Baby mee op wintersport

Dit onderwerp gaat over de bestemming Westendorf

Hallo,
Wij gaan al meer als 10 jaar naar Westendorf. Een topgebied vind ik om te skiën, Dit jaar gaat mijn zoon van 3,5 maand mee. we gaan met een grote groep en trekken normaal gesproken het hele gebied door.
Heeft iemand tips voor een wintersport met baby? Zijn er bijvoorbeeld mooie wandelroutes die ik kan lopen als ik niet ga skiën? En welke restaurantjes in het gebied (mag ook richting de andere dorpen zijn) kan ik met hem goed bereiken? Ik heb daar vorig jaar niet zo goed opgelet. Weet er wel een aantal, maar zelf dus nog geen ervaring

Met een baby op wintersport is erg lastig.
Wat wel gedaan wordt is een au pair meenemen uit Nederland.

wij hebben toen de eerste geboren was, deze ondergebracht bij mijn ouders, afgelopen november is onze 2e geboren, dit jaar gaan we niet dus dan is hij een jaar oud als we volgend jaar gaan, maar dan gaan mijn ouders mee, mijn moeder die skiet niet, maar die vermaakt zich wel met de kleine man.

mijn nichtje liet de jongste ook thuis bij haar ouders dit jaar.

Bij opa en oma laten. Wie doe je een lol door hem mee te nemen? Jijzelf niet, en die kleine al helemaal niet. Lange reis, kou, enz. Heleboel gedoe… Gewoon lekker weekje skiën en je niet druk maken over reservekleren, pampers maat 3 of maat 2, hapjes, reukjes, scheetjes, boertjes, of het laatste pak Nutrilon dat door Ling Ping de bootvluchteling net voor je neus uit het schap is gerukt…

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Met de baby op wintersport is fantastisch. Het is wel anders dan je gewend bent.

Twee tips:

  • een draagdoek vonden wij echt geweldig om met je baby mobiel te zijn in de bergen. Je komt overal met gemak, waar je met een wagen niet kan komen of loopt te klooien.
  • op zich kan je zo’n kleine prima tot zo’n 2000m hoogte meenemen (na een dag of twee gewenning rond het dorp), de snelle hoogteverplaatsing van een lift kan wel minder prettig of schadelijk zijn voor zo’n kleine. Dit is wel typisch een onderwerp waar veel meningen over bestaan en weinig -eenduidig- wetenschappelijk bewijs over is. Gezond verstand, goed opletten en rustig aan; dan gaan jullie veel plezier beleven!

Wij gaan volgende week met de hele familie, incl 3 baby’s van 10,9 en 8 maand oud, waarvan 1 van ons.
Voor ons de eerste keer mét een kleine op wintersport, broers/zussen hebben hier meer ervaring mee.
Aantal jaar geleden gingen er ook baby’s mee, afgezien dat er 1 auto in een dikke file terecht kwam en dus laat in het huis aankwam een top week gehad.
De kleintjes zijn toen niet mee naar boven geweest.
We gaan kijken of het nu wel een keertje kan,(na een paar dagen acclimatiseren in het dorp(800m).

Als je je babytje mee de lift in neemt, kan je hem best heel de rit laten drinken ivm druk op de oortjes.
Verder ken ik alleen maar positieve verhalen over baby’s mee de bergen in nemen. Mijn moeder heeft een week volop genoten met eentje van één maand indertijd en ze raad het echt iedereen aan. Heerlijk genieten van elkaar. Beetje wandelen met de draagdoek of ergonomische zak.

Westendorf en heel skiwelt is niet hoger dan 2000m dus dat geeft geen problemen. Westendorf kan het ik nooit gedaan, wij vertrokken in soll of hopfgarten. Hopfgarten heeft weinig de bieden met baby als ik me dat goed herinner. Maar is het middelstation van Soll heb je een leuke zaak waar je zicht hebt op de pistes. En brixen im thal lijkt me ook geschikt als uitvalsbasis.

Info over wandelroutes: http://maps.brixental.com/
De meeste winterwandelroutes lijken mij wat ver voor met een baby, maar wellicht krijg je hiermee een indruk waar je leuk stukjes kan lopen.

Met een baby op wintersport is erg lastig.
Wat wel gedaan wordt is een au pair meenemen uit Nederland.

Hooykaas op 20 feb 2016 14:27

Dat werkt idd perfect, maar het is een duur grapje (uren, plus reis en verblijf)…

Als je maar niet met jullie kindje op het biljart in de Gerry’s Inn gaat staan staat om 17.00 uur 's middags. De enige keer dat wij in Westendorf waren (2013) is me dit vooral bij gebleven. Vond het zo triest staaltje zien en gezien worden. Voor de rest lekker genieten! Viel Spass.

Ik heb nog wel een tip voor je reis er naar toe: als je plek hebt in je auto: huur een reiswieg.
Ik ben voor het eerst met onze dochter gaan skiën toen ze 7 maanden oud was en heb toen een reiswieg gehuurd voor EUR 25 per week via reiswieg.nl
Je kindje ligt dan geheel veilig en helemaal plat in een goedgekeurde wieg op de achterbank, veel beter voor het nog tere ruggetje van je zoontje dan 10 uur zitten in de maxicosi.
Onze dochter is gewoon naar de kinderopvang aldaar geweest dat eerste jaar, dat ging prima. Daarna hebben we oma meegenomen.
Het is iets meer geregel met een baby, maar prima te doen.

Sneeuwt het al?

Reiswieg is idd erg fijn. Onze kinderwagen was als reiswieg te gebruiken en daar hebben we heel veel plezier van gehad, ook op kortere afstanden.

Met een baby op wintersport is erg lastig.
Wat wel gedaan wordt is een au pair meenemen uit Nederland.

Hooykaas op 20 feb 2016 14:27

WTF?
Wintersport met een baby is wat je er van maakt maar je zorgt er beter voor dat je goed bent voorbereid.

De reisweg zelf (heen en terug) kan je waarschijnlijk min of meer op het uur aanvangen dat je zelf wil. De tocht zelf gebeurt wel op het tempo vd baby (in funtie van eten, slapen, pamperwissel). Zorg dat je de reisweg op voorhand kent en de belangrijkste filegebieden. Zorg voor die filezones dat je een uitwijkmogelijkheid hebt die weliswaar (waarschijnlijk) niet sneller gaat zijn, maar waar je wél regelmatig restaurants, winkels, etc. tegenkomt.

Voor ter plaatse hadden wij een comfortabele reiswieg en draagdoek mee. In de praktijk keken we van dag tot dag aan wat we gingen doen. Wintersport kan veel meer zijn dan op de latten staan. Omdat er toch een skiwens was wisselden we op de skidagen af wie wat ging doen (skiën na 3 maanden is mogelijk, maar hangt van persoon tot persoon af … na een zware spoedkeizersnede met complicaties is dat niet vanzelfsprekend).

Hoogteverschillen overbruggen is mogelijk het moeilijkste met een baby. Grote/plotse hoogteverschillen zijn soms niet te vermijden (paswegen), goed opletten dat de baby iets kan zuigen of kan drinken. Met de lift omhoog gaan zou’k niet doen, maar dat hangt van kind tot kind af en gezond verstand. Is je kind al wat gevoeliger aan luchtwegen/gehoor (verkoudheden, etc.), trek dan gewoon niet met je kind naar een lift.

Dingen die nog handig waren: speelmatje en speeltegels (koude vloer), vertrouwen in de locale winkels (niet alles meeslepen, wel genoeg voor de reisdagen dubbel te overleven), klein zonnebrilletje (ook baby’s kunnen last hebben van felle zon), …, en veel gezond verstand.

Reiswieg is zeker een goede tip! Lang in een zithouding is niet zo goed voor zo’n kleine. Wij hebben die van ons regelmatig 1100km meegenomen naar de bergen, vanaf 5 weken oud in een ‘Jane Matrix’, een autostoeltje dat helemaal plat overdwars kan. Dan kan de baby liggend slapen en (in een beetje auto) een volwassene er nog comfortabel naast zitten. Dat was heerlijk reizen!

null
Ik zie nu dat ik vorig jaar helemaal niet meer gereageerd heb op jullie tips. Bedankt allen! We hebben een top vakantie gehad. Het scheelde wel echt dat wij het gebied heel goed kennen. Tentjes die bereikbaar zijn met lift of lopend konden we dus goed bereiken, opa en oma gaan altijd mee op ws. Dus voornamelijk oma die smiddags even op ging passen zodat mij man en ik even samen konden skieen, verder afgewisseld. Wij gingen in de ochtend met zijn 3en naar boven en installeerde ons in een restaurantje. De mannen bij de lift waren een kinderwagen wel gewend. Die pakte ze aan en deden ze zo de lift in. Daarna gingen wij er bij zitten. We hebben hem wel inde maxicosi mee genomen, omdat we met zijn 3en op de achterbank zaten. Dus voor een platte reiswief geen plek. Draagzak is ook erg handig!
Dit jaar gaan we weer. Ondertussen een echte dreumes die wat minder slaapt. Twijfel of ik de kinderwagen niet helemaal thuis laat en alleen de Draagzak mee neem. We kregen wel vragende en verbaasde blikken wanneer ik met ski kleding en al een restaurant in liep met mijn zoontje in de Draagzak. Ze dachten vast dat ik met hem skiedde. Verder qua hoogte is het gebied niet heel hoog. Hij had dus gelukkig geen last van zijn oren. Qua eten kreeg hij alleen nog maar bv. Dus ook daar geen problemen mee. Fijne wintersport allen!

*bericht bewerkt door wendeline op 29 jan 2017 21:33

toevallig komen wij net terug van een weekje zell am see…
onze dochter is 14 oktober geboren…
we zijn met huisgezin+aanhang gegaan (9 personen, waarvan 1 baby en 1 kind van 1jaar en 4maanden)

gelukkig was me moeder mee, die veel heeft opgepast…
baby en kind gingen mee naar de lokale hut boven op de berg (areitalm), en om de beurt een ochtend (aankomst tot eten) of middag (na eten tot 4) oppassen…

dit is meer dan prima verlopen!

we hebben een 9persoon busje gehuurd, en snacht gaan rijden,

als je een oppas hebt die mee gaat is het zeker te doen.
heb je deze niet, dan zeker niet aan te raden

null

null

*bericht bewerkt door aronjanssen op 31 jan 2017 11:28

Plaats een reactie