Skikeuze (Rossignol X-Fight vs Atomic supercross SX 10)

Mijn ski’s zijn afgelopen seizoen gestolen, dus ik zoek weer een paar latten voor 50 - 100 euro. Ik ben een redelijk ervaring skiër, er zijn geen pistes die ik schuw en slechte condities zie ik juist als een uitdaging.

Ik ben de volgende ski’s tegen gekomen voor ongeveer dezelfde prijs. Welke zouden jullie mij aanraden en waarom? Beide ski’s lijken in goede conditie te zijn (maar wel gebruikt natuurlijk).

  • Atomic supercross SX 10.2 (lengte: 1m60)
  • Rossignol X-Fight 3rd (lengte: 1m70)

Mijn eigen lengte is 1m73.

De ski’s die je noemt zijn beide behoorlijk oud. Dat betekent 2 dingen:

  1. De exemplaren zijn waarschijnlijk even oud als het ontwerp (ongeveer 10 jaar oud), sinds die tijd is er in bouwwijze en -kwaliteit zo veel veranderd, dat ik daar niemand meer op naar beneden zou durven sturen. Ski’s uit die tijd zijn niet zo gebouwd als tegenwoordig, met als gevolg een ski die waarschijnlijk bij lange na niet meer de kwaliteiten heeft die een echt nieuw exemplaar indertijd had.

  2. Een tweedehands ski is lastig te beoordelen qua staat van onderhoud. Je kan de buitenkant bekijken, maar weet jij hoe ermee is geskied? Is de kern nog niet verpulverd (wat een oude schuimkern geloof ik)?

Ik zou voor dat geld lekker huren. Zelfs het goedkoopste segment in de Alpen gaat je waarschijnlijk een kwalitatief betere ski opleveren. Tegen de tijd dat je hebt door gespaard voor een euro of 250-300 wordt het interessant om naar ongebruikte ski’s van een paar jaar oud te kijken of voor 150-200 naar goede tweedehands exemplaren.

Slechts mijn mening uiteraard.

Dank voor je mening. Afgelopen jaar moest ik dus helaas ski’s huren voor enkele dagen omdat mijn ski’s gestolen waren.
De huurski’s hebben me meer gekost dan de aanschafprijs van mijn oude 2e hands ski’s (die misschien wel 20 jaar oud waren) en ik kan nu ook niet zeggen dat dit zo heel veel beter skiet.

Ik snap ook niet zo goed waarom er zoveel innovatie nodig is, 20 jaar geleden skieden we toch ook met veel plezier. Het moet ik ook niet te makkelijk worden natuurlijk, straks krijgen we nog een zelfsturende ski en programmeren we de route in.
Mijn bedoeling is om niet meer dan 20 euro per seizoen uit te geven aan materiaal (zo draag ik bijvoorbeeld ook geen helm omdat ik dat te duur vind). Een ski van 200 euro zou dan ook minstens 20/30 jaar mee moeten gaan.

Welke van bovenstaande ski’s denk je dat het langst mee gaan? Het blijft natuurlijk gissen hoe de ski’s gebruikt zijn, maar ik ben zelf ook niet te beroerd om over wat kiezels heen te skiën, dus slijten zullen ze toch wel.

Ik vrees dat je een andere filosofie bent aangedaan dan ik voor wat betreft de veiligheid van materiaal. Ik heb er zelf geen enkel probleem mee om op een ski van 8 jaar oud de berg af te gaan, mits ik weet hoe de ski door eventuele vorige gebruikers is behandeld en een uitgebreide test van de binding.

Afgezien van meningen over nieuwe technologieën in materiaal en de snelheid van ontwikkelingen tegenwoordig lijkt dát - veiligheid - me het aller belangrijkste. En in dat perspectief denk ik dat anderen je beter kunnen adviseren dan ik.

Over eerstgenoemde ski is al het een en ander vernoemd, ook op dit forum:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/40133

Over de Rossignol kan ik niet veel vinden. Aangezien deze ski’s al oud zijn hebben wij (ik iig) geen parate kennis over deze ski’s en dus zul je je moeten baseren op wat er op internet over wordt geschreven of de ervaring van wat ouder gedienden.

Ik vindt het overigens een prima gedachte om niet veel uit te willen geven aan ski’s maar technologische ontwikkeling is toch niet te miskennen. Daarnaast vindt ik je gedachte om geen skihelm te kopen omdat dat te duur is ronduit een slecht argument. Deze zijn zelfs voor de kleine beurs beschikbaar, vaak kort voor het wintersportseizoen bij bijvoorbeeld de Lidl, welke vaak zelfs zijn gegoten in dezelfde mal als bijvoorbeeld een GIRO helm.
Doordat je dit benoemt lok je uiteraard een reactie uit.

Het blijft uiteraard je eigen keuze wat hier mee te doen maar ook ik ben van mening dat je beter een gunstig geprijsde ski kan huren, en deze misschien zelfs overnemen van de skishop na je wintersport als deze bevalt, dan het kopen van sterk verouderde latten waarvan de geschiedenis onbekend is.

Een tweedehands ski lowbudget kan, maar met @GiGi ben ik het eens dat je moet oppassen dat goedkoop niet duurkoop doet en dan vooral qua veiligheid.

Je geeft aan redelijk ervaren te zijn en slechte condities niet te schuwen. Dat klinkt toch wel als dat je het skiën serieus wil nemen, maar qua materiaal doe je dat dan weer helemaal niet.

De atomic SX ben ik niet van onder de indruk. Niet onaardig pisteskietje destijds, als skiercross ski middel en lange bochten georiënteerd, maar van die leeftijd verwacht ik dat hij behoorlijk afgeskied zal zijn qua levendigheid. Bovendien past de lengte niet bij jouw eigen lengte, ski is te kort.
De rossi’s ken ik niet.

Er zijn best oude ski’s te vinden die okee zijn hoor, maar weet waar je naar moet kijken:

  • hoe zien de kanten er uit qua dikte, happen of breukjes.
  • hoe ziet het belag eruit?
  • is de kern van hout? Zo nee, laten liggen, zo ja, is de kern ook nog heel?
    En eigenlijk het belangrijkste:
    Hoe is de staat van de binding? Laten testen zou bij een onbekende en oude ski een absolute voorwaarde voor mij zijn…

Verder: “geen helm want te duur”.
Even los van dat ik vind dat eenieder zelf moet weten of een helm gedragen wordt, vind ik budget als reden om dat niet te doen een geen heel sterk argument. Als budget inderdaad een dingetje is, kun je in plaats van een dure Poc helm ook naar de Decathlon fietsen en een huismerk helm voor weinig oppikken.
In ieder geval hebben mijn helmen tot nu toe hun aankoopbedrag dik terugverdiend door me te beschermen tegen erger.

Ik zag 10 jaar geleden nog niemand met een helm, nu begrijp ik best dat een helm nuttig kan zijn. Als ik een keer een zie liggen voor een tientje bij de Lidl neem ik die wel mee (als hij een beetje aangenaam zit). Ik heb vorig jaar ook voor het eerst een skibril gekocht, terwijl ik toch echt altijd, weer of geen weer de piste op ging als een van de weinigen (als de liften lopen, ben ik van de partij).

Ik zie dat 1m60 te kort is, volgens @Hessel, anderszins staat in het genoemde topic over de ski een advies van neuslengte, en dat is toch in de buurt van 1m60.
Ik kan me voorstellen dat de Atomic misschien geen goede ski is voor slechte condities. Over de Rossignol X-Fight kon ik ook weinig informatie vinden in het Nederlands of Engels.

Ik zie ook de Head Cyber XP 100 op marktplaats, alleen is het een uur rijden om die op te halen.

@Roderik Roderik jaren geen skibril gedragen! Wil je op latere leeftijd aan staar geopereerd moeten worden.
Helm ligt toevallig deze week bij Lidl in de aanbieding koop hem. Doe mij een plezier.Het is echt te gevaarlijk zonder.Dat zie je maar weer aan wielrenster Annemiek van Vleuten in Rio de Janeiro.

Roderik Een ski van 200 euro moet toch 20/30 jaar mee kunnen gaan en je bent zelf niet te beroerd om over een paar kiezels heen te skiën zeg je zelf.
Verder begrijp je niet waarom zoveel innovatie nodig is.
Ik denk toch dat we je hier op het Forum eens moeten bijpraten.

Het is helemaal waar dat er 10 jaar geleden amper mensen met een helm op de piste te vinden waren. Maar het is ook waar dat er nu veel minder mensen zijn met hoofdletsel (of dood door hoofdletsel) dankzij hun helm. En dat terwijl het aantal ongelukken of de kans op een ongeluk echt niet is afgenomen. Sterker nog, ik heb vorig jaar ergens een artikel gelezen dat er relatief meer ongelukken gebeuren omdat met de huidige ski’s het maken van hele grote bochten eenvoudiger is geworden. Dat betekent dat er ook meer risico is op botsen.
Het blijft nog steeds een eigen keuze natuurlijk, maar de aanschaf van een budgethelm t.o.v. alle andere wintersportkosten moet te doen zijn! Als je een beetje brandstofvriendelijk naar de alpen rijdt, dan kun je hem al terugverdienen.

Voor wat betreft de ski’s, ik ben het met de vorige eens dat het wellicht verstandiger is om voor wat nieuwere latten te kijken. Maar ik kan je wel iets vertellen over de Rossignols! Ik heb zelf deze ski’s namelijk ooit ook gehad. Destijds een redelijk fijne lat. Stuurt makkelijk, kantengrip is oke en het afwisselen tussen lange en korte bochten is prima. Ik was niet zo tevreden over de kern (weet niet meer precies wat voor kern het is, maar volgens mij geen volhouten). Ik had het idee dat de spanning vrij vlot uit de ski weg was (maar ik heb destijds ook snel beter leren skiën, dus misschien ging ik ook meer van de ski verwachten) De ski werd vrij snel instabiel op hogere snelheid (maar goed, zonder helm kan je beter ook niet te veel op hoge snelheid skiën…)

Als je toch 2de hands wil kopen, ga dan op zoek naar een betaalbare ski uit de fischer progressor lijn. Deze zijn veel te vinden op marktplaats en kwalitatief beter. Moet je misschien wel een paar tientjes meer uitgeven (als je dan ook de terugweg het gas niet te ver indrukt, dan kun je ook deze kosten weer terugverdienen, en misschien af een toe een broodje mee nemen naar de piste als lunch)

Volgens mij is Roderik aan het trollen…

@Roderik ik begrijp je vraag niet. Als je niks belangrijk vindt waarom je dan zorgen maken over het hoe en waarom bij het kiezen tussen de 2 ski’s. Pak gewoon de goedkoopste, dichtst bij je huis (kan je nog wat benzine uitsparen) en koop met de overschot een helm.

WGSM

@Roderik ik heb een voorstel, je mag in ruil voor een “goede” fles rode wijn (anders 20€) en als je een nieuwe helm koopt (kasticket en helm meebrengen) mijn ouwe latten, Elan speedwave 14 (ongeveer 8 à 9 jaar oud), komen halen.
Regio Hasselt in België.

WGSM

Voor 100 euro koop je bij een verhuurwinkel in de Alpen overjarige verhuurde ski’s. Vaak ski’s van 2 of 3 seizoenen oud. Dan heb je ski’s die wel zijn gebruikt maar goed zijn onderhouden en nog veel belangrijker waar je zeker bent dat de binding nog in goede (lees: veilige staat) is. Een kapotte knie kan zo’n goedkope aankoop heel veel duurder maken.

De ski’s die jij op het oog hebt zijn zo oud dat ze eigenlijk niets meer waard zijn. Hier, in de Franse Alpen, ligt de vuilstort er vol mee. Zo gaat dat nou eenmaal met ski’s.

Mocht je toch besluiten een van deze ski’s of zo’n oud model te kopen. Laat de bindingen dan wel afstellen / controleren in een goede skizaak. Je knieën zullen je dankbaar zijn.

Click. Click. Peace

@Roderik ik heb een voorstel, je mag in ruil voor een “goede” fles rode wijn (anders 20€) en als je een nieuwe helm koopt (kasticket en helm meebrengen) mijn ouwe latten, Elan speedwave 14 (ongeveer 8 à 9 jaar oud), komen halen.
Regio Hasselt in België.

WGSM op 10 aug 2016 10:21

Dit is ook een goede deal! :-)

Click. Click. Peace

Het zou wel heel aardig van je zijn als je de moeite zou willen nemen even te reageren op al onze opmerkingen/adviezen.
Vooral naar @WGSM toe.Die je toch een fantastisch voorstel heeft gedaan. (Kom je niet veel tegen hier op het Forum) Alvast bedankt.

Of ben je toch inderdaad de Trollenkoning.Dan moeten we je komen opzoeken in het sprookjesbos in de Efteling.

@Hooykaas Ik heb WGSM gisteren een privébericht gestuurd om aan te geven dat interesse heb en om wat meer informatie te krijgen (het is alleen wel 200km rijden om het dan op te halen).

Ik vind de entreeprijzen van Efteling echter vrij prijzig, dus die uitnodiging sla ik af ;)
@Bart Goed om te horen dat de Rossignol’s op lange termijn dus niet zo duurzaam zijn, ondanks dat het een goede ski is/was. De Fischer Progressors heb ik nog niet gevonden voor tussen 50 en 100 euro; ik kwam wel de Progessor 600 tegen, iets duurder, maar dat was dan volgens mij ook het goedkoopste model in de reeks.

Bedankt voor je reactie

@Roderik, de foto’s zijn doorgestuurd. Als je wil kunnen we afspreken in Peer, snowvalley, daar train ik 2 keer per week slalom. Je kan ze dan testen en beslissen of het je een fles wijn waard is. Nog dit ter verduidelijking, belag is in goede staat, ik skie niet door kiezel en ook geen rotsen geraakt. Ze zijn voor het laatste verlof geslepen en gewaxt. Normaal doe ik dit zelf, nu echter in een speciaalzaak in Diest. Ik heb er maar 2 afdalingen mee gedaan en dan serieus op mijn gezicht gegaan, verlof afgelopen. Dus je kan je nog een wax en slijpbeurt uitsparen ook.

WGSM

Afspreken in Peer dat is wel heel orgineel @WGSM
Zo kan je altijd nog zeggen “Ik Peer hem”

[quote] “Ik Peer hem”

Skiën zonder helm vanwege het budget is eigenlijk niet meer nodig tegenwoordig. Ja, de best zittende helmen lopen tegen de 200€, maar je hebt tegenwoordig ook prima helmen voor minder dan €50. Niet meer die loodzware potdeksels van vroeger.

Tegenwoordig is het ook meer een uitzondering om zonder helm te skiën dan met helm. Zelf ben ik 3 jaar geleden overstag gegaan, al mis is soms nog wel de wind die om je oren fluit en op hele zonnige dagen die echte zonnebril-look die een beetje bij de wintersport hoort (ik ben geen terrasjes zitter, dus pik het daar ook niet op).

Qua ski’s zou ik toch echt kiezen voor een iets modernere ski. Daar zit over het algemeen betere demping in, meer stabiliteit en daarmee veiligheid. Dus als je het mij vraagt is het een no-brainer om liever 5 tientjes meer te spenderen voor betere ski’s. En je hebt een fantastisch aanbod liggen van WGSM, dat lijkt me meer dan de moeite waard!

@wgsm : diepe buiging voor je mooie voorstel!

Plaats een reactie