Burton nug advies gevraagd.

Hoi beste mede wintersporters.

Ik sta op het punt om een “Burton nug” 152cm (2012 model) all Mountain/freestyle "v rocker twin shape "board te kopen.
Nu zit ik met een paar vragen waar ik niet uit kom.

-Kan je met dit board alle pistes af (zwart/rood)?
-Er word aangeraden om de “Burton nug” 10 cm korter te nemen is dit echt nodig?

Zelf ben ik 1.74m lang en weeg 70kg.

Mvg michael.w

Ik denk dat het board aan de grote kant voor je zal zijn, die 10cm zeggen ze niet voor niets ;-)

Wat voor board heb je nu en waarom wil je specifiek deze nug? Goede deal?

Wie raadt aan dit boardje korter te boarden?! En waarom zou je geen rode of zwarte piste met een board af kunnen gaan?!
Jouw vragen roepen bij mij nog véél meer vragen op.

Voordat je een dure vergissing maakt, zou ik even de moeite nemen wat oude topics terug te bladeren en te kijken wat nou de beste manier is om op zoek te gaan naar een nieuwe plank.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ja het is een 2de hands board in nieuw staat ,alleen is die jammer genoeg net wat te lang voor mij volgens de specificaties .
Ik hoopte dat het wel zou kunnen door de v-rocker shape.
Op het internet heb ik veel reviews bekeken en aan de hand daarvan lijkt het me wel een geschikt board voor mij.
Tot nu toe heb ik alleen maar op standaard huur boarden gesnowboard en ben ik op zoek naar een all mountain board wat meer naar de freestyle kant neigt.

Hieronder wat beschrijvingen.

De Burton Nug is een All Mountain / Freestyle snowboard die je 8 tot 10 cm korter kunt nemen dan je oude snowboard. Deze volledige twin heeft een flastbase en een sinterd base.

Zoek je een freestyle snowboard die super wendbaar is? Dan is de Burton Nug echt wat voor jou!

The smash hit of last season returns triumphant. You can preach the world over about how the perfect freestyle snowboard length should reach to just below your chin, but when Burton comes along and says take 10cms off that length with the new Nug, well it all goes out the window. If snowboarding for you is about pottering around, throwing 720s off moguls or underflips off cat-tracks then the Nug is a winner. Snowboarders who demand a little more all-mountain performance might want to consider other boards. Of course the Nug would make a nice little addition to anybody’s quiver and is the perfect board for when you’ve got to go out riding with newbies.

Als je de Nug puur voor in het park zou gebruiken, dan is deze volgens de fabrikant inderdaad wat korter te boarden, door wat technische ‘hoogstandjes’ rond je edges. Laat je alleen niet te veel wijs maken ivm het hoge marketinghehalte van deze techniek. In de praktijk zal je in veel gevallen helemaal geen korter boardje willen hebben.

Normaal zou je met jouw gewicht zo rond de 154/156 moeten beginnen met kijken. De Nug is dan al wat korter dan je normaal zou nemen, maar veel korter zou ik het boardje niet nemen als je ook nog wel eens wat pistes wilt pakken.

Persoonlijk ben ik absoluut geen fan van flying-V of een variant hierop. Deze boardjes zijn wat mij betreft niet koersvast genoeg.

Waarschijnlijk heb je hier nog wel wat aan:
http://www.mountain-collective.nl/viewtopic.php?f=25&t=2…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik vind de nug eigenlijk ook echt een boardje voor erbij. Leuk om mee te klooien maar absoluut niet om als (piste) board te gebruiken. Alleen voor park zou best kunnen maar mijn keuze is het niet!!

Ik ben overigens het niet eens met sneeuwbaards mening over flyingV of varianten daarop.
Ik rijd al jaren Never Summer boards. Deze hebben alleen maar camber rocker camber. En geloof mij die zijn zo koersvast als een mes. En vooral de
Riosaw en de Type Two die een diepere camber hebben.
Moet wel zeggen dat ik nooit op een burton flyingV heb gereden. Wel op Lib Tech varianten en die voelde wel iets logger aan.
Maar goed… voor ieders wat wils natuurlijk.

Het dilemma is dat de Burton Nug met Burton Mission bindingen 2dehands net zoveel kosten als een week huren.
Ik ben wel van plan het board te gebruiken als “hoofdboard” en ik ben voornamelijk te vinden op de pistes.
Waar ik bang voor ben is dat het board zich niet goed gaat houden op de rode/zwarte pistes en op een wat hogere snelheid, plus de lengte van het board.
De website heb ik bekeken en is erg leerzaam. Verder advies is natuurlijk welkom :).

null

Het is inderdaad maar wat je persoonlijke voorkeur is.

De Nug is bedoeld om juist een korter board te kunnen rijden (noem het een marketing buzzword of niet, proberen zal het enige antwoord geven). Met een korter boardje ben je wendbaarder en draai je makkelijker. Ideaal om lekker mee te klooien in het park of in het bos. Rammen van de piste zal hij wat minder voor geschikt zijn, maar als je techniek in orde is, kan je hier er natuurlijk prima mee boarden. 152 is trouwens de langste variant van dit board. Als je echt de Nug wil, door de eigenschappen/marketing/whatever, dan zou je een 146 moeten gaan rijden of iets in die richting. Burtons size chart schaart je in de 142/146 categorie voor de Nug.

Ik heb zelf ook een Flying V variant erbij (Easy Livin 152), weeg ongeveer evenveel als jij) en vind het heel fijn als allround speelboard. In het park staat hij zijn mannetje maar op de piste ook. Echt naar beneden knallen als op een “ouderwetse” camber, zit er niet in, daar worden ze bij hogere snelheid (en dan ook echt volle bak) te nerveus voor, maar voor normaal pistewerk voldoet het echt wel.

Maar goed, lees de link van @Sneeuwbaard eens door, staat vol met goede informatie. Er is heel veel meer dan Burton! En uiteindelijk komt het aan op persoonlijke voorkeur. Hoe lang board je al? Welke dingen doe je dan? En dan bedoel ik op DIT moment, niet in de toekomst (“ja, misschien ooit ook een keer in het park, misschien off-piste, half-pipe.” Dat telt allemaal niet zwaar mee, het gaat erom hoe je nu rijdt en wat je nu doet.). Op basis daarvan moet je een leuk boardje uit kunnen zoeken.

Als je niet in staat bent om boards te testen, dan moet je maar gewoon een keer een gokje wagen en het ondervinden. Als het niet bevalt, verkoop je hem weer :)

Ik had de link van Sneeuwbaard al door gelezen, ,staat erg veel informatie in.
Het hoeft niet perse een Burton board te zijn, dit board kwam ik alleen toevallig tegen en is gunstig geprijsd.
Mijn budget is eerlijk gezegd niet zo hoog ±220€ vandaar een 2dehands board.
In totaal heb ik 2 weken board ervaring, dus ik ben nog een beginner.
Mijn voorkeur gaat uit naar een all round board medium flex, waarmee ik hard en stabiel alle pistes af kan en die tegelijkertijd nog lekker speels is in de bochten en waar ik het liefst switch mee kan rijden. (Directional Twin )
Met freestyle en offpiste heb ik nog geen ervaring.
Zouden jullie mij in de goede richting willen sturen waar ik naar op zoek moet?

Ik zou meer richting een All Mountain board gaan kijken, de Nug ziet eruit alsof het juist meer richting Freestyle is georienteerd/ontworpen.
Voor het park kun je inderdaad prima een korter board gebruiken, maar zoals je zelf aangeeft wil je graag hard en stabiel alle pistes afkunnen. Of jij rood/zwart kan afdalen is meer afhankelijk van jouw eigen kunnen dan van het board, maar dit terzijde.
Op http://thegoodride.com/ kun je ook veel info vinden, succes!

Als je hard de piste af wil kan je beter niet voor de nug kiezen (is ook een oudere nug, deze had niet zo een goede grip maar voor een park plankje was dit een goeie plank). Ik zou naar een ander board kijken. Heb zelf ook een nug en ben er tevreden van in de indoor en als ik op de piste aan het spelen ben of met de vriendin de blauwe pistes doe.
Zeker door de V-rocker geen knalplank, op hogere snelheden wordt deze nogal nerveus. Tussen de bomen is het een zalige plank, wendbaar, goed in “poeder” (beperkte, geen zware backcountry plank ook hoor). Niet super als je wat ijs tegen komt.
just my 2 cents, kijk voor iets anders.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Met 2 weken hard van rood en zwart afknallen? Ik zeg: natuurtalentje.
Als je echt zo ambitieus bent zou ik straks in de sale een board kopen met 40% korting. Kost je wellicht iets meer, maar keuze is een stuk ruimer.

ik weet niet van waar je bent, maar bijvoorbeeld in D’store in Bierbeek staan planken van vorig jaar van Rome, Capita, APO en RIDE aan 50% (lees 160-220EUR).
Waarschijnlijk in tal van andere boardshops ook. De NUG lijkt me, zoals reeds aangegeven, niet het board dat jij nu zoekt.

Maartenvc: ik ben er al wel uit dat ik meer richting een speels All Mountain board wil gaan kijken ,dus een Burton nug word het dan jammer genoeg niet.
Herky :D’store in Bierbeek is te ver rijden voor mij, ik kom uit Enschede.
mRtv: hard is misschien wat overdreven ,ik bedoel waarmee je confortabel elke piste af kan en wat tegelijkertijd lekker speels is.
Nogmaals bedankt voor jullie adviezen ! Als er nog iemand tips voor mij heeft in welke richting ik moet zoeken, hoor ik het graag.

de twee boards waar ik in de tijd het meest heb opgeleerd waren een burton custom (camber) en een Nitro Team (rocker/camber/rocker). Nu de voordelen van een camber zijn dat deze u toelaten heel stabiel te rijden, veel pop bij jumpjes, meestal goede edge 2 edge (hangt wat af van welk board natuurlijk) maar camber straft iets sneller af. Het voordeel hiervan is dat je een goede techniek aanleert.
Nu voor mijzelf zo ik geen full rocker board nemen, wanneer je wat snelheid neemt (op piste niet in de powpowwowwowpow) zal een rocker sneller nerveus aanvoelen zeker wanneer je flat based gaat.
Er zijn van de meeste bekende merken genoeg heel goeie boards, ik zou naar een shop mij laten adviseren maar vanaf de meet aan ook zeggen dat je maar een bepaald budget hebt. Tweedehands is gevaarlijk, je weet niet wat de persoon met het board heeft gedaan, er kan een barstje inzitten binnenin dat je niet vanbuiten ziet en dat kan een board anders doen gedragen, hoeveel keer is het al geslepen, zit er nog genoeg edge op,…
Als je tweedehands koopt goed opletten gewoon (heb ook al een tweedehands board gekocht maar moet je wat geluk ook met hebben).
Zeg heel eerlijk in de winkel u niveau, ervaring, wat je wilt doen met het board en dan kunnen ze u helpen. Niet overdrijven in uw skilllevel want dan ga je mogelijks met een board buiten die niet goed bij u past.

succes

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Vanuit Enschede is Baum Sports in Hengelo OV een optie om eens te kijken, Burnside in Deventer is ook een goede winkel. Ik woon zelf ook in Enschede, maar ik ga altijd naar Cellblock, Utrecht aan de Donkere Gaard vlakbij de Domtoren

Ik ben overigens het niet eens met sneeuwbaards mening over flyingV of varianten daarop.
Ik rijd al jaren Never Summer boards. Deze hebben alleen maar camber rocker camber. En geloof mij die zijn zo koersvast als een mes. En vooral de
Riosaw en de Type Two die een diepere camber hebben.
Moet wel zeggen dat ik nooit op een burton flyingV heb gereden. Wel op Lib Tech varianten en die voelde wel iets logger aan.
Maar goed… voor ieders wat wils natuurlijk.

Patrick076 op 1 mrt 2016 08:29

Je kan niet zomaar alle Camber-Rocker Camber-boardjes gelijk trekken met een Flying-V. Ik ben lyrisch over de scherpe stuureigenschappen van mijn Lib tech Hot Knife met C3btx, maar krijg absoluut geen lekker gevoel op een flying-V of gullwing, waar de rocker dominant is. Ik denk ook dat je het eens gevoeld moet hebben, dan weet je wat ik bedoel…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ok ik snap het. Maar je zei er ook bij “of varianten daarop”.
Dat was beetje verwarrend.
Zijn we het toch eens dat CRC erg lekker rijd.

De tekst die je zelf hier kopieert zegt misschien wel veel.

Snowboarders who demand a little more all-mountain performance might want to consider OTHER boards.

Wat is je rijstijl en wat is je ervaring? Draai je vooral bochtjes en wil je wat (leren) springen, truuken doen e.d. zou een veelzijdiger board toch beter zijn voor je. Ook voor de langere termijn. Kun je ook knallen op de piste of in de poeder. Zeker als je beginner tot verse gevorderde bent.

Of course the Nug would make a nice little ADDITION to anybody’s quiver.

Een leuke toevoeging zeggen ze zelf dus. Waarom niet een jaartje of twee huren en dan een goed board (lees: veelzijdiger) kopen? Of even hard werken in een bijbaantje :-)

Burton zou ik zelf ook niet meer zo snel kopen, maar dat is voorkeur van mij. Wat anderen hier ook zeggen: zoveel merken en keuze aan andere boards. Tweedehands of in de uitverkoop ergens.

Edit: O, ik lees nu pas dat je niet meer voor de Nug gaat. Ik heb nog wel een oud model Burton Custom 162 die stof staat te vangen ;-) Volgens mij wel in goede staat. En een Nitro Magnum wide(!) 161. Stijf model, maar daar heb ik het op geleerd. Niet echt voor het park, sprongen kun je er zeker wel mee wagen. Verder kun je met beide goed de piste af (knallen). Moet je wel helemaal naar het zuiden (Eindhoven) rijden…

Edit: O, ik lees nu pas dat je niet meer voor de Nug gaat. Ik heb nog wel een oud model Burton Custom 162 die stof staat te vangen ;-) Volgens mij wel in goede staat. En een Nitro Magnum wide(!) 161. Stijf model, maar daar heb ik het op geleerd. Niet echt voor het park, sprongen kun je er zeker wel mee wagen. Verder kun je met beide goed de piste af (knallen). Moet je wel helemaal naar het zuiden (Eindhoven) rijden…

Boarderline op 1 mrt 2016 18:29

Niet echt de boardjes waar je een (beginnend) snowboarder van 70kg op wilt jagen…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@sneeuwbaard Ik zag toen ik dat schreef in de snelheid op de Burton site alleen de ‘size & fit chart’ van een andere Custom. Een speciale uitvoering die maar tot maat 158 gaat (voor rijders tot 84 kg). Voor de gewone Custom 163 geven ze nu een gewicht aan vanaf 75 kg, zie ik nu. Je hebt vast gelijk, als ik dat eerder had gezien had ik het misschien ook niet gemeld. Al is een oude Nitro Magnum ook niet een plank die ze aanraden voor beginners :-) Toch heb ik daar ook een goede tijd op gehad. Overigens had ik ook zeker geen hoofdprijs voor een van beide gevraagd.

Net even snel op MP gekeken. Daar staat een Rome agent van 155 te koop. Dit zou een mooi plankje voor je kunnen zijn.

Staan van die beste man wel erg veel boards op trouwens.
Zou je ze allemaal kunnen zien en voelen in 1 oogopslag.

Staan van die beste man wel erg veel boards op trouwens.
Zou je ze allemaal kunnen zien en voelen in 1 oogopslag.

Patrick076 op 1 mrt 2016 20:04

Bedankt voor je tip!
De rome SDS Agent lijkt me inderdaad wel iets voor mij All mountain/freestyle met een hybrid camber mix with camber under foot and reverse between .
dat is toch een ‘‘speelse’’ all mountain board?
Jammer genoeg is het board al gereserveerd en bijna alle andere boarden van de adverteerder zijn volgens mij freestyle boarden.
@Maartenvc ik heb contact gehad met Baumsport en maandag 7 maart komen de boards die in de verhuur zijn geweest retour, dan kan ik daar ook gaan kijken naar een geschikt board.
Ben nu aan het zoeken naar Hybrid rocker & camber board dat is goed toch?
@Boarderline bedankt alleen is het board niet geschikt voor mij.

Zou ik ook een board kunnen nemen van 152 of 157?(camber board) omdat sneeuwbaard mij 154/156 aanraad met mijn lengte 1.74m en gewicht 70kg?

In geval van een volledige camber zou ik dan voor een 152 gaan. Is het een hybride met redelijk wat rocker in de nose en tail, dan zou een 157 ook kunnen. Bij voorkeur kijk je ook even welke gewichtsklasse de maker adviseert.

In de regel is ‘langer’ stabieler op snelheid en ‘korter’ makkelijker te sturen.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie