Skigebieden: wat is jouw flop-5?

Sportura
Bizztravel
Husk
Snowtrexx
Jiba

The horror :D

*bericht bewerkt door havana op 23 mrt 2019 08:33

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

@havana

akkoord, 😁 alléén andere volgorde
1 Husk
2 Bizztravel
3 Sportura
andere 2 org. ken ik niet

*bericht bewerkt door dan58 op 23 mrt 2019 10:55

Born to run. B.S.

Ik vind Bizztravel best een vreemde naam voor een skigebied.

Een paar jaar geleden zijn wij naar Kaltenbach geweest. Normaal zijn wij niet zoveel eisend als het op andere zaken dan skieen aankomt en de pistes waren inderdaad goed. Een heel uigebreid gebied waardoor je niet de indruk krijgt dat het te druk is. De sfeer in Kaltenbach vonden we echter niet zo goed. Je hoort me niet beweren dat de reis een flop was, maar we zouden er ook niet meteen teruggaan. Heel veel mensen vinden Oostenrijkers vriendelijke mensen, maar wij vinden ze persoonlijk nogal koel en ook het eten was niet echt voortreffelijk. Toch hangt de voorkeur voor een bepaald gebied af van ieder zijn persoonlijke smaak en ik wil dit skigebied dan ook niet helemaal negatief beoordelen, maar voor ons was het eerder een teleurstelling.

Ik zag de top 5 weer hoog staan, maar uit verveling ben ik ook wel benieuwd naar nieuwe inzichten over de flop 5

Naast SFL wil ik sinds afgelopen jaar ook wel Westendorf toevoegen. Ik wist wel waar ik aan begon en heb me er maar op ingesteld om me tijdens de vakantie niet te ergeren aan de après ski en alles eromheen. Prima weekje gehad, maar blijf het raar vinden dat de nieuwe gondel niet helemaal naar boven getrokken is, waardoor je niet direct door kan richting Brixen. Eenmaal aan die kant een beetje de weg vinden, viel me ook behoorlijk tegen.
Een echte enorme flop vond ik het skigebied ook weer niet, maar sta er niet om te springen weer heen te gaan. Mocht ik er nog eens komen, dan is Westendorf wel echt uitgesloten als verblijfplaats.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 31 mrt 2020 12:25

1: Sölden: geplakt gebied, waar andere dingen dan skiën veel belangrijker zijn.
2: Gerlossie: onhandig gebied, waar andere dingen belangrijker zijn dan skiën
2a: Mayerhofen …
3: Brandnertal: klein en onhandig
4: Obertaurn: korte afdalingen, prijs kwaliteit verhouding komt niet overeen
5: ValTho: het is steeds erger aan het worden met het benadrukken van niet ski activiteiten, met de gevolgen van dien…

Ik ben wat zuur heb ik door, maar de veranderingen van de laatste jaren zijn erg groot… te veel bedden to van lift capaciteit, de ontwikkelingen van andere activiteiten #pretpark, de ontwikkelingen van complete festivals op de pistes en knalfeesten iedere middag… Ik ga daar blijkbaar heel slecht op en aangezien ik iedere mogelijkheid aangrijp om te gaan skiën met vrienden en bekende kom ik ook met regelmaat op de verkeerde plekken…

Zo’n lijstje vind ik best lastig. Op basis van circa 50 gebieden waar ik ben geweest, is dit mijn flop 5:

  1. Les 2 Alpes. Wat een drukte, wat een beroerde pistes, dito liften. En vooral saaaaaaaaai.
  2. Rauris. Zijn eigenlijk maar 2 liftketentjes die allebei één lange piste ontsluiten. En daar tussen dan 2 lange prikpaden. En eindeloos wachten (was wel in tophoogseizoen, maar in zo’n klein gebied verwacht je het niet).
  3. Pra Loup. De verbinding met La Foux was uit Franse luiheid 5 vd 6 dagen dicht. Dorp is oud en muffig, net als de liften. Maar één mooie piste kunnen ontdekken (La Foux meer, maar daar konden we dus maar één dag heen).
  4. Flachau. Een paar bomen op een rij op een piste zetten, betekent nog niet dat het een andere piste is. Alles lijkt op elkaar. Bovendien hebben ze niet één lift tot de top doorgetrokken, waardoor je altijd moet overstappen.
  5. Nauders. Daar 2 x een dag geweest. Wrs pech gehad, maar pistepreparatie was vaak niet best en die mooie panoramalift beide keren niet open.

Over de top denk ik nog wat langer na.

Eigenlijk alleen Mayrhofen en SFL. In beide gebieden het idee dat ik vooral heel veel onderweg was om nergens te komen ;)

Edwin van Riel

Naar aanleiding van mijn top-5 nu ook een flop-2

  1. St. Antom am Arlberg, Verschrikkelijk duur en persoonlijk vond ik het helemaal niks. Pistes waren veel te druk. Niveau van de mensen was over het algemeen zo slecht dat die overal stonden te harken en dat is giga irritant om overal tussendoor te skieen. Richting Stuben en terug ontzettend lang moeten wachten voor een stoeltjeslift (ca. 45min.) leek wel of iedereen in het gebied hierin wilde. (was nog voor de tijd van de Flexenbahn)
    Enig pluspunt is de Rendl, dat is een super fijn deelgebied met een mooie skiroute en fijne dalafdaling.
  2. Flachau, Wat een ontzettend saaie skifabriek is dat. giga druk!! Echt alles lijkt op elkaar. Super irritante liften waar je 2x moet overstappen om boven te komen. Alle pister krioelen door elkaar heen zodat het een mierennest is. voor mij geen Flachau meer…

Grappig is dat sommige skigebieden een flop vinden als het druk is. Veel van deze gebieden bezocht buiten de vakantie tijd en dan vind ik het prima skigebieden. Ik vindt drukte in bepaalde periodes van het winterseizoen geen graadmeter of een skigebied een Flop is.

May the ski force be with you !!

Bovendien maak je zelf ook onderdeel uit van de drukte. Je kunt de minste pistes ook gewoon overslaan, zeker in Flachau waar je tig parallelle afdalingen hebt. Geen flops voor mij, hooguit iets minder top. Ja, de enige echte flop is niet gaan skiën.

Grappig is dat sommige skigebieden een flop vinden als het druk is. Veel van deze gebieden bezocht buiten de vakantie tijd en dan vind ik het prima skigebieden. Ik vindt drukte in bepaalde periodes van het winterseizoen geen graadmeter of een skigebied een Flop is.

CJAHulskamp op 4 apr 2020 15:37

Tsja, zo ken je ook stellen dat ieder skigebied na een goede dump top is en met slechte sneeuw condities flop is…

LA NORMA😍☃️

Grappig is dat sommige skigebieden een flop vinden als het druk is. Veel van deze gebieden bezocht buiten de vakantie tijd en dan vind ik het prima skigebieden. Ik vindt drukte in bepaalde periodes van het winterseizoen geen graadmeter of een skigebied een Flop is.

CJAHulskamp op 4 apr 2020 15:37

Voor mensen die gebonden zijn aan de schoolvakanties (en dat zijn er veel), is dit toch een van de belangrijkste graadmeters bij de keuze voor een skigebied? Het is wel inherent aan het skigebied, namelijk aan de verhouding bedden/pistes.

Grappig is dat sommige skigebieden een flop vinden als het druk is. Veel van deze gebieden bezocht buiten de vakantie tijd en dan vind ik het prima skigebieden. Ik vindt drukte in bepaalde periodes van het winterseizoen geen graadmeter of een skigebied een Flop is.

CJAHulskamp op 4 apr 2020 15:37

Wij gaan altijd ca. 3de week januari, dat is volgens mij niet de meest drukke periode. Maar toch valt mij het verschil op tussen verschillende gebieden vandaar mijn opmerking over drukte. In mijn beleving zijn er sommige skigebieden waar het drukker op de piste is. Of wellicht dat in andere skigebieden de drukte beter te verdelen is waardoor het minder druk lijkt.

  1. westendorf: oude stoeltjes liften, pap sneeuw en veel gevaarlijke skiers
  2. ellmau/going/brixen: te laag en te korte pistes.
  3. garmisch partenkirchen: oude liften, druk in weekenden
  4. la plagne slechte verbindingen tussen pistes, sfeerloos.
  5. schnalstal gletscher, wel heel eenzijdig als alleen gletscher open is.

@ThomasvR
Klagen over de pistes van St.Anton is ook een klassieker.
Het is vrij algemeen bekend dat je niet naar St.Anton moet gaan voor de pistes, maar voor de buckels en de tiefschnee.
En klagen over het niveau van de àndere skiers is ook zo’n bekende…

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 13 apr 2020 21:36

@ThomasvR
Klagen over de pistes van St.Anton is ook een klassieker.
Het is vrij algemeen bekend dat je niet naar St.Anton moet gaan voor de pistes, maar voor de buckels en de tiefschnee.
En klagen over het niveau van de àndere skiers is ook zo’n bekende…

Wunderkammer op 13 apr 2020 21:23

Daarom leggen ze er ook pistes aan, zodat je er niet vanaf hoeft omdat de tiefschnee beter is??
En ik ben zeker niet de beste skier, zelfs verre van dat (heb het mezelf aangeleerd) maar kom van alle pistes vlot en veilig af, maar het gebrek aan niveau op de pistes in St Ankton viel mij op omdat heel veel mensen staan te harken kan je (in mijn optiek) gewoon niet lekker skien.

Daarom vind ik (het hoofdgebied van) St Anton een flop.

Plaats een reactie