Snowboard

Hoi allemaal :)

Ik ben van plan mijn eerste snowboard te kopen (spanneeend) en ik heb al veel gelezen en opgezocht, maar ik weet nog steeds niet zo goed welke ik moet kiezen. @Jesper tipte me om een topic te openen hier, met de vraag of er mensen mee willen denken. Ik weet niet zo goed hoe het werkt op dit forum, maar ik zal het gewoon proberen. Dus bij deze trap ik af :)

Wat betreft mijn snowboard-skills: ik ben een beginner. Ik ga dit jaar voor de vierde keer op wintersport, ik kan mijn bochtjes linken en ik red me op de meeste blauwe en rode pistes best wel, maar veel meer dan dat stelt het nog niet voor. Ik heb een paar mini-stukjes off-piste gepakt en dat vond ik onwijs leuk, verder hou ik ervan om lekker te cruisen. Freestyle is niet zo mijn ding maar ik vind het wél heel belangrijk dat ik een wendbaar bord koop. Ik heb liever een bord dat met snelheid iets minder stabiel is (ik ben niet zo’n snelheidsduivel überhaupt) en wendbaar, dan andersom.

Tot nu toe heb ik gezocht naar een all-mountain bord, liefs hybride omdat ik er dan verschillende kanten mee op kan. Ik denk dat ik het beste overweg kan met een directional of twin-directional bord omdat ik erg rechts-benig ben (of hoe je dat zegt) en niet zoveel heb met switch rijden. Maar dat is misschien ook gewoon onkunde :P

Oh, en: ik ben op zoek naar een bord omdat ik snowboarden ontzettend leuk vind en graag de vrijheid van een eigen bord wil hebben, maar het hoeft geen super fancy / heel duur bord te zijn. Ik wil graag een goed bord waar ik als beginner en intermediate mee uit de voeten kan, en dan is t plan dat ik over een x aantal jaar als ik weer wat fanatieker ben en beter weet wat ik wil een echt goed bord koop.

De opties die ik tot nu toe heb verzameld:

  • Nidecker Elle
    Camrock, directional STD, flex 5 - wat goedkopere en simpelere uitvoering van Nidecker Angel, schijnt, ik kan van de Nidecker Elle helaas weinig reviews en specs vinden.

  • K2 First Lite
    Flat to rocker (?), directional twin.

  • Rossigno Gala Amptek
    20% camber tussen voeten, rest rocker, directional twin.

  • Aperture Spectrum
    Hybrid rocker, twintip, flex 5

  • Salomon Lotus LTD
    Flat out camber(??)
    Directional twin, soft

  • Salomon Drift
    Hybride twin tip bord, soft, maar lijkt mij erg naar freestyle toeneigen.

Oké, dat tot zo ver. Wat ik graag wil weten :) Hebben jullie suggesties/tips over welk bord beter bij mij zou passen? Wat is het verschil tussen een flatrocker en een camrock? Heeft iemand ervaring met de Nidecker of de K2? Daar gaan mijn voorkeuren nl het meest naar uit.

Ik kijk uit naar jullie ideeën!

Flat rocker betekent board met rocker om agressiever in te kunnen sturen, maar een verder vlak ontwerp dat makkelijk en speels is, dus zeer veelzijdig. Ga je echter hard carven dan kan ie wat makkelijk wegglijden in de bocht omdat je de kant niet optimaal gebruikt. Cam rocker is nog steeds een gerockerd board voor snel insturen, maar heeft ook wat camber (holle vorm) om tijdens de bocht mee te geven en over een breder gedeelte van het board in de sneeuw te snijden. Tijdens wat sneller bochtenwerk en met name carving heb je hier veel profijt van omdat je makkelijker je lijn in de bocht kunt houden.

Recent niet meer op Nidecker gestaan. Mijn eerdere ervaring was dat het vooral boards waren om hard mee te knallen, en niet zo soepel dat je makkelijk kon spelen. Met een K2 zit je al snel goed. Ga wel een stapje boven de first lite zitten. Een bright lite zou een aardige optie zijn. De Rossignol lijkt een mooi middenklasse boardje waar je op de piste veel plezier aan kunt beleven, maar je ziet ze weinig. Wel populair als alpine board fabrikant maar niet zo geliefd onder de huis-tuin-en-keuken snowboarders. Of dat onterecht is weet ik niet.
Verder kun je nog eens denken aan de Burton Feather of een Flow Jewel. Beiden nog met een aardige korting verkrijgbaar bij Duijvenstijn.

Weet je al ongeveer welke lengte je zoekt? Zo niet, is het handig om je eigen lengte en gewicht door te geven.

Dank je wel! Daar kan ik wat mee. Ik ben inderdaad ook over de lengte nog niet helemaal uit. Ik ben 1.75 m lang en ik weeg ongeveer 62 kg, ik kwam zelf uit op een lengte van 153 of 154. Zou dat wat zijn?

Als ik de modellen zie, gok ik dat je een vrouw bent?

Heel eerlijk gezegd vind ik de lotus wel echt een helemaal beginners boardje, zelf heb ik als extra board de salomon oh yeah, die is denk ik wat leuker om verder op door te groeien. Daarnaast ervaring met de rossignol diva ( hoofdboard), die wel wat overeenkomsten heeft met de gala, maar wel een stuk stugger. Dat is echt mijn favoriet.

Zelf ben ik wel echt fan van camber en jij geeft aan meer de voorkeur te geven aan wendbaar. Kijk dan ook eens voor de Burton Social. Kun je best goed op doorgroeien en is erg wendbaar.

Anderen geen ervaring mee.

Qua lengte en gewicht zou je mn oude diva kunnen overnemen in 152, maar is wel wat stijver dan die gala. Wel camber tussen voeten en rocker erbuiten dat hem en stabiel en redelijk wendbaar maakt (niet zo wendbaar als full rocker of flat)

Als je wil mag je m gewoon een keer testen om te zien of het wat voor je is.

Oehhh, dat is ook nog een idee! Ik heb het model even opgezocht en weet inderdaad niet zeker of dat te stijf wordt voor mij. Is niet waar ik in eerste instantie naar zocht, maar misschien wel het proberen waard :) ik stuur je een PB!

Ik ga even verder kijken en zoeken naar de andere modellen die jullie noemen. Thnx voor de suggesties.

Edit: ja klopt, ik ben een vrouw :)

Ga zoals Tiny-M zegt inderdaad niet voor te slap. Leuk voor één à twee seizoenen, maar daarna ben je er al uitgegroeid. Als je techniek verbetert gaat je snelheid haast automatisch omhoog.

@novo, ga eens naar een indoorbaan en ga gewoon wat boardjes testen, dan voel je van zelf wat lekker rijd en welke niet je voorkeur heeft, er zijn genoeg dames boards

Plaats een reactie