Werken als skileraar in Noorwegen

Hallo wintersporters,

Ik vraag mij al een tijdje af of je met je anwarter aan het werk kunt in noorwegen, en of dat uberhaupt te doen is.
Ik vind het een fantastisch land en zou er graag willen werken. Helaas kan ik weinig vinden hierover op internet.

Heeft er iemand misschien ideeen/connecties/ervaringen?

Met vriendelijke groet,
Bart Haddink

Ski good, or eat wood!

Hei! Ik denk dat je het meeste kans maakt als de skischolen in de wat grotere gebieden mailt. En dan belt. En dan nog eens mailt. Mijn ervaring is dat Noren niet zo goed zijn in het beantwoorden van dit soort open sollicitaties ;)

Lykke til!

Ik betwijfel of je droom gaat lukken, hoe is je noors . En wat spreek je nynorsk of bokmal?? Versta je het allebei??
Vergeet niet dat noren zelf hun kind leren skieen, les dat is voor toeristen. Als je ook op anwarter niveau skiet( met alle respect) dan zal de gemiddelde tienjarige je eruit skieen, zit jij daar op te wachten??
Maar mocht je het toch willen, leer de taal, en ga langs de gebieden waar relatief veel buitelanders komen, noren reageren niet of nauwelijks op open sollicitaties, dus ga langs maak een praatje. Enne wees niet te hollands!!

Lykke till

Vergeet niet dat noren zelf hun kind leren skieen, les dat is voor toeristen. Als je ook op anwarter niveau skiet( met alle respect) dan zal de gemiddelde tienjarige je eruit skieen, zit jij daar op te wachten??
Lykke till

Renee op 28 feb 2016 08:57

Ik ben net terug van een weekje Hemsedal. Ben het helemaal eens met de opmerking dat Noren hun kinderen zelf leren skiën. De gemiddelde Noorse skier heeft dus een belabberde techniek en de tienjarigen die ik heb zien skiën zijn helemaal niet van die goede skiers. Ik moet wel toegeven dat de belabberde techniek in Noorwegen gelukkig niet leidt tot van die kamikaze skiërs zoals in de Alpen, waar je constant over je schouder moet kijken.
Verder viel het mij op dat in Hemsedal maar weinig toeristen van buiten Noorwegen en Zweden waren. Dus de lessen die ik zag waren toch voornamelijk bedoeld voor Noren zelf. Ik geloof daarom ook niet dat ze zitten te wachten op een Nederlandse skileraar, tenzij die voortreffelijk Noors en Zweeds spreekt.

De plaatselijke jeugd (mijn referentiekader

Natuurlijk gaat het over alpineskiën. Anders had ik het wel over langlaufen. Waarschijnlijk heb je gelijk dat de veel skiërs toeristen zijn. Die zijn ongetwijfeld ruimschoots in de meerderheid in plaatsen als Hemsedal, Trysil en het Zweedse Åre. Toch blijf ik het vreemd vinden dat juist deze toeristen, die bij wijze van spreken, de sneeuw voor hun voordeur hebben liggen zo slecht skiën. Natuurlijk zijn er in de toeristenoorden ook locals op de berg te vinden. Waarschijnlijk zijn dat meestal ook de goede skiers, maar ik kwam in Hemsedal ook een paar lokale schoolklassen tegen die net zo matig skieden als de toeristen.

Ik bedoelde eigenlijk maak de noren duidelijk dat het om alpineskieen gaat. Langlaufen is hier de nationale sport ( langrennskieen, maar wij hebben het altijd over skieen i.p.v. Langrenn)
Wat appart dat de locale jeugd zo slecht skiede, natuurlijk ook gewoon het verkeerde dal gekozen

Hemse"dal" is niet het “verkeerde dal”. Het is gewoon een leuk gebied en, onafhankelijk of de Noren nu wel of niet goed skiën, het is gewoon prettig om er de hellingen af te suizen. In omvang is het niet te vergelijken met veel van de plekken waar ik meestal ski, maar het is er niet zo druk en het is heel relaxed.

Plaats een reactie