Vanaf volgend jaar weer de benen bij elkaar bij lessen

@Morzel en @IkBakerNiksvan Ik geloof dat hier een onderscheid gemaakt moet worden tussen lange en korte bochten. Bij korte snelle bochten kunnen de knieen idd wat geplooid worden om de bocht te initieren, net als het gebruik van aktieve counter rotatie. Echter bij lange bochten met een grote radius is het beter dit niet te doen aangezien de knie belasting in deze richting niet zo goed hebben kan. Daarom is het hebben van een goede stacked positie en het voorkomen van een A frame bij bochten met een grotere radius extra belangrijk.

Idd zullen de meeste mensen het als ze het over breedsporig hebben bedoelen dat hun uitgangs positie heup breed is. Een nadeel van een smalle uitgangs positie maar een grote vertikale afstand tussen de staalkanten in de stuurfase is dat hierbij een banaan vormig spoor gevormd wordt waardoor het onderscheid tussen de af te leggen afstand tussen berg en dals ski vergroot wordt.

Btw, de javelin turns die voorheen genoemd werden worden iig in het leerplan van het Duitse Skilehrerverband, Schweizer kreutz genoemd. Dit alleen ter info.

@IkBakErNiksVan: Ik ben blij dat ik eindelijk snap wat jij bedoelt met “smal skiën”, want de rest van de wereld bekijkt “breed” en “smal” in functie van de ruimte tussen de latten/voeten gedurende alle fases van het skiën i.p.v. de ruimte tussen de benen/knieën op het moment dat je plat in een gesneden bocht gaat. Helder.

En wat die knieën betreft: ik moet de eerste docent nog tegenkomen die jouw visie daarin volgt. Probeer je enkels maar eens op de kant te krijgen zonder dat je knieën geplooid zijn en volgen, dus op die manier worden ze “actief” betrokken bij het geheel. Maar ik vermoed dat je weinig zin gaat hebben om daarin mee te gaan dus stel ik voor het eens te zijn dat we het er niet eens over zijn ;-).

Morzel op 19 mrt 2016 18:02
Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@IkBakErNiksVan
we hebben het niet over hetzelfde. Ik heb nergens gezegd dat er druk gegeven moet worden in de laatste fase van de bocht. Ik heb het over de verdeling belasting tussen binnen en buitenski.
Dat het drukmoment idealiter zo kort mogelijk is, is logisch. Kort moment van maximale druk, rebound meenemen en tussendoor zo veel mogelijk vlak stellen.

Maar na alle theorie die tot nu toe is aangevoerd, zie ik nog steeds geen noemenswaardig voordeel van het smal staan ten opzichte van breed staan. Behalve dan de snellere kantenwissel, maar daar is iedereen het wel over eens.

Dat je in de bocht de stand niet zozeer horizontaal maar verticaal breed staan noemt, is meer een kwestie van terminologie. Als je naar de ski’s zelf kijkt, blijven die ongeveer op gelijke breedte van elkaar staan als in de fase tussen de bochten.

Thanks voor de link naar het onderzoek, ik zal het eens doorlezen.

Plaats een reactie