Wat is jou spectaculairste lift?

Wat is jou spectaculairste skilift? Ik trap af met de Zugspitzbahn in Ehrwald!

Verkeerde link

Den teleski naast de cascade piste in Valloire is echt de hel. Niet geprepareed, sporen, ijs, harde snokken, slechte paddestoelen, steil en ver van de pistes als je op het verkeerde moment valt :D

Ook de setaz stoeltjeslift in de buurt is er me een. De lift komt uit 1951 en komt uit een schuur en doet enorm veel zeer aan je gat :D

De lift naar de Dachstein vanuit Ramsau is ook een lekkere, de Corvatschbaan, 2e deel in St Moritz en de 3S bahn in Kitzbuhel zullen ook geen favorieten zijn voor lijders aan hoogtevrees.

@Cees: Dat is nog eens een lift! Lekker snel, maar wel 99% kans op een nekbreuk. :P

Mijn favoriete liften:

  • Lessieres Express (stoeltjeslift gaat over een bergtop heen in Val d’ Isere)
  • Gondelbahn Schönried-Rellerli (met geweldige achtbaan knik)
  • Waldecker Bergbahn (heerlijk ouderwets)

En houten kabelbaantjes in Zwitserland… met prachtig uitzicht!

Gers sleeplift in Flaine, zit naast de Zwarte Onyx. Ik zal wel korte beentjes hebben maar op een gegeven moment wordt de afstand tussen kabel en ondergrond wel erg groot. Skitjes komen dan los. Verder is hij erg lang en soms flink stijl.

@Mathijs

De Setaz-stoeltjeslift in Valloire: bouwjaar 1975, lengte 1124m en snelheid 2,5m/sec.

@frans,
Die waldeck bahn is echt een mooi stukje nostalgie.
zo daar ook de reisseckbahn met kabel erg mooi en ondertussen oude techniek.
maar het werkt goed!!!

Loat goan

@Frans: Mooi filmpje, in Uri staan er nog wel meer van dat soort. :)

@Anoniem: Ik had ergens 1951 gelezen, maar dat kan ook zijn, ik zal het nog eens natrekken :)

@Fiseler: Dat laatste deel van de Reisseckbahn door die tunnel met dat oude speelgoedtreintje is toch wel onverwacht, het eerste deel is ook heel steil.

@Frans: Uri heeft er heel veel inderdaad. Ik heb ze voor circa 50% gehad. ;)

@Frans: Respect dat je ze allemaal overleeft hebt :D
Ook leuk dat je op jezelf antwoord (@Frans) :D

@frans ik word helemaal lyrisch als ik die houten lift en die houten huizen boven zie,
Daarom zal ik ook nooit naar een frans betondorp gaan(:-)
Nou ja als ik er toevallig in de buurt ben wel, maar dan alleen om des te meer voor dat andere te kiezen

@ Cees

Jammer dat je alleen betondorpen in frankrijk kent ;-) Er zijn namelijk heel wat authentieke skidorpjes in Frankrijk echter zijn er daar geen nederlandse touroperators of boekingsbureaus… vandaar weinig nederlanders, eigenlijk ideaal!

@peter, blijft dat franse betondorpen me niet trekken,
Maar inderdaad onbekend maakt onbemind,
Elders in dit forum is er wel een opsomming van die authentieke dorpjes, en dat kan me helpen als ik er in de buurt ben in de zomer om eens sfeer te gaan proeven

Klopt die betondorpen geven niet veel charme, maar zijn ook gemaakt voor de wintersport, geen oud dorp of iets dergelijks…
Ga zelf altijd in mooie authentieke dorpjes met charme skien (waar er na het skien door oude herders op alpenhorns worden geblazen :P), zoals Areches in het beaufortain. Al vaak in Oostenrijk geweest zowel winter als zomer, maar vind het echte alpengevoel daar ontbreken. Normale huizen in platte dalen, geen echte bergdorpjes, vind ik jammer… Dit vind je wel terug in frankrijk, zwitserland, italie…

@Peter: Er zijn inderdaad ook wel mooie dorpjes in Frankrijk maar het zijn meestal schaarse uitzonderingen op de regel. Bonneval sur arc, Aussois, Briancon. Het is maar goed dat de touroperators het nog niet zo goed kennen daar.

Bonneval sur arc heeft een klein skigebied (± 25km) maar is wel open tot mei. Het heeft vooral een prachtig dorpje.

Het is gewoon wel zo dat Zwitserland het mooiste is op dat gebied. Er zijn delen van Zwitserland in de Alpen waar er nog niet zoveel skitoerisme is maar waar er veel charmante bergdorpjes zijn (Uri, Glarus, Schwyz, Ticino,…), in de andere kantons vind je er ook veel.

Na Zwitserland komt Oostenrijk op dat vlak, dan Italië en uiteindelijk Frankrijk

3 dorpjes? waaronder 1 al heel bekende…

Mijn volgorde zou zijn: Zwitserland, Frankrijk/italie, Oostenrijk…

De lift in Tignes naar Le Spot.

De sleeplift (die soms ligt naar beneden gaat) om van de Paznauer Taya in Ischgl naar het dal te skien, zeker na enkele ‘weissen’…

Val D’isere:

Paradiski: (Vanoise express)

Alpe d’Huez:

Even lekker uitwaaien:

Mooie rails:

Zit die kabel nog wel vast :P :

Zelfde als hierboven maar dit is wel de ziekste lift denk ik:

Ik ben vorig jaar juni in de Peak2Peak geweest, het is echt gruwlijk dat je van de ene bergtop naar de andere bergtop gaat dwars over het dal. :)
Je stap in een grote cabine, je hebt ook 2 cabines waar een glasplaat in de vloer zit zodat je naar beneden kan kijken… brrr.

Hij is 4,4 km lang op het het hoogste punt hang je 436 meter boven de grond! echt onwijs hoog. Ook staan er op deze hele afstand maar 4 liftpalen, 2 aan de ene kant en 2 aan de andere kant. Tussen de 2 dalpalen zit 3024 meter zonder paal en dan heb je echt het idee dat je zweeft :D je hoort ook geen verkeer beneden je en heb wel een mooi uitzicht.

Ze hebben het heel handig aangepakt door de Inukshuk (Olympische Spelen mascotte/teken) aan de Blackcomb Mountain kant te zetten zodat iedereen die met die steen op de foto wil met de Peak2Peak moet, of een onwijs stuk moet klimmen/wandelen.

Ook is het totaal niet eng om in deze lift te zitten. Maar dat kwam mischien ook omdat het een Doppelmayr lift is… de lift naar de Peak2Peak toe is enger. Dat is een simpele 4persoons gondel (ik geloof merk Poca)en hing een heeele tijd op een hoog stuk stil en was maar aan het schommelen.

Als je in Whistler ben zou ik deze lift zeker niet overslaan. Het is een ware attractie :)

Never eat the yellow snow

Niet direct een skilift (alhoewel er boven wel geskied kan worden) maar de Jungfraujoch baan van Kleine Scheidegg naar Jungfraujoch/Top of Europe is toch ook wel een heel spectaculaire. Grotendeels zie je niets, maar als het treintje even stopt en je kunt naar de uitzichtpunten in de berg, besef je wat voor een unieke "lift" dit is. Het is wel een ontzettend dure lift.

Ik stel voor alle berichten moeten zijn voorzien van foto’s of filmpjes…

Leuk allemaal die berichtjes, maar als je steeds 10minuten moet googlen om er achter te komen wat iemand bedoeld, dan is de lol er gauw vanaf.

Eigerwand station:

http://youtu.be/1fVZAyQBkwg

Eismeer station:

http://youtu.be/5btVCwrFehM

De lift met de naam "lac noir" op La Masse in Les Menuires. Hij gaat over een zonk waardoor je op een bepaald moment wel heel hoog boven de grond hangt en dat in een typische, antieke, vooroorlogse Franse stoeltjeslift :p

Iemand bekend met deze?

http://youtu.be/_MYmniEupIQ

Dit vind ik persoonlijk niet zo…

Plaats een reactie