Pfff wat warm

Goedemorgen
Net terug vanuit Oostenrijk, Kaltenbach. Top week!
Maar wat had ik het sommige dagen warm. Het zweten gutste van me rug en hoofd. Ik heb een Giro helm die aan de binnenkant nat was van het zweet. Ik had een thermo zweet shirt aan, daarover een fleecepully en dan me jas. Beneden zou ik wat uit kunnen trekken maar bovenop de berg is het weer kouder. Wat is jullie advies en wat hebben jullie aan.
Zijn er ook snowboard helmen met goede ventilatie?
Groet!

Dit klinkt alsof je te veel kleren aanhad. WNt als je te veel kleren aanhebt kant zweet je meer danje termo kan afvoeren. Ik weet niet hoe warm of koud het wat vorige week, maar dit klinkt als een oufit voor min een paar graden in het dal. Althans voor mij.
Ik zou zeggen fleece er tussenuit. Heeft je jas ventilatie onder de armen? Ik vind dat echt een uitkomst als het wat warmer is.

Let it snow, let snow, let it snow!

Jas (en broek) met ventilatie opties is echt ideaal. Daarnaast heb ik altijd thermo met lange en met korte mouwen mee, al naar gelang het weer.

Eigenlijk is het toverwoord ‘flexibiliteit’: zorg dat je je aan kunt passen aan veranderende omstandigheden (top-dal en weersveranderingen gedurende de dag).

Gevoerde jas?
Temperatuur is erg persoonlijk, maar zeker als de jas ook gevoerd was zou ik me ook kapot zweten met deze combinatie.
Advies, zeker als het boven nul is, zoals @Bien al aangeeft hierboven: fleece ertussen uit. Wat je ook zou kunnen overwegen is een niet-gevoerde jas. Je kunt dan handiger spelen met de laagjes eronder.

Jas is van Protest. Niet echt gevoerd. Wel wat ouder… wellicht is ie “op” aan 't raken.
Temperatuur was rond de -4. Weet het niet exact.
Is een optie wellicht een thermo aantrekken met lange mouwen en dan jas aan?
En qwa helm. Deze wil ik tzt gaan vervangen met meer ventilatie. Iemand ervaring?

Koud en warm is zeer subjectief maar ik board bij dergelijke temperaturen meestal in termo met lange mouwen, tussen laagje (soort dikker hardloopshirt) en een ongevoerde softshell jas. Nu ben ik wel iemand die het snel warm heeft.

Heeft je helm van die schuifjes die je open kan zetten? Die van mij heeft dat en ik vind dat erg prettig. En houdt er rekening mee dat je veel warmte verliest via je hoofd en door die helm dus meer vasthoudt en dus minder kleren aan hoeft.

Let it snow, let snow, let it snow!

Er zitten 4 sleufjes aan de voorzijde bovenop. Kunnen niet verder open. Het is ook een relatief wat zwaardere helm iv vergelijking met de helm van me mede boarder

Denk dat je gewoon 1 laag moet aandoen en thermo + shirt voor koudere dagen

Gang is alles

Heb je de oorbeschermers van je helm gehaald. Zo heb je meer ventilie en kan de warmte sneller onder je helm uit.

Het is me opgevallen dat bij warm weer de meeste menssen gewoon met oorbeschermers skieen.

Goedemorgen
Net terug vanuit Oostenrijk, Kaltenbach. Top week!
Maar wat had ik het sommige dagen warm. Het zweten gutste van me rug en hoofd. Ik heb een Giro helm die aan de binnenkant nat was van het zweet. Ik had een thermo zweet shirt aan, daarover een fleecepully en dan me jas. Beneden zou ik wat uit kunnen trekken maar bovenop de berg is het weer kouder. Wat is jullie advies en wat hebben jullie aan.
Zijn er ook snowboard helmen met goede ventilatie?
Groet!

Remon_vl op 7 mrt 2016 08:10

Heb zelf de Smith Vantage helm met 21 variabele ventilatiegaten. Is het koud zet je de boel dicht, is het warm dan heb je gelijk koeling… Wellicht het bekijken waard, tevens omdat de helm best wel licht is?

Nou het was erg warm inderdaad en niet alleen op de piste ik heb met open ramen geslapen deze winter.

Klinkt bekend… De open ramen… ;)

Skihelm en snowboardhelm is toch zo’n beetje hetzelfde? Of ben ik gek?
Maar schuifjes zijn inderdaad ideaal. Ik had ook altijd last van overmatig zweten, het liep in straaltjes van mijn rug. Ik draag nu een dun hemdje van merino wol en een dunne longsleeve van merino wol en gevoerde winddichte jas met ritsjes onder de armen die open kunnen. (het is wel -6 op de piste en geen zon), wat echt prima is: warm genoeg en niet te koud en als ik zweet ben ik snel weer droog. Bij warmer weer zou ik het hemdje weglaten of de longsleeve ruilen voor een wollen t-shirt.

Is die Protest jas ademend?
Met een ademde jas, fleece en thermo shirtje zou je bij -4 een prima combi hebben. Ventileert de jas niet dan heb je een stoomcabine. Een hardshell met hoog ademend vermogen zou een goede vervanging zijn. Dan ben je idd zoals al gezegd flexibeler. Wordt het echt warm dan kun je ook overwegen 2 thermo’s ipv 1 met fleecemidlayer te combineren.

We kunnen hier weinig over zeggen omdat we de specifieke kenmerken van je kleding niet kennen. En al kenden we die wel, niet ieder mens is gelijk. Ik heb een odlo Thermo shirt met lange mouw maar zelfs het ene model odlo is warmer dan t andere. Ik draag alleen die Thermo en daar boven mijn protest jas, met heeeel dunne voering. Heb ik t warm, open ik de okselritsen. Heb ik t koud dan trek ik een 2e laag aan en afhankelijk van de verwachte temp is dat een fleece of een Thermo.

Denk dat dat het algemene antwoord op je probleem is: laagjes. Zorg dat je iets uit of aan kan trekken en neem dus een rugzak mee om het in op te bergen.

Wsl is je hoofd al minder warm als je lijf zelf warmte kan afvoeren.

Oh en het is mijn ipv me :)

Met min 4 en een goed zonnetje heb ik het ook al snel te warm hoor, ook met ventilatie ritsen. Zelfs met een ademende hard shell, doe ik dan alleen een thermo onder. Fleece neem ik wel mee in de rugzak, mocht het ineens toch kouder worden.
Of wat ik ook vaak doe met mooi weer is een hardloop hemdje (Nike) en dan een waterafstotend vest erover. Is absoluut niet winddicht, en daardoor lekker luchtig maar zonder koud te worden.

Helm heb ik eigenlijk nooit last van, terwijl die van mij niet echt geavanceerd is. Blijkbaar krijg ik het gewoon niet snel warm op mn hoofd zelf.

Die rits onder de armen had ik nog niet eerder van gehoord. Ik ga er eens naar kijken. Inclusief de Smith Vintage helm.

En McKuip… thnx voor de spelling controle ;)

Vooral dat fleece materiaal maakt het mogelijk (te) warm.
Die zou ik onder dit soort omstandigheden vervangen door een normale dunnere pully van een goede kwaliteit.
Daaronder een thermoshirt met korte mouwen.
Verder is zweten en skien onlosmakelijk met elkaar verbonden.
(dik ingepakt een sport bedrijven kan niet zonder zweten)
De inmiddels ingeburgerde helm doet daar nog een schepje bovenop.

Ben dit seizoen overgestapt naar een gore-tex shell jas+broek.
Heerlijk met dit warmere weer, alleen een merino wol onderkleding.

Heb wel fleece poelies mee voor als het echt fris is of bij goed koude wind.
Maar merk wel goed dat mijn rug een stuk vochtiger blijft, voert het zweet veel minder goed af.

Ik gebruik zelf bamboe onderkleding van Bamigo. Neemt heel veel vocht op en werkt echt anti-transpirerend. Ik zweet totaal niet meer. Gebruik het overigens ook gewoon in het dagelijkse leven.

Plaats een reactie