Geur skischoenen

Hoi. Heeft er iemand tips om de geur uit mijn skischoenen te krijgen?

Ik heb de binnenschoen ondertussen al meer dan een anderhalve maand laten verluchten, en de zooltjes er ook uit gehaald, maar de stank lijkt er niet uit te willen gaan.

Ik heb al een soort anti-bacteriële deodorant gebruikt maar de geur blijft zitten in de schoenen.

Heb in het verleden wel eens van die geurballen gebruikt. Verkopen de meeste outdoorzaken in nederland wel. Als je ze er in doet na gebruik gaat de geur er best aardig uit.

Advies vooraf; heb je de schoenen altijd droog opgeborgen? Gebruik je iedere dag schone sokken? Lucht je de skischoenen iedere dag na gebruik, eventueel icm bootdryers van bv Sidas?

Als je bovenstaande zaken doet ruiken je skischoenen eigenlijk zelden…

Heb ze altijd gedroogd (heb van die elektrische drogers). Elke dag verse sokken ging niet. Heb dit seizoen 14 weken geskied en ik kon niet elke week mijn was doen dus moest ik sowieso sokken laten verluchten en opnieuw gebruiken. :(

Anyway, de geur zit er nu in. Die moet er uit. Ik heb al zitten denken om ze gewoon in de wasmachine te gooien, maar geen idee of die dingen daar tegen kunnen…

De lucht komt door bacteriën, deze komen juist door vocht en warmte. Als je googled op zweetschoenen, kom je een hoop tips tegen, zoals soda erin strooien of de binnenschoen in een afgesloten zak 2 dagen in de vriezer leggen.
succes!

Ga langs bij een winkel waar ze skischoenen verhuren, die hebben vaak spuitbussen met desingfecteringsmiddel en die zijn sterker dan die wij als particulier kunnen kopen. Of dit even doen volgende keer als je in de Alpen bent, de winkels daar hebben het allemaal. Gooi je binnenschoenen NIET in de wasmachine, dat gaat weinig uitmaken en je hebt kans dat de binnenschoen hierdoor onherstelbaar beschadigd.

Click. Click. Peace

Geur komt van bacterieen etc. Zolang die leven stinkt het. Er zijn een aantal truukjes om ze dood te krijgen.
UV-licht - vandaar die uv drogers
Stoom - kunnen je schoenen niet tegen.
Kou - Vrieskou om precies te zijn. (Zoals Jethro al suggereerde)

Die laatste zou geen effect op je schoenen moeten hebben.
Laat je binnen schoenen eerst goed drogen, doe ze vervolgens in een plastic zak doen, goed dichtknopen zodat er geen ijs/vocht uit de vriezer erin komt en leg de vervolgens in de vriezer. Hier moet je ze wel even in laten liggen
denk aan een paar dagen.

Ik doe dit ook voor bidons met stank etc.

Nog een tip/top: http://www.ebay.com/itm/UV-Timer-Electric-Shoes-Dryer-Warmer…?

Toevallig gisteren binnengekregen. Ik weet niet of het ook bacteriën doodt, maar in ieder geval wordt drogen van de schoenen nu een stuk makkelijker (gebruikte altijd een föhn/radiator).

Heel vriendelijk dat jullie allemaal links naar drogers doorsturen, maar die heb ik al en bovendien helpen die nu niet meer. ;)

Dettol oplossing maken, schoenen er lekker in laten soppen. Drogen kost een week maar anti-bacteriële werking houdt jaren aan.
Zorg wel dat je de originele dettol anti-bacteriële reinigingsvloeistof hebt. Tegenwoordig heet alles dettol. Je kunt het kopen bij de drogist en apotheker. Het is een gelige vloeistof die melkwit wordt als je hem met water verdunt.

Dettol oplossing maken, schoenen er lekker in laten soppen. Drogen kost een week maar anti-bacteriële werking houdt jaren aan.
Zorg wel dat je de originele dettol anti-bacteriële reinigingsvloeistof hebt. Tegenwoordig heet alles dettol. Je kunt het kopen bij de drogist en apotheker. Het is een gelige vloeistof die melkwit wordt als je hem met water verdunt.

SPAM op 14 mei 2016 22:25

Inderdaad, die dettol oplossing heb ik ook gebruikt bij mijn oude schoenen. Geen geur meer en elke keer een lekkere dettol geur bij het uittrekken:). Ik had wel het idee dat de buitenstof van de binnenschoen wat ruimer was op sommige plekken maar dat gaf geen last. Die geur was bij mij echt erg dus dit moest wel gebeuren.

Binnenschoen in een zak en dan in de vriezer leggen
Weg geurtjes…

don't count the days, make the days count !

Binnenschoen in een zak en dan in de vriezer leggen
Weg geurtjes…

Droopy-d op 15 mei 2016 11:13

Dat werkt heel even. Veel bacteriën overleven een vorstperiode. En gaan daarna lekker verder met geurtjes produceren. Een product als Dettol dood bacteriën en schimmels. En blijft werkzaam tot jaren na een toepassing.

Ik doe mijn binnenschoenen in de wasmachine, … , nog geen problemen mee ondervonden .
Dettol truuk ook tevreden van…

Een beetje knappe binnenschoen is gemaakt van materiaal waar geen bacteriën in kunnen leven. De schoenen goed drogen zou dus afdoende moeten zijn. :)
Mocht je toch nog last houden, dan werkt HG-“Alle nare geurtjes weg” perfect om de laatste bacteriën de spreekwoordelijke nek om te draaien.
Middeltjes als “dettol” zijn potentieel schadelijk voor je spullen en/of huid, dus daar grijp ik persoonlijk niet graag naar.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Binnenschoen in een zak en dan in de vriezer leggen

Weg geurtjes…

Droopy-d op 15 mei 2016 11:13

Dat werkt heel even. Veel bacteriën overleven een vorstperiode. En gaan daarna lekker verder met geurtjes produceren. Een product als Dettol dood bacteriën en schimmels. En blijft werkzaam tot jaren na een toepassing.

SPAM op 16 mei 2016 15:05

Inderdaad. Bacteriën overleven onze huis tuin en keuken vriezers zonder problemen.

Click. Click. Peace

Een dettol-oplossing maken en er de binnenschoenen aan de binnenkant mee insponzen. Bescheiden beginnen en niet doornat maken. Dan buiten laten drogen, liefst op een winderige dag zodat ze snel drogen. Daarmee zou je de bacterien kwijt moeten raken. Dan goed laten verluchten, want anders ben je wel van het zweetluchtje af maar loop je met een ziekenhuisluchtje rond. Als het nodig is nog eens herhalen.
Dan naar de uitverkoop gaan en extra sokken kopen :-).
Wel type schoendroger gebruik je? Bacterien houden van warmte en vocht. Ik denk dat schoendrogers met luchtcirculatie het efficientst zijn. Schoendrogers die enkel verwarmen, maar geen luchtcirculatie hebben gaan de bacterien langer in een voor hen comfortabele situatie houden. Van UV vraag ik me ook af hoe efficient het is : UV stralen doden bacterien, maar ze dringen niet door in het materiaal van de binnenschoen. Dus enkel de bacterien die op het oppervlak van het materiaal zitten worden gedood.

Ik vraag me ook af wat het effect van Dettol en vergelijkbare producten is op de binnenschoen. Gaan de eigenschappen van bijvoorbeeld thermo-gevormde binnenschoenen dan niet achteruit?

Ik vraag me ook af wat het effect van Dettol en vergelijkbare producten is op de binnenschoen. Gaan de eigenschappen van bijvoorbeeld thermo-gevormde binnenschoenen dan niet achteruit?

GiGi op 17 mei 2016 13:58

@GiGi, ik doe dit nu al bij meerdere paren en ook al jarenlang. Ik heb nog geen ervaring dat het negatieve gevolgen heeft voor thermo-vervormbare binnenschoenen. Ook een eventueel effect op de huid heb ik nog niet gehad. Ik ben vrij gevoelig voor vreemde of allergene stoffen maar dus geen irritatie of andere effecten. Het enige is idd het “ziekenhuis” geurtje. Maar als je mijn zweetgeurtje zou kennen is de Dettol geur een verademing

In elke schoen een verfrisser.
Kan je gewoon laten zitten tot de volgende skivakantie.

null

One life. Live it.

Dettol oplossing maken, schoenen er lekker in laten soppen. Drogen kost een week maar anti-bacteriële werking houdt jaren aan.

Zorg wel dat je de originele dettol anti-bacteriële reinigingsvloeistof hebt. Tegenwoordig heet alles dettol. Je kunt het kopen bij de drogist en apotheker. Het is een gelige vloeistof die melkwit wordt als je hem met water verdunt.

SPAM op 14 mei 2016 22:25

Inderdaad, die dettol oplossing heb ik ook gebruikt bij mijn oude schoenen. Geen geur meer en elke keer een lekkere dettol geur bij het uittrekken:). Ik had wel het idee dat de buitenstof van de binnenschoen wat ruimer was op sommige plekken maar dat gaf geen last. Die geur was bij mij echt erg dus dit moest wel gebeuren.

tomwillem op 15 mei 2016 10:08

Ik heb dit 2 jaar geleden ook gedaan, dat was een succes.
Enige opmerking daarbij: het drogen duurde eeuwen, volgens mij wel 4 weken ofzo. Dat kwam omdat ik de binnenschoenen eerst moest laten uitdruipen (2 dagen) en vervolgens thuis niet op de verwarming mocht leggen van vrouwlief (hele huis stinkt dan naar dettol). Het drogen kon ook niet buiten, begin maart was toen te koud en vochtig. Uiteindelijk heeft het in de garage gehangen.
Nu is een veel betere periode om te drogen: aan de waslijn of op de droogmolen in de tuin/op balkon. Dan zijn ze binnen no time weer droog…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ik denk dat de oplossing van Rogier de meest simpele en goedkoopste is.
Anders vervallen we toch een beetje in de volgende voorbeelden:

Hoe krijg jij die hardnekkige vlek uit die witte broek?
Ik neem altijd een schaar en knip die vlek eruit.
Weg vlek.

Ik heb nooit meer kringen op mijn tafel.
Hoe krijg je dat voormekaar!
Ik heb vierkante glazen.

Ik denk dat de oplossing van Rogier de meest simpele en goedkoopste is.
Anders vervallen we toch een beetje in de volgende voorbeelden:

Hoe krijg jij die hardnekkige vlek uit die witte broek?
Ik neem altijd een schaar en knip die vlek eruit.
Weg vlek.

Ik heb nooit meer kringen op mijn tafel.
Hoe krijg je dat voormekaar!
Ik heb vierkante glazen.

Lawine op 23 mei 2016 15:46

De oplossing die @Rogier voorsteld is vergelijkbaar met de Dettol methode alleen ben je afhankelijk van een goedwillende verhuurder. De werkzame stof zal vergelijkbaar zijn aan die van Dettol. Bacterie en schimmel dodend. Of het net zo lang werkt als een verzadigde Dettol oplossing weet ik niet.

De voorbeelden die je verder aanhaalt waar de discussie anders in zou vervallen snap ik niet maar dat zal geheel aan mij liggen.

Bij Duijvestein verkopen ze speciale spray hiervoor, ik heb hem sinds een paar maanden, werkt echt top!!!

Work less || Board more

Heb ze altijd gedroogd (heb van die elektrische drogers). Elke dag verse sokken ging niet. Heb dit seizoen 14 weken geskied en ik kon niet elke week mijn was doen dus moest ik sowieso sokken laten verluchten en opnieuw gebruiken. :(

Arnh op 14 mei 2016 11:31

Wat ik dan altijd doe is de sokken mee onder de douche. Ofwel met een klein beetje wasmiddel dat ik heb ingepakt, of met douchegel even goed uitspoelen. Onder de douche moet je toch en dan is het ergste er in elk geval uit. Voelt het een stuk minder vervelend om weer die sokken aan te moeten.

@Mike123 @arnh he wat lees ik nou

Als je drie maand uit een koffer moet leven en quasi 7 dagen op 7 werkt komt je standaard qua hygiëne wel wat lager te liggen. Van die lijst was het enige waar ik me echt aan hield de dagelijkse douche. :P

Ik weet wel dat ik volgend seizoen sowieso dubbel zoveel skisokken meeneem.

Arnh: mmmh, welk gat je ook hebt gezeten ;-) in het Ahrntal…

http://www.yelp.com/search?find_desc=Reinigung+%26+Waschsalo…

Daarbij als je voor zo’n lange tijd gaat…ff paar setjes sokken kopen en zeker in de uitverkoop.
Je kan ze tegenwoordig ook online bestellen.

Ik heb skisokken van Falke maar of ik er beter door ga skiën???
Ik ga voor 1 ding…zonder NADEN.

Maar na een aantal krijgertjes (ideaal verjaardagskado) voel ik persoonlijk 0 echt 0 verschil…als er maar geen naden voelbaar zijn en de sokken boven mijn schoen uitkomen ben ik blij.

Dan komt het helemaal goed en vallen de kosten erg mee.

Kan mij voorstellen en zeker als je student bent dat €20 - €50,-- voor 1 setje sokken met beloofde ‘comfortzones, whatever that…?? en extra turboflaps’…echt geen positieve bijdrage leveren aan je afdalingskunsten of de geur die je verspreidt.

Schone sokjes, heerlijk!

Ook ik heb lesgegeven, er zijn ALTIJD mensen in een dorp die wel een wasmachine hebben en een wasje willen draaien voor je. Je hebt echt wel tijd om eens per week of 2 weken een uurtje een wasmachine aan te zetten, Nog beter om het aan te laten zetten voor je. Wasserij of gewoon een wasmachine opzoeken in het dorp. De plekken waar ik kom hebben doorgaans gewoon een ouderwetse wasserette (je weet wel waar je altijd leuke dames kan oppikken…in de muziekvideo’s zie je dat vaak ;-) )

Ik had in mijn seizoen een afspraak gemaakt met het dichtstbijzijnde hotel. Voor in die tijd nog…Schilling…25 stuks…werd mijn was gedaan en opgevouwen, gestreken…top!

Wees inventief en dat ben je…met de sokken aan onder de douche gaan staan ;-) maar wel zo lekker om af en toe in echt schone kleding te stappen.

Succes!
@Lawine: een hemd… :-) ik zou zeggen een T-shirtje…

Wasserette ideaal. Die seizoenen dat ik voor 2-3 weken per trip in Andorra zat veelvuldig gebruik van gemaakt. Anders in de wasbak zelf sopje draaien en over de verwarming hangen, of wasrek meenemen/ergens scoren. Niet in problemen denken, maar oplossingen! Meer sokken is een oplossing, maar voor 14 weken sokken mee… 14*7=98 paar sokken=€ 1960 ongeveer… Zelfs elke week naar de wasserette is dan een goedkopere oplossing! Succes voor het volgende seizoen!

Wasserette ideaal. Die seizoenen dat ik voor 2-3 weken per trip in Andorra zat veelvuldig gebruik van gemaakt. Anders in de wasbak zelf sopje draaien en over de verwarming hangen, of wasrek meenemen/ergens scoren. Niet in problemen denken, maar oplossingen! Meer sokken is een oplossing, maar voor 14 weken sokken mee… 14*7=98 paar sokken=€ 1960 ongeveer… Zelfs elke week naar de wasserette is dan een goedkopere oplossing! Succes voor het volgende seizoen!

Marijnt op 3 jun 2016 13:59

Ik deed ook regelmatig mijn was hoor (in de meeste hotels deden ze er niet moeilijk over). Maar ik organiseerde ook nog avondactiviteiten en ging mee naar de verhuur met de schoolgroepen waarvoor ik verantwoordelijk was en werkte dus bijna 7 dagen op 7. In de vrije tijd die ik had was ik dronken, ging ik vroeg slapen of keek ik eens een film, maar had ik dus absoluut geen zin om mijn was te doen.

Ik deed hem ongeveer om de 2 à 3 weken. Dat betekent dat ik 14 paar skisokken moet meenemen. Ik leefde uit een koffer aangezien ik quasi elke week in een ander hotel zat, dus neem je nergens teveel van mee. Ik had er geloof ik acht paar bij.

Anyway, volgend jaar blijft dat waxijzer en die gopro thuis, en wordt die plek opgevuld met skisokken. :D

Plaats een reactie