sneeuwkettingen?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Châtel

Wij gaan eind maart naar Chatel met de auto, nu is mijn vraag of het verplicht is om sneeuwkettingen om te doen/bij je te hebben. Dacht dat het in Oostenrijk verplicht was, maar weet niet hoe het in Frankrijk zit. Bedankt alvast!

Winterbanden zijn niet verplicht - wel aan te raden.
Sneeuwkettingen meenemen enkel te gebruiken indien dat in de situatie gewenst is. Op besneeuwde wegen dus.

In Frankrijk zijn sneeuwkettingen verplicht bij te hebben indien het met een bord staat aangegeven. Meestal aan het begin van de berg weg. Zoeen bord hadden we vorig jaar ook gezien bij Ferney (D1006) op 1040 m. De Route national langs de Maurienne autoweg (frejus tunnel) Chatel ligt op 1200 m… De ‘pas de Morgins’ heeft een top van 1382 m. Als je via zwitserland rijd (korst weg), ‘moet’ je hier wel langs. Sneeuwkettingen zou ik zowiezo meenemen, zeker als je de pas gaat doen.
PS In 2001 (21 april) moesten we in de Vogezen, Col Bonhomme (949 m)terugdraaien omdat we geen sneeuwkettingen bij ons hadden.

Gewoon met zomerbanden en zonder verdere voorzieningen op wintersport vertrekken
is verleden tijd, denk ik. Vroeger kwam berichtgeving minder snel tot de mensen thuis.
Nu hoef je geen wintersporter te zijn om iets van deze materie te weten.
Op het dagelijks journaal, verkeerstips, tijdschriften en noem maar op,
kan je horen en lezen wat de trend is.
Zeker nu de wereld in ieders woonkamer staat ==> Internet !
Op veiligheid staat geen prijs.
Is mijn wagen niet in orde , dan ga ik met
de bus, trein of zelfs met een low cost vliegmaatschapij.
Voor wintersport is mijn basisveiligheid standaard uitrusting:

  • Winterbanden
    -Sneeuw kettingen
    -Skihelm

Duitse regels zeggen: in winterse omstandigheden is het verplicht om een winteruitrusting bij je te hebben, dwz dat je dus winterbanden én sneeuwkettingen bij je hebt. Het is gewoon een must, je bent stom bezig als je dit niet bij je hebt. Veiligheid gaat voor alles.

Ok bedankt voor jullie informatie, ik ga gelijk op zoek naar de sneeuwkettingen!

Ik zou op de 25e naar chatel om te skieeen, maar wat is de beste en korste weg er naar toe, via Duitsland en Zwitserland of via Frankrijk blijven rijden.
Alvast bedankt

Neem bij montreux afslag thonon. Winterbanden zijn verplicht in nagenoeg alle wintersportgebieden. Kettingen moet je altijd bij je hebben. Vergeet niet het vignet voor zwitserland (ca 30 euro).
veel plezier

Winteruitrusting is zeker verplicht in Frankrijk.
De kortse weg is Duitsland, Basel, Bern, Montreux dan afslag pas de Morgin en zo naar boven ongeveer 22 min.
Succes.

Gr.

In D zijn winterbanden als het ware verplicht en sowieso zinvol. Sneeuwkettingen zou ik in ieder geval ook meenemen als je de bergen in gaat (ja dus). Als je ze nog nooit gebruikt hebt, zou ik wel eerst een keertje oefenen. Groetjes.

Plaats een reactie