Shortski: aanraders dichtbij met beginner

Even een korte inleiding, ik ben een vrij gevorderde boarder, maar sinds kort heeft men vriendin het boardvirus ook te pakken. Na een 10-tal lessen en nog wat extra dagen in indoors (terneuzen,landgraaf en 1 maal neus in duitsland) willen we nu voor mijn verjaardag even een shortski doen.
Wij wonen in Ovl (regio zottegem-oudenaarde). We zijn met nieuwjaar naar winterberg getrokken maar daar was toen zo goed als niks van sneeuw juist een klein stukje kinderpiste die druk bezaait was met kleine kinderen en sleeën vandaar zijn we dan een dag indoor gaan doen in Neus.

Nu willen we nogmaals ons geluk beproeven om toch sneeuw te zien dit jaar. We zouden 3a4 dagen gaan. We denken over La bresse, winterberg, gerardmer,…

Nu zoek ik iets die ±4 a 5 uur rijden is (blijft een shortski eh) en die goed is voor een beginner (zodat ze veel plezier beleeft zonder in een te moeilijk gebied te komen).
Voorstellen heel welkom !

p.s : even vergeten het gaat om het weekend van 5 a 6 maart.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Niemand die al in die gebieden geweest is of de condities kent ? Is gerardmer beter voor beginners dan la bresse ? Wat met de kleinere gebiedjes daar in de buurt ?

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Het probleem is dat de gebieden in het Sauerland in het weekend erg druk zijn. Maar in de vogezen is het dan heeel erg druk. Winterberg kent dan volle pistes, maar door de nieuwe liften is de wachttijd niet zo lang, maar de drukte op de pistes des te groter. De vogezen hebben langzamere liften, dus langere wachttijden, maar daardoor weer rustigere pistes. Ook zijn de pistes daar weer langer. De vogezen zijn daarentegen ook weer langer rijden.

Born to Ride

https://www.wintersport.nl/skigebieden/montafon En dit?
Edit: sorry, verkeerd gelezen. Dit is denk veel te ver weg.

@matthias123 het rijden op zich scheelt niet zo heel veel hoor. Want met de files meegerekend komt dit quasi hetzelfde uit (moet brussel of antwerpen over voor naar duitsland te gaan).

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

In Winterberg is dat weekend de snowboard worldcup, dus mega gezellig en veel te zien. Maar als je alleen voor t boarden gaat… heel erg druk!

Ezzie

Dank u ezzie, dat wist ik niet. Graag zie ik wel zo een evenementen maar bij men vriendin zal nu de nadruk liggen op het snowboarden op sneeuw op een berg.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

La Bresse en Gérardmer zijn voor een beginner zeker de moeite.
Gérardmer is wel een stuk rustiger, zeker in het weekend. Hotel zou ik trouwens sowieso altijd in Gérardmer zoeken, ook als je gaat skiën in La Bresse-Hohneck. Er zijn meer en beter hotels in Gérardmer en bovendien is er ook wat meer te beleven naast het skiën.
Langs Longemer ben je dan met de auto op een kwartiertje in het skigebied van Gérardmer en op een half uurtje in dat van La Bresse.

De aankomende periode zal je er wel rekening mee moeten houden dat de sneeuwcondities vrij onzeker zijn: deze winter was sowieso al geen topper en ook de komende dagen wisselen zon, sneeuw, maar ook regen elkaar af.

Mijn tip: rij door tot Engelberg of iets dergelijks, is eigenlijk maar een uurtje of 2 verschil. En wel 100% sneeuwzeker en bovendien ben je daar in de échte bergen, de Vogezen zijn qua uitzicht eigenlijk niet zo heel anders als de Ardennen.

@roel wat denkt u over het weer en de pistes voor dit gebied voor het weekend van 6 maart ?

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Is de TGV vanuit BRU Midi geen optie? Met een goede 6 uur in Bourg St. Maurice bijvoorbeeld. Kun je naar La Plagne qua veel blauwe pistes en heb je Les Arcs er gratis bij. Met 2 uurtjes langer in de auto is Portes du Soleil ook bereikbaar.

Hmm, ik lees 't nu pas: “We zouden 3a4 dagen gaan”: in dat geval is 't echt wel de moeite om richting Alpen te trekken.
Wat wij jaarlijks doen is vrijdagnamiddag vertrekken en rijden tot in de buurt van Bregenz. Is 7-tal uur rijden, normaalgezien kom je daar aan tussen 23u en middernacht als je om 16u vertrekt. Overnachting pakken in een zakenhotel (24-uurs receptie en vroeg ontbijt!), 6-tal uurtjes slapen en dan doorrijden naar je skigebied en volledige dag skiën/boarden.
's Avonds dan inchecken in je hotel ter plaatse voor een nacht of 3 zodat je nog 2 volle dagen kan skiën. Dinsdagochtend kan je dan eventueel nog tot de middag skiën om dan naar huis te rijden en rond 22u thuis te komen.
Zo heb je qua skigebied keuze in overvloed (heel Vorarlberg, West-Zwitserland en West-Tirol liggen op minder dan 2 uur rijden van Bregenz, ik ga niet alle gebieden oplijsten, want dat zijn er veel te veel) en kan je toch 3,5 skiën.

Door planningen op het werk zal het 2 overnachtingen worden. De vrijdag vroeg vroeg vertrekken (of late donderdagnacht) zodat we vrijdag, zaterdag en zondag kunnen skien om de zondag dan tegen 18 uur ofzo aan te zetten.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Wat ik nog toe wilde voegen…als je maar zo weinig tijd hebt, is vliegen dan geen optie? Zaventem - Geneve ofzo, tickets rond de 170 euro pp. Transfers zijn er genoeg naar diverse gebieden. Eindhoven - Innsbruck voor 155 pp, dan komt zelfs Alta Badia binnen bereik.

Ik ga volgende week ook naar het voralberg voor een shortski. Donderdag na het werk rijden, helaas kan ik niet eerder vertrekken dan een uur of half 7, maar goed rij tot Karlsruhe door, effe slapen volgende ochtend weer vroeg vertrekken en met een beetje geluk staan we voor 11:00 op de piste. Maandag skien tot een uur of half 3 en dan gelijk de auto in en tegen rond een uur 22:30 hopelijk weer thuis zodat ik de volgende dag weer gewoon kan werken. Zo sta je toch 4 dagen op de ski’s.
Hopelijk blijf de sneeuw nog even goed zodat ik begin april nog zo’n tripje kan maken :)

Wat ik nog toe wilde voegen…als je maar zo weinig tijd hebt, is vliegen dan geen optie? Zaventem - Geneve ofzo, tickets rond de 170 euro pp. Transfers zijn er genoeg naar diverse gebieden. Eindhoven - Innsbruck voor 155 pp, dan komt zelfs Alta Badia binnen bereik.

HN65 op 25 feb 2016 15:36

Voor een shortski is 170 euro enkel aan vliegtuig toch wel hoog hoor.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

OK, dat is zeker waar maar je gaf geen info over budget. Ik probeerde alleen maar alle mogelijke opties te geven om zoveel mogelijk sneeuwuren te maken in de korte periode die jullie hebben. Laat nog even weten wat het wordt en hoe het was als jullie terug zijn. Hoe dan ook, veel plezier!

2jr terug naar chatel geweest. 3 dgn boarden incl. Bus. Pas onbijt lunch en diner en drank gratis. Kostte toen 183 pp. Deze aanbieding nooit meer tegen gekomen helaas. Kost nu iets van 350.
Op sunweb hotel le lion d’or.

Echt aanrader

Ik zou ook Chatel of nog meer nog La Clusaz aanraden. Beide relatief goedkoop en relatief dichtbij.
En bovendien gezellige dorpen om met je vriendin naartoe te trekken.

Veel plezier gewenst!

Iedereen alvast bedankt voor de nuttioge input. Dit weekend wordt er geboekt en hou ik iedereen op de hoogte.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Zag net bij Sunweb dat Chatel (all in) reisje 359 kost . nog steeds niet duur denk ik.

Het is la bresse geworden. Momenteel ziet het er cva uit. Het is voor de vriendin de eerste shortski, dus als ze wat kilometers op een piste kan staan is ze blij en tegen een vrij goeie prijs.
In de weken erna ga ik zelf nog met een maat naar een alpen gebied, daarvoor begint nu de zoektocht.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Buiten de vrijdag (einde van de dag waren we kletsnat door een ganse dag sneeuw en de laatste twee uur regen) is het ene zalig weekend geworden met elke avond lekker verse sneeuw ! Condities waren heel goed, pistes lagen er goed bij !

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Plaats een reactie