een nieuwe ski

Dag enthousiaste wintersporters,

Ik ben bezig naar het zoeken van een geschikte ski. ik ben 1,93m, 76 kg en 17 jaar oud. Vroeger ben ik 3 keer met vakantie naar de Alpen geweest en heb daar de basis gelegd van het skiën als het ware. nu ski ik sinds 3 á 4 jaar elk jaar een paar dagen in Willingen en of Winterberg. We zijn van plan om weer naar oostenrijk te gaan en dit jaar ga ik dan ook naar Oostenrijk. Ik wil graag een ski kopen omdat het huren op de lange termijn duurder is en ik toch gek word van al die niet gewaxte skies. Zelf dacht ik aan de atomic vantage 85 voor all mountain gebruik en on-piste performance. ik ben van plan om ook off-piste te gaan skiën, zij het niet heel spectaculair. ik ben vrij atletisch en zou zeggen dat ik wel een prima techniek heb. mooie bochten komen er wel uit. Iemand anders raadde me de Nomad serie van Atomic aan. Iemand suggesties?

Ik hoor in de verte al wat driftig getyp dat je met drie skiweekjes en een stuk of wat dagen Sauerland echt geen “prima techniek” kan hebben, dus @Wiegerss: je bent gewaarschuwd ;-).

Ik zou sowieso toch starten met eens te huren in Oostenrijk. Je kan allicht in het segment huren van ski’s die je leuk vindt, en als je het een beetje goed aanpakt kan je tijdens je vakantie eens (een paar keer) wisselen. Ski’s zijn erg persoonlijk, en wat de ene lekker vindt, zal voor iemand anders misschien helemaal niets zijn.

Belangrijker: heb je eigen schoenen? Dat is investering nummer één, en heb je gegarandeerd plezier van.

En last but not least: de woordjes “off piste” (spectaculair of niet) triggert hier al heel snel de reactie: heb je daar de juiste kennis/kunde en het materiaal voor? Kijk eens bij wepowder.nl voor de opleiding en de gratis eerste module om een idee te krijgen waar je aan begint.

Daarbuiten: succes! :-)

Ik heb de salomon xpro 80 skischoenen in mijn bezit. Het wordt dus (sterk) afgeraden om een paar ski’s te kopen? Off piste is inderdaad sterk overdreven, meer naast de piste en/off tussen de bomen. Ik hoop dat het zo duidelijker is. Dank voor de reactie!

Het is handig om even concreet te maken wat je niveau precies is. Welke van deze beschrijvingen past er het beste bij? http://mountain-collective.nl/viewtopic.php?f=25&t=22…

Voor goede pistekwaliteiten zou ik een ander model kiezen overigens. Maar voor ik een hele hand suggesties ga doen eerst nog wat aanvullende vragen:

  1. Ski je op je atletisch vermogen (op kracht dus), of meer op die techniek? Kortom: waar val je op terug als het lastig wordt?
  2. Wil je een speelse ski (de berg is één grote speeltuin) of een wat serieuzer model (strakke lijnen, efficiënt skiën)?

Mijn laatste skiervaring is Willingen en het moeilijkste dat daar is, is rood. Van die piste kom ik carvend af, zonder moeite, daarom denk ik niveau 6. Ik ben recentelijk niet van zwart afgegaan, vroeger wel. Het is dus wat moeilijk voor mij om in te schatten, maar ik denk dat zwart ook carvend zou lukken. Ik ski dan soms snelle bochtjes of soms wat van die langere ‘snijbochten’.

1 Als het moeilijk wordt, ga ik voor rutschen en dus techniek.
2 Ik zou graag een ski willen waarmee je lekker op de piste kan skiën, maar tevens wat kan spelen. Soms ook in de wat poederige sneeuw naast de pistes, een klein avontuurtje dus. Ik neig toch meer naar de speelse ski, denk ik.

Bedankt!

Dan zou ik als brede pisteski de Blizzard Power X8 willen aanraden. Review ergens hier: https://www.wintersport.nl/forum/topic/207943

Als je een echte all-mountain ski wil zou ik dan de nieuwe Völkl Kendo willen aanraden (2016 model dus, de eerdere modellen hebben een wezenlijk ander karakter). Review (Engelstalig) hier: http://www.yellowgentian.com/ski-reviews/all-mountain/voelkl…
Of eventueel de Nordica Nrgy 90. Iets minder speels dan de Kendo, maar ook een heel goede optie. Review (Engelstalig) hier: http://www.yellowgentian.com/ski-reviews/all-mountain/nordic…
Voor een ski die qua karakter een beetje tussen de speelsheid van de all-mountains en de pistekwaliteiten van een pisteski in zit zou ik de Fischer Motive 86 TI overwegen. Review (ook weer in het Engels) hier: http://www.yellowgentian.com/ski-reviews/all-mountain/fische…

Het wordt dus (sterk) afgeraden om een paar ski’s te kopen?

Wiegerss op 22 feb 2016 16:03

Dat lees je verkeerd: het wordt (sterk) aangeraden om ski’s te proberen voor je koopt.
Kopen op zich is prima; maar eens je een idee hebt welk type latten binnen je interessesfeer, eigen kunnen en budget liggen, loont het de moeite om ze te proberen voor je koopt. De makkelijkste manier daarvoor is gericht te huren.

En de atomic vantage 85 en/of de atomic nomad serie? Moet ik die ook nog in de beoordeling meenemen?

Die zou ik beide niet nemen, eerlijk gezegd. Op harde sneeuw doen ze het in mijn ervaring niet erg goed. En at is zacht uitgedrukt. Nauwelijks grip en geen stabiliteit. Ze houden hun lijn niet en zwabberen alle kanten op. Ik vond ze vrij angstaanjagend, zowel de nieuwe Vantage (90 in mijn geval) en de ski’s uit de Nomad-serie.

Heel erg bedankt voor de suggesties! Ik zal met deze informatie eens goed gaan denken welke ski het zal worden. Het is wel jammer dat de genoemde ski’s geen twintip hebben, voor soms een butter of iets dergelijks. Nogmaals dank!
@Morzel ik denk dat het toch koopski’s worden omdat ik eigenlijk al weet wat ik wil gaan doen met de ski’s, maar ik zal nog even nadenken!

Ik kan trouwens ook de Atomic panic model 2013 181 cm op marktplaats krijgen http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skien-en-langla…

Is dat een goed idee of zegt men van nee, niet doen!

Is een erg goede twintip, maar ik denk dat ie wat zacht is voor een skiër die goed is of wil worden. Maar dat zeg ik op basis van informatie die ik van anderen heb gekregen. Ik heb er zelf nooit op geskied.

is een filmpje
http://www.skis.com/Atomic-Panic-Skis-2013/275762P,default,p… ervaringen op skis.com

Zou deze ski ook voor mij volstaan, ondanks het feit dat hij niet enorm stijf is. Graag commentaar
Bedankt!!

Ik geloof, ook als ik dit zie, dat het echt een freestyle-ski die andere dingen ook wel OK kan. Als je echt (meer dan) de helft van de tijd daarmee bezig bent is het een optie, maar anders lijkt het mij wel inleveren op heel veel punten ten opzichte van een directionele piste- of all-mountainski.

Als je aanvankelijk even had aangegeven dat je op zoek was naar een freestyle-ski, dan had je mij in ieder geval heel wat moeite bespaard. Zeker nu ik de indruk krijg dat welk antwoord ook op je vragen wordt gegeven, je deze Atomic Panic gaat kopen.

Nee, dat is niet helemaal waar. Ik las heel veel positieve dingen over deze skisoort. Als het ware de perfecte all mountain, ook met een twintip. Ook is hij niet zo duur (voordeel). Maar ik denk er nog even over na, misschien koop ik wel de Blizzard power X8. Ik laat het even bezinken en zal de voorstellen nog eens rustig lezen. Dank!

De panic is een leuk skietje hoor, daar niet van. Je kunt er in principe alles mee wat je wilt.
Alleen op echt op snelheid gesneden bochten gaat het niet zoals een echte pisteski zijn.
Freestyle latten zijn veelzijdig en speels, maar gezien je niveau ga je er op techniek niet veel van bijleren. Als je techniek in orde is, kun je in principe alles met een freestyle lat. Is je techniek nog voor verbetering vatbaar (en dat is zo te lezen bij jou het geval) dan is een freestyle ski geen geweldig lesmateriaal omdat deze ski’s centraler gemonteerd zijn, uitnodigen tot lui skiën en gebrek aan techniek door vergevingsgezindheid verhullen.
Dus nogmaals, leuke ski, maar niet goed voor je technische ontwikkeling.

@Wiegerss

Ik heb de salomon xpro 80 skischoenen in mijn bezit. Het wordt dus (sterk) afgeraden om een paar ski’s te kopen? Off piste is inderdaad sterk overdreven, meer naast de piste en/off tussen de bomen. Ik hoop dat het zo duidelijker is. Dank voor de reactie!

Wiegerss op 22 feb 2016 16:03

Salomon is een goed skischoenenmerk, maar in principe is elk bekend merk wel goed te noemen, nog belangrijker is het dat hij ook echt goed zit, of nog beter, met een bootfit optie kun je hem helemaal naar je voet zetten. Ik zou eigenlijk willen zeggen, het kost wat, maar dan heb je ook wat. Want hoe beter de verbinding tussen je voet en de ski is, des te directer je je skitechniek over kunt brengen op de piste, en des te gemakkelijker je skiet.

Bezint goed voor ge begint… aan een offpiste avontuur, naast de piste of tussen de bomen is net zo veel offpiste als nog verder weg in ‘das Gelaende’. Ik kan je aanraden om een goede normale ski cursus te gaan doen, en daarna uitgebreid met een offpiste training, en niet onvoorbereid op pad te gaan. Je denkt er nog best wel te licht over merk ik in je reacties.

En kwa ski’s, laat je goed voorlichten in verschillende winkels, of zoals anderen hier schreven, huur ze in Oostenrijk bij goed gesorteerde winkels. De ervaring leerde mij dat kleine gebiedjes alleen oud materiaal verhuren. Als je echt ski’s wilt testen, dan kan ik je aanraden om het nieuws van Snowworld in de gaten te houden. Want de laatste jaren doen ze zo eind november begin december een ski test event. Dan kun je alle gangbare ski’s van het komende seizoen zelf testen. Ik zou daar mee beginnen voordat je daadwerkelijk een beslissing neemt om zelf te kopen. En als je aankomende weken nog gaat skien, in Oostenrijk h.e.e.a. testen wat je huurt. Eventueel kun je huurkoop overwegen, maar dat raad ik je af, want je weet niet hoevaak ski’s verhuurd zijn, en wat ermee gebeurt is tijdens de verhuurtijd. Een ski wordt na elke huurperiode ook elke keer opnieuw geserviced, en dat kun je ook niet oneindig doen met een ski, eens zal hij ‘op’ zijn. Die Oostenrijkers zullen ze dan graag voor een ‘prikkie’ wat soms nog best duur is, van de hand willen doen. Succes.

Ski or Die

De salomon xpro 80 zijn thermoplatisch vervormbaar en ze zitten als gegoten! Ze zitten ook heel mooi om me voet heen en sluiten ook goed. Ik zal voorzichtig zijn en niet zomaar naast de piste skiën, beloofd. Ook zal ik weer op les gaan om de skitechniek te verbeteren. Al met al veel geleerd en weer een stapje dichterbij. Ik ben al bij de lokale winkel geweest, maar die raadde een pure freestyle ski aan terwijl ik het woord freestyle of switch nog niet genoemd had, vandaar ook opening van dit topic. Bedankt! @kokkieAmiga

Plaats een reactie