Bindingen gaan los tijdens het snowboarden

De laatste 3 dagen van mijn vakantie heb ik vooral mijn rechter binding zo’n 3 x per dag vast moeten draaien omdat hij telkens los ging. Iemand een idee hoe ik dit kan voorkomen? Nog harder vastschroeven gaat m niet worden

Gang is alles

Lock-tight!

http://www.loctite.nl/loctite-5284.htm?nodeid=8802623422465…

Koop deze want als je de foute koopt krijg je je vijzen nooit meer los …

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Loctite is inderdaad een goede oplossing. Gewoon beetje in het gat waar de schroef in gaat doen en goed vast schroeven. Daarna even laten drogen en het probleem zou verdwenen moeten zijn.

Ik zelf heb deze gebruikt:

http://www.loctite.nl/loctite-5284.htm?nodeid=8802629713921…

Gewoon beetje in het gat waar de schroef in gaat doen en goed vast schroeven.

smartie op 3 mrt 2016 17:45

Dat dus absoluut niet!

Als het al nodig is om loctite te gebruiken, dan een héél klein beetje op het boutje zelf en NOOIT in de insert. De loctite onder het boutje kan geen kant op als je je binding vastschoeft en je loopt daarmee de kans dat je de lagen uit elkaar drukt en/of een bobbel krijgt op je belag.

Sommige fabrikanten raden het gebruik van lictite zelfs af. Het zou normaal ook niet nodig moeten zijn. Draai de boutjes altijd netjes stapje voor stapje kruislings stevig vast (niet als Bokito) en het probleem zou er eigenlijk niet mogen zijn.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Bedankt allen, ik ga het nog eenmaal proberen zonder loctite en anders schaf ik dat product maar eens aan

Gang is alles

Hmm, mijn gedachten zouden zijn om een braampje aan te brengen op de schroefdraad van de schroef.

Heb je wel de juiste boutjes gebruikt? Hoe oud is het bord?

Sorry @sneeuwbaard je hebt helemaal gelijk. Ik doe het zelf ook altijd een beetje op het schroefje.

Ik wist niet dat dit af werd geraden door fabrikanten. Heb namelijk zelf dit probleem gehad en sinds dat ik loctite gebruik nooit weer last van gehad. Heb daarvoor ook een hele tijd zonder gepropeerd.

Heb al eens meegemaakt dat ik bij nieuwe bindingen schroefjes met een gleufje erin kreeg waarin een soort loctite zat. Neem zelf wel altijd een tool mee de berg op zodat als ik in een gondel zit ff m’n schroeven kan aandraaien mocht dit nodig zijn. Ik controleer dit vrijwel elke dag 1 x.

Übung macht den meister!!!

@jeandeflamand Zo’n 3 weken oud :D
@koektrommeltje wat heb je in gedachten bij een braampje?

Gang is alles

@jeandeflamand Zo’n 3 weken oud :D

@koektrommeltje wat heb je in gedachten bij een braampje?

Jesper op 3 mrt 2016 22:29

Gewoon, een klein beschadigingetje op het schroefdraad van het schroefje maken, zodat ie net even wat meer weerstand heeft en wat minder makkelijk los kan draaien. Let wel, op het schroefdraad van de schroef en niet in het schroefdraad in je board.

Gewoon stap voor stap (telkens 1/1,5 toeren) in kruismotief vastzetten, zou echt niet mogen loskomen als je het juiste materiaal gebruikt hoor :)

Sorry @sneeuwbaard je hebt helemaal gelijk. Ik doe het zelf ook altijd een beetje op het schroefje.

Ik wist niet dat dit af werd geraden door fabrikanten. Heb namelijk zelf dit probleem gehad en sinds dat ik loctite gebruik nooit weer last van gehad. Heb daarvoor ook een hele tijd zonder gepropeerd.

smartie op 3 mrt 2016 22:22

Even uit het hoofd weet ik dat Union het expliciet afraadt, maar zoals @RFKANGOO terecht opmerkt hebben andere fabrikanten het juist weer standaard op de schroefjes zitten.

Wat mij betreft altijd een beter idee dan het draad beschadigen, mochten ze toch nog los komen. Het is dan wel belangrijk elke keer bij het los en vastzetten al het oude losse loctite te verwijderen en vervolgens een vers druppeltje aan te brengen.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Een klein druppeltje loctite kan nooit kwaad. Ik denk dat fabrikanten het afraden omdat ze zelf geen controle hebben over de hoeveelheid loctite die de gebruiker erop doet en ze gewoon geen gezeur willen hebben als er inserts kapot gaan of boards beschadigen door verkeerd gebruik.

Een braam maken op het schroefdraad is natuurlijk gewoon een belachelijk advies! Je beschadigd dan door het braampje op de bout ook het schroefdraad van je insert… En Je gaat toch niet iets stuk maken terwijl er andere betere opties zijn?

Draai thuis bij kamertemperatuur alles eens los en normaal vast, als je dan in de sneeuw staat krimpt zo’n beetje elke materiaal door de kou, draai de schroeven na een paar afdalingen nog eens aan indien nodig en dan zou het vast moeten blijven zitten. Evt. Nog een keer nadraaien indien noodzakelijk en ik kan mij niet voorstellen dat ze nog losraken. Gaat bij al jaren goed, na waxen monteer ik ze, daarna één keer nadraaien en het zit prima.

🏂

Ik gebruikte altijd een ringetje tussen bout en binding, dat heeft bij mij heel erg geholpen.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Ik gebruikte altijd een ringetje tussen bout en binding, dat heeft bij mij heel erg geholpen.

iorusroos op 4 mrt 2016 14:49

Dat zit er bij mij ook tussen, zonder resultaat jammer genoeg. Ik ga ook maar eens overstappen op loctite. Bedankt voor de tips!

Gewoon goede loc-tite (wel de losschroefbare ;-) ). Is niet raar en werkt perfect.

Click. Click. Peace

De boutjes die standaard met zo’n “plastic” strookje in de lengte werken bij mij erg goed, wordt dacht ik bij Burton standaard geleverd. Bij mijn Jones heb ik de bouten een paar keer moeten nadraaien, maar nu geen probleem meer mee. Ik heb nog nooit loctite oid bij mijn snowboards gebruikt

Ik heb het vandaag voor elkaar gekregen om het schijfje waar je het aantal graden mee instelt en de binding dus mee vast zit aan je board in duizend stukjes te laten breken. De schroeven zat in ieder geval goed vast want die zitten allemaal nog netjes op hun plaats :P

De schroeven zitten waarschijnlijk TÉ vast @smartie TÉ vast…

Maar je hebt in ieder geval geen loctite nodig. Ieder nadeel heeft zijn voordeel…of andersom :-P

🏂

@Martin9 Ik denk dat dit eerder een gevalletje versleten materiaal was :P Heb nooit heel veel vertrouwen gehad in die plastic schijfjes…

@Martin9 Ik denk dat dit eerder een gevalletje versleten materiaal was :P Heb nooit heel veel vertrouwen gehad in die plastic schijfjes…

smartie op 5 mrt 2016 18:56

Dit vind ik toch opmerkelijk…

Zo’n disk is normaal gesproken flexibel genoeg om flink door te buigen en doet dit ook tijdens het boarden. Zo’n boutje zou dit helemaal niet mogen slopen.

Tenzij je ze écht als Bokito hebt vastgedraaid en daarmee al het materiaal hebt doen splijten :P

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik heb ze gewoon handvast gedraaid. Heb deze binding nu een jaar of 5.

De binding was gebroken in het funpark bij een jump waar ik verkeerd terecht kwam.

nieuwe schroefjes kopen, op de meeste nieuwe zit al wat loctite.

edit: niet gezien dat je uw disk hebt gebroken. Nieuwe disk kopen dus :p . Heb dit wel nog nooit kunnen flikken bij men bindingen. Ook pro’s die mega jumps & booters nemen hebben dit denk ik niet vaak voor dus vraag mij wel af hoe dit gelukt is? Materiaal moeheid ?

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

@Maartenvc ik heb de andere schijf is bekeken en het gat waar je de schroef indraaid op het schijfje is helemaal versleten er is dus speling. Waarschijnlijk zo erg dat het schijfje te zwak werd en is gebarsten…

@smartie ik zou me ook nog voor kunnen stellen, dat mogelijk door veel zonlicht of andere factoren het kunststof is uitgehard en poreus is geworden. Ook kan het zijn dat er altijd al iets teveel speling op heeft gezeten, waardoor het teveel heeft bewogen en er dus materiaalmoeheid is ontstaan. Maar het feit dat hij echt versplinterd is, geeft in ieder geval voor mij aan dat het materiaal erg verhard is. UV-licht is vaak een grote boosdoener daarvan bij kunststoffen. Normaal gesproken zou zo’n disc namelijk scheuren ipv versplinteren, omdat het daar niet hard genoeg voor is.

Born to Ride

@Matthias123 Ah oke, ik ga van de week kijken of ik nieuwe schijfjes kan vinden en dan hopen dat dit niet weer gebeurt de komende jaren :P

@ Maartenvc ik heb de andere schijf is bekeken en het gat waar je de schroef indraaid op het schijfje is helemaal versleten er is dus speling. Waarschijnlijk zo erg dat het schijfje te zwak werd en is gebarsten…

smartie op 8 mrt 2016 11:33

Je zou ons (mij) een groot plezier doen als je hier een foto van zou kunnen posten. Disks horen niet te slijten en ik ben nu erg benieuwd hoe dat er dan uit zou zien :)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Hierbij een paar foto’s van de disc nadat ik goed keek zag ik dat de andere ook barsten bevat.

Wat er over is van de rechter disc

null

De disc die wel bleef zitten maar dus gebarsten is

null

null

Dat ziet er inderdaad niet best uit.

Het zou zo maar kunnen zijn dat je zelf een flinke duit in het zakje gedaan hebt richting de schade, door de schroeven te strak aan te draaien, maar het is mijns inziens een slechte zet van meneer Burton deze baseplate té universeel te maken en daarmee dus de plaat te verzwakken.

Ik zou eens contact zoeken met de klantenservice. Goede ervaringen met Burton.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie