De meest speciale pistes

Hoi allemaal,
Op mijn YouTube kanaal wil ik een serie beginnen over de meest speciale pistes (hiermee bedoel ik dus bijzondere pistes bijv le Tunnel doordat hij zo steil is en een leuk tunneltje heeft). Nu ben ik opzoek naar speciale pistes voor in de serie! Hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen :)

Volgens mij bestaat er al een soortgelijk topic genaamd ‘‘de mooiste piste’’
Denk dat je daar wel inspiratie in zult vinden

https://www.wintersport.nl/forum/topic/143797

null

Hier nog een foto van de Zürsertäli, in dat topic is de foto ervan veranderd in wat anders…

Gang is alles

De Harakiri in Mayrhofen!

Gotta go fast

De Harakiri in Mayrhofen!

lucas5270 op 6 mrt 2016 15:34

Meer hype dan bijzonder…

De Via del Bosco in Alpe Cermis? Bospad dat zo smal is dat snowboarden en inhalen verboden is.

❄️

Thanks @david23 en @jesper !

Ondertussen heb ik de 1e aflevering gemaakt over wat ik de meest bijzondere piste vind in ons vaste skigebied Paradiski. Piste combe is het geworden omdat er enorm veel afwisseling in zit. Van enorme buckels in het gletsjer gebied naar een heel smal pad naar een brede carve piste!

https://youtu.be/7cAqO0OyNbQ

Waarom doe je de tekst in de video in het Engels en de tekst in de beschrijving in het Nederlands ? :P

Gang is alles

Wilde het eerst in het engels doen, omdat ik daar mee wilde oefenen, maar ging uiteindelijk zo slecht dat ik het maar in het Nederlands besloot te doen haha (maar video was toen al geëxporteerd en had geen zin om nog eens 10 min te renderen ;) )

De Harakiri in Mayrhofen!

lucas5270 op 6 mrt 2016 15:34

Meer hype dan bijzonder…

DSvier op 6 mrt 2016 16:06

Dat jij het meer hype vind, dan dat je hem bijzonder vind is aan jou. Toen ik hem voor de eerste keer deed, overheerste bij mij een gevoel van trots, omdat het echt geen gemakkelijke afdaling is en ik weet zeker dat dit voor veel meer mensen zal gelden. En laten we bij het topic blijven, het is best speciaal dat deze piste gewoon geprepareerd wordt met edn hellingspercentage van 78%.

Gotta go fast

Na dat smalle stuk volgt een drop staat er in het filmpje maar waarom is dat niet te zien in dit filmpje??
En naar wie zwaai je allemaal in het begin?? :p

Übung macht den meister!!!

@RFKANGOO ik bedoelde dat er naast het paadje een erg diepe afgrond lag ;)
Ik raakte bijna die skiër dus moest uit alle macht bijsturen haha

De Harakiri in Mayrhofen!

lucas5270 op 6 mrt 2016 15:34

Meer hype dan bijzonder…

DSvier op 6 mrt 2016 16:06

Dat jij het meer hype vind, dan dat je hem bijzonder vind is aan jou. Toen ik hem voor de eerste keer deed, overheerste bij mij een gevoel van trots, omdat het echt geen gemakkelijke afdaling is en ik weet zeker dat dit voor veel meer mensen zal gelden. En laten we bij het topic blijven, het is best speciaal dat deze piste gewoon geprepareerd wordt met edn hellingspercentage van 78%.

lucas5270 op 6 mrt 2016 20:35

Dat is het nu net, de Harakiri bezorgt velen “trots” en dat is het, maar de piste zelf vind ik zo overoepen, vind er niks speciaals aan. Ze is eigenlijk alleen maar echt moeilijk als hij zeer ijzig ligt.

Dat jij het meer hype vind, dan dat je hem bijzonder vind is aan jou. Toen ik hem voor de eerste keer deed, overheerste bij mij een gevoel van trots, omdat het echt geen gemakkelijke afdaling is en ik weet zeker dat dit voor veel meer mensen zal gelden. En laten we bij het topic blijven, het is best speciaal dat deze piste gewoon geprepareerd wordt met edn hellingspercentage van 78%.

lucas5270 op 6 mrt 2016 20:35

Dat je zo trots bent is juist vanwege de hype. Er zijn zoveel afdalingen die veel meer van je vragen. Maar als vooraf wordt verteld dat het een hele moeilijke piste is, dan is de sense of accomplishment enorm. Zo beïnvloedbaar zijn mensen nu eenmaal.

Bijzonder komt wat mij betreft toch voort uit veel meer dan de hellingshoek. Het gaat om het totaalplaatje. Mooie ligging, liefst lang, afwisseling, enz. Doe mij bij bv Kronplatz Sylvester maar ipv Piculein (vergelijkbaar met harakiri, maar dan zonder hype). Die biedt nl zoveel meer.

Valtournenche (bij Brueil Cervinia en Zermatt), waar je vanaf de Gobba di Rolin ruim 2300 hoogtemeters kunt skiën zonder lift te nemen.

Overigens zijn op de Gobba di Rollin op een hoogte van 3899m de hoogste skipistes in de Alpen.

En in Les2Alpes, kun je van bovenop de gletsjer tot aan Mont de Lans een hoogteverschil van zo’n 2200m skiën zonder een lift te hoeven nemen.

Voor mij is dat Combe de Rosaël (Val Thorens - Orelle). Het idee dat je off-piste skied omdat het er erg rustig is, en altijd uitdagend. En een mooi uitzicht als je boven staat. (en het is mooi weer)

Daarnaast de mooie herinnering dat ik als 10 jarig jongetje de oren van het hoofd van mijn ouders aan het zeuren was om daar naar beneden te mogen (wat mijn moeder absoluut niet wilde). Totdat ik alleen met mijn vader op de piste was, die er klaar mee was en met me de piste met me afging. Toen kwam ik erachter dat t toch best wel een pittige piste was, Na er idioot lang over te hebben gedaan, en meer gevallen ben op die piste dan de rest van de vakantie bij elkaar ben ik uiteindelijk toch beneden gekomen, super voldaan en trots.

Ook zeer benieuwd naar de Lory-piste (dal Orelle) die ga ik over 2 weken uitproberen.

Toen ik in de zomer in Noorwegen was, kwam ik in brochures ook dit soort plaatjes tegen:

null

Deze is van het skigebied in Narvik. Het zou toch prachtig zijn om daar eens te skiën.

Ik weet niet wat jullie er van vinden, maar ik vind de Frommes abfahrt in Fiss best bijzonder. Dat hij 10 km lang is maakt hem al anders dan andere pistes. Tevens heb je eerst een mooi breed stuk waar je lekker kunt carven, met daarna een goed zwart stuk met lange uitloop en leuke stukjes waar je zelfs nog kunt springen. Wat uiteindelijk uitmond in een lang pad naar Fiss.

A winter without powder isn't a winter!

Ik weet niet wat jullie er van vinden, maar ik vind de Frommes abfahrt in Fiss best bijzonder. Dat hij 10 km lang is maakt hem al anders dan andere pistes. Tevens heb je eerst een mooi breed stuk waar je lekker kunt carven, met daarna een goed zwart stuk met lange uitloop en leuke stukjes waar je zelfs nog kunt springen. Wat uiteindelijk uitmond in een lang pad naar Fiss.

Joostw op 7 mrt 2016 17:24

Als je naar Ladis gaat issie zelfs nog langer. Niet heel spectaculair. Gewoon in 1 streep naar beneden.

Übung macht den meister!!!

En in Les2Alpes, kun je van bovenop de gletsjer tot aan Mont de Lans een hoogteverschil van zo’n 2200m skiën zonder een lift te hoeven nemen.

Arjen2 op 7 mrt 2016 09:26

Maar je mag wel blijven prikken want het meerderdeel bestaat uit (vaak behoorlijk drukke) blauwe paden…

De piste van Titlis naar Stand in Engelberg is wel bijzonder want als je skiënd of boardend terug wil naar Stand dan moet je het Rotegg gedeelte door, omgeven door rotsen en altijd ongeprepareerd.

@DSvier dat ji hem niet bijzonder vind, is me nu wel duidelijk. In mijn ogen is het gewoon een speciale piste.

Gotta go fast

@DSvier dat jij hem niet bijzonder vind, is me nu wel duidelijk. In mijn ogen is het gewoon een speciale piste.

Gotta go fast

@DSvier dat ji hem niet bijzonder vind, is me nu wel duidelijk. In mijn ogen is het gewoon een speciale piste.

lucas5270 op 7 mrt 2016 20:32

Dat mag.

Of de Harakiri zelf nou bijzonder/mooi is of niet… het is iig bijzonder dat een piste zo bekend is, misschien wel de bekendste van Oostenrijk (met de Hahnenkamm).

❄️

Of de Harakiri zelf nou bijzonder/mooi is of niet… het is iig bijzonder dat een piste zo bekend is, misschien wel de bekendste van Oostenrijk (met de Hahnenkamm).

David23 op 7 mrt 2016 22:10

Daarom: hype.

Mooi staaltje marketing…

het is best speciaal dat deze piste gewoon geprepareerd wordt met edn hellingspercentage van 78%.

lucas5270 op 6 mrt 2016 20:35

Ieder zijn ding. Geef mij maar een piste die zo steil is dat een pistebully er niet tegenop kan. Toegegeven, ik kom daar niet makkelijk vanaf, maar ik vind zulke pistes wel machtig mooi.

Afdaling vanaf Piz Gloria. Na het eerste steile stukje niet bijzonder moeilijk maar wel speciaal door schitterende uitzicht (wat dat betreft mogen veel pistes Jungfrau regio op het lijstje natuurlijk…)

De Sarenne in Alpe D’Huez. De langste zwarte piste van europa. Hij is niet bijzonder stijl ofzo, maar hij is wel 14km lang, en heeft onderweg fantastische uitzichten en verschillende landschappen. Van gletcher, tot kale rotsen tot bossen… Je gaat er in 1x van 3350m naar 1400m.

Born to Ride

Nidla skiroute in Gargellen!

De Sarenne in Alpe D’Huez. De langste zwarte piste van europa. Hij is niet bijzonder stijl ofzo, maar hij is wel 14km lang, en heeft onderweg fantastische uitzichten en verschillende landschappen. Van gletcher, tot kale rotsen tot bossen… Je gaat er in 1x van 3350m naar 1400m.

Matthias123 op 8 mrt 2016 14:39

Idd. Wat een landschap verschillen zien je in deze afdaling.

May the ski force be with you !!

De beste piste die ik al heb gedaan moet de lange zwarte dalafdaling in Goldeck zijn. Hij wordt geadverteerd met 8,5 kilometer. Wat de afdaling zo speciaal maakt is het prachtige uitzicht op de stad Spittal en de afwisseling (steile stukken, iets minder steile stukken, bochten, brede stukken).
Op het moment dat wij de afdaling deden was hij gesloten, wel omwille van het feit dat de laatste 200 meter beneden nogal sneeuwarm was. Ondanks de gesloten status van de piste werd hij gek genoeg nog wel geprepareerd tot helemaal boven (met uitzondering van de laatste 200 meter), waardoor er niemand deze piste nam.

Als enige op een geprepareerde, licht ‘firnige’ afdaling van 8,5 kilometer met ideale hellingspercentages en dat de hele dag lang, dat had ik nog nooit meegemaakt ;)

Plaats een reactie