Dolomieten accomodatie

Wij (een stelletje van midden 20) willen deze winter eens niet naar Oostenrijk gaan maar naar de Dolomieten in Italië.

Wie o wie heeft tips voor een dorp in het Dolomiti Superski gebied? En eventueel een leuk hotel? Liefst met wellness en fitness.

*bericht bewerkt door Rogier op 30 jun 2016 11:38

Dan moet je wel iets meer info geven. Wat is jullie niveau? Snowboarden of skiën? Wil je groot en uitgestrekt of klein en romantisch? Alles is te krijgen daar, maar er zijn toch ook best grote verschillen tussen de gebieden.

Kan je ook nog eens kiezen tussen duits en Italiaans :p
In de buurt van een bikini bar of juist niet?
Maar moet het ski in ski out zijn of mag het ook bv aan een gondel grenzen?
Aan de sella ronda of juist daar ver vandaan?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

En wat is het budget. Ik kan zo een prima tip geven, waar je aan de piste zit, goede wellness, fitness in een populair gebied… Maar de prijs is daar dan ook wel naar (zoals altijd: features kosten geld).

Dan moet je wel iets meer info geven. Wat is jullie niveau? Snowboarden of skiën? Wil je groot en uitgestrekt of klein en romantisch? Alles is te krijgen daar, maar er zijn toch ook best grote verschillen tussen de gebieden.

GiGi op 26 jun 2016 20:08

Bedankt voor de reactie. We zijn allebei goede skiërs en willen graag de beschikking hebben over een groot uitgestrekt gebied…

Kan je ook nog eens kiezen tussen duits en Italiaans :p
In de buurt van een bikini bar of juist niet?
Maar moet het ski in ski out zijn of mag het ook bv aan een gondel grenzen?
Aan de sella ronda of juist daar ver vandaan?

Birdheart op 26 jun 2016 20:49

Dankjewel voor de snelle reactie. We komen niet echt voor het feesten, meer skiën, lekker tafelen en voor de wellness. Een accommodatie dicht bij de skilust zou fijn zijn. Over de Sella Ronda hebben we veel gelezen en deze ronde willen we graag skiën. Dichtbij de Sella Ronda zou fijn zijn :-)

En wat is het budget. Ik kan zo een prima tip geven, waar je aan de piste zit, goede wellness, fitness in een populair gebied… Maar de prijs is daar dan ook wel naar (zoals altijd: features kosten geld).

DSvier op 26 jun 2016 21:59

Dankje voor de reactie. €1800 - €2000 incl. skipas max. Ik hoor graag je tips :-)

Dan zou ik inderdaad de Sella ronda aanbevelen. Niet dat dat rondje op zich zo interessant is, maar omdat het de ‘snelweg’ is tussen 4 grote gebieden, die samen een aaneengesloten gebied van ruim 400 km piste ontsluit.

Je hebt Arabba, dat vooral wat pittiger pistes heeft en als eigen gebiedje niet heel veel variatie herbergt. Behalve de pistes in en direct grenzend aan de Sella Ronda hebben ze daar als ‘achterland’ alleen de Marmolada. Een prachtige berg om op te skiën, maar daar ga je na één of twee keer ook wel iets anders willen.
Dan heb je Val di Fassa, dat veel groter is dan de Sella Ronda-aansluiting alleen. Dorpen Campitello en Canazei geven directe toegang tot de Sella Ronda en naburige gebieden. Mooie rode pistes, maar ook vrij beperkt als je een echte kilometervreter bent. Het merendeel van de pistes die onder Val di Fassa vallen liggen echter de andere kant op dan de Sella Ronda. Dat is een enigszins verbrokkeld geheel van wel mooie pistes, maar het zijn wel echt aparte gebiedjes. Samen met Arabba is Val di Fassa wel echt Italiaans (als in: niet Zuid-Tirools).
Gaan we verder, dan komen we in Val Gardena. Het dorp Selva ligt aan de Sella Ronda en biedt op die manier snelle toegang naar zowel Val di Fassa en Alta Badia (veel beter gepositioneerd in dat opzicht dan Santa Cristina of Ortisei). Maar ook het Val Gardena zelf is echt prachtig. De kant van Ciampinoi en de Saslong-pistes (de worldcuppistes aldaar), maar ook de Col Raiser en de Longia-piste helemaal naar Ortisei. En een dagje Seiser Alm is ook niet gek, hoewel het daar wel blauw en vlak is. Maar wel prachtig vind ik.
Het vierde gebied is Alta Badia. Met Corvara en Colfosco direct aan de Sella Ronda bieden die dorpen ook de beste toegang tot de wijde omgeving. Het achterland van Alta Badia is vriendelijk, met veel brede blauwe cruise-pistes. Voor wat meer uitdaging zou ik in Val Gardena gaan zitten.

Al met al zou ik het dorp Selva in Val Gardena aanraden. Het is een dorp waar je alles hebt qua faciliteiten en pisteaanbod. Maar kijk wel goed naar de locatie van je accommodatie: er is vrij veel aanbod op plekken waar toegang tot de liften niet heel dichtbij is, of waar het lijkt dat je eigenlijk in het volgende dorp zit (Santa Cristina). Op de site valgardena.it kan je goed accommodaties zoeken (ook op kaart) en ook eisen toevoegen in termen van wellness geloof ik.

Ik denk dat voor dat budget een mooie vakantie te maken is in de Dolomieten (inclusief lekker lunchen en dineren op z’n Italiaans).

Gelet op wat je zoekt zou ik kijken in de gekende gebieden: La Villa, Arabba, Canazei, Sankt Christina, Wolkenstein, enz.

Ik heb dan weer geen tip zo uit mijn hoofd waar je alles krijgt wat je wil binnen het budget. Maar als je in genoemde gebieden gaat zoeken zul je vast wat vinden.

@Birdheart ik zou het wel weten. ;-) de man van het stel waarschijnlijk ook wel :-)

Fitness en Welness in een hotel, het liefst heb ik het ook echter…

Goede wellness, fitness of je na een dag skiën hier iedere dag gebruik van gaat maken?
De meeste van ons gaan 1 weekje naar een gebied dan lijkt het mij niet aannemelijk dat je David Lloyd-achtige taferelen verwacht in je eigen accommodatie. Een ruimte met een paar toestellen en men is snel tevreden. Een sauna-pleintje is lekker en een goed verwarmd zwembad is ook welkom natuurlijk maar als het niet aanwezig is dan kan je natuurlijk ook in de buurt op zoek gaan naar…

De vraag gaat hier over de Dolomieten (groot gebied en veel welness/fitness faciliteiten)…

Om een voorbeeld te geven wat ikzelf heb gedaan op mijn wintersportvakanties:
Als ik naar Val Tho ga zit je voor €12,-- in het zwembad en heb je toegang tot de Spafaciliteiten. 5-dagen kaart kost €46,-- leuk dus al die features/gadgets in je accommodatie maar ik persoonlijk vind die prijzen dus wel meevallen als je het extern opzoekt. http://www.valthorens.com/pdf/brochure-centre-sportif-H2015-…

Dagje of Weekje Tignes, deze lag voor onze accommodatie destijds: http://www.tignes.net/decouvrir/infrastructures/lagon…

In de Dolomieten zal het allemaal erg exclusief kunnen zijn maar het uitzicht is hetzelfde als je op de latten staat en mogelijk zelfs nog wel beter. ;-)

Mocht er nu worden opgemerkt, wat weet ik er nu van…ik ben een enorme Welnessfan. 1 van mijn cliënten is vastgoedbezitter van vele complexen dus ik bezichtig er veel en maak er vaak gebruik van.
Op wintersport heb ikzelf de grappigste ‘Welness’ hier beleefd:
http://www.mytirol.com/nl/overdekt-spa-fitnesscentrum/wellne…
Les gegeven en als reisleider gewerkt toen het nog een Cube hotel was…prachtig uitzicht over de Zugspitze echter in NL vind ik een dagje Devarana (Den Bosch) of SpaSereen (Maarssen) ook geen straf. ;-)

Geen berglucht en geen uitzicht zoals de mooie beelden van de Dolomieten op de achtergrond.

Maar dat je weet hebt dat zoiets bezoeken in een andere accommo voor een simpel keertje veelal prima te doen is zonder de hoofdprijs voor een all-in hotel waar je naar alle waarschijnlijkheid slechts een enkele keer gebruik van zal maken. (Het is slechts een tip)

Succes met het uitzoeken van een leuk hotel rebeccagraffiti je hebt in ieder geval een leuk budget.

Om verwarring te voorkomen…

Wolkenstein = Selva di Val Gardena
Sankt Christina = Santa Cristina (makkie)
Sankt Ulrich = Ortisei

In Zuid-Tirol (waar Val Gardena en Alta Badia in liggen) is Duits de tweede officiële taal, vandaar…

Dit lijkt me een heel geschikt hotel: http://www.hotelgranbaita.com/de/hotel/willkommen.html…

Dat ziet er zeker uit als een prima hotel. Het is alleen relatief ver weg van de liften (500 meter van de Ciampinoi-lift, 800 m van de Costabella), en het loopt daar licht bergop. Dat is toch een best eindje lopen op skischoenen. Ikzelf heb een keer gezeten in een van de appartementjes van Hotel Antares, dat letterlijk halverwege bovenstaand hotel en die liften ligt. Daar hebben ze ook wellness trouwens.

Mijn punt: er zijn denk ik meer goede opties dichter bij de liften. Zijn er wel (zoekperiode heb ik even gegokt: 4-11 februari): http://www.valgardena.it/en/holidays/accommodation-search/?o…
@rebeccagraffiti hebben jullie al een periode of specifieke week in gedachte? Dat maakt het (mee) zoeken wel makkelijker.

Dan zou ik inderdaad de Sella ronda aanbevelen. Niet dat dat rondje op zich zo interessant is, maar omdat het de ‘snelweg’ is tussen 4 grote gebieden, die samen een aaneengesloten gebied van ruim 400 km piste ontsluit.

Je hebt Arabba, dat vooral wat pittiger pistes heeft en als eigen gebiedje niet heel veel variatie herbergt. Behalve de pistes in en direct grenzend aan de Sella Ronda hebben ze daar als ‘achterland’ alleen de Marmolada. Een prachtige berg om op te skiën, maar daar ga je na één of twee keer ook wel iets anders willen.
Dan heb je Val di Fassa, dat veel groter is dan de Sella Ronda-aansluiting alleen. Dorpen Campitello en Canazei geven directe toegang tot de Sella Ronda en naburige gebieden. Mooie rode pistes, maar ook vrij beperkt als je een echte kilometervreter bent. Het merendeel van de pistes die onder Val di Fassa vallen liggen echter de andere kant op dan de Sella Ronda. Dat is een enigszins verbrokkeld geheel van wel mooie pistes, maar het zijn wel echt aparte gebiedjes. Samen met Arabba is Val di Fassa wel echt Italiaans (als in: niet Zuid-Tirools).
Gaan we verder, dan komen we in Val Gardena. Het dorp Selva ligt aan de Sella Ronda en biedt op die manier snelle toegang naar zowel Val di Fassa en Alta Badia (veel beter gepositioneerd in dat opzicht dan Santa Cristina of Ortisei). Maar ook het Val Gardena zelf is echt prachtig. De kant van Ciampinoi en de Saslong-pistes (de worldcuppistes aldaar), maar ook de Col Raiser en de Longia-piste helemaal naar Ortisei. En een dagje Seiser Alm is ook niet gek, hoewel het daar wel blauw en vlak is. Maar wel prachtig vind ik.
Het vierde gebied is Alta Badia. Met Corvara en Colfosco direct aan de Sella Ronda bieden die dorpen ook de beste toegang tot de wijde omgeving. Het achterland van Alta Badia is vriendelijk, met veel brede blauwe cruise-pistes. Voor wat meer uitdaging zou ik in Val Gardena gaan zitten.

Al met al zou ik het dorp Selva in Val Gardena aanraden. Het is een dorp waar je alles hebt qua faciliteiten en pisteaanbod. Maar kijk wel goed naar de locatie van je accommodatie: er is vrij veel aanbod op plekken waar toegang tot de liften niet heel dichtbij is, of waar het lijkt dat je eigenlijk in het volgende dorp zit (Santa Cristina). Op de site valgardena.it kan je goed accommodaties zoeken (ook op kaart) en ook eisen toevoegen in termen van wellness geloof ik.

Ik denk dat voor dat budget een mooie vakantie te maken is in de Dolomieten (inclusief lekker lunchen en dineren op z’n Italiaans).

GiGi op 26 jun 2016 23:13

Super bedankt voor de uitgebreide reactie. Hier hebben we zeker iets aan!

.

Dat ziet er zeker uit als een prima hotel. Het is alleen relatief ver weg van de liften (500 meter van de Ciampinoi-lift, 800 m van de Costabella), en het loopt daar licht bergop. Dat is toch een best eindje lopen op skischoenen. Ikzelf heb een keer gezeten in een van de appartementjes van Hotel Antares, dat letterlijk halverwege bovenstaand hotel en die liften ligt. Daar hebben ze ook wellness trouwens.

Mijn punt: er zijn denk ik meer goede opties dichter bij de liften. Zijn er wel (zoekperiode heb ik even gegokt: 4-11 februari): http://www.valgardena.it/en/holidays/accommodation-search/?o…

@rebeccagraffiti hebben jullie al een periode of specifieke week in gedachte? Dat maakt het (mee) zoeken wel makkelijker.

GiGi op 27 jun 2016 10:44

Hotel Antares hebben we ook al gezien. Wij gaan in de periode van 21 jan t/m 28 jan.

http://www.florian.bz.it/eng/index.html

50 m van de Saslong lift in ST.Christina. Wij eten hier regelmatig en zijn ook te gast met Worldcup afdaling op de Saslong.

May the ski force be with you !!

Net over de berg bij Selva vind je een in mijn ogen geschikter dorp, Colfosco.

Het dorp ligt ondanks het kleine verschil in afstand een stuk centraler. Dat komt doordat het stuk vanaf Colfosco naar Selva bestaat uit vier zigzaggende liften met maar weinig piste, echt een verbindingsstuk.

Na een dag HeiligenKreuz/Lagazuoi/Cortina/Marmolada moet je altijd terug over dat verbindingsstuk.

Uiteraard is er ook nog de mogelijkheid om via de andere kant van het Sella Massief het dorp (Selva) te bereiken, maar dat deel van Dolomiti Superski kan je aan het einde van de dag maar beter mijden ivm drukte.

Selva is een supergezellig dorp en er is een grote kans dat ik komend seizoen daar verblijf. Echter ga ik met een stel gasten van tussen de 20 & 30 jaar.

Voor een stel dat houdt van kilometers maken en een drankje (Col Pradat!!!) kan ik niets anders aanraden dan Colfosco.

Wie weet echt een hotel dat aan te raden is?

Onderstaande hotels liggen in Selva, beide zeer goed gelegen qua pistes.

http://www.hotelplazola.com/it/Default.asp
http://www.hotelelse.com/en/Default.asp

Voor tripjes richting Lagazuoi en verder oostwaarts van de Sella Ronda ligt Colfosco of Corvara inderdaad beter. Voor de pistes verder in het Val Gardena (rond de Saslong, Mote Pana, Col Raiser, Seceda, Ortisei) ligt Selva weer beter.

En als ik qua ligging moet kiezen tussen Colfosco en Corvara zou ik voor de laatste kiezen. Corvara geeft directe toegang tot alle routes (Sella Rnda en de rest van Alta Badia); als je in Colfosco zit moet je toch eerst weer de Borest-lift en dan meteen weer een lift hebben om naar je geliefde Lagazuoi te komen (waarvan ik niet denk dat dat een dagelijks reisdoel zal zijn). Ook qua dorpje lijk Corvara mij iets levendiger en beter uitgerust, maar ik moet toegeven dat ik nog nooit in Colfosco heb verbleven.

Het is eigenlijk de keus tussen het gebied van Alta Badia en Val Gardena, waarvan ik eerder al een typering heb gegeven. Allebei prachtig, maar ideaal gelegen in het ene gebied betekent wat verder skiën (of misschien net niet ontspannen te doen) naar het uiteinde van het andere gebied, en vice versa.

Mijn voorkeur zou als @GiGi ook Corvara of Selva zijn. Dat zig zag verbindings stuk doe ik meestal aan het van de dag. Als je maar op tijd op Dantercepties bent. Selva is wel het meest gezellig dorp. Colfosco en Corvara meer familie gericht.

May the ski force be with you !!

Wie weet echt een hotel dat aan te raden is?

rebeccahesse op 27 jun 2016 22:29

Hotel Sporting, vraag of ze je een package willen aanbieden incl de skipas.
http://www.hotelsporting.bz/nl/Default.asp

@hanss kijk DAT is een hotel. Niks die ellendige jaren '80-'90 look maar dit ziet er top uit.

http://www.hotelcomploj.com/hotel-selva-dolomites/index.html…

hier zitten wij altijd met kerst.
geen fitness wel een zeer mooie wellness . bus stopt recht voor de deur 2 haltes en je kunt eruit bij de lift. terug skiën kan wel tot voor de deur (mits voldoende sneeuw wel 2x skies uit om een weg over te lopen)

alle kamers zijn gerenoveerd of compleet nieuw, zie foto’s op de site Het is er schitterend.Diner en ontbijt zijn er uitstekend.

@Patrick076: kijk ook dat is weer een HOTEL, ziet er TOP uit.

@Patrick076: kijk ook dat is weer een HOTEL, ziet er TOP uit.

Laagvlieger op 29 jun 2016 12:40

komen hier al 16jr. thuiskomen voor ons dus

Allemaal bedankt voor jullie hulp. We hebben het volgende hotel geboekt in Selva val Gardena: http://www.arthotel.bz/en/home.html. We zijn heel erg benieuwd naar het gebied :-)

komt helemaal goed. ligt 1 of 2 haltes voor ons hotel.
veel plezier alvast

Have fun!

Leuk om te zien al die goedbedoelde adviezen hier en dan uiteindelijk zelf met een prachtig hotel komen die toegevoegd kan worden aan het lijstje mooie hotels.

Ziet er ook uit als een prettig nestje!

De Welness ziet er voor hotelbegrippen mooi uit. Een hotel is doorgaans natuurlijk niet te vergelijken met een welness center maar dit ziet er state of the art uit. Het is niet al te groot ik gok dat maximaal 10man tegelijk toegelaten zal/mag worden in deze welness vleugel anders zal het stapelen worden/aantal bankjes tellen…

Veel voorpret toegewenst en natuurlijk straks een fijne reis.

Plaats een reactie