Vanaf volgend jaar weer de benen bij elkaar bij lessen

Hallo allen,

Zojuist zie ik dit artikel langskomen:

http://skiinformatie.nl/benen-mogen-weer-elkaar

In de bergen heb ik al enige tijd geen lessen gehad dus ik weet niet of dit bij sommige scholen al het geval was?
Ik weet nog 10+ jaar terug met mijn eerste weekje skien dat ik op deze manier les gekregen heb dus ik ken niet anders, maar het lijkt mij sowieso vrij onverstandig om mensen direct carven aan te leren.

Wat vinden jullie hiervan? Zeggen jullie laat ze maar carven of geef de leerlingen eerst een basis met de beentjes tegen elkaar?

Hugo

Mijn vrouw heeft ouderwets les gehad en houd haar beentjes al jaren niet bij elkaar

Mijn vrouw heeft ouderwets les gehad en houd haar beentjes al jaren niet bij elkaar

DeBob op 14 mrt 2016 17:30

We hebben het wel gewoon over skiën, toch? ;)

Hahaha, ik had al een opmerking aan zien komen, maar deze niet. +1 :)

Beentjes weer bij elkaar @GiGi had een leuk filmpje van Hansi Hinterseer met een wit pak aan. " de Twist" En met wat voor gemak dat gaat.
Kan je hem nog eens tevoorschijn halen a.u.b.

Edit

Deze Guru heeft extreem veel waardevolle reacties gegeven

Hooykaas

/offtopic (maar dat ben je wel gewend)

:D gefeliciteerd! Kon ook niet uitblijven :D:D

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Zolang de benen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen “mag” het. Een wat bredere skistelling is uiteraard stabieler. Van mij mag je ook achteruit en met salto’s van de piste af.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Dat gaan “we” in Italie dus mooi niet doen, ik heb er jaren over gedaan om wat breder te skiën! :-)

Als je 5 bolletjes hebt mag je Hansi Hinterseer te gek vinden skiën @Sneeuwbaard

[quote]Als je 5 bolletjes hebt mag je Hansi Hinterseer te gek vinden skiën @Sneeuwbaard

Dit is ook gewoon te gek

Gang is alles

Mooi skiën ben ik een voorstander van.
Zolang de Rotation Techniek uit de Franse Alpen maar niet terug komt.

Men moet op meerdere vakken met de ski’s dichter bij elkaar skiën, Buckels , bulten, slusch of papsneeuw, diepsneeuw.

Smal > Breed

De beste positie is een stabiele positie. Heupbreed is vaak te breed en beentjes aan elkaar geplakt is vaak te smal.
Verder tegen alle optimale techniek in heb ik ook knie in knieholte leren skieen met als ultieme doel het wedelen. Niet de meest stabiele basis houding maar als je het kunt ziet het er in een aantal situaties mooi uit. Maar alle ontwikkeling op skigebied zit met name is een betere houding en een betere belasting van de ski’s. Het is zonde om die ontwikkeling niet mee te nemen in je eigen ontwikkeling. Je haalt zoveel meer uit het skieen als je ook dat beheerst.

Een paar jaar geleden een jonge Franse skileraar helemaal gek gekregen omdat hij niet kon wedelen zoals ik voordeed. Hij heeft het serieus geprobeerd maar kon het niet zo snel onder de knie krijgen. Toch wel een overwinningsmomentje voor mj nadat hij me een buckelles had gegeven die voor mij echt pittig was.

Mooi skiën ben ik een voorstander van.
Zolang de Rotation Techniek uit de Franse Alpen maar niet terug komt.

Hooykaas op 14 mrt 2016 20:33

Ik kan zo snel even niet vinden(google) wat je bedoelt met de rotation techniek, kan je dit toelichten? :D

@hugotamis Heel gek ik kan er op internet ook zo gauw niets over vinden.Ik denk dat de Fransen het zo gauw mogelijk willen vergeten

Als je 5 bolletjes hebt mag je Hansi Hinterseer te gek vinden skiën @Sneeuwbaard

Hessel op 14 mrt 2016 19:24

Hmmm, een deel van mijn bericht is weggevallen @admin

In ieder geval is Hansi Hinterseer (oud-Weltmeister) een topskiër.

En om mensen eerst de klassieke basis te leren voordat er gecarved gaat worden, is prima. Daar wordt je een completere skiër van. Het risico van direct leren carven is dat al heel snel het idee ontstaat dat men kan skiën (en op eenvoudige hellingen lopen die ski’s ook bijna vanzelf), terwijl als het lastiger wordt deze mensen hopeloos door de mand vallen qua techniek.

Het verhaal dat het daardoor allemaal wat langzamer wordt op de pistes vind ik eigenlijk onzin. Dat het veiliger wordt klopt dan waarschijnlijk wel weer, betere techniek van mensen zorgt ervoor dat lastige situaties beter opgelost kunnen worden.

@hooykaas Ik kan me niet voorstellen dat dit ooit een echte door de ENSA goedgekeurde techniek is geweest. Juist niet bij de Franse vrij strenge en elitaire gidsen/leraren opleiding.

Click. Click. Peace

@Hooykaas

De techniek klinkt heel vreemd, maar ik denk dat ik een redelijk beeld gevormd heb, hopen dat het wegblijft inderdaad.
Lijkt me ook niet fijn om zo te skien, naast het feit dat het er niet uit ziet ;).

Ha dus ik kom weer in… ;-)

En van Hansi kan en mag je vinden wat er te vinden valt maar ik denk dat menig NL-er in zijn handjes mag knijpen als je zo de berg afkomt.

Ik ben net weer een week in Paradiski geweest en zeer opvallend dat er toch een boel mensen die eigenlijk nauwelijks kunnen skiën. Het niveau van een weekje, mogelijk 2 weekjes les. De nieuwe videos dienen nog te worden bewerkt. Ik heb getracht de adviezen hier gegeven goed op te volgen.

@Hooykaas

Deze? “projection circulaire” genoemd blijkbaar.

Want goed gewaxt verhoogt je (glij)plezier!

Tja moeilijk te zien als Killy himself het skiet.Ziet het er nog redelijk uit.Qua jaartal zou het evt. Kunnen al weet ik dat ook niet zeker. .Trouwens leuk ik heb Jean Claude Killy eigenlijk nooit zien skiën. Rotation technique /projection circulair(roteren van het lichaam) ik weet zeker dat de Franse Rotation technique heel bekent was.Ik heb die techniek natuurlijk alleen door particulieren zien skiën.
Wel iets over Christiania methode periode 1926-1950.De Jet -Schwung kontra Wedeln uit Duitsland.En natuurlijk de Arlberg techniek 1910-1990 ontwikkeld door Hannes Schneider gevonden.Ik blijf zoeken! Als iemand anders iets vind zoals jij @Davekewax zou leuk zijn.


Toch niet de minste skiër. Hij staat gedurende de ‘transition’ (overgang van bocht naar bocht) horizontaal iets breder, zodat de getailleerde ski’s niet in de knoop komen om vervolgens weer smal te staan in de bocht.
Als hij kanthoek wilt creëren gebeurt dit absoluut niet door horizontaal breder te gaan staan, maar door verticaal breder te staan, door het bergbeen in te trekken.

Horizontaal breed staan is meestal het gevolg van gebrek aan goede balans.

Ik heb het gevonden @Davekewax
Rotation of contra rotation techniek of kurketrekker schwung.
Ontwikkelaars Jean Vuarnet en Joubert 1960

Liet de skiër achter op zijn ski’s staan met zijn voeten vooruit in de bocht.
Upper body leunend naar achter (sitting back turn)
De nieuwe techniek “demolishes a sacred cow”
In plaats van het lichaam de hoog laag beweging te laten maken om de ski’s te ontlasten. Vroeg hij de skiër de krachten te absorberen van het terrein en “rebounding” de druk.
Letterlijk staat er:
"The knee were retracted upwards to swal-low the Force,and the feet shot forward,projected into the next turn.The ski’s remained in contact with the snow as much as possible.The skiër appearid to be sitting bsck.

French way of skiing was incorect zei ski guru Sim Thomas.
Komentaar van Stefan Kruckenhauser (Oostenrijk) er is geen Oostenrijker of Amerikaan die een zwembeweging maakt terwijl hij skied.

Mijns inziens kunnen bovenstaande filmpjes als PRIMA lesmateriaal worden beschouwd voor den velen Nederlandse so-called gevorderde skiër. Ik zie zelf maar weinig mensen skiën die het echt lekker kunnen. Die Reilly McGlashan, sorry hoor maar wat een keizer als je zo prachtig in mijn ogen naar beneden knalt.

Wat een enorme controle.

Dan kunnen hier op dit forum heel wat ‘cracks & pro’s’ zitten maar dan ben ik toch erg benieuwd naar jullie eigen skikunsten op film. Hetgeen ik even in de gauwigheid voorbij heb zien komen in SYTYCS, ik word er niet zo heel warm van eerlijk gezegd.

Leuk hoor iedereen die lekker naar beneden komt maar ik lees hier verhalen van enkelen die ‘claimen’ een soort opperskigod te zijn maar dan ben ik wel erg benieuwd naar jullie materiaal.

Het komt in mijn ogen nu een beetje over als, de beste ‘skiers zitten achter hun toetsenbord’, geen kritiek gewoon een bevinding en ja ik weet inmiddels dat er een garde ‘vaste boys’ het erg leuk vindt om minnetjes te drukken (wat opzich al treurig genoeg is natuurlijk indien er een kritische noot wordt uitgedeeld)…maar goed durf te vragen zeg ik dan maar.

Ik heb ooit een keer een foto van @IkBakErNiksVan langs zien komen maar die kan ik nergens meer vinden.

Bier, sex , en patatjes

@Laagvlieger Die discussie heb ik ook al eens gevoerd, maar je zult er dood bij neervallen voordat er ook maar eentje uit de kast komt.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@IkBakErNiksVan : Dit is gewoon newschool en volledig van onderuit (uit de voeten gestuurd). In zijn korte bochten gebruikt hij tiefenentlastung, dit is de basistechniek die ook in de buckles gebruikt wordt. En inderdaad @laagvlieger er is niemand hier op het forum die zo kan skiën, nog niet bijna.

Zo ongelooflijk mooi om te zien!!

Plaats een reactie