St. Christina, Gardena - Dolomiti Superski

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski en Val Gardena

We hebben onze eerste skidagen er al weer opzitten en tijd voor een berichtje.
Op donderdag ben ik met mijn dochter naar Maria-Alm gereden waar we vrijdag een lekkere dag hebben doorgebracht in het gebied van Hochkonig. Onze nieuwe (nou ja 2e hands) soepele "speel"bordjes uitgeprobeerd bij de Koningstour. Wij vonden het een aangenaam gebied voor snowboarders. Niet moelijk, maar een aantal aangename carve pistes en weinig glij/kluunstukken. Wel wat laaggelegen want in de middag werd het onder een wolkendek snel papperig.

Zaterdagochtend mijn vrouw opgepikt die daar al zat met de VGW (Vereniging Gehandicapte Wintersporters) waar ze een week lang als vrijwilliger de deelnemers in hun zit-ski begeleid heeft.
Om 12 uur geparkeerd in Ortisei bij de Seiser-Alm waar we de middag hebben doorgebracht.
Wat een totaal andere mind-set heb je voor dit gebied nodig. Rust. Genieten. Prachtige omgeving met aan de kant van Ortisei nog veel 2-persoons stoeltjes. En waar “rode” pistes dus blauwe carve-pistes zijn en je als boarder de blauwe moet vermijden waar mogelijk.
Wel een mooi gebied voor beginners, en dat is ook te zien aan het algemene nivo van de skieers daar. Heerlijke rustige kennismaking met de Dolomieten.
Daarna naar ons appartement in de bovenwijk van St. Christina.
Ver van het centrum en de lift, maar gelukkig stopt er een ski-busje (kaarten via het appartement gekregen) vlak bij.
's-Nachts klaarde het op en een prachtige zonsopgang op zondag.
Vanaf ons balkon uitzicht op de Sassalungo en de Saslong afdaling:

null

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 05 jan 2021 11:45

Heel veel plezier in Val Gardena. Maar dat zal wel lukken denk ik…

En voor nog meer plezier Colfosco even aandoen voor paar mooie brede rode (en evt leuke zwarte) meepikken. Geniet ze!

Vandaag, zondag zijn we meteen goed begonnen. De Sella Ronde staat al zoveel jaren op ons to-do lijstje dus eindelijk.
Vandaag de “groene” route gedaan tegen de klok in. Dat is de wat vlakkere, en die is ons goed bevallen. Na een zonnige ochtend betrok het wel helemaal, maar het zicht bleef goed genoeg. Als boarder is ook deze kant op prima te doen. Ja, er zijn een paar step en zelfs loopstukjes, maar nooit lang of vervelend. Het eerste stuk heeft een paar lekkere afdalingen en met met een keer koffie en een extra liftje bij Arabba zaten we om 13:00 aan de lunch in Colfosco. Daarna een stukje vooral liftjes afgesloten met een paar mooie zwarte afdalingen waaronder de Saslong terug naar St. Cristina. Zonder de pauzes hebben we er 4 uur over gedaan. Een erg mooie tocht en alle lovende verhalen zijn absoluut waar. Terug in het appartement brak de bewolking weer wat een prachtig plaatje vanaf het balkon richting Selva Wolkenstein opleverde:

null

Jullie treffen ook wel echt een van de allerbeste weken van het hele seizoen! Keep the updates coming!

Vergeet de kerstweek niet. Mischien een van mijn beste weken van de laatste jaren. En dat konden er niet veel zeggen dit jaar met kerst.

May the ski force be with you !!

Dank voor alle goede wensen en adviezen. We nemen ze mee.

Maandag. Belofte van opklaringen vannacht en daarom tot zonsopkomst opgebleven om elke 10 seconden een foto te maken :-)
Helaas lukt het uploaden hier niet ivm brak internet. Enkel beperkte toegang tussen 18 en 21 uur.

Vandaag Lagazuoi. Om 9 uur boven en via de rode Sella Ronde naar Alta Badia. De rode route was favoriet voor veel mensen vandaag want het was behoorlijk druk bij de liften en op de pistes. Eenmaal in Corvara van de Sella af was het heerlijk rustig. Een lekker stukje door het gebied van Alta Badia was mooi om weer een beetje aan mijn skies te wennen. Mijn board vandaag maar laten staan om waar nodig voor sleep te kunnen spelen voor onze board-babe. Aan het eind van de lange blauwe 9 een taxi genomen a €6 pp naar de gondel naar Langazuoi. Eerst een keer de zwarte naar beneden genomen en een stuk van de Super 8.

null

Daarna de piste der pistes. Tja, schitterend.
Prachtig tussen de rotsformaties door en natuurlijk een fotostop bij de waterval.
null

Een lekkere lunch en aan de sleep bij de paardentram om terug te komen in het Alta Badia gebied.
Nog even een verkeerde afslag genomen waardoor we ook dit gebied een beetje verkend hebben. Genoeg om te besluiten hier nog een keer terug te komen deze week, heerlijke, rustige pistes.

Wederom een prachtige dag en met afstand de mooiste piste die ik ooit genomen heb. Als boarder mag je af en toe even los uit je binding, of je moet zorgen voor een direct beschikbare sleep. (hijg, puf) Maar absoluut de moeite waard.
Terug in St. Christina bleek de metro al voortijdig gesloten te zijn. Dus maar een stuk gelopen en een busje gepakt. Kan een heerlijke dag niet verpesten.

leuk om te lezen, ik heb vandaag de zelfde tocht gemaakt met de super 8 erbij.
heerlijk rustige pistes bij 5 torri, hebben ze dan ook allemaal gedaan.
was dan ook een super weertje met het zonnetje erbij vandaag.

Wow erg mooi, die piste langs een bevroren waterval!

Gang is alles

Heerlijk die bekende foto’s.

May the ski force be with you !!

Voor nog wat meer sfeerproeven. Eigenlijk moet je veel meer tijd nemen om alles om je heen in je op te nemen maar het geeft wel een goed beeld van de afdaling.

Ik zie nu pas dat deze stopt bij de Scotoni hut en dus niet de watervallen in beeld brengt, dus deze toegevoegd

nb als deze copy/paste van mij van youtube niet akkoord is haal ik het direct weg

Prachtig gebied is het toch!!

Ik volg deze topic met heel veel belangstelling. Vanaf 26 maart zitten we daar ook voor een week. Ben benieuwd of de WO I route dan nog te skiën is.
Veel plezier tijdens jullie vakantie !

Nice movies. @martin10500: Welk dorp zitten jullie? Wij durfden niet verder ivm de onbekendheid van het gebied voor ons. Je wil de laatste lift terug niet missen en het is te mooi hier om je te haasten. @skilat: het hoogseizoen garanderen ze de dafafdalingen en ik neem aan ook de essentiele verbindngen. Na komend weekend begint het naseizoen, €35 per week goedkoper maar dan dus afhankelijk van de omstandigheden. Nu is alles nog zeer goed.
En het sneeuwt nu! Nou ja een beetje.
Vandaag, dinsdag, begon grijs en we zijn dicht bij huis gebleven, naar de Seceda. Het leek een offday te worden. Ik had mijn board maar weer gepakt maar de pistes waren hard en het geluid dat een boarder maakt op een harde piste is voor de boarder zelf nog veel vervelender. Dus al vroeg aan de koffie bij Daniel. Even bladerend door het menu viel de wijnkaart wel op. 9 pagina’s met 225 soorten en nog zo’n 20 champagnes. De duurste een Amarone van €390. Belangstellend een ober aangeschoten en trots vertelt hij het e.e.a. over de liefhebberij en mag ik een blik in de wijnkelder werpen. En dit zijn dus die Amarones:

null

Tja, je moet wat met minder weer :-)
Gelukkig klaarde het daarna op en hebben we de afdaling naar Ortisei gemaakt. Wat een heerlijke lange en mooie afdaling: 10,5 km. Ook daar weer een imposante ijswaterval.
null

Daarna nog maar een keer naar de Seceda en weer naar beneden, en de 3e keer zijn we halfweg al naar beneden gegaan omdat bij de toplift naar de Seceda een te lange rij stond. Dus maar even geluncht en nogmaals vanaf halfweg naar beneden en daarna was het weer rustig.
Boven begon het dicht te trekken met slecht zicht en we besloten dat het genoeg was voor vandaag en namen de dalafdaling naar St. Christina. Bijna onderaan word ik door een skiester die dwars de drukke piste oversteekt naar haar groepje aan de andere zijde op mijn backside genomen en maak een 90 met twist die ik op mijn linkerbil opvang. De skiester heeft niks, maar ik heb een behoorlijke klap gemaakt en kom met moeite beneden.
Hoop dat het morgen wat beter gaat, want ik wil meer zien van dit prachtige gebied. Desnoods kreupel.

wij zitten dit jaar in wolkenstein.
vandaag de tocht naar de marmolada gedaan om daar ook door de kloof naar Sotocuda te skien maar net op het moment dat we wilden vertrekken kwam er een politie auto aan om het bord weer recht te zetten waar we naast stonden waarop stond dat de kloof gesloten was ivm lawine gevaar.
Ortisei is net wat te afgelegen om alles te kunnen bereiken.
vandaag was alweer onze laatste dag.
als je er vrijdag nog bent mischien wel leuk om s’avonds de sella ronda marathon te bekijken.

ik zie nu dat je in st cristina zit.
de tocht naar Santa Croce in badia is ook mooi kun je de piste gran risa naar la villa ook gelijk mee pakken.
tja eigenlijk is alles mooi daar in de dolomiten, ben er nu 3 de jaar op rij.

Een jaar geleden alweer voor mij…
Volgend jaar terug!!! Viva la Dolomiti!

Aftellen maar!

Een schitterende ochtend. Er is een paar cm sneeuw gevallen en alles is weer bepoedersuikerd. En de laatste wolken zijn aan het vertrekken dus het wordt een prachtige dag. Helaas zit het er voor mij vandaag niet in. Na een doorwaakte nacht waarin ik geen houding zonder pijn kon vinden moet ik toch opgeven. Ik kan wel janken.

Wat ontzettend balen @hakke2, heel klein positief puntje is mogelijk dat ze in IT veel meer keuze, en sterkere, pijnstillers verstrekken zodat je mogelijk vandaag je rust kunt nemen en ver genoeg kunt opknappen om deze week nog wat sneeuw te pakken. Spoedig herstel gewenst!

Klein vraagje: De Sella Ronda volgend jaar skiën met kinderen (dan 10 en 11 jaar), wel of niet doen? Ze skiën goed door, ook evt zwart dus zeker rood, nu ruim 25 km per dag waarbij we laat starten en redelijk vroeg stoppen…

Klein vraagje: De Sella Ronda volgend jaar skiën met kinderen (dan 10 en 11 jaar), wel of niet doen? Ze skiën goed door, ook evt zwart dus zeker rood, nu ruim 25 km per dag waarbij we laat starten en redelijk vroeg stoppen…

Mijtje op 16 mrt 2016 17:18

Op zich geen probleem. Bij Arabba kan het wat lastiger zijn. Mijn kinderen waren 8 en gingen prima mee.

May the ski force be with you !!

Wat ontzettend balen @hakke2, heel klein positief puntje is mogelijk dat ze in IT veel meer keuze, en sterkere, pijnstillers verstrekken zodat je mogelijk vandaag je rust kunt nemen en ver genoeg kunt opknappen om deze week nog wat sneeuw te pakken. Spoedig herstel gewenst!

HN65 op 16 mrt 2016 08:04

Dat kan’k bevestigen … in de apotheek in La Villa was het absoluut geen probleem om pijnstillers en allergieremmers te krijgen zonder ook maar één voorschrift. Voor het medicijn waar ze een voorschrift voor zouden willen was het genoeg om de oude verpakking te laten zien.

Klein vraagje: De Sella Ronda volgend jaar skiën met kinderen (dan 10 en 11 jaar), wel of niet doen? Ze skiën goed door, ook evt zwart dus zeker rood, nu ruim 25 km per dag waarbij we laat starten en redelijk vroeg stoppen…

Mijtje op 16 mrt 2016 17:18

Prima te doen. Begin met de groene zou ik zeggen. Die is het minst uitdagend.

Klein vraagje: De Sella Ronda volgend jaar skiën met kinderen (dan 10 en 11 jaar), wel of niet doen? Ze skiën goed door, ook evt zwart dus zeker rood, nu ruim 25 km per dag waarbij we laat starten en redelijk vroeg stoppen…

Mijtje op 16 mrt 2016 17:18

Prima te doen. Begin met de groene zou ik zeggen. Die is het minst uitdagend.

DSvier op 16 mrt 2016 19:44

Je bedoeld met groen tegen de klok toch? Misschien om er de eerste dag weer beetje in te komen…Bij teveel prikken wordt zoonlief chagrijnig

Klein vraagje: De Sella Ronda volgend jaar skiën met kinderen (dan 10 en 11 jaar), wel of niet doen? Ze skiën goed door, ook evt zwart dus zeker rood, nu ruim 25 km per dag waarbij we laat starten en redelijk vroeg stoppen…

Mijtje op 16 mrt 2016 17:18

Op zich geen probleem. Bij Arabba kan het wat lastiger zijn. Mijn kinderen waren 8 en gingen prima mee.

CJAHulskamp op 16 mrt 2016 18:12

Wat maakt Arabba ‘lastig’? We hebben al twee weken gepland staan (Oostenrijk en Zwitserland) en 10 lessen op de indoorbaan. Chaletje in Arabba op het oog, dus ben benieuwd…

Heerlijk gebied!! Leuk report. As zaterdag weer heen met de mannen. Het weer ziet er super uit de komende week. Dit jaar ook zeker weer de Lagazuoi. En wsl ook voor het eerst richting de Marmolade en St Croce. #zinin!

Aequilater Nubila

Zoals Hakke al heeft aangegeven kon hij vandaag niet mee. Daarom zal ik (Lucie, zijn vrouw) het verslag doen.
Vannacht is er 10 cm sneeuw gevallen en vanmorgen scheen de zon al! (weerberichten kloppen in de bergen gelukkig niet altijd) Dat belooft een mooie dag te worden.
Vanmorgen richting Alta Badia gegaan. Er lag een heerlijk laagje poeder op de geprepareerde pistes en dat was echt fantastisch skiën/boarden.
Onze eerste stop bij Saraghas hut gehad waar ze volgens onze dochter de allerlekkerste chocolademelk hebben (gewoon vloeibare hete chocolade.) Daarna via de blauwe 24 naar La Villa gegaan. De 24 is een prikpiste dus voor een boarder niet prettig. In La Villa moet je nog heel wat liftjes hebben voordat je uiteindelijk aankomt bij La Crusc ( Santa Croce) Wat een mooie plek. Geweldige uitzichten en daarna twee heerlijke pistes naar beneden.

null

Na de lunch terug gegaan naar St. Christina. Op de pistes waren heel wat buckels ontstaan en dat was te voelen in de benen.
Een zeer mooi dagje in een geweldig gebied!

@Mijtje Bij Arabba hadden wij slecht zicht en zaten we zo op een zwarte piste. Voor ons geen probleem, maar er is ook een blauwe. Kwestie van goed opletten. Sowieso is het goed opletten, de route staat best wel goed aangegeven, maar niet op elke splitsing. De pistes (nummers) staan niet op de grote kaart genoemd dus je moet uitgaan van de liften, die staan apart op de kaart vermeld. Let goed op de tijd, en voor de kinderen kun je vooraf het aantal liften noemen en dan aftellen. 12 voor de rode, linksom met de klok mee, en 16 voor de groene de andere kant op. Plus natuurlijk evt extra liften vanuit je startdorp om op de ronde te komen.

Doe de Sella Ronda de eerste keer ‘tegen de klok in’, veel makkelijker en je hoeft niet via Porta Vescovo (boven Arabba). Dat is volgens mij de groene variant.

Wat maakt Arabba ‘lastig’? We hebben al twee weken gepland staan (Oostenrijk en Zwitserland) en 10 lessen op de indoorbaan. Chaletje in Arabba op het oog, dus ben benieuwd…

Mijtje op 16 mrt 2016 20:05

De oranje route bij Arabba kan aan het einde van de dag lastig zijn. Bovenaan de grote gondel erg veel sneeuwhopen en ook de verdere afdaling kan er slechter bij liggen.

Als je vertrekt vanuit Arabba heb je dat probleem niet, maar dan zijn de laatste pistes naar Arabba toe vaak ook toe aan een bully zegmaar.

Zou me er niet te druk om maken. Gewoon vroeg starten, dan kun je aan het einde de tijd nemen. En het hangt ook erg van het moment af. De ene dag is de andere niet.

Doe de Sella Ronda de eerste keer ‘tegen de klok in’, veel makkelijker en je hoeft niet via Porta Vescovo (boven Arabba). Dat is volgens mij de groene variant.

HN65 op 16 mrt 2016 23:03

Dat is idd groen. Maar aan het begin van de dag is die piste waar jij het over hebt natuurlijk een eitje, want strak als een biljartlaken (ok, met ribbeltjes dan…).

Overigens: mocht je problemen hebben met het eerste stuk daar: rechts aanhouden en dan kun je al snel een pad op waarmee je eenvoudig uit komt onder het meest lastige stuk. Wel even opletten dat je niet te lang het pad volgt, anders kom je bij het halfstation van de eitjes uit. ;)

Plaats een reactie