Welke skibox?

Mijn oude skibox begint op te raken. En vanwege veiligheid, gemak etc wil ik nu een nieuwe. Deze box gaat op mijn Rav4.

De eisen:

  • 4 paar dikke ski’s tot 200 cm lang
  • Dag in dag uit gebruik, dus praktisch en sterk
  • Hoeft niet getest te zijn op hoge snelheid (ik rij zelden boven de 120 met de Rav4)

Wie heeft er tips en ideeën? Zelf was ik bij Thule aan het kijken. En had ik deze gezien: http://www.thule.com/fr-fr/fr/products/carriers-and-racks/bo…

Click. Click. Peace

Wij hadden twee jaar terug die zoektocht en het is een thule motion xl geworden (die noemde nog anders maar het is dezelfde) met de skioptie erin. De box is volgens mij heel goed. Makkelijk te installeren, goed in te stellen. Bij het rijden nauwelijks windgeruis, dat begint pas rond de 140kmh (wel in combinatie met aerondynamischere dragers). Stabiel tot 180+, hoger wou ik niet.

De skioptie maakt het makkelijk om latten mooi vlak vast te leggen, die bewegen geen mm.
De box zelf heeft een aantal nuttige bevestigingsogen.

In vergelijking met Kawei, etc toch nog een stapje hoger, beter,…

Ik wil ook sowieso voor de ski-optie gaan. Goed voor de box, ski’s en veiligheid bij ongeluk. Thanx voor de reactie.

Click. Click. Peace

Hapro en Thule zijn beide prima keuzes. Degelijk en gaan eindeloos mee.

Overigens: nooit rijden? Ik denk dat je bedoelt “nooit HARD mee rijden” ;)

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik ben heel tevreden van de Thule Motion 800 (inclusief de ski-optie), maar die is slechts 1.90 lang, dus daarmee ga jij in de problemen komen met de lengte van jouw latten :-).

Qua kwaliteit/gebruiksvriendelijkheid/uitrusting is Thule zeker een aanrader.

Ze hebben de grotere maat de Motion XXL maar die is bijna 900 euro. Vind ik veel geld maar die is wel lang genoeg. Zal er kwaliteits verschil zitten tussen de motion en de touring?

Mijn langste ski is momenteel 193. Dus net te lang voor de 190.

Click. Click. Peace

Mijn ouders zijn in het bezit van een hapro traxer 8.6. Deze is ruim lang genoeg (2.10m) en er kan waanzinnig veel in. Ook zijn ze schappelijk geprijst. Hapro zelf bied ze aan voor €359,-

Born to Ride

Heb je al gekeken op marktplaats achtige sites? Staan vaak veel skiboxen op.
Tenzij jij hem zakelijk kan opvoeren natuurlijk, aangezien je voor je werk je uitrusting mee moet kunnen nemen natuurlijk.
Daarnaast zou ik altijd voor een thule gaan zoals je zelf ook al aangeeft. Youtube staan genoeg crashtest en dan schrik je van de gevolgen bij impact.
http://youtu.be/oksIh0f-Pmw

Ze hebben de grotere maat de Motion XXL maar die is bijna 900 euro. Vind ik veel geld maar die is wel lang genoeg. Zal er kwaliteits verschil zitten tussen de motion en de touring?

Mijn langste ski is momenteel 193. Dus net te lang voor de 190.

Rogier op 16 feb 2016 18:06

Well… 'k zou geen kwaliteitsverschil verwachten. Ik zie ze enkel de shell aangepast hebben (iets langer/breder) ten opzichte van elkaar. Scharnieren, etc. lijken hetzelfde?

Ik wil ook sowieso voor de ski-optie gaan. Goed voor de box, ski’s en veiligheid bij ongeluk. Thanx voor de reactie.

Rogier op 16 feb 2016 17:33

Enige nadeel van de ski-optie overigens is dat je in de onderkant van de box 2x2 gaten moet doorduwen. De plastic casing heeft daar, bij de Motion, een duidelijke “indruk” die dat zonder fout mogelijk maakt. Het zorgde er wel voor dat ik even moest zoeken naar de juiste set-up om de schroeven daarvoor mooi te laten uitkomen moet de bevestigers van de box. Je kan het makkelijk met een soort rubber sheet voor de zekerheid waterdicht afsluiten.

Heb zelf de Hapro Carver 8.5 heet nu Traxer. Prima ski / bagagebox kan veel in. Lengte 210 cm binnenmaat. Beide kanten te openen.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Heb zelf de Hapro Carver 8.5 heet nu Traxer. Prima ski / bagagebox kan veel in. Lengte 210 cm binnenmaat. Dubbel zijdeglans openen.

Chonn op 16 feb 2016 18:26

Dat is een prima box. 6 jaar geleden gekocht om daarna nooit meer te gebruiken. Maar maak er elk jaar weer andere mee blij.

May the ski force be with you !!

Eveneens reeds jaren tevreden hapro gebruiker. Wat de verkoper me toen wist te vertellen was dat het voordeel van de hapro tov thule ( buiten de prijs ) was dat elk onderdeel van’ de hapro makkelijk te verkrijgen en te vervangen is. ( verkoper verkocht beide merken! )

Want goed gewaxt verhoogt je (glij)plezier!

Toevalig hebben wij pas ook een nieuwe Hapro Traxer aangeschaft. Kan na volgende week verslag doen ;)

Thanx voor de tips. Goede info. @Connaisseur Ik kan hem inderdaad zakelijk opvoeren dus daarmee vele malen goedkoper en dan heeft tweedehands geen zin meer. Heb wel rondgekeken. Maar in Frankrijk viel het aanbod tegen.

Click. Click. Peace

Ik heb net een Dynamic gekocht na al 15 jaar met een naamloos ding te hebben rondgereden. Belachelijk duur maar ik heb 'm samen met iemand anders gekocht en we konden 'm tegen inkoop krijgen (handig als iemand bij een auto dealer werkt). Dan wordt het opeens erg interessant. Moet zeggen dat het echt minder geluid maakte en minder benzine verbruikte dan de oude dus ergens is het het extra geld wel waard. In mijn bak kunnen 6 paar ski’s als je de optionele skidragers erbij koopt. Lengte van 2 meter moet haalbaar zijn. Ding zelf is iets van 2,5 meter lang maar gaat iets aan ruimte vanaf door de scherpe punt. Mijn ski’s van iets meer dan 1.80 m gingen er makkelijk in, als je maar de punten naar de achterkant doet.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Ik heb de hapro traxer 8.6. Veel groter en veel goedkoper (~300 euro nieuw) dan de meeste thule boxen. Prima box, mooi, zeer groot, nu voor het 3e seizoen gebruikt.

Wij hebben al heel lang een box2000 in gebruik, de mobydick versie. Een mooie slanke en sterke skibox. Niet goedkoop, maar erg duurzaam. Gemaakt van polyester. Makkelijk te monteren en ziet er ook nog eens mooi uit. Kan veel in en we gebruiken hem zowel in de winter als zomer. Google maar eens op box 2000 skibox.

@Rogier, heb zelf de Thule Touring L deze is met zijn 196cm korter dan die in jouw link die is namelijk 232cm, maar is wel iets breder dan die van uit jouw link.

Mijn ski’s passen er in maar die zijn max 177 lang, maar qua model is het wel een geweldig ding. De fastclick van Thule is top, en had zelf geen last van lawaai door de wind.

@michelr Thanx jij bent er dus erg tevreden mee. Goed genoeg voor dag in dag uit gebruik?

Click. Click. Peace

@Rogier gebruik hem zowel in de winter als zomer als ik weg ga, ben er zeer tevreden mee.

@Rogier, ik heb onlangs zelf een nieuwe box gekocht. Ben uiteindelijk ook op een Thule uitgekomen. Naast de “bekende” merken kwam ik het merk Cam-driver(Italiaans) tegen. Aanzienlijk goedkoper dan andere aanbieders. Nadeel is alleen, dat er weinig- tot geen reviews over deze dakkoffers te vinden zijn. Wel TUV gekeurd. Je kan altijd even kijken:

http://www.sorent.nl/index.php?option=com_flexicontent&v…

Groeten,

Rutger

@rutgerwoudstra @Rogier
Zelf heb ik dit jaar tweedehands een cam-driver gekocht. Voornamelijk om de prijs. Ik heb eigenlijk niet gekeken naar veiligheid, verbruik of iets dergelijks. De afmetingen zijn 205cm X 80cm X 38cm en er kan 50kg belading in. Hij heeft een redelijk aerodynamisch design. Ik vond hem niet veel lawaai maken, heb er tot 160km/u mee gereden. Ski’s gingen er goed in. En ter bescherming van de spullen heb ik er een rubberen mat in gelegd. tevens heb ik de voor- en achterkant beschermd met dekens.

Weet niet hoe hij zich houdt als hij in weer en wind continu op een auto zit. (daar zal elk kunststof zwakker van worden). Ook de levensduur van het kunststof is mij dus onbekend. Ook vond ik dat hij niet super makkelijk op de dakdragers te bevestigen was. Heb hierin ook geen vergelijk, aangezien het mijn eerste koffer was. Was ongeveer 15-20 minuten bezig. Eraf ging in 5 minuten. Al met al qua prijs/ kwaliteit en icm de hoeveelheid dat ik hem gebruik (ga gebruiken), ben ik er vooralsnog tevreden over.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@Veenhoorn
Goed om te horen dat de box bevalt! Prijzen van de Cam-Drivers zijn inderdaad erg laag. Helemaal wanneer je dit afweegt tegen de grote van de boxen. Misschien bij de volgende box toch maar eens overwegen!

Ik heb de thule Touring 700 besteld. Met de ski-dragers erin. Ik heb nog getwijveld voor de motion XXL maar vond de meer prijs echt te hoog vooral omdat de enige reden was dat ik de Motion mooier vind.
Ik hou jullie op de hoogte wat ik van de box vind en hoe die bevalt.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie