wel helm of geen helm

wat is het meest verstandige
?! ik zie zelf het praktisch nut er namelijk niet van in…

beginnend gevorderde

Da’s vragen naar de bekende weg… het verstandigste is de helm opzetten. Het praktische nut ook ook vanzelfsprekend: jezelf beschermen tegen situaties waarbij hoofdletsel kan worden veroorzaakt. Een helm biedt je uiteraard geen garanties, maar ‘beter iets, dan niets’ gaat hier mooi op.

Ikzelf board met helm; ik vind het er serieuzer uitzien als geoefende sporter, maar daarnaast draagt het vele malen prettiger op m’n (scheermes) kale kop dan een muts en is het warmer bij lage temps.

I even pee standing sideways...

Ik draag hem puur uit veiligheidsoverwegingen, er kan altijd iets gebeuren, ook als je er zelf helemaal niets aan kunt doen. Daarnaast is het heerlijk warm en voel je verder niet eens dat je hem op hebt.

Mogen we al????!!!!

ik wilde er eerst ook niet aan, maar vorig jaar er toch eentje gehuurd. Prima bevallen, ook lekker warm.
Maar zeker goed voor de veiligheid. Dus de aankomende wintersport weer een helm op!!

Lijkt mij een overbodige vraag: altijd een helm opzetten. Tegenwoordig kun je zeer goede helmen kopen die gewoon goed zitten.

Piste riderrrrr

Een helm is veiliger, dat spreekt voor zich. Het verkleint de kans op een hoofdletsel met c.a. 25%. Deze discussie is een weekje geleden ook al gevoerd (zie reactie van Jefrem)

en daarbij komt dat een goede helm confortabeler zit dan een muts

Yep! Daar gaaaaan we weer…als je het nut er niet van in ziet doe je het lekker niet. Ik persoonlijk doe het lekker wèl, al járen en ben er 2x al erg blij mee geweest. Hoort gewoon bij je uitrusting.

mama on a mission in the snow

Ik draag nog geen helm maar is er wel eens serieus onderzoek gedaan naar het % hoofdletsels op de piste en wat het dragen van een helm daarbij had geholpen. Gevoelsmatig is het % hoofdletsel minimaal tov knie,enkel,pols letsel…
Denk dat als iedereen zich aan de FIS regels zou houden het al een stuk veiliger zou zijn op de piste.

Aequilater Nubila

Helm is lekker warm, werk super goed met je skibril.
En het beschermt!

Hoe hard je een helm nodig hebt kom je pas achter nadat je een keer echt goed gevallen bent. Dit is hetzelfde verhaal als mensen die geen gordel dragen in de auto.

Ik weet wel dat ik mijn helm al 2x hard nodig heb gehad op het ijs toen ik serieus onderuit ging ;)

Bovendien, de kosten van een helm kan je terug verdienen, letsel niet.

Opzetten dat ding.
2 jaar geleden direct bij aanvang van de vakantie blijven kangen in een greppel die met losse sneeuw gevuld was. Gigantische klap gemaakt vooral op mijn hoofd. Even van de werled geweest, zonder helm zware hersenschudding of erger schedelbasisfractuur gehad.
Dus gewoon doen.

Liever duizend keer zeggen: wel op maar niet nodig dan 1 keer moeten zeggen: niet op maar wel nodig.

Om van deze discussie over het wel of niet dragen van een helm af te zijn vind ik eigenlijk dat ze het voor iedereen moeten verplichten.

Als een helm verplicht wordt, stop ik met wintersport… Het is ongetwijfeld veiliger, maar skieën is nu eenmaal een risicosport. Zoals winterwonderland zegt: er komen heel wat meer botbreuken e.d. voor bij het skieën…

Niets lekkerder dan bij een mooie afdaling de zon op je wangen te voelen (en na afloop met een mooi wintersportkleurtje thuiskomen!). Bovendien, nu zie ik tenminste nog dingen vanuit mijn ooghoeken aankomen, met zo’n marsmannetjesding op zal dat een stuk minder zijn. Verder hoor je gelijk een stuk minder, wat de veiligheid én de gezelligheid ook niet echt ten goede komt. Wij skieën altijd met een groep en zo af en toe wordt er even iets over afwijkende routes oid naar elkaar geroepen…lijkt me niet echt handig als je dat amper of helemaal niet meer kan horen.

Draag lekker een helm als je het wilt, maar niets voor mij! Afgelopen jaar ook een behoorlijke klap op mijn hoofd gemaakt, maar dankzij een superdikke muts viel de schade mee.

@Anne

"Afgelopen jaar ook een behoorlijke klap op mijn hoofd gemaakt, maar dankzij een superdikke muts viel de schade mee."

Dan heb jij geen echte klapper meegemaakt. Zou jij ook achterop een motor gaan zonder helm? Lekker die wind door je haren, zon op je huidje en nog met de rijder kunnen kletsen ook! Totdat… het niet meer kan, omdat een auto je over het hoofd zag en je schedel in 3 stukken op het wegdek ligt.

Enfin, dat gaat ook op voor de wintersport. Afgelopen jaar verschrikkelijk hard een vrouw ondersteboven geskiet, gezien zij weg skiede zonder te kijken. Niet zo slim. Vol met de koppen tegen elkaar. Gelukkig allebei een helm op. Beide helmen kapot! Gelukkig niet de schedels… Dan helpt zo’n mutsje namelijk niet zo meer…

Oftewel: doe slim, gebruik een helm! Lekker warm, veilig en je ziet nog net zo veel!

Even a bad day skiing is better then a good day at work

"Afgelopen jaar verschrikkelijk hard een vrouw ondersteboven geskiet, gezien zij weg skiede zonder te kijken. Niet zo slim. Vol met de koppen tegen elkaar."

een beetje onhandig voorbeeld Thomas… jemig :)

Ben zelf niet zo van het dragen van een helm, maare… zo te lezen kan ik er wel 1 gebruiken als we op dezelfde piste recreëren :)

Absoluut een helm.

Ben met een val partij hard met mijn hoofd op de grond gekomen. Ik was blij dat ik mijn helm op had. Anders had het er wat minder positief uitgezien.

Ik vind ook niet, dat ik minder hoor en zie met een helm. Het is gewoon even wennen. Er zijn tegenwoordig zulke fijne modellen te koop, zodat het er nog altijd top uitziet.

Just have fun!!!

Misschien zou het helpen wanneer de verzekeringsmaatschappijen zouden zeggen, geen helm meer zelf betalen ?
Een soort eigen risico inbouwen van bv 100 euro, zoveel kost een helm ook ongeveer

Ik ben ook voor de helm. Het zit voor mij beter dan een muts, geeft voldoende warmte en ook mogelijkheid tot ventilatie en VOORAL ben niet zinnens om te vallen maar ben er wel tegen beschermd met de helm. Heb mijn helm laten personaliseren via specialpainting. Het beschermd één van de belangrijkste delen van ons lichaam, bij de ene wat meer dan bij de andere natuurlijk.

RoCo

@Thomas: Omdat de gemiddelde snelheid op een motor heel wat hoger is dan met skieën én omdat asfalt een totaal ander verhaal is dan sneeuw, slaat jouw vergelijking helemaal nergens op.

Als ik met 80 km/uur zou gaan skieën is het een heel ander verhaal maar vooralsnog geef ik de voorkeur aan gecontroleerd naar beneden gaan (en ook in de gaten houden wat er achter mij skiet, ook al ben ik daar niet voor verantwoordelijk). En als er onverhoopt toch wat gebeurt…skieën is nu eenmaal een risicosport en zelfs met helm kan je nog vanalles overkomen, waarbij je ook regelmatig merkt dat skieërs meer risico nemen wanneer ze een helm dragen.

@anne,
klets niet zo dom.
als je geen helm wilt dragen prima, maar kom niet met onzinnige argumenten zoals dat skiers meer risico nemen als ze een helm op hebben of dat je niets meer hoort als je een helm op hebt. Ook als je schrijft dat je met een mooi wintersportkleurtje wilt thuis komen en dat je denk dat als je een helm op hebt minder ziet vanuit je ooghoeken. Wat een domme klets. Je bent allemaal argumenten aan het verzinnen om geen helm te dragen.
m.vr. gr. een helm dragen skileraar, zowel op de piste alsmede off-piste.

Ik draag er ook geen. Ik weet dat het veiliger is om het wel te doen, maar ik vind ze niet lekker zitten (heb er verschillende geprobeerd) en mis toch het gevoel van de wind door m’n haren etc. Verder vind ik het vervelend dat ze zoveel ruimte innemen bij het lunchen/apres-skiën. Ik zie mensen daar regelmatig klooien met helmen.

Iedereen moet m.i. zelf weten of ze wel of geen helm dragen. Het is een trent om het wel te doen, dat valt niet te ontkennen, maar ga het aub niet verplichten.

Het is eigenlijk zo’n beetje hetzelfde geval als op de fiets de ouders verplichten hun kinderen een helm te dragen maar voor de mama of papa hun coupe zij geen. Om nog even terug te komen op skiën ook al kom je gecontroleerd naar beneden kan je nog vallen en ons lichaam maakt bij een achterwaartse val een natuurlijke zweepslag. Bekijk het maar ik vind het veiliger met en als je er één draagt riempje ook vast onder de kin aners kan je hem ook beter aflaten.

RoCo

Dit jaar werd ik overgehaald door m’n ouders om een helm aan te schaffen. Zo gezegd zo gedaan, heb nu een RED Avid, ideale helm, erg licht, zit fijn en je oren blijven lekker warm met koud weer. Goede skibril erbij gekocht en zo maak je er toch 1 geheel van.

Niet alleen dat het veilig is, vind ik het er ook nog een professioneel uitzien. Bij ons was het zo, mijn broertjes moesten beiden een helm dragen en als ze dat niet wouden mochten ze niet mee. Mn oudste broertje heeft dit 2 jaar vol gehouden om niet mee te gaan op wintersport alleen vanwege de helm. Eindelijk dit jaar gaat hij toch mee en z’n helm heeft hij al gekocht.

Dit jaar maar eens op moreboards.com een extra helmpje met een andere kleur aanschaffen (mooie aanbiedingen, dus voor diegene die nog goedkoop een helm nodig heeft en zijn of haar maat van de helm weet, een goed initiatief om voor een leuk prijsje een goede helm te kopen!)

excuus, de link van is http://www.moreboards.de

Zonder helm ga ik de piste niet op,ik heb nu zo,n 4 jaar een helm en bevalt prima.
Zelfs de lokals dragen een helm.
Het is leker warm en een skibril zit ook beter vind ik.

Dont worry Ski happy

Helm of geen helm? Iedereen zelf bepalen ;-)

Heb er wel een maar draag hem nooit… Zonder helm een stuk vrijer… Ken trouwens maar weinig locals die helmen dragen…

@Greenfield Als jij met alle geweld argumenten aan wilt slepen vóór een helm…prima. Maar ik heb diverse mensen gesproken (ook hier op het forum) die stuk voor stuk aangeven dat ze toch meer risico nemen als ze een helm ophebben. Heb het dus niet zelf bedacht maar is gebaseerd op uitspraken van anderen.

Ik heb afgelopen week helmen gepast bij een skiwinkel, gewoon om eens te kijken hoe het zit en staat, maar bij elke helm die ik paste merkte ik dat het gehoor aanmerkelijk minder is dan zonder helm, wat uiteraard ook logisch is als je iets over je oren hebt. Dus jij kunt het onzin noemen, maar ik concludeer gewoon wat ik zie en hoor en daar baseer ik mijn argumenten op.

Nogmaals, prima als anderen een helm willen dragen, ieder z’n eigen keuze, maar ga helmdragen niet verplicht stellen! En zoals Sjakie zegt, mijn kennissen in Saalbach (zeer ervaren skieërs) dragen ook geen helm, dus de locals zijn ook nog lang niet om!

Hallo,
mijn man en ik willen dit jaar ook maar eens een helm gaan aanschaffen en vragen ons af of iemand goede ervaringen heeft met een bepaald type/merk skihelm. Zijn er wellicht type helmen die we juist wel of niet moeten kopen?

Plaats een reactie