wat gaat er het hardste snowboarden of skien?

hallo,

ik ben zelf een snowboarder die elk jaar gaat snowboarden maar wat ik mij al een paar jaar afvraag is wie gaat er nu het snelste van de berg af?

Hoogste snelheid op de ski gemeten 251 km/uur en snowboard 201 km/uur komt door de hogere vrijving van het snowboard.

verder kan je op skies makkelijker snel de berg af omdat rechtdoor met skies niet zo ingewikkeld is, met snowboarden vergt dat iets meer ervaring

Een boardbabe legt altijd het laken ;-)

Ik… Op de slee :P

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Hoogste snelheid op de ski gemeten 251 km/uur en snowboard 201 km/uur komt door de hogere vrijving van het snowboard.

Hooykaas op 11 mrt 2016 22:19

Denk niet dat 1 snowboard zoveel meer wrijving genereert dan 2 skies.
Wie rekent dat ff uit?? @Morzel
Met 2 skies sta je wel veel stabieler.

Btw op de piste merk ik er op bijv. een glijpad of zo’n speed check stuk maar weinig van dat skiërs sneller zouden zijn. Het vergt toch wel een bepaalde techniek en durf om je board of skies perfect plat op de sneeuw te drukken. Iets op je kanten en je remt al af. Enkel de geoefende skiër met een goede afzet bovenaan heb ik sneller zien gaan. Maar dit gaat vaak maar tot 70-80km/h

Übung macht den meister!!!

Ik denk wel dat een snowboard meer wrijving heeft. Hoe vaak komt het wel niet voor dat ik op een vlak stuk snowboarders zie hupsen om een beetje vooruit te komen terwijl ik er nog rustig voorbij glij op de ski’s

Skiërs claimen sneller de berg af te gaan.
Maar ik denk dat dit net zo is als bij auto’s iemand in een lamborghini hoeft lang niet zo snel te gaan als iemand in een instap bmw. Ligt aan de persoon hoe hard je durft te gaan, en dat is je max snelheid. Dus inofficiële ligt aan de persoon officieel de skiër.

Zelf een boarder en in mijn groep met wie ik ga was er eentje die iedereen er uit skiede qua snelheid (overtuigd van techniek dat hij de snelste skier op de piste was) tot ik voor het eerst met de groep meeging en hem er keer op keer uit boarde als hij weer probeerde als eerste beneden te zijn. Als iemand iets te bewijzen heeft bewijs ik graag zijn ongelijk gewoon om te plagen :p. Tot zijn vrouw zei schat je bent niet langer de snelste van de groep en je bent te oud(35) om daar nog verandering in te brengen. Zijn hoofd sprak boekdelen.

Snelheid is leuk maar genieten van de sneeuw onder je board is zoveel keer leuker.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik denk wel dat een snowboard meer wrijving heeft. Hoe vaak komt het wel niet voor dat ik op een vlak stuk snowboarders zie hupsen om een beetje vooruit te komen terwijl ik er nog rustig voorbij glij op de ski’s

bram82 op 12 mrt 2016 06:59

Omdat er niet zoveel snowboarders zijn die hun board durven en kunnen plat leggen. En waarschijnlijk zijn dat ook niet degene die 2 x per week hun board waxen. Waarschijnlijk zelfs helemaal niet.

Übung macht den meister!!!

Denk niet dat 1 snowboard zoveel meer wrijving genereert dan 2 skies.
Wie rekent dat ff uit?? @Morzel
Met 2 skies sta je wel veel stabieler.

RFKANGOO op 12 mrt 2016 06:39

Als je van een eenvoudig model uitgaat maakt de oppervlakte niets uit: een snowboard heeft enerzijds meer raakoppervlakte, maar daardoor ook een lagere druk per vierkante centimeter waardoor het netto effect hetzelfde blijft. Dit geldt natuurlijk enkel maar in ideale omstandigheden op een geprepareerde piste. Eens we over losse sneeuw of poeder spreken moet je met heel andere dingen rekening houden…

De luchtweerstand maakt het grootste verschil, en ik vermoed dat de zijwaartse houding op een snowboard daardoor in je nadeel speelt. Enerzijds is het moeilijk een echt aerodynamische houding aan te nemen (genre kanonbal zoals bij de speedskiërs), anderzijds heb je een veel smallere basis in de glijrichting waardoor je sneller kleine koerscorrecties moet maken die ook allemaal voor extra wrijving zorgen.

Dit gezegd zijnde is 200 km/h op een snowboard minstens even knetter als 250 km/h op ski’s :-P.

Denk niet dat 1 snowboard zoveel meer wrijving genereert dan 2 skies.

Wie rekent dat ff uit?? @Morzel
Met 2 skies sta je wel veel stabieler.

RFKANGOO op 12 mrt 2016 06:39

Als je van een eenvoudig model uitgaat maakt de oppervlakte niets uit: een snowboard heeft enerzijds meer raakoppervlakte, maar daardoor ook een lagere druk per vierkante centimeter waardoor het netto effect hetzelfde blijft. Dit geldt natuurlijk enkel maar in ideale omstandigheden op een geprepareerde piste. Eens we over losse sneeuw of poeder spreken moet je met heel andere dingen rekening houden…

De luchtweerstand maakt het grootste verschil, en ik vermoed dat de zijwaartse houding op een snowboard daardoor in je nadeel speelt. Enerzijds is het moeilijk een echt aerodynamische houding aan te nemen (genre kanonbal zoals bij de speedskiërs), anderzijds heb je een veel smallere basis in de glijrichting waardoor je sneller kleine koerscorrecties moet maken die ook allemaal voor extra wrijving zorgen.

Dit gezegd zijnde is 200 km/h op een snowboard minstens even knetter als 250 km/h op ski’s :-P.

Morzel op 12 mrt 2016 12:48

De speedboarders rijden op hardboots met hun voeten achter elkaar. Misschien heb je op deze manier wel miner frontaal oppervlak dan bij skiërs.

null

null

Übung macht den meister!!!

Ik denk wel dat een snowboard meer wrijving heeft. Hoe vaak komt het wel niet voor dat ik op een vlak stuk snowboarders zie hupsen om een beetje vooruit te komen terwijl ik er nog rustig voorbij glij op de ski’s

bram82 op 12 mrt 2016 06:59

Skiërs gaan makkelijker even rechtuit om vaart te maken dan snowboarders dus de beginsnelheid ligt hoger, rechtuit snowboarden is moeilijker dan rechtuit skiën dus snowboarders verliezen snelheid/energie door steeds van kant te moeten wisselen

Ik denk wel dat een snowboard meer wrijving heeft. Hoe vaak komt het wel niet voor dat ik op een vlak stuk snowboarders zie hupsen om een beetje vooruit te komen terwijl ik er nog rustig voorbij glij op de ski’s

bram82 op 12 mrt 2016 06:59

Skiërs gaan makkelijker even rechtuit om vaart te maken dan snowboarders dus de beginsnelheid ligt hoger, rechtuit snowboarden is moeilijker dan rechtuit skiën dus snowboarders verliezen snelheid/energie door steeds van kant te moeten wisselen

McKuip op 12 mrt 2016 14:08

Hierbij vergelijk je een skiër met goede techniek met een snowboarder met een minder goede techniek. Een skiër die um niet durft te laten lopen zal ook moeten prikken op een vlak stuk.

Übung macht den meister!!!

Als je van een eenvoudig model uitgaat maakt de oppervlakte niets uit: een snowboard heeft enerzijds meer raakoppervlakte, maar daardoor ook een lagere druk per vierkante centimeter waardoor het netto effect hetzelfde blijft. Dit geldt natuurlijk enkel maar in ideale omstandigheden op een geprepareerde piste. Eens we over losse sneeuw of poeder spreken moet je met heel andere dingen rekening [post] Morzel op 12 mrt 2016 12:48[/post][/quote]

Hoer ben ik het volledig mee eens. Een board heeft meer wrijving en dus minder druk per vierkante cm. Maar is dit wel zo? De meeste boarders zitten constant op danwel hun tenen of hun hakken, waardoor ze altijd op een kant zitten. Hierdoor neemt de wrijving af en hiermee ook de druk. Maar ga je dan harder? Nee. Waarom? Vergelijk dit met schaatsen, op nooren ga je een stuk harder dan op ijshockeyschaatsen, maar de wrijving bij nooren is veel groter. Dit komt door de druk, die is veel kleiner per vierkante cm.

Gotta go fast

De wrijvingskracht is voor iedereen hetzelfde. Je kunt dit berekenen met de formule die Morzel op de eerste pagina geeft. Volgens mij gaan noren harder omdat ze koersvaster zijn en je er ook beter mee kunt afzetten. Bij het skiën gaan lange ski’s sneller dan korte. Het grotere wrijvingsoppervlak maakt niet uit, ze zijn koersvaster. Ik denk dat het ook te maken heeft met een grotere druk die de sneeuw iets opwarmt en zo de glijeigenschappen verbetert. Je glijdt ook nog eens over een smaller oppervlak wat de sneeuw plaatselijk meer opwarmt.

De opwarming zou te berekenen moeten zijn met de formule W = F * x, met F de wrijvingskracht en x de afgelegde afstand. W wordt uitgedrukt in Nm oftewel Joule. Om een indruk te geven, je hebt 4.2 Joules nodig om 1 gram water (sneeuw) 1 graad te verwarmen. En op een piste van 40% genereert een persoon van 90 kg ongeveer 40 N wrijvingskracht. Daarmee zou je per afgelegde meter ongeveer 10 gram sneeuw 1 graad warmer kunnen maken. Of b.v. 1 gram 10 graden warmer. Alleen als opgewarmde sneeuw beter glijdt dan neemt de wrijvingskracht af en zo ook de opwarming. Geen idee eigenlijk of dat opwarmen echt invloed heeft.

Plaats een reactie