Skigebieden: wat is jouw top-5?

  1. Jungfrau Region… ik heb hier in het verleden 2 winters kunnen werken. Het mooiste kantoor dat ik ooit gezien heb, waarbij je vanuit Wengen met de gondel snel in het gebied bent, moderne liften hebt en goede geprepareerde pistes tot je beschikking hebt.
  2. Espace killy… Groot, afwisselend, moderne liften en sneeuwzeker. Betreft skiën voor mij de top.
  3. Alpe d’huez… Het meest allround skigebied dat ik ken. Voor iedere skiër wat wils… Waarbij het ook een groot uitgestrekt gebied is.
  4. L3V… Groot en uitgestrekt, maar ik vond het toch vrij massaal allemaal (in hoogseizoen in Val Tho en Les Menuires geweest), hoewel het niet druk was bij de liften.
  5. Les Portes du soleil … Was voor mij het ideale gebied om grote tochten te maken. De liften aan de Zwitserse kant zijn wel aan vernieuwing toe.
    Serre Chevalier zou ergens op plaats 3,4 of 5 er tussen moeten staan. Helaas mag ik maar 5 gebieden noemen.
  1. Paradiski (Belle Plagne, Cassiopée)
  2. PdS
  3. L3V
  4. Le grand Domaine
  5. L’espace Killy

Allen Frankrijk, ski-in ski-out, sneeuw zeker heerlijke variatie en km’s vreten aan 1 stuk.

Val Gardena/Sella Ronda (I)
Groot gebied in een fantastische omgeving met heel veel mogelijkheden. Goede infrastructuur en elk deelgebied rond het Sellamassief heeft zijn eigen charme. Van heerlijke racebanen tot gemoedelijke cruisepistes en een enkele pittige zwarte, allemaal prima geprepareerd. Helaas is Frau Holle niet erg gul geweest de afgelopen twee winters, maar als er dikke pakken vallen een absoluut paradijs. Niet te vergeten altijd sfeervol.

Les Trois Vallées (F)
Zo groot dat er altijd wat naar je gading te vinden is. Qua pistes, off-piste en gastronomie. De verbindingen binnen het gebied zijn opvallend goed, dus even twee dalen verderop kijken is zo gepiept, zeker omdat langzame liften zeldzaam zijn. Helaas - maar natuurlijk niet zonder reden - zeker rondom Val Thorens wel wat druk.

Salzburger Sportwelt/Ski Amadé (O)
Alweer zo’n reus van een gebied. Daardoor veel keuze. Het vermakelijkste blijft toch wel Zauchensee-Flachauwinkl-Kleinarl, maar wil je breeduit carven kun je heerlijk tekeer gaan in Flachau, of geniet van de ontspannen ambiance in Alpendorf. Heb je hier niet genoeg aan kun je vrij snel naar Großarl rijden voor wat prachtige skiroutes of ga je de andere kant op voor de verrassend lekkere 4-Berge Skischaukel. Mocht je dat allemaal zat zijn kun je met diezelfde pas ook nog eens de Hochkönig verkennen. Maar eigenlijk heb je aan de Sportwelt al genoeg. Kun je een andere keer een week naar één van de omliggende gebieden.

Espace San Bernardo (F/I)
Bij mij in de top in plaats van de flop. Zeker de Italiaanse zijde vind ik de moeite waard. Veelal rustig met heel veel milde, als rood aangeduide maar duidelijk blauwe pistes. Ofwel, je kunt hier ongestoord knallen. En als er eens verse sneeuw valt, en dat doet het best nog wel eens, hoef je je niet te haasten om maagdelijke poeder te vinden. De verbindingsliften zijn oud, maar brengen je toch vlot over de grens. La Rosière is drukker dan La Thuile en heeft door zijn ligging sneller last van wind met al die kale vlaktes, maar je kan er op je gemak een lekkere lijn uitkiezen. Alleen de blauwe pistes naar Les Eucherts en La Rosière zijn wat drukker. Zolang er nog redelijk sneeuw ligt maak dan ook zeker de trip naar het laagste punt. Een mooie bosroute, met een onthaastende trip terug.

Scuol (Ch)
Dit gebied in het uiterste oosten van Zwitserland is goed bekend bij de freeriders, maar bied ook aan de pisteskiërs voldoende uitdaging. Bijna alle liften zijn onderhand van de nieuwe generatie, wachttijden bij de gondel beneden zijn niet zo groot meer en de pistes nooit echt druk. De variatie in pistes zijn opvallend goed en de alpenweides zijn niet gemodelleerd. Het bergmassief waar dit gebied in ligt is van een adembenemend woeste schoonheid. Eten is prijzig, en op de berg niet erg goed, maar de dorpen zijn charmant met een beduidend betere gastronomie. Wil je ontspannen, weet dan dat de geschiedenis als kuuroord daar al meer dan 150 jaar teruggaat.
Wil je er heen, wacht dan niet te lang; Dit gebied is afhankelijk van de Sudstau, en kent al jaren op rij een teruggang in sneeuwval. De dalafdalingen zijn ingeperkt en steeds korter geopend en de traumpiste heeft altijd tot in Scuol zelf gelopen, maar deze hoofdroute is geschrapt wegens een chronisch tekort aan sneeuw en vorst in de lagere dalen.

Voor mij is het belangrijkste dat het gebied me landschappelijk goed bevalt. Mijn voorkeur gaat vooral uit naar Hochalpine landschappen met een weids uitzicht.
1.Obergurgl/Hochgurgl
2. AlpenArena Flims Laax Falera
3. Pitztaler gletscher
4. Sölden
5. Kaunertaler gletscher

@Martin7182 toevallig slechte omstandigheden maken een gebied nog niet direct slecht he ;)
Zulke omstandigheden zijn gewoon overmacht. Maar als je er een keer ben geweest met goede omstandigheden, zal Sixt bij jou gelijk van je flop naar je top 5 gaan!

Born to Ride
  1. Portes du Soleil/Chatel Hoewel hier en daar een oud liftje is het gebied heerlijk uitgestrekt en bijna altijd (ook met kerst) skibaar. De verbindingslift tussen Linga en Super Chatel is ook een flinke verbetering in infrastructuur.

  2. Espace Diamant Heerlijk gebied om te cruisen met familie. Les Saisies (laatste jaren veel gemoderniseerd qua liften) is wat drukker maar de rest van het gebied is vaak ontzettend rustig. Februari is wel druk, omdat de oudere liftjes dan moeite hebben met het aantal mensen.

  3. Selva Gardena/Sella Ronda
    Hoeft geen toelichting meer. De Sella Ronda route is overrated maar links en rechts van die route is zoveel moois te vinden zonder die drukte.

  4. La Clusaz Hoewel relatief klein is het enorm gevarieerd. Van mellow familieafdalingen op Beauregard tot pittige freeridelijnen op Balme. Lieflijke pistes door de bossen op Croix Fry. En alles daartussen. Iedere dag kun je een toertje maken en vervelen gaat het niet. Niveau van freestylers hier is hoog.

  5. Pra Loup maar nog liever La Foux d’Allos. Relatief uitgestrekt gebied, waar het buiten het hoogseizoen superrustig is. Gecombineerd met mediterane relaxtheid is het heerlijk skiën.

(En op 6. Semnoz, bijna een privégebiedje boven het meer van Annecy. Blijf er weg in het weekend en schoolvakanties en kom er alleen bij voldoende natuursneeuw, maar dan heb je voor een dag een klein maar fijn gebiedje voor jezelf)

  1. La Villa - Sextner Dolomiten - Cortina D’Ampezzo (Dolomiti superski)
    Eigenlijk hierboven al ruim genoeg besproken … en ze krijgen/maken al reclame genoeg dus hierbij houden we het. We willen het ook niet té populair maken!

  2. Espace Killy
    Prachtige ligging, goede afwisseling, prijs-kwaliteit kan je er goede deals vinden (nee, niet voor een dubbeltje op de eerste rij).

  3. Kühtai/Hochötz
    Twee kleine gebieden met nog een paar voordelen: Kühtai opent vroeg in het seizoen en blijft ook lang open voor een niet-gletschergebied. Klein en overzichtelijk, maar je kan er toch qua afwisseling je ei kwijt. Hochötz is niet speciaal goed of slecht … gewoon een leuke afwisseling met nog een paar “jaren '90” stukjes.

  4. Hochzeiger
    Een modern klein/middelgroot gebied met mooie uitzichten, goede prijszetting, best wel wat afwisseling. Iets te druk in het hoogseizoen (door de enkele begingondel van waaruit het gebied zich verspreid) maar meestal ook sneeuwzeker. Heerlijk voorjaarsskiën.

  5. Obergurgl
    Raar volk … maar eigenlijk best wel relax. Mooie setting, goede sfeer.

Hmm … het belangrijkste ben ik vergeten.

ELK skigebied is eigelijk top. Wat wil je liever … 9-to-5 op een bureau zitten of op de meest versleten, ijskoude, bevrozen lift omhoog gaan en over een compleet verknalde piste omlaag duwen om beneden aan te komen en een overprijsde koude “warme cacao” met een klot vette room drinken? Ik weet het, ik neem het laatste … elke dag … hoe leuk m’n werk ook is.

  1. Portes du soleil(FR) - Mijn huidige “standplaats”, Heerlijke dorpjes zonder hossende apen. Mooie pistes met prachtige offpiste mogelijkheden(wanneer veilig uiteraard…) en geeft mij warme herinneringen
  2. Sunshine Village(CA) - Gezellig, mooi skien, enorme rust en mogelijkheden
  3. Chamonix(FR) - Prachtig gebied voor alle opties
  4. Lake Louise(CA) - Misschien wel een van de meest mooie ski gebieden van Canada, Wel erg duur… De vergezichten maar wel een hoop goed…
  5. Davos/Klosters(CH) - Prachtig dorp, skien is wat teveel verspreid over verschillende toppen maar vanaf de Weissflujoch naar Klosters is een prachtige lange afdaling

Misschien volgend topic; ook nog een lijstje maken met top 5 ski gebieden op je wensenlijstje @GiGi

Misschien volgend topic; ook nog een lijstje maken met top 5 ski gebieden op je wensenlijstje @GiGi

Pvdh op 2 mei 2016 11:30

Goed idee! Meteen maar gedaan: https://www.wintersport.nl/forum/topic/238898

  1. L3V
  2. Paradiski
  3. PdS
  4. Grand Massif (Flaine)
  5. Massif des Arravis (La Clusaz)
  1. Espace Diamant. Prachtig gebied, groot en rustig met veel afwisseling in een bosrijke omgeving. Charmante tradiotionele dorpen en zo goed als geen Nederlanders. Alsof je 30 jaar terug gaat in de tijd (ook wat betreft liften) maar dat vind ik nu juist zo geweldig aan dit gebied.
  2. Saalbach Hinterglemm. Op en top Oostenrijk. Gezellige hutten, prachtig groot gebied met veel afwisseling. Heel modern, maar met behoud van die typische Oostenrijkse sfeer.
  3. Serre Chevalier. Misschien wel het beste Franse skigebied dat ik ken. Heb er een seizoen gewerkt als reisleider, dus ken het gebied tot in alle hoekjes.
  4. Skiwelt. Gewoon een all-time classic. Hét skigebied uit m’n jeugdjaren.
  5. Risoul. Uitermate charmant en relaxed skigebied. Fijne Zuid-Franse sfeer, prachtige larixbossen.

Voor mij is het belangrijk dat ik zowel goed als veel kan skieen, de wachttijden bij de liften niet al te lang zijn, de apres-ski goed is (en bij voorkeur ook voldoende NL) en het er een beetje sfeervol is (leuke dorpjes, pistes door het bos, kleinere eettentjes op de berg e.d.)

  1. Hinterglemm
  2. Westendorf
  3. Gerlos
  4. Kirchberg
  5. Solden
  1. Val Gardena
    Alles is al gezegd, de overtreffende trap van skigebied wat mij betreft :)
  2. Alpe d’Huez
    Hoe hoger in het gebied, hoe hoger het gemiddelde skiniveau. De pistes Sarenne en Tunnel zijn waarschijnlijk de mooiste respectievelijk lastigste die ik tegengekomen ben.
  3. Paradiski
    Heerlijke carve-racebanen aangevuld met een paar pittige skiroutes en zoveel investeringen in het gebied dat het ondanks het enorme aantal mensen niet snel vol/druk aanvoelt.
  4. Park CIty
    Epische sneeuw en epische burgers .
  5. Espace Killy
    De moeilijkere blauwe pistes zijn qua niveau vergelijkbaar met een zwarte piste in Oostenrijk. Me like…

1: Val Gardena: Prachtige natuur, veel km’s, lekker eten, mooie, goed geprepareerde pistes.
2: Serfaus-Fiss-Ladis: Alles top! Ideale familiebestemming
3: Passo San Pellegrino: Mooie herinneringen aan mijn eerste kennismaking met de wintersport. een week met een toffe bende, superweer, geweldige skicondities en een fijne après ski!

  1. Les portes du Soleil: GROOT, veel heerlijke zwarte en rode pistes rondom avoriaz en leuke dorpjes aan de zwitserse kant. Ook nog redelijk wat off-piste mogelijkheden. En: gelukkig nog niet TE vernederlandst

  2. Les 3 Vallees: scoort bijna net zo goed als PdS, maar het ontbreekt in mijn ogen aan gezelligheid.

Daarnaast heb ik in een aantal gebieden slechts 1/2 dagen geskied, dus die verdienen nog niet een plek in de top 5, aangezien ik het nog niet helemaal heb kunnen zien, maar bevielen wel goed:
-Ski Arlberg, Alpe d’Huez en Paradiski.

Verder ben ik nog in wel wat gebieden geweest, maar deze verdienen het niet om in mijn top-5 terecht te komen. Solden en Skicircus Saalbach/ Hinterglemm heeft te veel eenvoudige pistes en als je wilt slalommen tussen popiejopie apresski gangers die half dronken de piste af dwarrelen, dan zijn dit misschien wel gebieden voor jouw top 5. Goede apres-ski wel, maar daar kom ik niet voor.
Verder vond ik les Sybelles niet het beste gebied; te slechte verbindingen en overwegend saaie betondorpen. Wel goedkoop en ook hier valt gewoon sneeuw…

Voor deze top vijf heb ik moeten wikken en wegen tussen diverse skigebieden uit Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië en Andorra. Het was lastig, maar hier toch mijn selectie ;)

  1. Sankt Moritz (CH)
    Uitgebreid gebied verdeeld over drie delen: Corviglia, Corvatsch-Furtschellas en Diavolleza-Lagalb. Het wordt gekenmerkt door ultrabrede pistes en een behoorlijk moderne liftinfrastructuur. Door zijn hoge ligging heb je niet alleen altijd sneeuw, maar ook prachtige uitzichten. Het blijft er ondanks de naambekendheid relatief rustig op de pistes.

  2. Nauders (A)
    Meest recente binnenkomer. Nauders beschikt over talloze heerlijke rode pistes waar je ook best een mooi hoogteverschil mee kan overbruggen. Het gebied is vrij uitgestrekt opgezet voor zijn pistekilometers, maar toch zonnig gelegen. De rust en de gemoedelijke Oostenrijkse sfeer maken het af.

  3. Lienz Hochstein (A)
    Slechts 15 pistekilometers, maar wat voor een kilometers! Rode en zwarte racebanen die een groot hoogteverschil overbruggen. Hier skiet absoluut niemand rond, waardoor je de pistes de gehele dag voor je alleen hebt. Het gunstige prijsniveau neem je op de koop toe mee.

  4. Saint Luc - Chandolin (CH)
    ‘Slechts’ op plaats vier omdat het al een tijdje geleden is dat ik hier ben geweest. In Saint-Luc vind je een echt authentiek dorp en skigebied terug: natuurlijk gelegen pistes, authentieke sleepliften en uitzichtrijke panorama’s. De voornamelijk rode pistes zijn meer dan uitstekend te noemen. De andere skigebieden in het Val d’Anniviers zien er ook veelbelovend uit.
    PS: hou dit alsjeblieft geheim!

  5. Haideralm (I)
    Klein vergeten huisgebiedje boven Sankt Valentin in Südtirol. Iedereen mijdt het gebied en trekt naar de grotere broertjes Schöneben en Nauders. Daar schuilt de kracht van dit gebied in, hierdoor blijft het bijzonder rustig. Wat mij hier opviel waren de echt steile zwarte pistes, die ik nog niet vaak in andere gebieden heb gezien. Tot slot is ook de rode dalafdaling uitstekend.

@Martin7182 toevallig slechte omstandigheden maken een gebied nog niet direct slecht he ;)
Zulke omstandigheden zijn gewoon overmacht. Maar als je er een keer ben geweest met goede omstandigheden, zal Sixt bij jou gelijk van je flop naar je top 5 gaan!

Matthias123 op 2 mei 2016 07:24

Dat weet ik @Matthias123, daarom staat Sixt ook op 1 in mijn top-5. Ik weet niet of je drie weken gesloten nog tot toeval mag rekenen, maar vooruit ;-) Dat geldt dan met name voor de verbindingspiste Cascades.

  1. Latemar/obereggen/Val die Fiemme
  2. Lungau
  3. Kirchberg
  4. Hornerdorfer
  5. Dachstein-west
Seriously snow addicted family!
  1. Lienz Hochstein (A) […] Hier skiet absoluut niemand rond, waardoor je de pistes de gehele dag voor je alleen hebt.
Mathijs! op 2 mei 2016 21:02

Nah, dan heb je geluk gehad. In Lienz kan het af en toe toch nog redelijk druk worden, ook al is dat natuurlijk niet te vergelijken met de grootste populaire skigebieden. Desalniettemin is Hochstein zeker lang niet altijd uitgestorven…

  1. Sankt Moritz (CH)
    Uitgebreid gebied verdeeld over drie delen: Corviglia, Corvatsch-Furtschellas en Diavolleza-Lagalb. Het wordt gekenmerkt door ultrabrede pistes en een behoorlijk moderne liftinfrastructuur.
Mathijs! op 2 mei 2016 21:02

Smaken mogen verschillen, maar “moderne liftinfrastructuur” kan je objectief meten. Daar scoort St. Moritz überhaupt niet zo fantastisch, ook al vind ik het skigebied ansich zeker de moeite waard. Veel pendelbanen en een kabeltrein die ook nog eens niet allemaal een super dienstregeling hebben kan ik nauwelijks modern noemen. Verder heb je een paar stoeltjesliften, maar ook die zijn niet echt modern (wel snel). Bovendien: Het zijn drie losse skigebieden.

Ik heb nog nooit geskied in Frankrijk, dus een Oostenrijkse top 5:

  • Damuls
  • Nauders
  • Serfaus-Fiss-Ladis
  • Saalbach
  • Sölden

Heb een duidelijke voorkeur voor minder grote gebieden. Rustiger en meer sfeer. Damüls is de absolute favoriet :-)

@Frans: Nu ja, wij zijn tijdens de drukste week van het seizoen hier 2,5 dag gaan skiën. Zelfs één dag met verse sneeuwval en ‘kaiserwetter’. Wij hebben er nauwelijks mensen zien rondskiën. Alle voorgaande en nadien verschijnende verslagen bevestigen deze rust.

Je hebt gelijk wanneer je zegt dat Lienz drukker kan zijn, maar dan doel je op Zettersfeld. Hier ben je helemaal niet alleen en dat uit zich ook in een wachtrij 's ochtends en 's avonds aan de gondel.

Over Sankt Moritz: ik associeer ‘modern’ altijd met ‘snel’, hoewel het natuurlijk niet altijd hetzelfde is, vind ik snelheid belangrijker dan het feit dat de lift nog maar 3 jaar oud is. Nog bij mijn beoordeling te vermelden is dat het ongeveer 7 jaar geleden was. Toen was Sankt-Moritz toch echt wel bij de modernere skigebieden in de Alpen, in die 7 jaar is ongeveer niets vernieuwd, waardoor ze nu iets meer voorbijgestoken zijn.

Al bij al beschikt Corviglia nog steeds over een zeer snelle liftinfrastructuur. Corvatsch en Diavolleza moeten het dan weer meer hebben van pendelbanen. Het feit dat het over drie aparte skigebieden gaat vind ik juist in het voordeel spelen van de diversiteit. Het blijft uiteindelijk een persoonlijke mening uiteraard ;)

  1. PDS : heerlijk gebied om in rond te dwalen, veel afwisseling in pistes. Op sommige punten heel mooi landschap.
    Gezellige dorpen, vooral Chatel en Avoriaz. Hoewel ik vooral van traditionele dorpjes hou, vind ik Avoriaz echt wel geslaagd. Er blijven nog altijd hoekjes die we nog niet gezien hebben, dus we zullen nog terug moeten!
    2-3-4 zijn mekaar waard …
  2. La Clusaz : een PDS in mini-formaat. Niet groot genoeg voor een hele week, maar perfect voor een short-ski. Doordat het vrij laag ligt is het alleen een aanrader als de meteo volop meewerkt en echt alle pistes open zijn. Qua pistes is de ‘Vraille’ mijn absolute favoriet. La Clusaz en Manigod zijn leuke dorpjes.
  3. L3V: even groot als PDS, maar net iets minder leuk, van de ene vallei naar de andere gaan is minder spannend als de toer te doen in PDS. Qua dorpen zijn St-Martin de Belleville en Meribel best gezellig en La Tania is ook ok.
  4. St. Anton : vooral de skiroutes maken het gebied een aanrader. Staat zeker terug op de lijst nu de verbinding met Lech en Zurs verbeterd wordt. St. Anton en Stuben zijn gezellige dorpen.
  5. ex aequo Espace Killy en Saalbach.

Vereisten :
ski in-ski-out
groot gebied (ok, La Clusaz is als klein gebied toch in de top5 gesukkeld) waar je van het ene dorp naar het andere kan skieën; aaneengeschakeld, hoewel we niet moeilijk doen als er ergens een missing link is en we (heel even) op de bus moeten.
afwisselende pistes
we gaan echt om te skieën, après-ski en restaurants tellen niet mee in de beoordeling. Wel graag een gezellig dorp onder de sneeuw om 's avonds nog te wandelen.

1 Carezza Italië
Verder ben ik met de zitski nog niet gekomen

Staand skiën

1 Nauders
2 Saas almagel
3 Vancouver (de huisberg Grouse Mountain )

En verder kom ik niet

ver weg:
1: Kitzbühel - Kirchberg - Skiwelt: bijna 500 km prachtige pistes, vooral bij Kitzbühel ook uitdagend
2: Zermatt-Cervinia: wat een landschap
3: St. Moritz: ook adembenemend (mooi en duur), kom er elke 2 jaar
4: Obergurgl: dorp aan de megabrede pistes
5: Pitztaler Gletscher: eigenlijk zonde als die aan Sölden gekoppeld wordt

dichtbij:
1: Winterberg: 2e thuis, hypermodern, betaalbaar en gezellig
2: Willingen: heerlijke pistes, Alpinegevoel om de hoek
3: Altastenberg: afwisselend klein en ideaal in drukke Sauerlandweekenden
4: Kleinwalsertal / Oberstdorf: 6,5 uurtjes rijden en knallen maar!
5: Feldberg: vooral op werkdagen mooi, richting Todtnau ook steile pistes.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?
  1. Alta Badia + Val Gardena (voor mij is dit 1 gebied via de Dolomiti Superski pas)
  2. Monterosa Ski
  3. Ski Arlberg
  4. AlpenArenA Laax-Flims
  5. Espace Killy

Mijn top-5 voor gebruik van liften en pistes:

  1. Davos (ben er slechts 1 dag geweest, maar was onder de indruk)

  2. Marmolada / Alta Badia

  3. Lenzerheide-Arosa
    Vooral nu met de verbinding naar Arosa is de Oost-kant van Lenzerheide (Rothorn) de moeite waard, ook heel laat in het seizoen.

  4. Scuol (brede pistes + mooie afdaling naar Sent)

  5. Schladming-Dachstein (Reiteralm, Planai, Kaibling etc.)
    Eigenlijk te laag, maar blijft leuk tijdens een echte winter, vooral als het overal hoger boven de boomgrens bar en boos is.

San Bernardino, CH (toen de liften nog draaiden…)
Klein gebiedje met amper 6 liften maar wel dikke 900m hoogteverschil: parking op 1650m (vlak naast de SB tunnel, A13), hoogste lift op 2585m, 3 totaal verschillende afdalingen tussen top en parking + boven 2000m heel veel freeride plek tussen de erg brede pistes, goede mix van rood, zwart en blauw.
Bij voldoende sneeuw kun je ook door het bos (freeride, eigen risico!) helemaal naar Pian San Giacomo op 1200m afdalen. Verder mooie bestemming voor langlauf (voldoende piste voor een marathon!) en skitoeren (meerdere 2800-3100m toppen te bereiken vanuit het dorp).
SBIT heeft de liften etc nu al 4 jaar niet meer opgestart, gemeente Mesocco wil niet ingrijpen.

Chuck

O.k. Uit alle gebieden die ik heb mogen ervaren hier mijn top 5:

  1. Selva Wolkenstein e.o. : gewoon mooi groot en afwisselend gebied, sfeervol, goed eten, prachtige natuur
  2. Les 3 V : super gebied voor veel tochten, vergeten hoekjes en diversiteit in dorpen
  3. Whistler : tof sfeertje, veel verschillende mogelijkheden op beide bergen. A must do!
  4. Aspen : soort van 4 in 1 met div. deelgebieden, sfeervol dorp, kwaliteit in alles zonder snobistisch te zijn.
  5. Breckenridge : westerntown gevoel, veel te doen op en naast de pistes.

1: Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn:
Mijn absolute favoriete groot maar toch overzichtelijk en zeer modern, nog nooit in een rij gestaan voor een lift waarbij ik langer dan 10 min. moest wachten. Je kan leuke tochten maken. Stap onze appartementen uit en ben binnen een minuut op de piste zodra ik alles aan heb

mijn top 5

1 Solden modern sneeuwzeker
2 Skiwelt Groot aan een gesloten gebied voor mooie tochten
3 Saalbach- Hinterglemm ook dit voor de grote
4 Het hele Zillertall overal zijn wel mooie pistes te vinden en ook sneeuwzeker
5 Obergurgl - Hoghgurgl nooit lange wachtrijen

Maar alles is relatief heb je mooi weer of niet zo kan het vlug veranderen

Plaats een reactie