Hulp bij kiezen skigebied 2017

Wij gaan met vrienden in 2017 weer op wintersport, jippie :)
Afgelopen 5x naar Val Thorens geweest maar aankomend jaar willen we wat anders, lees vooral goedkoper :)

Ik zou graag suggesties horen aangezien ik het nu echt niet weet.

We zijn met 4 volwassenen waarvan er 1 niet skiet.
4 kinderen in de leeftijd van 4 tm 7 jaar waarvan er 3 al kunnen skiën.
Belangrijk is dat we aan de piste of zo dicht mogelijk bij de skischool willen zitten.
Minimaal 100km skigebied en zon en sneeuwzeker en kindvriendelijk.
Mijn gedachten zweven nu van Naunders, serfauss, fiss naar skigebied Porte Du Soleil
Voordeel van bijvoorbeeld Oostenrijk is vaak dat de kinderen vaak gratis skipas of hotelovernachtingen krijgen en beter eten.

Resumé

  • Snelle piste toegang
  • Relatief betaalbaar
  • Zon en sneeuwzeker
  • Kindvriendelijk
  • land heeft nog geen voorkeur
  • Afstand tot NL mag wel wat korter dan ValTho
Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

Hoeveelheid zon heeft niemand in de hand natuurlijk, al is het wel zo dat de Zuid-alpen (lees: Italië) gemiddeld meer dagen zon heeft dan de meeste gebieden aan de noordkant van de alpenhoofdkam. Sneeuwzeker is het er ook, vooral door de extreem goede besneeuwingsinstallaties en pistepreparatie daar.

Ik zou eens kijken in Val Gardena. Vooral het dorp Selva biedt alles wat je wil.
Datzelfde geldt voor Alta Badia. Beide gebieden geven ook (met de Dolomiti Superski-pas) toegang tot de Sella Ronda. Op zich is die ronde (4 uur skiën voor een gevorderde skiër) leuk voor een keer, maar het is vooral de verbindingsroute met de naastgelegen gebieden. Landschappen zijn adembenemend en het eten… geweldig en spotgoedkoop. Lessen zijn er in het Duits of Engels over het algemeen.

Serfaus-Fiss-Ladis zal niet goedkoper zijn dan Val Thorens, zeker niet in de vakantieperiodes. En de snelle toegang tot de pistes heb je in de dorpen in de Dolomieten veel beter, als je even goed zoekt.

@gigi je hebt t steeds over val gardena/Selva. Mooi gebied, maar ik vond t qua verblijf niet heel erg goedkoop. Zeker vergelijkbaar met fiss. Of je moet paar goede tips hebben?

Ik heb zelf een keer (half maart, buiten de vakanties) met een groep van 10 in een huis gezeten voor 2500 euro (net boven Santa Cristina, net onder het kasteel Selva, 50 meter off-piste van de rode Saslong-piste). En een keer in de week van Kerst in appartement Antares voor 600 met zijn tweeën (150 meter van de Ciampinoi-lift).

In Serfaus heb ik een keer een kerstvakantie in een B&B gezeten (1-persoons bezetting) voor 350 per week (maar dus niet zelf kunnen koken, wat je ook op kosten jaagt). Goede vrienden van mij zaten afgelopen maart (buiten de vakanties, ook geen Pasen) in Fiss voor 500 p.p.

Ik noem expres ook de vakantieperiodes, omdat ik denk dat de TS daar met de kinderen ook aan vast zal zitten.

Hier een 8-persoons appartement (4 fatsoenlijke 2-persoons kamers, 3 badkamers) midden in Selva: http://www.miavalgardena.it/en/selva-gardena/poessnecker/…

Termignon in de Mauriennevallei (2x geweest). Direct aan de piste, spotgoedkoop. Érg leuke pistes in Termignon zelf (enige minpuntje, twee lange sleepliften), verbinding met Val Cenis. Érg mooie natuur. Tip: ga ook een dagje naar Bonneval sur Arc. Verblijf wel op zijn Frans, dat dan weer wel. Nauders (6x geweest is ook heerlijk, enige nadeel is dat je elke dag klein stukje moet rijden of met skibus moet. Succes met de keuze !

Een snelle zoektocht op de website van Val Gardena leert dat een 8-persoons appartement in de week van 18-25 februari (ik heb een willekeurige Krokus-week gekozen) tussen 2000 en 2800 euro kost.

http://www.valgardena.it/en/holidays/accommodation-search/?o…

En kinderen tot 8 jaar (geboren na 26-11-2008) krijgen een gratis skipas voor dezelfde periode als 1 betalende volwassene. Dus 3 van de 4 kinderen gratis (want 1 ouder skiet niet). Dit geldt ook voor de Dolomiti Superski-pas.
Prijslijst Val Gardena: ttp://www.valgardena.it/stchristina/dss/Listino_prezzi_20161…
Prijstlijst Dolomiti Superski: http://www.dolomitisuperski.com/documents/listini-prezzo/201…

Ik lees mee: welke week en waar moeten we zijn voor zonzekerheid? Vind het altijd zo vervelend als t sneeuwt tijdens de wintersport!

Ik lees mee: welke week en waar moeten we zijn voor zonzekerheid? Vind het altijd zo vervelend als t sneeuwt tijdens de wintersport!

An32 op 20 mei 2016 02:06

null

When life gets too complicated.... SKI

Goedkoper en beter eten is ook in Frankrijk vind je ook in bijna elke gebied met uitzondering van Val Thorens ;-) Portes du Soleil is een erg goede keuze als je ook een niet skiër mee hebt (leuk dorp). Zoals hierboven aangegeven is Val Cenis ook erg leuk en mooi.

Click. Click. Peace

Een mooi gebied, waar heel veel pistes heerlijk bij het dorp uitkomen en er zelfs doorheen gaan is Alpe D’Huez. Het is bij de Nederlanders vooral bekend vanwege het fietsen, maar het is voor mij 1 van de beste wintersportgebieden waar ik ooit ben geweest. Door de ligging is het erg zonnig, en door de hoogte erg sneeuwzeker. Er is een grote diversiteit aan pistes, van zeer eenvoudige groene pistes rond het dorp, tot diepzwarte pistes (le tunnel) aan de randen van het gebied. Het dorp Alpe D’Huez is niet heel goedkoop, maar de dorpen Oz en Auris zijn weer een stuk goedkoper. En ook vanuit deze dorpen zit je zo in de rest van het gebied. Ook heeft het gebied, zeker voor Franse begrippen, moderne en snelle liften.

Born to Ride

En in aanvulling van @Matthias123 (erg goede tip) eten en drinken is hier beter en vooral goedkoper dan in Val Thorens…

Click. Click. Peace

Ik lees mee: welke week en waar moeten we zijn voor zonzekerheid? Vind het altijd zo vervelend als t sneeuwt tijdens de wintersport!

An32 op 20 mei 2016 02:06

null

Alex op 20 mei 2016 08:34

Top!
Ik zal vanavond direct naar de diverse tips kijken.

En tja, de zon…
Dat is idd erg lastig, Val Thorens is over het algemeen ook zonnig maar afgelopen 2 jaar niet in onze vakanties

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

@An32 “Je zegt dat je het altijd zo vervelend vind dat het sneeuwt als je op wintersport bent”
Advies:
Je moet in het vervolg een week later gaan dan schijnt altijd de zon.Meestal is dat al op zaterdag (wisseldag)

Bedankt voor de tip Hooykaas

We zijn nu eenmaal vaak verwend door zon en perfecte condities, sorry :)

Maar er gaat nu een lichtelijke voorkeur uit naar Oz, iemand ervaring hier ?

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

Hier staan wat beoordelingen van dat dorp: http://www.snowplaza.nl/frankrijk/l-alpe-d-huez/oz-en-oisans…

Dag Dree, je hebt zelf Nauders al op 't lijstje staan. Is overigens niet echt 100km plus als je alleen het Bergkastel gebied telt maar toch gelet op de wensen hierboven wel aan te bevelen. Juist doordat het zo overzichtelijk is kom je de kinderen, als ze lessen, regelmatig tegen en of zijn er voldoende eenvoudige pistes voorhanden waar je zelf met de kinderen kan skien inclusief een erg leuke dalafdaling. Aanvullend hebben ze inderdaad een familiepas/aanbieding voor de skipassen voor de kinderen. Zelf goede ervaringen met de skischool. Het gebied heeft ook een zonnige ligging en voor de niet skier zijn er goede mogelijkheden om prachtige wandelingen (over de grens naar Italie) te maken. Snelle piste toegang kan je een hele discussie over voeren, het gebied ligt zo’n 3-4 minuten rijden buiten het dorp (waar alle accomodaties liggen) maar er rijdt zeer frequent een skibus die je voor het dalstation afzet. Enige echte nadeel is de wachttijd bij de gondel rond 09:30h als iedereen omhoog wil voor de skilessen. Systeem is afgelopen jaar wel wat verbeterd maar 15-20 minuten ben je wel kwijt. Daarna weinig drukte gedurende de dag.

We zijn nu eenmaal vaak verwend door zon en perfecte condities, sorry :)

Maar er gaat nu een lichtelijke voorkeur uit naar Oz, iemand ervaring hier ?

Dree op 20 mei 2016 22:07

Yep, ben twee keer in Oz geweest, omdat we daar een mooi chalet voor een grote groep voor een goede prijs konden krijgen.

Leuke pistes zijn er zeker. En er is inderdaad veel afwisseling: Rond Alpe d’huez, Auris, en Villard Reculas is er genoeg eenvoudigs te vinden, en hogerop wordt het moeilijker.

Twee dingen die ik minder vond, maar dat zal voor anderen anders zijn:

Er zijn erg veel gondels, en weinig stoeltjesliften. Kijk maar eens op de kaart rond Oz en boven Alpe d’Huez. Ik vind dat minder lekker skiën als je steeds alles uit moet, trappen oplopen, wachten op gondel, gondel in/uit, trappen af etc. Ook zit je de lifttijd dan dus niet in de zon.

De zwarte pistes die je op de kaart ziet zijn (in mijn ervaring, ik was er dus 2 keer) vaak niet open en vaak niet geprepareerd. Ook met voldoende sneeuw. Als je van niet geprepareerd zwart houdt is het mooi, zo niet dan kun je die dus afstrepen van de kaart en vallen er toch wel wat kilometers weg.

Oz zelf is wel een aardig dorpje. Niet te vergelijken met Val Thorens: Veel kleiner, 1 kroeg, paar restaurantjes.

Succes met kiezen!

We zijn nu eenmaal vaak verwend door zon en perfecte condities, sorry :)

Maar er gaat nu een lichtelijke voorkeur uit naar Oz, iemand ervaring hier ?

Dree op 20 mei 2016 22:07

Yep, ben twee keer in Oz geweest, omdat we daar een mooi chalet voor een grote groep voor een goede prijs konden krijgen.

Leuke pistes zijn er zeker. En er is inderdaad veel afwisseling: Rond Alpe d’huez, Auris, en Villard Reculas is er genoeg eenvoudigs te vinden, en hogerop wordt het moeilijker.

Twee dingen die ik minder vond, maar dat zal voor anderen anders zijn:

Er zijn erg veel gondels, en weinig stoeltjesliften. Kijk maar eens op de kaart rond Oz en boven Alpe d’Huez. Ik vind dat minder lekker skiën als je steeds alles uit moet, trappen oplopen, wachten op gondel, gondel in/uit, trappen af etc. Ook zit je de lifttijd dan dus niet in de zon.

De zwarte pistes die je op de kaart ziet zijn (in mijn ervaring, ik was er dus 2 keer) vaak niet open en vaak niet geprepareerd. Ook met voldoende sneeuw. Als je van niet geprepareerd zwart houdt is het mooi, zo niet dan kun je die dus afstrepen van de kaart en vallen er toch wel wat kilometers weg.

Oz zelf is wel een aardig dorpje. Niet te vergelijken met Val Thorens: Veel kleiner, 1 kroeg, paar restaurantjes.

Succes met kiezen!

KarelJansma op 22 mei 2016 10:57

Dat er een paar gondels zijn kan ik beamen ja, en die liggen toevallig net allemaal boven oz. Het zijn ook niet mijn favoriete liften. Maar net als die lift naar het hoogste punt hebben ze geen andere keus omdat een stoeltjeslift gewoon niet zo’n hellingkan overbruggen. Rond alpe dhuez en auris zijn het wel bijna allemaal (snelle) stoeltjesliften. De langste zwarte piste van de alpen, de Sarenne is geprepareerd, en voor de rest zijn ze inderdaad niet geprepareerd, net als in bijna alle Franse gebieden. Als ze bij voldoende sneeuw toch gesloten zijn is dit altijd vanwege een te hoog lawinegevaar. In de week dat ik er was waren alle zwarte pistes gewoon open.

Born to Ride

Trouwens, het is Oz geworden. Bedankt voor de reacties.

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

Plaats een reactie