Vertrek richting Val Cenis

Hallo Allemaal,

Wij vertrekken vrijdag op zaterdag nacht richting Val Cenis. Er wordt aardig wat sneeuw voorspeld op vrijdag en zaterdag. Wat voor tijdstip zouden jullie adviseren. Vrijdagavond al gaan rijden en hopen de drukte voor te zijn of wachten tot zaterdagochtend vroeg en dan de drukte na te zijn.

Ik hoor graag jullie reacties/advies.

Groet, Joris

Vrijdag overdag rijden, hotelletje boeken ergens in de buurt van bestemming, vrijdagavond lekker ergens eten, zaterdag rustig ontbijten en laatste stukje rijden.
Vorige keer hebben we een hotel in Annecy geboekt bijv, da’s prima aan te rijden op vrijdag vanuit NL en zaterdag was het nog 2 uurtjes rijden, geloof ik.

inderdaad vrijdag overdag rijden en in de buurt iets boeken. Wij hadden in januari op de valreep een hotel/appartement in Bourg en Bresse geboekt om dezelfde reden, 3 uur voor Val Thorens en 's avonds ligt daar de sleutel in een kluis met code dus aankomsttijdstip is niet belangrijk.
85 euro voor een appartement voor 6 personen met prima bedden, evt met ontbijt.

Het voordeel van Val Cenis is dat je niet door Albertville hoeft en de drukke weg N90 naar Moutiers en eventueel verder naar Bourg-Saint-Maurice niet hebt. De “klim” naar Val Cenis is ook geen echte klim, na de snelweg ga je via Modane het laatste stuk met een mooie rechte weg geleidelijk hoger, geen geslinger. Het is de verbindingsweg door het dal, die eigenlijk permanent goed sneeuwvrij gehouden wordt (zagen wij vorig jaar, toen het de hele week hard sneeuwde).
Vorig jaar zijn wij in de ochtend om ongeveer een uur of vier vertrokken, we waren rond een uur of twee/drie ter plaatse. Was wel de rustige laatste week januari/eerste week februari.

Voor enkel de mededeling dat het kan gaan sneeuwen zou ik niet zo bang zijn. Houd http://www.savoie-route.fr in de gaten. Als er echter met een dump heel veel sneeuw gaat vallen met als risico dat het verkeer op de Mauriennesnelweg stil komt te staan zou je inderdaad vrijdag kunnen rijden, als een extra vrije dag tenminste mogelijk is. Vergeet overigens ook niet om, als je via Luxemburg rijdt, te kijken of het in de Ardennen gaat sneeuwen, want dat kan ook ernstig vertragend werken.

Er zijn al allerlei opties genoemd om eventueel te overnachten. Ik heb er een aantal gehad.
Dijon, te ver
Macon, ook nog te ver
Aix-les-Bains, prima, je bent dan al in de bergen. (Wij waren daar omdat in het nabij gelegen Chambéry alles vol was.) Ergens vooraan (vanaf de snelweg gezien) lag een Campanile, prima prijs/kwaliteit
Chambéry, daar zijn we vaak geweest. Dan ben je echt al aan de voet van de bergen. Meestal ik meen IBIS, is redelijk voordelig, wel klein, maar 's nachts heb je toch de ogen dicht. De laatste keren telkens in de wijk/voorstad Challes-les-Eaux. Dan kom je de volgende ochtend al voorbij de tunnel in Chambéry op de snelweg. 's Avonds kun je van daaruit gemakkelijk de stad nog in om ergens een hapje te eten.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Hallo allemaal,

Dank voor jullie uitgebreide reacties. We gaan vrijdag middag weg en zien dan wel waar we eindigen. Eerder kan niet ivm werk ed. We laten ons niet bang maken door een beetje sneeuw en komen er altijd!
Wellicht dat ik nog de mogelijkheid heb om wat foto’s te plaatsen. De voorspellingen zijn in ieder geval best goed!

Het afgelopen weekeinde heb ik wel eens aan @joris688 gedacht. Hoe zou de reis verlopen zijn met al die sneeuw?

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Plaats een reactie