Waxen

Goede middag wintersporters!

Ik ben vandaag maar eens begonnen met het waxen van mijn board. Ik heb dit board nu dit jaar gekocht en wax mijn board altijd zelf.

Nu heb ik het vermoeden dat tijdens het waxen de kleur van mijn belag afgeeft. Enig idee hoe dit komt? Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt! Ook bij het schrapen komen sommige kleuren terug.

Hebben jullie enig advies? Zou top zijn!!

null

Welk Board, welke wax en welk waxijzer gebruik je en op welke temperatuur stel je dat in?

Welk Board, welke wax en welk waxijzer gebruik je en op welke temperatuur stel je dat in?

Zjanke op 16 mrt 2016 13:39

Het is een libtech… Betamix red, holmox waxijzer op 120 graden :)

Is dit niet gewoon de kleur v/d wax?

Gang is alles

Is dit niet gewoon de kleur v/d wax?

Jesper op 16 mrt 2016 13:42

Dat dacht ik dus ook… Alleen de kleuren zwart, oranje en geel… Zeker bij het af schrapen komen erin terug!

Oude wax die meekomt? Of werk je altijd met dezelfde kleur wax?

Zwart kan vuiligheid zijn die meekomt bij het schrapen.

Oude wax die meekomt? Of werk je altijd met dezelfde kleur wax?

Zwart kan vuiligheid zijn die meekomt bij het schrapen.

Hessel op 16 mrt 2016 13:49

Ik werk eigenlijk altijd met die rode kleur wax… Ik heb hem bij 3 dagel chatel een keer gewaxt… Net weer begonnen en kwam idd na het borstelen veel vuil vanaf… Tevens met aanbrengen van eerste laag kwam er veel vuil naar buiten… Alleen vind de kleuren zo apart dat die ook zichtbaar zijn. Dat heb ik nog nooit eerder gezien

Zéker als je plankje nieuw is, is het helemaal niet gek dat er wat van je belag komt tijdens het waxen. Het is mijns inziens wel jammer dat fabrikanten gaan voor de mooiste plaatjes, ipv het beste belag. Door regelmatig een hotscrape te doen haal je de vuiligheid uit je belag en zal het ‘afgeven’ ook minimaal worden.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Zéker als je plankje nieuw is, is het helemaal niet gek dat er wat van je belag komt tijdens het waxen. Het is mijns inziens wel jammer dat fabrikanten gaan voor de mooiste plaatjes, ipv het beste belag. Door regelmatig een hotscrape te doen haal je de vuiligheid uit je belag en zal het ‘afgeven’ ook minimaal worden.

Sneeuwbaard op 16 mrt 2016 19:12

Top! ik heb er een aantal keer een waxlaag overheen gegooid en bij de laatste gaf het al minder af. Dus top en thanks voor alle reacties!

@sneeuwbaard

Misschien heb jij hier een inzicht over.
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn eigen skietjes. Salomon XT800 zonder tierlantijntjes in het belag.
Ondertussen werden deze reeds +10 x behandeld, maar het schraapsel blijft er vuil ( zwart ) uitzien.

Ik ben vrij gerust dat het niet aan mijn onderhoudstechnieken ligt, daar ik ondertussen wel al ettelijke maten, soorten en gewichten van ski’s en snowboards heb behandeld en het enkel voorkomt bij mijn eigen materiaal.

Nieuw gekocht trouwens.
Los van dit “vervuilde” schraapsel, zien ze er ook prima uit.

Want goed gewaxt verhoogt je (glij)plezier!

Iemand anders visie is uiteraard ook welkom :-)

Want goed gewaxt verhoogt je (glij)plezier!

Ik zou even op de visie van Sneeuwbaard wachten daar heb ik een goed gevoel bij.

Ik denk dat er altijd wel wat materiaal van je belag slijt, wat de wax dan enigszins vast houdt. Zeker na/bij bijvoorbeeld een stonegrindbehandeling. Dit, samen met vuil schraap je er dan af als je grondig aan het waxen bent. Er zit nogal wat verschil in hardheid tussen de verschillende typen belag, maar zolang je er geen krullen vanaf schraapt of borstelt, klinkt het niet als een probleem.
@Rogier heeft voor z’n werk gewaxt. Misschien dat hij een voorbeeld heeft van een situatie war het wél aan het belag lag

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Aaahhh oké. Het zou inderdaad goed kunnen dat er vuil uit mijn belang vandaan is gekomen. Al moet ik zeggen met het wax eraf schrapen viel het allemaal mee!.. Als ik het zo lees komt het idd door de verschillende kleuren waar ‘Libtech nogal van houdt’ er miss wat mee is gekomen. Voor de rest is mijn board weer ready to go!

@DavekeWax ik ben nog niet heel bekend met zelf waxen. Ik doe het nu voor de derde keer, maar wat er bij jou voorkomt lijkt het alsof er inderdaad ook veel vuil inzit. Hoe vaak wax jij je skies voordat je op wintersport gaat?

Hoe vaak wax jij je skies voordat je op wintersport gaat?

marcovanwaardenburg op 17 mrt 2016 15:17

Iedere keer voor ik vertrek afhankelijk van de verwachte temperatuur…niks is zo leuk als een goed gewaxed boardje of ski’s.

Dan heb ik wel de smerigste ski’s allertijden gekocht. Gewoon vuil lijkt me sterk.

Want goed gewaxt verhoogt je (glij)plezier!

Hoe vaak wax jij je skies voordat je op wintersport gaat?

marcovanwaardenburg op 17 mrt 2016 15:17

Iedere keer voor ik vertrek afhankelijk van de verwachte temperatuur…niks is zo leuk als een goed gewaxed boardje of ski’s.

Patrick1973 op 17 mrt 2016 15:57

Aha… Ik ga namelijk eind april Dutch Week pakken… En ik me board al meerdere lagen gegeven… Toen ik een lang weekend naar chatel was maar 1 laagje gegeven, waardoor ik denk dat er veel vuil is ingekomen…

Weet niet of dat veel uit maakt meerdere lagen, maar ik heb vernomen dat de wax dieper je belag i trekt, dus langer profijt van de wax en minder troep erin!

We gaan er achter komen :)

Weet niet of dat veel uit maakt meerdere lagen, maar ik heb vernomen dat de wax dieper je belag i trekt, dus langer profijt van de wax en minder troep erin!

We gaan er achter komen :)

marcovanwaardenburg op 17 mrt 2016 16:00

Een profi doet héél veel lagen, iemand die snel de berg op wilt één.
Mijn persoonlijke ervaring is dat het belag niet veel beter wordt na een laag of drie, waarbij ik zelf al stop na twee lagen. Het zal niet zozeer zijn dat je belag veel beter wordt gevoed, maar de wax wordt beter verdeelt en de plekken waar het belag nog niet de maximale hoeveelheid wax heeft opgenomen, worden een extra keer gevoed.

Het is overigens een langslepende discussie, wat nou het beste is…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Eigenlijk begon het over het afgeven van het belag… Haha!.. Dus dat antwoord is gegeven, voor de rest worden er nu andere vragen tussendoor gesteld ^^

Plaats een reactie