Na hoeveel slijpbeurten zijn ski's 'op'?

Ik heb 3 jaar geleden nieuwe Atomic ski’s gekocht (D2 VF75) en ski er 2,5 weken per jaar op. Ik ben een echte kilometervreter en breng mijn ski’s 2-3 keer per jaar weg voor slijpen en waxen. In december lag er weinig sneeuw, waren de pistes ijzig en heb ik mijn ski’s in de loop van de skiweek bij een skiservice in Sölden gebracht. Ik heb het gevoel dat ze er daar flink wat van mijn kanten hebben weggesleten (kanten lijken dunner en ski’s klapperen sindsdien een beetje bij hoge snelheden).

Vragen:

  • (hoe) kun je zien of ski’s bijna ‘op’ zijn?
  • hoeveel slijpbeurten gaan ski’s gemiddeld mee?
  • hebben ze er in Sölden echt veel afgeslepen of kun je dat niet zien en beeld ik mezelf dat gewoon in?

Heb je foto’s ? Hoeveel staalkant zie je aan de base / belag zijde, is dat veel smaller dan bij andere ski’s ? En is de staalkant aan de sidewall kant gelijk aan de sidewall: ofwel als je de kant wil slijpen, slijp je dan het plastic van de sidewall noodgedwongen mee ??

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Oei, lastige vragen :)
Ik heb nu geen foto’s, de ski’s staan in het depot. Morgen kan ik wel foto’s maken, maar kan ik ze hier uploaden?

Plaats eens een foto van de skies.
Het is niet zo zwart op wit te zeggen hoeveel slijpbeurten een ski kan hebben. Als het met de hand met een machine gebeurt kan 1 foutje einde staalkant betekenen. (zelf eens meegemaakt, keurig opgelost) Bij een volledig geautomatiseerde slijpmachine zal er niet snel teveel afhalen mits deze goed is ingesteld.
Maar zeg dat je je skies nu zo’n 10x hebt laten slijpen dan zouden je skies echt nog niet “op” mogen zijn.

Waarom ga je het niet zelf doen?? Je doet echt veel langer met je staalkanten als je met de hand slijpt.

Übung macht den meister!!!

Ski’s kunnen heel wat slijpbeurten aan.
Machinaal wordt er meer weggeslepen dan met de hand, maar dan nog moeten ze lang meekunnen.

Ik heb zelf nog een paar wedstrijdski’s staan van inmiddels 10 jaar oud. Die zijn ik weet niet hoe vaak geslepen (vooral met de hand, gemiddeld 1 keer per jaar machinaal) en ik gebruik ze nu nog steeds als borstelbaan ski of als de sneeuw erg slecht is (afgelopen kerst). Ze zijn nog niet op.

Je zou kunnen zien als ze op zijn als de staalkant wel heel erg dun begint te worden. Dan zal de kant denk ik makkelijker breken, maar ik heb dat zelf nog niet meegemaakt.

Het klapperen komt niet door het slijpen. Dat zit tussen de oren.
Tenzij je bedoelt dat de ski’s zoekerig zijn of graag happen in de sneeuw. Dan is de voorkant te scherp. Klein stukje (max 15cm) voor en achter afbotten/detunen met een wetsteentje en het is opgelost

Nee, ski’s zijn niet zoekerig en happen niet in de sneeuw.

Goed om te horen dat ze na 10x slijpen nog lang niet op kunnen zijn

Zelf slijpen durf ik niet aan, ik heb geen idee hoe dat moet en ben bang dat ik de ski’s zou verprutsen… Waar kun je leren hoe je zelf ski’s moet slijpen?

Kerstman op 3 mrt 2016 21:15

Hier op wintersporters.nl :) Verder is YouTube ook een goede bron van instructiefilmpjes. Het is misschien makkelijker dan je denkt. Je kunt ook 2e hands ski’s gratis of tegen een kleine vergoeding krijgen en daarop oefenen.

Ik heb er wel eens naar gekeken, maar dan hoor ik dat er verschillende hellingshoeken zijn, en dan weet ik bijvoorbeeld niet welke hoe ik dan zou moeten kiezen…

Alleen de kanten slijpen geeft in de regel geen problemen in tegenstelling tot de base laten slijpen en/of grinden. Hier gaat gemiddeld al gauw tot 0,4 mm er af. Men herhaalt dit proces een aantal malen om alle krassen weg te slijpen in plaats van op te vullen. Na een aantal keren denk ik dat dit toch echt invloed heeft op de eigenschappen van de ski.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Elk merk en elk type ski heeft een aanbevolen base en Side angle. Ff de importeur of de fabrikant mailen en je weet het. De betere vakman weet het ook maar vaak is het lastig vast te stellen of het een echte vakman is. Het schijnt dat Montana service apparaten de juiste hoeken al in het geheugen hebben staan dus kan je ook op zoek naar een zaak met een dergelijke machine.

Algemene regel is 0,5 base en 89 Side voor een deel of 1 base en 88 Side voor de meesten.

Sommige fabrikanten zoals Stockli zijn erg service gericht en geven binnen een dag bericht en sommigen zoals K2 geven na vele mails, Facebookberichten en mails naar de importeur ook na 2 weken geen sjoege

Ik heb er wel eens naar gekeken, maar dan hoor ik dat er verschillende hellingshoeken zijn, en dan weet ik bijvoorbeeld niet welke hoe ik dan zou moeten kiezen…

Kerstman op 3 mrt 2016 22:29

Er zijn een aantal profi’s die enkele keren per jaar een (gratis) wax en slijp-clinic geven. Aan te raden die eens te bezoeken.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Zelf slijpen durf ik niet aan, ik heb geen idee hoe dat moet en ben bang dat ik de ski’s zou verprutsen… Waar kun je leren hoe je zelf ski’s moet slijpen?

Kerstman op 3 mrt 2016 21:15

Dat vertrouwen opdoen heb ik opgelost door na het winterseizoen een paar skies van 5€ te kopen via marktplaats/kapaza/tweedehands/… en daarop los te gaan met een paar handleidingen, youtube cursussen, informatie van (dit en andere) fora, etc.

Lesson learned: zelfs een oude Kästle RX (bouwjaar '87) met roest en uitgedroogd belag kan je met relatief weinig moeite nog optisch in orde maken. Roest weg, bramen weg, mooie rechte kant. Waxen is kinderspel met het juiste materiaal; Belag herstellen, in nood, kan ik ook maar er zijn af en toe betere wegen (professional) te bewandelen.

Zoals beloofd, hierbij foto’s:

Ik krijg helaas een foutmelding bij het uploaden :(

Waarschijnlijk zijn je foto’s te groot. Kun je ze iets te verkleinen?

Click. Click. Peace

Is zoveel slijpen niet een beetje overdreven.Ik ski al 3 weken in Sankt Anton rond.
Ben vandaag naar de shop geweest of het slijpen nodig is (Ik dacht van niet)
En inderdaad was nog niet nodig.
Ik zit niet de hele dag op het terras maar ski ongeveer 20 a 30 km per dag.

Is zoveel slijpen niet een beetje overdreven.Ik ski al 3 weken in Sankt Anton rond.
Ben vandaag naar de shop geweest of het slijpen nodig is (Ik dacht van niet)
En inderdaad was nog niet nodig.
Ik zit niet de hele dag op het terras maar ski ongeveer 20 a 30 km per dag.

Lawine op 4 mrt 2016 19:42

Hangt ook van je ski’s af. Mijn freestyle latten slijp ik ongeveer een keertje per seizoen met de hand.
Mijn slalomlatten na twee dagen gebruik bijwerken met diamantvijl (soms zelfs per halve dag) en een keer per seizoen structuur laten slijpen.

null

null

Foto verkleinen was inderdaad de oplossing :)

Met skiline.cc kun je de skipas uitlezen en oa het aantal ski kilometers zien. Ik ski tussen de 60 en 70 km per dag. 1 week altijd met kerst, en de afgelopen jaren was de sneeuw dan niet ideaal (harde pistes, ijzig). Verder ski ik graag op scherpe ski’s, omdat ik van zwarte pistes hou en dan goede grip wil hebben.

Is zoveel slijpen niet een beetje overdreven.Ik ski al 3 weken in Sankt Anton rond.
Ben vandaag naar de shop geweest of het slijpen nodig is (Ik dacht van niet)
En inderdaad was nog niet nodig.
Ik zit niet de hele dag op het terras maar ski ongeveer 20 a 30 km per dag.

Lawine op 4 mrt 2016 19:42

Hangt ook van je skistijl en de sneeuwcondities af. Als je veel harde sneeuw rutcht, dan slijten je kanten sneller. Soms lijken ze nog vlijmscherp maar heb je gewoon een lange braam (die dus de verkeerde kant op scherp is).

20 a 30 km is niet echt veel. Er zijn mensen die 3 keer zoveel km’s maken op een dag. Dan is slijpen na elke skiweek niet zo’n gek idee. Met een of twee weken skiën per jaar doe je dan nog steeds iets van 10 jaar met je ski’s. Als je met de hand slijpt nog langer, want als je slim bent slijp je nooit meer dan nodig.

@kerstman, ik zie behalve wat roest nog prima kanten. Het lijkt wel alsof je zijkanten wat smaller zijn, maar dat is denk ik normaal omdat daar het meeste slijpwerk plaatsvindt (ik weet ook niet of bij nieuwe ski’s de zijkant net zo breed is als de onderkant). Toch lijkt er wel redelijk wat staal te zijn weggeslepen voor +/- 7.5 weken skiën en even zo vaak slijpen, maar machinaal gaat er meer af dan met de hand, dus misschien valt het mee. Ik weet niet hoe breed je ski’s zijn, ik heb zelf hele smalle ski’s dus ik kan me vergissen. Je zou er eigenlijk even een meetlat langs moeten houden.

@martin7182, ik zit nog in Oostenrijk en heb hier geen meetlint.

Het zijn geen smalle ski’s, qua breedte zijn ze vrij gemiddeld.

Hopelijk kan ik er nog een paar jaar op doorskien, want het zijn fijne ski’s (en echt goedkoop waren ze ook niet, 599 euro was de normale prijs, ik heb 20% korting gekregen).

Is zoveel slijpen niet een beetje overdreven.Ik ski al 3 weken in Sankt Anton rond.
Ben vandaag naar de shop geweest of het slijpen nodig is (Ik dacht van niet)
En inderdaad was nog niet nodig.
Ik zit niet de hele dag op het terras maar ski ongeveer 20 a 30 km per dag.

Lawine op 4 mrt 2016 19:42

Hangt enorm van het gebruik af hoe vaak je moet slijpen.

Deze week merk ik ook nauwelijks degradatie van zowel de scherpte als de waxlaag, maar ja, de sneeuw is zo zacht als boter. In januari op keiharde kunstpistes was iedere dag slijpen en waxen noodzakelijk.

(Ik ski wel aanmerkelijk meer op een dag dan jij, maar dan nog)

@kerstman Ik heb bijna de zelfde ski,s alleen de 73 variant ,ik heb vorig jaar bij een Oostenrijkse ski service gevraagd hoe vaak je ski,s kan slijpen. Na gelang de schade tussen de 20 en 30 keer werd mij verteld. maar ff wat anders roest op de ski,s daar worden ze niet scherper van.

Plaats een reactie