11 feb 2016 22:04

ahaaa

Van Lech - Oberlech wordt als het goed is de pendellift vervangen

Jesper op 11 feb 2016 23:18

nice arlbergboy :p

Certified ski-boy, glijbewijs

@Jorian Yeah yeah yeah

Gang is alles

Val Thorens vervangt de Boismint door een nieuwe 6-pers. stoeltjeslift, en het vervangt de sleepliften Roc en Stades door een nieuwe 6-pers. stoeltjeslift.

@daffie zie ook cijfers genoemd van 2800 p/u naar 4000 p/u wat ook een groot verschil is, als je ziet dat Giggijochbanh in 1998 nog een 4p cabine was…

En ja, rond lestijd in drukke weken is meer capaciteit niet overbodig daar…

Verwarrend trouwens dat er ook nog een Giggijoch stoeltjes lift is (zonder “bahn”). Vanwege de oranje kap door iedereen hollanderlift genoemd, scheelt verwarring welke lift je bedoeld :-)
Volgens deze info: http://www.skiresort.nl/skigebied/soelden/liften/ staat ook de Gratlbahn op de rol voor vernieuwing. Vermoedelijk met langer maken van de lift, want op dit moment niet echt nuttig om meer capaciteit te maken anders.

Skiresort is geen betrouwbare bron…

❄️

Skiresort is geen betrouwbare bron…

David23 op 12 feb 2016 15:17

één van de weinigen die met een bron komt…

Certified ski-boy, glijbewijs

Silvretta Montafon:
Valisera I & II (10 pers. gondel)

smartie op 11 feb 2016 17:56

Toch niet. Deze week gecanceld… . Komt wel wat anders leuks voor in de plaats… .
Bron: google.

@Matthias123 hoe durf jij de Zillertal Arena druk te noemen… was er vorig jaar met Carnaval samen met zuid NL en 80% van Duitsland en het langst wat ik heb staan wachten was 10 minuten toen ik om 3 uur 's middags bij de verbinding terug naar Gerlos stond (wat ook meteen het drukste moment daar is)… Het drukste punt is de Ebenfeld-x-press waar je rond 11 uur soms 15 minuten staat te wachten maar dat is met de bouw van de nieuwe gondel ook over… dus dat je SFL beschuldigt van 45 min wachttijd oke maar van Zillertal Arena blijf je af… ;) :D

#proudtobepartofleswintersporters

Volgens mensen in Söll wordt de Salvenmoos niet voor 2018 vervangen, weet niet wat de bron is maar dit is wat ik vernomen heb vanuit het gebied.

@Frank66

Toch niet. Deze week gecanceld… . Komt wel wat anders leuks voor in de plaats… .
Bron: google.

Frank66 op 12 feb 2016 18:02

Ja heb het bericht gevonden. Jammer was een hele verbetering geweest voor het gebied. Valisera is toch wel echt een beetje te oud aan het worden, en lastig instappen altijd vooral met snowboards.

@david23 ik heb ook niet gezegd dat het een betrouwbare bron was, heb alleen gezegd waar ik het zag staan.
@daffie in je OP wellicht nog even “bahn” toevoegen en Giggijoch goed schrijven. dan hebben we het over de juiste lift :-)

Overigens zat ik nog te denken, maar als ze de Gratlbahn langer maken in Sölden, word dat wel een leuk liftje, die piste op dat deel is nu echt heerlijk rustig.

@vic2000 dat is wat ik altijd van vrienden hoor wanneer ze smorgens vanuit mayerhofen met de lift naar boven moeten…

Born to Ride

Plaats een reactie