Shortski eind maart: Ischgl, St. Anton of Sölden?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ischgl

Beste snow addicts!

Met enkele vrienden gaan we 5 dagen (woe-zon) op short ski rond 25 maart. We twijfelen tussen Ischgl, St. Anton en Sölden. We zijn met 2 snowboarders en 2 skiërs van gemiddeld tot redelijk gevorderd niveau. Pistenkilometers, mooie lange afdalingen, off-piste en sneeuwzekerheid vinden we belangrijk. Gezelligheid appreciëren we maar die-hard après-skiërs zijn we niet (we zullen ook enkele km buiten elk van de 3 oorden logeren).

Mijn grootste zorg is de sneeuwzekerheid (bv. St. Anton: aanlokkelijke off-piste bij verse sneeuw maar weinig pistes op grote hoogte bij warm weer) en drukte (onze week vakantie valt samen met de paasvakantie van een groot deel van Duitsland en Groot-Brittanië). Ik hoorde dat vooral St. Anton erg druk kan worden tijdens de Duitse en Britse schoolvakanties, maar ook Ischgl is zeer geliefd bij de Duitsers… Wat met Sölden?

Wie is al in deze skigebieden geweest tijdens de buitenlandse schoolvakanties?? Hoe was de sneeuw voor andere eind maart gangers??

Alvast erg bedankt voor de reacties!!!

Ik ga kort zijn: als je geen druk skigebied wilt, dan ga je best deze drie mijden. De drukte gaat niet zo ernstig zijn zoals in de krokusvakantie, maar ze staan bekend voor hun uitgebreide aantal kilometers en sneeuwzekerheid. Aangezien je gezelligheid niet zo belangrijk vindt, zijn er best wat alternatieven in de paasvakantie als je het iets kleiner neemt (met voldoende off-piste mogelijkheden).

Het is een afweging voor jezelf die je moet maken: meer pistekilometers en meer drukte of minder pistekilometers en minder drukte.

Trouwens, deze paasvakantie komen de Duitsers, Belgen en Britten ;)

Ischgl heeft de meest moderne liften, zelden wachttijden, nooit eigenlijk. In het verleden kon de eerste lift vanuit dorp wel eens wachttijden opleveren ondanks de drie (!) liften. Vorig jaar is een daarvan vervangen door een mega lift. Dus ook dat kleine eerste en enige obstakel zou tot het verleden moeten behoren…

Dan de sneeuwzekerheid: in Ischgl ligt 80% boven de 2.000 meter, uniek in Oostenrijk en daardoor erg sneeuwzeker, in mei sluiten ze daar als één van de allerlaatste gebieden…

Met de lift Piz val Gtonde die in 2014 geopend is, is er een mega off-piste gebied ontsloten, speciaal gebouwd ook voor de free-riders omdat men hier wat achter liep bij bekende of-piste bestemmingen.

De rest van Ischgl behoeft geen toelichting: aprés-ski tot het gaatje…

Ik zou het wel weten!

First powder, last beer...!

Uit deze 3 zou Ischgl ook mijn voorkeur hebben, om al de redenen die @RalfG beschrijft.
Maar St. Anton (kan je ook een paar dagen in Zürs/Lech skiën, is zelfde skipas en dit jaar nog bereikbaar middels een korte skibusrit) en Sölden (combineerbaar met een dagje Hochgurgl/Obergurgl) zijn uiteraard mooie alternatieven.

Misschien een tip: ga de eerste dag in St. Anton (of Zürs/Lech) skiën en rij dan na de skidag door naar je hotel in Ischgl. De Arlberg is onderweg naar Ischgl (via Bregenz rijden!), maar je bent er wel een klein uurtje eerder en je hebt dan ook de kans om eens een dagje een ander gebied te doen.

Waar je volgens mij wel moeite gaat mee hebben is het vinden van goede betaalbare accomodatie als je woe-zon gaat: de meeste hotels/appartementen/pensions verkiezen weekverhuur van zaterdag tot zaterdag (zeker in het hoogseizoen) en met woe-zon overlap je 2 weken waarin ze hun kamers op die andere dagen nog moeilijk verhuurd krijgen.
Ik zou dus als je kan eerder voor zaterdag tot dinsdag/woensdag (vrijdagnamiddag vertrekken) opteren.

Sneeuwzekerheid hoef je je in geen van die gebieden zorgen te maken: in Ischgl en Sölden liggen de meeste pistes vrij hoog, maar die gebieden krijgen door hun inneralpiene ligging een pak minder sneeuw dan St. Anton (en veel minder dan Lech aan de andere kant van de Arlberg), waar er op dit moment al een pak ligt en er de komende weken wellicht nog serieus wat gaat bijvallen.

Wij zijn al in alle 3 de skigebieden op shortski geweest. Elk gebied heeft zijn eigen charmes, zoals al opgesomd:

Sölden: 's morgens druk aan de liften, zelfs buiten het seizoen is dit steeds een druk gebied in vergelijking met het 25min hogerop gelegen Obergürgl/Hochgürgl: een aanrader! Wij nemen elke dag een dagpas zodat we 's morgens aan de hand van het weer en de geopende liften (gletsjer Sölden is vaak dicht, daarom gaan we niet meer in januari) kunnen beslissen welk gebied we kiezen. Prachtige vergezichten in beide gebieden. Wij gaan de week voor jou voor de 6e keer naar het Otztal, met als voornaamste reden twee grote, aangename skigebieden op busafstand & goedkoop pensionnetje in Vent. Tot slot: ondanks slechts 130-140km pistes is Sölden zeer uitgestrekt. En je kan er een gigantische afdaling maken vanaf de gletsjers tot in het dorp.

Ischgl: zeer sneeuwzeker skigebied, mooie natuur, stevige après ski. Skiën naar het taxvrije dorp over de grens. Mooie pistes, moderne infrastructuur. Logeren in Ischgl zelf is wel vrij prijzig: ook hier zaten wij een dorp verder (Galtür) Hier komen we zeker nog eens terug

St Anton: naar ons aanvoelen een gebied voor de pro’s en off-piste skiërs. Toen wij er waren (alweer 6j geleden) lagen bijna alle pistes gedurende 3-4 dagen in bulten, terwijl wij het eerder voor perfecte carvepistes hebben. Afgelopen krokusvakantie had een vriend daar dezelfde ervaring. Zonder de mogelijkheid om te skiën in Lech/Zürs, waar het echt fantastisch skiën is op biljartgladde tapijten, zou ik dit gebied niet aanraden als pisteskiër. Ook hier geldt: een dorp verder logeer je voor de helft van de prijs (gratis skibus)

Dank voor alle reacties!

De keuze is gevallen op Sölden. Het ging tussen Samnaun en Sölden maar de meer bruisende après-ski, het sneeuwzekere gletsjerskigebied met Pasen en de net iets meer betaalbare dagelijkse kosten (eten, supermarkt, biertjes,…) hebben de doorslag gegeven! Met de voorspelde sneeuwdump voor vannacht en komende dagen hebben we er alvast allemaal erg veel zin in!!!

@Austriadept maar waarom zou je dan ook in Samnaun gaan zitten? Ischgl zal wel compleet vol geboekt zitten met de paasdagen, maar dan is Kappl toch nog een prima (en betaalbare) optie? Maar de keuze is al gemaakt. Ik had in ieder geval Ischgl zwaar verkozen boven Solden of Anton.

Wat ik me met Samnaun altijd afvraag: wie gaat hier shoppen en wat koop je dan?
Ik kan me er misschien nog iets bij voorstellen als je daar logeert, maar als je er gewoon langs skiet…winkelen in je skibotten en hele outfit. En wat en hoe neem je dat dan mee? Een fles in je rugzak? LOL

Glij blij door die brei :-)

Wat ik me met Samnaun altijd afvraag: wie gaat hier shoppen en wat koop je dan?
Ik kan me er misschien nog iets bij voorstellen als je daar logeert, maar als je er gewoon langs skiet…winkelen in je skibotten en hele outfit. En wat en hoe neem je dat dan mee? Een fles in je rugzak? LOL

Momenteel koop je er buiten drank, sigaretten en parfum best niets meer: de wegvallende BTW is niet meer voldoende om de hoge Zwitserse prijzen te compenseren.

Is overigens niet zo moeilijk, een aantal winkels ligt op minder dan 100m van de pistes en ze zijn daar wel gewend aan klanten in skibotten.

En inderdaad gewoon in je rugzak proppen, de winkeliers verpakken flessen wel zodanig dat ze niet te breekbaar zijn.

Wel opletten dat je je houdt aan de import regels van de douane, want regelmatig loopt er douanecontrole aan de grensovergangen boven op de bergkam, vooral na de middag.

Ik heb 't ooit (10j geleden) voorgehad: had nieuwe (vrij dure) skijas gekocht in Samnaun (was daar toen nog een stuk goedkoper dan in Ischgl) en gelukkig had de winkeljuffrouw me gezegd om de nieuwe jas aan te doen, alle kaartjes en bonnetjes eraf en meegeven met iemand anders, en de oude in de rugzak te stoppen.
Kom ik boven aan de Flimsattelbahn en werd ik meteen van de lift geplukt voor controle (wellicht omwille van de dikke rugzak)! Gelukkig leek die kerel vooral op zoek naar alcohol of sigaretten, en had hij niet door dat ik een skijas van €700 aan het smokkelen was ;)

Logeren in Ischgl zelf is wel vrij prijzig: ook hier zaten wij een dorp verder (Galtür).

Tja, wat is prijzig? Wij gaan nu al 4 jaar in januari naar Ischgl en betalen 55 euro per nacht met ontbijt. Vind ik persoonlijk heel betaalbaar.

@Rene: Ischgl is inderdaad helemaal volgeboekt, Samnaun was een alternatieve optie maar we willen wat meer après-ski en we gaan voor de wat voordeligere Oostenrijkse prijzen. Kappl was een optie, maar van daar zijn we weer 30 à 40 minuten per dag kwijt aan auto/skibus, moeten we na de après-ski op tijd weer naar huis om naar de supermarkt te gaan/skibus te vangen, kunnen we na het diner niet doorzakken (tenzij er iemand Bob is, ook niet fijn). In Sölden slapen we lekker aan de piste op 400 meter afstand van de hoofdlift en alle belangrijkste après-ski kroegen. 100 % tevreden met onze keuze voorlopig, verslag achteraf volgt!

Tja, wat is prijzig? Wij gaan nu al 4 jaar in januari naar Ischgl en betalen 55 euro per nacht met ontbijt. Vind ik persoonlijk heel betaalbaar.

hansvdz op 29 feb 2016 12:39

55 EUR kamer met ontbijt is een scherpe prijs voor Ischgl. Hoewel ik merk dat de prijzen eind maart (meer zon icm nog goede sneeuw in Ischgl/Sölden) wel oplopen tot 70 EUR omdat het hoogseizoen loopt tot begin april (bijvoorbeeld http://www.mutta.ischgl.com/)

Wij zaten enkele jaren geleden voor 55 EUR halfpension in Galtür eind maart. Dit jaar zelfs voor 45 EUR in Vent (Sölden)
Het is kiezen: zie je op tegen de skibus en wil je na het avondeten nog op stap, dan is de keuze snel gemaakt. Speel je 's avonds liever een spelletje in de bar van het hotel of kijk je een film op de laptop en is 200-300 EUR uitsparen per koppel op 4 overnachtingen belangrijk dan kan dat dus ook.

Het kan natuurlijk nog goedkoper als je een appartement boekt en dus zelf naar de bakker/winkel loopt. Die prijzen had ik enkele jaren geleden ook uitgezocht en komen ongeveer overeen met 50 EUR per persoon per nacht in Ischgl: dat vind ik dan weer wel duur voor wat het is in vergelijking met de prijzen voor Frühstück of half pension.

Plaats een reactie