Nieuwe skimodellen voor 2016-2017

Interessant nieuws bij de skimerken, als je de nieuwe brochures doorbladert…

Atomic
Bij Atomic vervangen ze de Nomad allmountain lijn. Vorig jaar werd de nieuwe Vantage-serie geïntroduceerd, een lichtgewicht allmountain-serie voor zachte sneeuw. De smalste ski in die serie was 85 mm onder de voet. Dit jaar breiden ze die serie uit met modellen die nog smaller zijn en het vooral op de piste goed moeten doen: de Vantage X. Ook lichtgewicht, net zoals de Nomads met gedeeltelijke sidewall en wat tip-rocker.
De race-lijn krijg een nieuw familielid: de Redster TR. Dit is een veelzijdige ski van het kaliber van de Edge. Verkrijgbaar in lengtes van 157 tot 183, dus echt voor praktisch iedereen. De 165 heeft een radius van 11,7 meter. De langere lengtes zullen een radius van rond 16-17 meter hebben. Dus kies bij deze ski je radius, niet de lengte van de ski. En de constructie is trouwens helemaal prima: houten kern, titanium versteviging, volledige sidewall en 5% rocker.
De poederski’s van Atomic worden ge-‘rebrand’, maar blijven in essentie ongewijzigd.

Völkl
Dit Duitse merk investeert komend jaar vooral in de dames-lijnen. De RTM-serie krijgt nu ook dames-specifieke modellen in de Flair-serie. De dames krijgen met de 90Eight ook een dames-specifieke poederski. Voor de andere freeriders komt er nog een model bij: de Confession. Met ronde vromen en 117 mm onder de voet lijkt deze een beetje op de Atomic Automatic met dezelfde breedte.

Nordica
Dit merk vervangt dit jaar de Fire Arrows door de GT-serie. Lichtgewicht voor op de piste. Houten kern, sidewall, lichte rocker en TI of CA verstevigingen. In breedtes van 75 tot 86 mm onder de voet. En er komt ook een iets smallere Enforcer. Naast de 100 (die er afgelopen jaar ook weer was na een tijdje te zijn weg geweest) komt er nu ook een versie van 93 mm breed.

Head
Head zet de implementatie van het materiaal Graphene (lichtgewicht, stijf) voort. Afgelopen jaar hebben ze in de Monster-lijn (allmountain) dit materiaal al gebruikt en daarmee een levendige, veel beter gedempte ski afgeleverd dat de REV-serie, de voorloper van de Monsters. Nu gaan ze dat materiaal ook gebruiken in de Supershape- en Worldcup Rebels-series. Deze lijn was al heel populair, maar had mijns inziens hetzelfde doodse gevoel en dempingsprobleem. Als ze hetzelfde doen als in de Monsters, worden deze ski’s van Head een stuk energieker. Wat mij betreft een verbetering. Zeker de Worldcup Rebels (i.Speed en i.Race met name) echte toppers voor de veeleisende pisteskiër.

Salomon
Bij Salomon wordt de all-mountain/freeride Q-serie geüpgrade. De nieuwe QST-serie brengt lichtgewicht ski’s met tip en lichte tail-rocker in breedtes 85, 92, 99, 106 en 118 mm onder de voet is er voor ieder wat wils. Met een houten kern, licht gewicht tips (honeycomb-constructie etc.) en een volledige sidewall denk ik dat de buiglijn constanter wordt en de grip op hardere sneeuw beter. Bovendien is de houten kern gewikkeld in een mix van carbon en ‘flex’-vezels, wat de lichtheid en levendigheid van carbon moet brengen, maar wat meer ‘smoothness’ dan wat we in de Q-serie zagen. Kan een zeer interessante echte allrounder worden. Samen met een van de nieuw uitgevoerde GS-ski’s kan je dan een prachtige ‘2-ski quiver’ bouwen.

Fischer
Vorig jaar werd de Progressor-lijn gemoderniseerd (wat mij betreft een groot succes); voor komend seizoen gaan de Superior-lijn (uit de RC4 consumenten-racelijn) en de Motives op de schop. Voor op de piste wordt de Superior lijn niet alleen gemoderniseerd, maar ook iets meer high-end (het fel-gele race-belag, futuristische tip shape, titanium versteviging, race rocker, volledige sidewall, diagonaal gelegde carbonvezels voor extra torsiestijfeheid, etc.): “The Curv”. Volgepropt met de beste technologieën die Fischer te bieden heeft krijgen we weer een complete serie, voor ieder wat wils qua radius en gebruik. Het topmodel wordt de consumenten GS-ski met een radius van 18 meter bij 178. Aan de andere kant van het spectrum zit de SL-variant met een radius van 13 meter, daartussenin zit een ski met een radius van 16 meter. Belangrik is ook om te vermelden dat deze ski’s iets breder zijn dan hun Worldcup-broertjes en de huidige Superior-lijn. De GS krijgt 74 mm onder de voet, waarmee het een echte allround pisteknaller wordt; de ski met middellange radius is 72 mm onder de voet. De SL-variant is we gewoon lekker smal met 68 mm.

De Motive-lijn krijgt dus ook een nieuw gezicht: de Pro MTN. De breedtes (95, 86, 80, 76 en 74 mm) blijven, maar de constructie wordt iets gemoderniseerd en de drie grootste breedtes krijgen nu allemaal Air Tec TI. De huidige Motive 80 heeft geen metaal, maar de nieuwe Pro MTN 80 krijgt dat dus wel. En dat maakt het plafond van die ski een stuk hoger en een directe concurrent van bijvoorbeeld de zeer succesvolle Salomon X-Drive 8.0 FS. Een ideale ski voor iedereen die in principe op de piste skiet, goed gas wil kunnen geven, maar ook in zachte sneeuw (slush, verse poeder) lekker door wil knallen zonder bakken techniek nodig te hebben om niet te duiken of te struikelen.

Dynastar
Bij dit Franse merk gaan ze in de race- en pisteski’s terug naar een retro-look van een paar decennia geleden. In alle andere opzichten zijn ze echter behoorlijk innovatief bezig bij het Franse merk.

Bij de pisteski’s komt er een erg interessante lijn: de Speed Zone serie. Voor verschillende niveaus zijn er ski’s, de modellen zijn genummerd voor het gemak: 16 is het ‘hoogste’. Dit is de consumenten slalomski met wat race rocker, 67 mm onder de voet en een radius van 13 meter (bij 168). De 14 Pro en 12 TI hebben een middelgrote radius (15 meter bij een ski van 174) en iets meer breedte (72 mm), maar ook de rocker, het metaal, etc. Het vernieuwende in deze ski’s zit hem in de zogenaamde ‘Powerdirve’ constructie, die ontwikkeld is samen met skicrosskampioenen als Jean-Frédérique Chapuis. Het is een plaat metaal die rechtop is geplaatst over de hele lengte van de ski, direct achter de sidewall. Tussen deze metalen plaat en de houten kern zit een laag rubber, die zorgt voor absorptie van vibraties, terwijl de metalen versteviging van de verticale sidewall zorgt voor een consistente flex en grip over de hele lengte van de ski.
Ik heb hoge verwachtingen van deze ski’s, vooral omdat de prachtige buiglijn van de meeste Dynastars behouden blijft, maar wat meer grip en power in de ski’s zit die er naar mijn smaak net te weinig in zat. Zeker het proberen waard dus.

Blizzard
Bij Blizzard komt men met een geheel nieuwe piste-lijn: de Quattro collectie. Er zit veel bekende technologie in (zoals het IQ-bindingsysteem, de combinatie van carbon en titanal die we al kennen van de oude G-force lijn van zes jaar geleden). En ze hebben echt hun best gedaan voor ieder wat wils te maken:

De RX (middellange radius) is de top-end ski: stevige binding, extra suspension (dempemde plaat), carbon en Ti. Heel lichte tip- en tail rocker en 84 mm onder de voet, dus ook in lastige sneeuwcondities een heel diverse ski. De Quattro 8.4 Ti is dezelfde ski, maar dan een beetje minder stijf (wat minder suspension, een iets lichtere binding).
De RS (korte radius) is het meer slalom-gerichte broertje van de RX. De ski is een stuk smaller (72 mm), wat het omkanten versnelt, en er zit geen rocker in. Qua gebruikte materialen is deze ski verder hetzelfde. Ook hiervan is een iets afgezwaktere versie: de 7.2 Ti.

De Quattro 8.0 Ti en CA is de wat minder heftige lijn daaronder. Een middellange radius, wat diepere tip en tail rocker en dus de keuze tussen Ti of CA (zoals je dat vroeger bij de Magnum-serie ook kon kiezen). De 7.4 TI of CA is het iets smallere broertje met de korte radius, maar verder hetzelfde verhaal.

Blizzard kennende zijn dit energieke, stabiele ski’s met fenomenale kantengrip.

Zo, weer een hele lap nuttige tekst over vernieuwingen van/in ski’s! :-)

Ik had vooral interesse gehad in de nieuwe motive 80, ware het niet dat ik juist net gezwicht ben voor z’n conculega, de x-drive 8.0 FS;-)
Voor de fun, toch is ergens zien te testen bij een indoor-testevent komende winter!

LA NORMA😍☃️

Ik moet bekennen dat ik de afgelopen mooie zonnige dagen met andere dingen bezig ben geweest :-)
Maar bedankt voor de update! Belooft weer veel verbeteringen en innovaties, wie weet dit jaar een nieuw paar 2016-2017 ski’s halen of toch voor een overjarig model gaan…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Elan
Bij dit Sloveense merk hebben ze een vierde dimensie gevonden! Heus, met hun 4D Amphibio-lijn brengen ze naast het ‘links en rechts’-principe (tel mee: dit zijn bij Elan al 2 dimensies!) ook het ‘voor en achter’-principe (nog eens 2 dimensies, volgens Elan). Het was namelijk altijd zo ingewikkeld om de voor en achterkanten van ski’s van elkaar te onderscheiden… ;)

Zonder gekheid: buiten het feit dat de marktetingafdeling duidelijk de dingen dubbel zien hebben ze wel degelijk iets aangepast aan de ski’s. Niet het uiterlijk, niet de Amphibio-technologie. Ze laten aan de voorkant van de ski de metalen versteviging wat bol staan, zodat de ski directer instuurt (dit was volgens mij nooit een probleem, maar goed). Aan de achterkant laten ze diezelfde verstevigende titanal-plaat juist wat hol staan, zodat de achterkant makkelijk loslaat aan het einde van de bocht. Volgens mij hebben ze daarmee een probleem opgelost dat er niet was. Of wat mij betreft: twee zaken die ik al niet zo fijn vond aan de ski hebben ze versterkt. Namelijk dat ie zo gigantisch direct draait - een eigen wil heeft - omdat de binding wat ver naar voren staat én dat ie aan de achterkant niet lekker houdt. Als ik de marketingverhalen moet geloven, wordt ik een nog minder grote fan van Elan dan ik al was.

O ja, de ‘nieuwe’ Ripstick-poederlatten moeten de Spectrums gaan vervangen. Ze hebben de hoeken wat afgerond, maar verder kan ik - op papier - niet veel verschillen vinden.

1 ding snap ik nooit.Al die veranderingen aan die ski’s.
Dan zijn ze blijkbaar toch niet zo goed dit jaar als ze ons altijd willen doen geloven.
Ik zou ze nu niet kopen want over een jaar zijn ze zogenaamd veel beter en over 2 jaar zijn ze nog veel beter.
Als ze goed waren hoef je ze ook niet steeds te veranderen toch !
Of is het allemaal marketing!
Ik denk eerlijk gezegd het laatste.

1 ding snap ik nooit.Al die veranderingen aan die ski’s.
Dan zijn ze blijkbaar toch niet zo goed dit jaar als ze ons altijd willen doen geloven.
Ik zou ze nu niet kopen want over een jaar zijn ze zogenaamd veel beter en over 2 jaar zijn ze nog veel beter.
Als ze goed waren hoef je ze ook niet steeds te veranderen toch !
Of is het allemaal marketing!
Ik denk eerlijk gezegd het laatste.

Lawine op 2 jun 2016 11:08

Ik denk voor 90% marketing en voor 10% echt innovatie (technologisch of herdefiniëring van doelgroepen en labels). En het is natuurlijk ook niet zo dat elk merk elk seizoen alles verandert. Ik denk dat gemiddeld 80% van het aanbod van komend seizoen hetzelfde spul is als afgelopen seizoen (eventueel met een nieuwe print). Daarom is het mijns inziens ook heel erg goed verkoopbaar om in het najaar ski’s te kopen van het seizoen ervoor. Je moet alleen wel een beetje weten welke modellen wél veranderd zijn - ik hoop dat dit topic daar een beetje in helpt.

Bedankt voor je reactie @GiGi
Ik ben het met je eens 90% marketing en wellicht 10% innovatie (technologie en herdefinering )
Om wegwijs te worden in deze jungle helpt jou Topic zeker.
Je bent altijd een objectieve adviseur.

@GiGi mag best eens een schouderklopje hebben wat mij betreft voor al het werk wat hij voor dit Forum doet.

En Völkl is het eerste merk dat het materiaal voor seizoen 2016-2017 online heeft staan als courante modellen op hun eigen website…

Vraagje aan de experts. Welke nieuwe skis zouden jullie me aanraden für parallelschwung? :) Ben niet zon fan van het carven. De ski`s worden altijd maar breder, en dat is niet zo naar mijn zin. In de winkel raden ze me vorig jaar de Atomic Redster Xti aan, maar ook bij die ski heb ik mijn twijfels.

Je bedoeld waarschijnlijk een ski voor het ouderwetse wedelen met snelle kantenwissel.Zo smal mogenlijk onder de voet.Ook mijn favoriet. Ook best te doen Off-Piste mits je techniek daarvoor goed genoeg is.(wel ouderwets hard werken)
Ik denk dat GiGi wel een modelletje weet.
Extra informatie zou handig zijn.
Hoe lang ben je
Hoe zwaar ben je
Hoe veel jaar (weken) ski je
Ski je alleen op de geprepareerde piste
Wat wil je uitgeven
Heb je een voorkeur voor een bepaald merk

@Joy85: ik zou lekker voor een marktplaatsje gaan. Paar rechte jongens met nog genoeg staalkanten. Ik zie soms opa’s en oma’s nog op latten naar beneden komen die geproduceerd zijn op een datum dat ik nog niet eens het levenslicht had gezien. Deze mensen skiën doorgaans nog beter t.o.v. de gemiddelde Hollander. Er is zat materiaal te koop en al die ontwikkelingen, ik ski al jaren en natuurlijk zit er verschil in een ski maar zoals genoemd, re-branding, ander design etc. Of jij en ik weten wat carbon, wood-core, magnesium, powerflex en al die namen inhouden.

Als je niveautje pizza bent wordt je niet een crack met magnesium core etc.

Ik grap al een aantal jaren met mijn wintersportmaat. Ik heb de Atomic Sl12 (ik vind ze TOP waarschijnlijk omdat het een testwinnaar was, ik geen referentiemateriaal heb…en tal van andere zaken) ;-) op de ski’s van hem staat Aerospeed…en die van mij Aerospeed 2.

De standaardgrap inmiddels als ik hem voorbij ski…Aerospeed 2 kerel…dat is het geheim. ;-)
Beetje Magnesium core erbij…manman als een malle stort ik van die berg.

Ook ik heb parallelschwung geleerd op jongens van 200cm en ik ben nu 1.78 toen…destijds nog meer een ukkie.

Beter als dit wordt het toch niet:

Dit soort jongens kan je alles op.

Maar op dit soort retro knallers kwamen de ‘stoere’ skiers ook als ‘goden’ mee naar beneden. Zullen het nu ook nog prima doen mits onderhouden.

@Joy85 misschien is het handig om met je vraag even een nieuw topic te tarten. En geef dan inderdaad meteen wat meer informatie, zoals Hooykaas al aangeeft. Je lengte en gewicht, een eventuele voorkeur voor lange of korte bochten, je skiniveau (alleen weken ervaring kan ik niet zo veel mee, liever welke pistes of omstandigheden je goed kan of juist nog moeite mee hebt), de snelheid waarop je graag skiet, etc.

Dan kunnen we dit topic op de rit houden voor de ontwikkelingen in skimateriaal voor komend seizoen.

@GiGi

Is er ondertussen al weer nieuwe informatie over de verschillende skimerken naar buiten gekomen ?

May the ski force be with you !!

Van de meeste mainstream merken staat het nieuws er wel zo’n beetje. De niche-merken heb ik me niet in verdiept, daar ken ik de lijnen ook niet goed genoeg voor. Maar de meeste nieuwe brochures zijn al wel online te vinden: http://www.zuzupopo.com/xe/index.php?mid=catalog&categor…

@GiGi, weet jij waar bij de nieuwe Nordica NRGY serie de modellen FLAT voor staan?
Ik zie EVO of FLAT etc

SKIEN GAAF!

@HaroldAKTomDaan:

Flat (meaning no binding) and also in the EVO version (includes a system binding) There is no advantage either way but it does offer options.

Flat wil zeggen (niet alleen bij Nordica, maar bij alle merken) dat de ski los wordt verkocht, dus zonder binding (die kan je dan zelf uitzoeken en laten monteren, direct op de ski). EVO is het binding-rail systeem van Nordica. Dat betekent een makkelijk verstelbare binding. Maar ik weet uit ervaring dat die specifieke bindingsrail van Nordica de buiglijn van de ski flink beïnvloedt (het stuk direct onder die bindingsplaat kan minder vrij flexen, waardoor de ski een beetje hoekig skiet). Maar niet iedereen voelt dat even sterk of heeft daar evenveel last van.
Kortom, de Evo-versie is waarschijnlijk goedkoper, maar skiet het ook iets minder lekker, iets minder rond.

Op Epicski staat deze info.

It is a very good system but with a few limitations. First the good, Nordica did a very good job with the design and ease of adjustment plus it one of the few systems that is a zero ramp angle so the skier is very natural on the ski. There are three (IIRC) versions, 2.5-10, 3-11 and 4-12 depending on which ski that they go with. Most of the women’s skis will be the 2.5-10 and 3-11. Another plus is most of the people demoing these skis are getting to test it with this binding verses a typical demo binding so they are getting a truer feel on how the ski feels. Now the downfall of the binding and this might pertain to you. There is one size of this binding, it is designed to accommodate BSL’s from a 260mm to 360mm. While this does not have an effect on most skis, once you get down to the low 150’s and below…the plate gets to be (relatively) heavy and blocks out the flex of the ski. While it is not a huge detriment in performance on the shorter length skis, I would suggest buying the ski of choice flat and putting on a traditional two piece binding.

Bron: ‘Philpug’ http://www.epicski.com/t/123117/nordica-evo-sport-system-bin…
(de overige 2 mensen…heb ik niet gezien :-) anders wordt het persoonlijk en dat wil ik niet ;-) )
Volgens mij was er iets met flex onder de 1.50m…

Ik heb zelf ook een set prachtige platen op mijn ski’s alles van Atomic en ben er zeer content mee niets hoekig niets vervelend… of ik zal het niet merken dat kan natuurlijk ook.

Ik kan de binding zelfs aanpassen naar Race, All-round, Slalom en die instellingen merk ik dan juist weer wel.’

Samengevat: de Nordica meneer heeft mij ervan overtuigd om in ieder geval de speciaal ontwikkelde plaat met alle genoemde voordelen eens te testen… als je de mogelijkheid hebt.

Aan jezelf dan natuurlijk de keuze wat je het prettigst vindt.

Succes met je skikeuze.

Dynastar heeft ook hun collectie voor 2016-2017 online staan. Leuk spul, ben benieuwd. Ga het in november testen als het goed is.

Rossignol

Dit Franse merk brengt komend jaar een nieuw materiaal in hun all-mountain en freeride ski’s: Carbon Alloy Matrix. Dat is een carbon-basalt legering die de ski’s de ‘pop’ en (torsie)stijfheid van carbon moeten geven en tegelijkertijd het vibratie-absorptievermogen van basalt. De topski’s van de Experience all-mountainlijn (100, 88, 84 en 80) zijn hiermee uitgerust, net zoals de Super 7, de Soul 7 en de nieuwe Sky 7 (de de oude Sin 7 vervangt). De breedste freeride lat (Squad 7) komt te vervallen.
De ski’s met dit nieuwe materiaal hebben vanaf nu “HD” achter de naam staan. Het komt er denk ik op neer dat de Experience 88 HD wat minder doods zal aanvoelen, en bijvoorbeeld de Experience 84 HD of de Soul 7 HD wat minder stuiterig en springerig. We gaan het zien. In de piste-en racelijnen verandert er ten opzichte van afgelopen seizoen niets.

In de freeride-lijn voor dames wordt dit materiaal ook gebruikt overigens. Maar de grootste verandering in de damesski’s van Rossignol is denk ik de naamsverandering van de pistelijn. De Unique wordt nu Famous.

@gigi
Zijn er ergens speciale testmomenten begin november? Ik weet dat je op de hintertux zowieso altijd kan testen. Maar ik wil eens een testevent doen gericht op de nieuwigheden ;)

Binnenkort maak ik een heel overzicht van die mogelijkheden.

Dynastar heeft ook hun collectie voor 2016-2017 online staan. Leuk spul, ben benieuwd. Ga het in november testen als het goed is.

GiGi op 3 jul 2016 18:08

Dat merk is de jongste tijd goed bezig … hun consumenten SLs en GSn zijn me goed bevallen, spijtig van de look binding, nooit een fan van geweest.

Rossignol heeft ook de website up to date met de nieuwe modellen voor komend seizoen.

@GiGi. Voor komend seizoen ben ik al een tijdje aan het orienteren voor nieuwe latjes en daarbij staan hoog op het lijstje de Fischer Progressor F19. Nu zag ik dat er naast het succesnummer van het seizoen 2015/2016 nu ook een 2016/2017 versie komt. Ik heb zitten zoeken maar behalve een kleine cosmetische aanpassing ( en de prijs:) ) zie ik geen veranderingen. Heb jij als kenner mss een idee wat de veranderingen zijn?

Aequilater Nubila

Voor zover ik weet geen technische veranderingen. Of het de perfecte ski voor je is, is een andere vraag…

:) blijft idd nog de keuze @GiGi. Maar zoals gezegd hoog op het lijstje samen met de RC4 superior. Of toch iets van dit jaar om in de stijl van het topic te blijven :) Eerst maar ff testen hopelijk volgende maand!

Aequilater Nubila

Plaats een reactie