Iran

Wie is er al in Iran wezen skiën? Buiten de verouderde liften, hoe is het daar? Is het gebied vrij eenvoudig te bereiken, of is dit ook een avontuur op zich? Verblijf, eten, contact met de bevolking, hoe gedragen vrouwen zich daar best, is er een organisatie dat daar naar toe gaat??? Alvast dank!

Waarom zou je naar Iran willen?

Ik heb daar ooit eens een groep horen over vertellen. Ik heb geen gegevens van die mensen.
Dus zou nu bevestiging willen van hun verhaal. Het zou daar echt fijn skiën zijn!
Bergen van meer den 4000 m enz

ik heb gelezen over een groep snowboarders die naar Iran is gegaan.
Een ervan zou Friso Huismanvan website dutchsnow.nl zijn.
misschien kan je hier om info vragen.
succes

Hartelijk dank vr deze info, ik zoek het op!

Ha,

Ook Ronald Naar is reeds in Iran wezen skiën, via zijn website kan je hem vast om info vragen. Ik denk dat een paar toerlatten wel uitkomst bieden om lekker te skiën in dat land…

Rogier

Hoi, er gaan zelfs georganiseerde reizen naar toe! Kijk maar eens op http://www.persianpowder.com. Een goede vriend van mij heeft dit georganiseerd. Misschien gaan ze volgend jaar wel weer!

Ben er met kerst 2001 geweest.
Inderdaad oud spul. Erg goedkoop, erg droge sneeuw, alles op grote hoogte. De temperaturen zijn toch wel redelijk hoog dus het is niet zo dat je weken lang met 1 goede dump kan doen.

Er zijn 3 gebieden in de buurt van Tehran. Dizin (is het grootste met een cabinebaan), Shemshak (kleiner maar meer uitdaging qua terrein) en Tochal (toen ik er was lag daar geen sneeuw.)

Dizin is de winterse hang-out van de rijken in Tehran. hier kunnen meisjes vrij ongestoord met jongens omgaan. De kleding is korter (geen lange gewaden tot over de knie voor de dames) en soms lijkt het wel of iedereen alcohol drinkt. In ieder geval kreeg ik vrijwel elke keer dat ik in de cabinebaan stapte alcohol aangeboden van de mensen waar ik mee in de lift zat. Bij de cabinebaan was een gescheiden lift rij voor vrouwen (erg kort) en mannen (erg lang). Uiteindelijk stap je dan wel weer bij elkaar in het bakje??!!
In het plaatsje Dizin kan je vrij gemakkelijk een huis huren, maar je moet dan wel een auto hebben om bij d elift te komen. Je kan ook in 2 uur vanuit Tehran er naartoe rijden. Op het parkeerterrein bieden een aantal mensen hun dinesten aan om je ski’s naar de sneeuw te dragen. Moet je zeker doen!
Het skigebied heeft best wel wat te bieden en je kan je er zeker een aantal dagen vermaken, maar staat in geen verhouding tot skigebieden in de alpen.

Shemshak is veel kleiner, met maar 4 liften maar biedt wel de mogelijheid om met een beetje hiken echt geweldig terrein te bereiken. Als je dat leuk zoekt en couloirs en clifjes leukt vindt dan is Shemshak waarschijn lijk beter dan Dizin. Verder is er niet zoveel te vinden aldaar.

Als je echt van skitouren houdt dan kan je proberen Mt. Damavand te bedwingen 5400m. Deze slapende vulkaan is overal heel goed te zien. Erg indrukwekkend.

Al met al skien in Iran is een ervaring, maar dat is Iran hoe dan ook.

Shemshak

Plaats een reactie