Staalkant uit ski

Volgens de info dat ik heb is dit inderdaad te reparen, maar sowiezo is de sterkte weg en bij de minste tik zit je opnieuw met de gebakken peren!

@Bruno Niet per definitie. Dit kan echt nog erg goed gerepareerd worden.

Click. Click. Peace

Zolang de ski een houtkern heeft is dit te herstellen zonder merkbaar verlies aan sterkte. Met een schuimkern krijg je dat niet meer goed, en al helemaal niet als doe-het-zelver.

De hamvraag is dus: hoe ziet die ski er langs de binnenkant uit? :-)

Het betreft een Volkl Mantra, dus houten kern met titanium plaat.
Voor het gemak ga ik er maar vanuit dat Rogier gelijk heeft en dat de reparatie gaat lukken.

@accounter, haha, volgens mij ken ik het krukje dat er onder staat. Maar t was een mooie trip, mede dankzij @martijnuiterwijk met z’n touwen :):):)

Edwin van Riel

Hoi @Rogier, wanneer gingen de 10 dagen van de “Step bij step guide komt eraan ? Binnen 10 dagen is ie er” in?
Kerstvakantie is een uitstekende gelegenheid om de reparatie te doen. Er lijken wat kansjes te komen op een Nordstau, en dan wil ik graag naar een off-piste clinic in Engelberg.
Kun je in ieder geval al aangeven welke materialen ik nodig heb, dan kan ik die vast gaan regelen.

Hoi @Rogier, wanneer gingen de 10 dagen van de “Step bij step guide komt eraan ? Binnen 10 dagen is ie er” in?
Kerstvakantie is een uitstekende gelegenheid om de reparatie te doen. Er lijken wat kansjes te komen op een Nordstau, en dan wil ik graag naar een off-piste clinic in Engelberg.
Kun je in ieder geval al aangeven welke materialen ik nodig heb, dan kan ik die vast gaan regelen.

Volgende week staat ie erop…

Je hebt een stuk belag nodig, een goed stanley mes, een lijmklem en een goed stanleymes…

Click. Click. Peace

null
@Rogier:
dus dit is ook te repareren?!
Ik zat te denken aan iets warm te maken (met mijn waxijzer) en hem dan in een bankschroef te zetten…
Of zeg ik nu iets heel doms… :)
Graag je reactie of van anderen die hier ervaring mee hebben.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ik ben met de reportage bezig, deze komt eraan.
@Greenfield warm maken heeft geen zin. In de bankschroef of zelf hamer erop zetten wel. Je moet er daarna met de bankschroef ook een nieuw stuk belag in plakken. De reportage komt eraan.

Click. Click. Peace

Dank je wel!
Heb de ski van mijn neef er al klaar voor liggen… :)
Wanneer ik die gefixd heb zal ik het resultaat laten zien

*bericht bewerkt door Greenfield op 04 jan 2017 16:27

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Volgende week staat ie erop…

Je hebt een stuk belag nodig, een goed stanley mes, een lijmklem en een goed stanleymes…

Rogier op 27 dec 2016 17:45

Of in plaats van twee stanleymessen een scherpe pons/stans? (Ik ben bijna aan het denken aan een scherpe stalen koekjesvorm)

Ja @rogier ? op die reportage zit ik toch ook wel te wachten !

Trouwens slechte stukken in het belag kan je die voorzichtig uitboren en vullen met ptex ?

Schiheil ⛷🏂🎿

@Yoeri: boren lijkt me wat overdreven :-D

Kleine stukjes kan je best opschonen met een guts voor je er ptex in doet. Voor grotere stukken is een stuk belang wel nodig.

@Yoeri Nee. Ik heb vandaag deel een opgenomen van de reportage, morgen deel 2…

Click. Click. Peace

Een stans mes inderdaar… 2s stanleymes was een type-foutje

Click. Click. Peace

Thanks!

Dank je Rogier, nuttige video.
Ik vraag me wel af welke epoxy je moet gebruiken. De epoxy die ik ken hecht echt niet op polyethyleen (waar volgens mij belag van gemaakt is). En als de epoxy niet hecht op het belag, dan kan dit belag natuurlijk nooit de staalkant vast houden.

null

@Rogier:

Greenfield op 4 jan 2017 16:01

Hierbij zoals beloofd het resultaat van mijn reparatie. Heb er geen nieuw stuk Belag ingezet maar gewoon gerepareerd met Ptex en gewaxed. Vind het resultaat helemaal niet slecht voor de eerste keer… :)

null

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Heel erg netjes!

Enige nadeel is dat ptex wat minder hard is en je dus sneller kans hebt dat je de kant weer raakt. Dus klik de ski even aan het goede been.

Click. Click. Peace

Zijn Elans denk ik… geen keus qua been.

Dag Rogier,

Super fijne site met veel bruikbare info. @rogier Ik zie veel toppics over ‘Staalkant uit ski’ echter zie ik nergens een voorbeeld van een gebroken staalkant. Mijn favoriete Volkl Nanuq heeft een gebroken staalkant en ik ben benieuwd of dit ook nog een moeite waard is om te maken. (zie bijlage foto) Net nieuwe VTA 98 aangeschaft voor de zekerheid maar mocht ik nog iets kunnen doen aan mijn oude skies dan zou ik dat top vinden. Dank! Groet Judith

null

*bericht bewerkt door JMSander op 26 feb 2018 12:10

@JMSander Dit kan ook gemaakt worden. Ik heb dit meerdere keren gedaan

Het is belangrijk om wel een nieuw stuk belag erin te zetten.

Click. Click. Peace

@rogier dank voor je reactie. Echter, als de staalkant gebroken is komt deze elke keer weer naar buiten. Of moet je dan beide kanten vastzetten met een klein schroefje? Dit blijft een zwakke plek toch? Of kan je de kant weer aan elkaar maken op een of andere manier? Daarnaast is de staalkant gebroken precies onder mijn binding, hier is ook de hoogste druk op de ski. Hoe groot is de kans dat de staalkant er dan weer uit schiet? Dank!

Op het moment dat deze goed tegen elkaar aan ligt met nieuw belag erover/goed strak afgeslepen, dan houdt dit heel erg goed.
Natuurlijk blijft het wel een zwakker punt.

Click. Click. Peace

Ok top! Dan ga ik het misschien wel proberen. Wat bedoel je precies met een schroefje erachter zetten? Hoe en waar plaats je deze dan precies?

Plaats een reactie