pijn skischoenen

Hallo allemaal,

Graag leg ik mijn probleem met skischoenen voor. Ik ben 4 jaar geleden begonnen met skien, vrij fanatiek. Sindsdien altijd gedoe met skischoenen.

Ik heb smalle enkels, lange voeten, een lage wreef en mijn voorvoet loopt iets breder uit. Bij mijn eerste paar skischoenen ben ik niet goed geadviseerd, deze bleken te groot. Bij mijn huidige paar is dit een stuk beter (2 maten kleiner gekregen!). De lengtemaat is prima nu. Deze schoenen hebben een smalle leest (ivm smalle enkel) en de gehele voorvoet is aan de buitenkant uitgedeukt. Ook heb ik een op maat gemaakt zooltje om doorzakken van de voet te voorkomen.

Nou komt het probleem: ik heb geen pijn bij mijn wekelijkse uurtje indoorski-les. De eerste 3 dagen op de wintersport inmiddels ook niet meer. Maar na een paar dagen skien beginnen de problemen. De binnenschoen voelt dan veel ruimer. Mijn voet gaat naar voren schuiven in de schoen waardoor ik ontzettend veel pijn krijg aan de buitenkant van de voorvoet en ook verlies ik daardoor alle controle van de skies. Ik word gewoon naar achteren gelanceerd. Dan moet ik stoppen om de hak weer goed op de plaats te zetten voordat ik weer verder kan. Als gevolg hiervan trek ik de schnallen strakker aan, het schuiven wordt dan minder maar mijn voeten worden dan afgekneld en ook dit is ontzettend pijnlijk. Als ik de schoenen een week laat staan passen ze gewoon weer goed…de binnenschoenen is dan weer in de normale pasvorm lijkt het wel.

Iemand tips? Zijn er wellicht binnenschoenen die niet uitrekken? Ik heb al gekeken naar Strolz en Daleboot schoenen maar ik hoop dat ik dit probleem met mijn huidige schoenen kan oplossen…Alvast bedankt voor suggesties.

Een paar tips/vragen:

  • Bij een goede skihouding zal je voet niet snel naar voren glijden, omdat je voordruk op je schenen geeft druk je juist je hiel naar achter. Je schoen moet dan echt te groot zijn als je naar voren schuift. Maar je meldt dat je één uur in de week lest dus je techniek zal naar behoren zijn, maar nogmaals: voordruk voordruk voordruk…

  • Als een voet naar voren kan schuiven lijkt de lengte maat nog steeds te groot. Normaal, als je rechtop staat tik je met je tenen al tegen de voorkant van de schoen aan, en raak je deze niet meer als je in ski-stand gaat staan.

  • ‘Je hak weer goed zetten’ klinkt echt als een te grote/verkeerde schoen.

  • Ga eens langs bij een echt goede bootfitter en vertel je probleem. Het liefst vindt hij een schoen waar niet bar aan gedaan hoeft te worden.

  • Bij hoogwaardige skischoenen ‘zetten’ binnenschoenen niet zo snel (zeker niet in 3 dagen). Let wel op dat de buitenschaal van een schoen alleen in hele maten komt, en het verschil tussen de halve maten met dikkere binnenschoenen wordt opgelost. Hierdoor zijn de halve maten gevoeliger voor ruimer worden dan de hele maten. Maar nogmaals niet in drie dagen en dat komt ook niet zo snel ‘terug’

  • Je kunt een binnenschoen laten spuiten deze sluiten perfect aan. In de skiwereld heb je hier voor en tegenstanders van. Maar het zou een oplossing kunnen zijn.

Uit interesse, welk model en type skischoen heb je nu? Welke maat mondopoint? Welke maat schoenen draag je in het dagelijks leven?

Click. Click. Peace

Hoi @rogier

Dank voor je reactie,

Techniek is okee inmiddels. Dat maakt het zo frusterend. 3 dagen lekker skien en daarna ellende. Gek genoeg heb ik nooit last van een geplette grote teen, maar dus wel aan de buitenkant van de voorvoet. Ik heb nu Mondopoint 25,5. Dagelijkse schoenmaat is 40. Als ik rechtop sta voel ik mijn teen, in skihouding niet. Ik heb nu de K2 Spyre 110 schoen, model 2014/2015. Er zit een Intuition Liner in. Overigens maakt K2 alleen maar halve maten skischoen. Om een hele maat te creeeren wordt er een soort stug zooltje onder gelegd. Ik vond dit echt te strak zitten (dan komt ook die pijn buitenkant voorvoet) dus die heb ik er weer uitgehaald.

Mijn skimaatjes vertellen dat zij ook in de loop van de week hun schnallen moeten aantrekken omdat de schoen ruimer wordt/voelt. Alleen in mijn geval resulteert dat dus in pijnlijke voeten en bij hen niet…

Wat zijn dan de argumenten van voor- en tegenstanders van gespoten schoenen?

Op het eerste gezicht lijkt je maat te kloppen. Eventueel opmeten zou je naar een 25 of 24,5 kunnen brengen. Maar je schoen lijkt goed te zitten.

Maar met deze info (zooltje weg onder je voeten voor die halve maat verschil). Denk ik gewoon dat je niet de goede schoen hebt voor jou fout. Intuition Liner zijn geweldige liners, deze zitten ook in mijn toerskischoenen en deze geven heel weinig/niks mee. Heb je deze gethermoformed?

Ik ski bijna dagelijks, en ik zet mijn schoenen altijd even strak. Mijn binnenschoenen worden niet te ruim.

Verder moeten skischoenen netjes aansluiten maar hoeven ze niet strak te zitten, je beenkracht houdt je in goede positie en niet je schoen. (Even wedstrijdskiên buiten beschouwing gelaten, en dan nog…)… Dus buckels overdreven strak zetten hoort gewoon niet.

Ik blijf bij mijn punt: ga naar een goede bootfitter voor goede schoenen. Neem je oude schoenen mee en leg het probleem uit.

Click. Click. Peace

@ rogier

Ja ze zijn gethermoformed (galgje haha). Ben zeker van plan naar een goede bootfitter te gaan, wie weet kunnen ze er nog wat mee! Dank voor je input!

Succes en hou ons op de hoogte wat het probleem was, ook al is het volgend seizoen. Mag ook via PM, worden we allemaal slimmer van en helpt weer bij volgende keer hulp bieden…

Click. Click. Peace

Kan het niet gewoon de vermoeidheid zijn na een aantal dagen intensief skiën??? Je kan fietsen, hardlopen of weet ik veel wat maar 1 x per jaar een week skiën is killing voor je voeten en benen. De 1 zal hier meer last van hebben dan de ander maar dit los je niet op met 1 uurtje skiën in de week of met andere schoenen.

Übung macht den meister!!!

Dat zal zeker een rol spelen! Neemt niet weg dat mijn schoenen aan het eind van de week totaal anders voelen dan aan het begin. Veel ruimer dus. Maar ik heb het niet over wat napijn van het sporten maar echt over het gevoel dat iemand met volle kracht je voet fijnknijpt…en daarna 10 tellen staat na te huppelen om bij te komen :p

Ben dit seizoen 3 keer een week geweest. 3 keer hetzelfde verhaal helaas.

Als het voorgevormde zooltje heel anders is dan je dagelijkse schoenen, dan zou dat de pijnlijke krampen (deels) kunnen veroorzaken. Het klinkt vreemd, maar als je van een verkeerde situatie (plat zooltje in de dagelijkse schoenen) overgaat naar een goede vorm, dan krijg je kramp.

Verder is het bij voorgevormde zooltjes goed opletten dat ze er precies goed in zitten, bij een fractie te ver naar voren of achteren krijg je een megakramp. Het feit dat je je voet kan bewegen in de schoen zal hieraan bijdragen.

Elke dag schone sokken is ook een aanrader en je schoenen dagelijks goed drogen is ook aan te raden, dat is ook een mogelijke oorzaak waardoor schoenen ruimer aan kunnen voelen.

Ikzelf draag enkelverbreders (ezeefit 2 mm) om wat meer houvast te hebben in de schoen.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Pijn aan je voorvoet, waar situeert die zich en welke pijn?
Brandende pijn ter hoogte van, in de voorvoet en beginnend te tellen van de dikke teen, bvb tussen teen 3 en 4 en uitstralend naar je tenen 3 en 4 zelf. Dat kan wijzen op Morton neuroom (of neuroma of neurinoom). Mijn vrouw wordt er begin mei aan geopereerd en bij mezelf zijn we nu ook aan het kijken.

WGSM

Voor de geintereseerden :) @Rogier

De beoordeling van een drietal gerenommeerde bootfitters in Nederland:

  1. “de op maat gemaakte zooltjes van Superfeet die je hebt zijn te slap waardoor ze te weinig steun geven, de randen zijn ook te lang. Verder is de schoen goed aangemeten, lengte en breedte zijn goed. Ik adviseer nieuwe, stevigere zooltjes en dan de gehele schoen in de oven te doen want K2 schoenen kan ik geheel de juiste vorm geven”.

  2. “de op maat gemaakte zooltjes zijn niet goed gemaakt, ze duwen je voet de verkeerde kant op. De lengte van je schoen is te klein, er past geen geschuimde schoen is. De schoen moet breder aan de buiten-onderkant van je voet. Verder heb je een een lage wreef waardoor je boven de voetrug teveel ruimte hebt, een Fischer Vaccuum Fit biedt uitkomst”.

  3. “de zooltjes zijn prima en netjes gemaakt. De schoen is ook goed aangemeten. Je voetvolume is zodanig laag bij de enkel i.c.m. lage wreef dat je in alle schoenen teveel ruimte zult hebben, waardoor je gaat schuiven. Fischer Vacuum Fit is wellicht een optie maar mogelijk is een op maat gemaakte schoen beter”.

Nogal uiteenlopende analyses dus. Vind ik wel lastig. Ben dan ook een lastig geval haha. Ik ben in elk geval een hoop wijzer geworden…ik ga maar eens nadenken over de opties en begin volgend seizoen verder kijken.

Ik ben erg benieuwd naar de bootfitters die deze commentaren hebben gegeven…

Ik zou beginnen bij bootfitter nummer 1, die probeert duidelijk eerst de huidige schoen te optimaliseren zonder je op kosten te jagen met een dure (nog niet bewezen) Fisher Vacuum. Als het toch niet lukt, zou ik de huidige schoen laten schuimen (250-300 Euro). Maar schuimen raakt snel uit de mode door het grote succes van thermoliners, zelfs mijn platte zeer smalle voeten (incl smalle enkels) zitten 100% goed in thermoliner (in Low Volume K2 schoenen).

Hebben de bootfitters je beide voeten zowel in lengte als in breedte opgemeten? Alleen afgaan op het oordeel van de bootfitter die beide voeten tot op de mm heeft gemeten!

Geen schuimschoenen mogelijk door te weinig lengte? Bij schuimschoenen moet je juist weinig ruimte hebben tussen voet en buitenschaal.

Wat betreft zooltjes blijft het mijn inziens altijd een totale verrassing of ze wel of niet lekker zitten. Probeer eens andere maatzooltjes, bijvoorbeeld Sidas. Inderdaad geen slappe hap kopen voor skischoenen.

En de afgekeurde zooltjes nooit weggooien, maar in andere schoenen blijven proberen. Zooltjes die een ware ramp waren in mijn skischoenen heb ik al jarenlang super veel plezier van gehad in diverse andere schoenen. Je schrijft dat ze je eerder slappe maatzolen hebben verkocht, die zouden mogelijk voor hardloopschoenen zijn bedoeld. En zachte zooltjes zijn ook heerlijk in wandelschoenen, maar inderdaad een ramp in skischoenen.

Ik ben erg benieuwd naar de bootfitters die deze commentaren hebben gegeven…

Leuk een raadspel! :-) Ik gok dat nr. 1 Menno heet en nr. 2 en 3 ergens in de regio Rotterdam zitten.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ik ken het probleem.Ik heb alle wetenschappelijke (verkoop) tips en trics ook uitgeprobeerd maar die werkte niet bij mij. Mijn oplossing was, zoveel mogelijk huren en de schoen die lekker zit meteen kopen ook al betaal je de hoofdprijs. Inmiddels heb ik op die manier “mijn” perfecte schoen gevonden. Kan ze de hele dag aanhouden zonder bekende centje pijn en onbetaalbaar.

@Constant

Ik heb ook die K2 Low Volume…ze zijn in elk geval 10x beter dan wat ik eerder had maar blijkbaar nog niet voldoende voor mij. Blijft raar dat het een paar dagen goed gaat en darana niet meer. Die binnenschoen heeft blijkbaar toch ruimte om te rekken ofzo, of misschien wordt ie wel zompig door het al zweten…geen idee of dat kan.

Nummers 1 en 3 hebben de voet geheel gemeten. Nummer 2 deed alles op het oog en ‘gevoel’ (tsja…not impressed), die bleef maar zeuren over de weinig ruimte in de lengte…ik denk dáár heb ik nou juist geen klachten!

Die zooltjes komen vast nog wel eens van pas inderdaad.

10 punten voor Menno en minpunten voor nummers 2 en 3…aanwijzing: beide zuid van Apeldoorn :p

@arjanverweg

Ik ken het probleem.Ik heb alle wetenschappelijke (verkoop) tips en trics ook uitgeprobeerd maar die werkte niet bij mij. Mijn oplossing was, zoveel mogelijk huren en de schoen die lekker zit meteen kopen ook al betaal je de hoofdprijs. Inmiddels heb ik op die manier “mijn” perfecte schoen gevonden. Kan ze de hele dag aanhouden zonder bekende centje pijn en onbetaalbaar.

Arjanverweg op 27 apr 2016 08:47

Hoeveel paar schoenen heb je geprobeerd totdat je de juiste had als ik vragen mag?

Ik heb de K2’s nu twee seizoenen gebruikt, ik merk niets van uitzetten. Ik ben erg tevreden over de thermoliner. Opnieuw in de oven kan geen kwaad, daar is het materiaal zeer geschikt voor. Dus in geval van twijfel opnieuw laten aanpassen.

Elke dag de skischoenen goed drogen is een aanrader om heel veel redenen.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@Constant haal jij de binnenschoen eruit om te drogen? Niet alle skiruimtes hebben goede rekken om te drogen. Dan zijn de schoenen 's morgens nog vochtig. Of wellicht van die schoendrogers kopen.

Heeft iemand ook enig idee hoelang zo’n binnenschoen meegaat? Lees ook wel dat die na verloop van tijd wel eens vervangen moeten?

Ik heb tegenwoordig zo’n droger met een ventilator erin. Het risico van binnenschoen eruit halen, is (althans bij mij) dat het binnenzooltje een fractie verschuift en dan verrek ik de volgende dag alsnog van de pijn. Dus alleen bij terugkeer in NL haal ik de binnenschoen eruit, dan heb ik ook alle tijd en rust om alles weer goed terug te plaatsen.

Slijtage valt reuze mee. Meestal hebben alleen skileraren (en andere fulltime skiërs) last van versleten binnenschoenen. Als gewone consumenten gaan we dat niet meemaken bij goed passende skischoenen.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Wij drogen/verwarmen onze botten met zo’n verwarmbare tas van Head. Het werkt perfect.

WGSM

Ik heb vele negatieve ervaringen met skischoenen, en maar één goede. Die Goede is tevens de laatste: Strolz. Perfect voor mij. Helaas een investering… Maar nooit meer iets anders. De binnenschoen wordt om jouw voet geschuimd.

De leest van de meeste schoenen is voor mij te smal. Dit icm een hoge wreef, platvoeten en een kuitomtrek van 58cm…

Succes,
J

Volgens mij is het voornaamste probleem van @elisabeth101 dat de binnenschoen na een aantal dagen wat ‘packed out’ raakt, waardoor de pasvorm minder goed wordt en pijn ontstaat. Correct?

Zou een dunnere binnenschoen dan een uitkomst kunnen zijn? Dunnere (race)liners zijn van zichzelf al vrij dun (duh!) en hard, waardoor ze minder vatbaar zijn voor dunner worden gedurende de skiweek door lichaamswarmte en de krachten die erop werken. Dan zal wel de schoen opnieuw gefit moeten worden, lijkt me. Maar misschien is het een mogelijkheid. Overleg het eens met je bootfitter(s), zou ik zeggen.

@jabo wat fijn dat de Strolz schoenen voor jou zo goed zijn. Heb je nog voor- of nadelen die je me kan vertellen over Strolz? Ik ben ook wel nieuwsgierig naar Daleboot-ervaringen.

@GiGi exact wat ik bedoel. Ik ben al aan het rondkijken geweest op de website van Intuition Liners, om wellicht gewoon een nieuwe/andere binnenschoen aan te schaffen. Kost iets van 200 doller dus is te overzien. Vraag blijft natuurlijk waarom mijn binnenschoen packed out raakt. 1 van de bootfitters suggereerde dat er dan waarschijnlijk toch teveel ruimte zit ergens, dat de binnenschoen kennelijk toch de ruimte heeft om wijder te worden. En zou goed kunnen dat lichaamswarmte en krachten die erop werken daarbij een rol spelen, want het effect wordt versterkt wanneer de omstandigheden zwaar zijn (denk aan warmte/slush/buckels --> dan is het vaak al warm buiten, ik krijg het extra warm en de klappen op de schoenen zijn groter).

Mijn vrouw heeft ook een zeer moeilijke voet waar ze altijd snel pijn in heeft. Ze heeft deze voet als kind een keer gebroken en dat is toentertijd niet goed gezet waardoor er een kleine vergroeiing zit. En vooral met skiën gaf dit altijd problemen. Nu hebben we afgelopen najaar skischoenen laten aanmeten bij Norbert Maier in Rotterdam en de klachten zijn nu nagenoeg over, helemaal overgaan zal het helaas nooit. Norbert kwam op ons zeer vakkundig over en neemt er alle tijd voor om je te helpen.

Born to Ride

@elisabeth101 ik heb hetzelfde bij warme omstandigheden (met meer buckels ook). Gelukkig kan ik dan mijn schnallen 1 draaitje strakker zetten en het is opgelost, maar bij die omstandigheden moet ik ook vaker mijn voeten rust geven (lekker bungelen in een stoeltjeslift of de schnallen en strap open als ik in een gondel zit). Dat probleem blijft denk ik altijd bestaan (bij mij), maar ik kan het nu precies zo managen dat ik niet mijn skidag hoef in te korten vanwege pijn aan mijn voeten. Gewoon niet de hele dag in een sleeplift staan en het is prima te doen (maar je hebt van die sadisten van skileraren die de hele dag van 8.30 tot 16.00 uur op en neer gaan in de sleeplift - dank je, Geri).

@GiGi ben in elk geval blij te horen dat andere mensen soortgelijke problemen hebben, allicht in mindere mate. Kennelijk kan die binnenschoen toch iets verwijden…twijfel op dit moment of ik ga voor nieuwe zolen+nieuwe binnenschoen (toch ook al gauw weer 300 euro samen) of toch maar voor iets nieuws…evt Fisher vacuum fit en als uiterste een Strolz of Daleboot (600 euro plus).

En ik weiger per definitie om in een sleeplift te gaan lol

Tja, met die keuze kan ik je niet helpen. Ik heb het idee dat het probleem vooral in de binnenschoen zit en de mate waarin die dik genoeg is om bij bepaalde omstandigheden te dun te worden. Een hele nieuwe schoen lijkt dan overdreven, er vanuit gaande dan een nieuwe binnenschoen inderdaad helpt en de buitenschoen dan nog steeds goed gefit kan worden (denk ik wel).

Grootste probleem is voor al dat je pas gaat merken of het gewerkt heeft nadat je meer dan een halve dag hebt geskied. Waarschijnlijk gaat dat in Nederland niet lukken, dus ben je dan waarschijnlijk in de alpen en daar wordt ongetwijfeld weer iets anders geadviseerd wat flink wat geld kost. Ikzelf heb na dagelijks vergaan van de pijn, maar een redelijke analyse van waar het aan lag, gekozen voor de Fischer Vacuüm Fit met een dunne liner erin (hebben ze allemaal geloof ik). Ik heb me die laten aanmeten door Norbert Maier in Rotterdam (kosten: 550 euro). Ik heb het overigens bij hem laten doen omdat hij op dat moment (juli) de enige zaak in Nederland was die de schoen die ik wilde in mij maat op voorraad had. Ondanks zijn service dat je oneindig vaak terug mag komen, heb ik dat nog niet hoeven doen… Die service krijg je volgens mij bij elke goede bootfitter in Nederland, overigens.

Mijn enige negatieve ervaring is de prijs… Maar het comfort dat je ervoor terug krijgt is zeer goed.
Het aanmeten is geen pretje voor je voeten. Maar ik ski nu ook uitstekend in mijn dunne zomersokken.
Het materiaal is uitstekend, zeer goed te regelen, maar het is nu klik en mijn voet zit vast zonder te knellen.

In een eerdere posting heb ik ook mijn verhaal gedaan en ik denk dat ik de enige op dit forum ben met deze schoenen.

Geen idee of ik door een ander ook zo goed geholpen zou zijn.

J

Voor iedereen die nog geinteresseerd is een update :)

Mijn probleem is dat ik na enkele dagen skien het gevoel heb dat mijn schoenen los gaan zitten en als ik de schnallen aantrek gaat de buitenrand van mijn voorvoet pijn doen. Ik weet dat ik smalle voeten heb en ski op een K2 97mm last Low Volume skischoen.

Ik ben in Malden (Strolz) en Duiven (Daleboot) geweest om te vragen of een maatschoen iets voor mij is.
De analyse:
Mijn huidige skischoen heeft rond de enkel en wreef teveel ruimte en na een paar dagen skien rekt de binnenschoen helemaal uit. Het aantrekken van de schnallen was pijnlijk - het bleek dat een opstaande rand van mij inlegzool de boosdoener was, rand verwijderd en pijn stukken minder. Echter strakker aantrekken resulteert niet in het goed gefixeerd zijn in de schoen.

Beide heren zijn tot dezelfde conclusie gekomen: ze kunnen mij niet passend krijgen in een maatschoen! Het blijkt namelijk dat mijn volume-maat maarliefst 4 maten kleiner is dan mijn lengtemaat. Ik zou met mijn voetvolume eigenlijk lengtemaat 36 moeten hebben maar ik heb maat 40. Als ze voor mij de juiste breedte pakken kunnen ze die geen 4 maten uitrekken.

Ze zeiden onafhankelijk van elkaar dat Fischer Vacuum Fit het beste is, en dan het smalste damesmodel. Dat dit de enige manier is om een schoen passend te krijgen bij mijn extreem lage voetvolume. Nouja…over 2 weken is de schoen er en gaan we een poging doen…wordt vervolgd!!

Wil iemand zijn/haar ervaring delen met Fischer Vacuum Fit?

Heb persoonlijk daar goede ervaringen mee. Bij mij is het probleem dat de breedte van mijn voeten niet geheel in verhouding tot de lengte is. Dit is met bootfitting prima op te lossen, waardoor je niet omkomt in een te grote schoen.

Hierop heb ik bij Kienhuis in Denekamp prima advies en aanmeting gehad betreffende schoenen en heb, mede door de super service, besloten om Fisher Vacuum Fit te proberen. In combinatie met passende/op maat gemaakte zooltjes, ben ik zeer tevreden!
Afgelopen seizoen 3 keer over op de schoenen gestaan (3 dagen, 8 dagen, 4 dagen) en ben super tevreden!

Een ieder zal zijn/haar voor- en nadelen hebben… Dit is echter mijn mening en ervaring :-)
Ik ben er superblij mee in ieder geval.

[edit] inlegzooltjes vergeten te vermelden…[/edit]

*bericht bewerkt door NielsVoortman op 04 okt 2016 14:37

Plaats een reactie