Mondaine skioorden

Het was in Alpe d’ Huez en op het terras zaten van die dames in bont: je kent ze wel; te blond, te oud, te veel juwelen en te fel skipak.
En daar belandde ik midden tussen…
Een door de grond zak momentje… ;-)

Ruud op 11 nov. 2011 23:23

Quote uit een ander topic,
Ik ben er zelf niet geweest,maar krijg de indruk, dat oorden als Lech, Zermatt, Kitzbuehel etc. Wel zulke oorden zijn met veel sportwagens en dames in bontmantels en zo,
Klopt dat of is dat overdreven? Wie kent dit uit ervaring?

Courchevel is hét dikke nekkeskioord bij uitstek!

Toen ik er enkele jaar geleden was (weliswaar in Les Menuires,het krottengedeelte van Les3Vallees :p) logeerde niemand minder dan David Beckham net een weekje in Courchevel. Bleek dat die oetlul niet eens mocht skiën, het stond namelijk in z’n contract…

Ischgl valt goed mee. Ik ben er vorig jaar met Pasen geweest en het is chique maar ik ervaarde het niet als mondain. Volgens mijn vader is het afhankelijk van de periode, met kerst zou de sfeer er helemaal anders zijn. (lees: veel meer rijke Russen)

St. Moritz, daar kan het er ook bont aan toegaan.

Je hebt ook een bontgezelschap in Crans-Montana

In St. Moritz zie je beneden in Corviglia veel knappe mensen met hele dure skipakken staan. Als je op de piste staat merk je die niet meer op.:D Wel veel mensen met bont.

Een jaar of 18 geleden vond ik Seefeld behoorlijk Mondaine! Ik was daar met mijn ouders. We zouden eigenlijk naar het kleine plaatsje Kirchberg gaan, maar door een overboeking kwamen we in Seefeld terecht.

Daar liepen dus echt mensen rond in bontjassen. Mijn zus en ik hadden van die afschuwelijke skipakken, nog jaren 80 stijl, en idem oude, fluorescerende gele ski’s en kwamen in een klasje met koters die allemaal nieuw, duur spul hadden. Dat hebben we geweten ook! Wraak was zoet toen we aan het einde van week een wedstrijd hadden. Bij het uitreiken van de prijzen vroeg zo’n pesterig jongetje aan me of ze me vergeten waren, omdat ze mijn naam nog niet hadden genoemd… En vlak daarna werd ik genoemd om de 1e prijs op te komen halen. De uitdrukking op het gezicht van dat ventje vergeet ik echt nooit meer :). En hij mompelde nog zoiets als dat het er helemaal niet snel uit had gezien en of ze geen fout hadden gemaakt ;P.

Procrastinating

Die tekst over het mondaine karakter van Ischgl is echt tenenkrommend. Schrijver moet iemand zijn die vooral ook zichzelf heel erg mondain vindt…

"Hieronder enkele feiten waarom men Ischgl volgens mij mondain mag noemen.
Ischgl is inderdaad toonaangevend met betrekking tot luxe en mode, dit kan je ervaren in het volledige dorpje.
Je kan er enkele super de luxe hotels terugvinden met trendy inrichting. Mooie voorbeelden van luxe hotels zijn: Trofana Royal en Madlein."

http://www.ischgl.li/index_Ischgl_mondaine_luxe_trendy_exclu…

Ischgl is New Rich, en heel erg plat. (afgezien van de bergen :-)
Niet meer, niet minder

Ik vind Ischgl ook niet mondain. Wel ontzettende kermis na het skiën.

Wengen kan ook wel als "madammen met unne bontjas skidorp" betiteld worden. Wel erg mooi daar :)

Cortina d’Ampezzo is ook zo’n plek waar je geweest moet zijn als je mondain wilt doen.

Courchevel idd, voor de nieuwste mode op het gebied van bont moet je daar zijn. Zo spotten wij daar 2 jaar geleden een bontrok!
En het gehalte blonde russchische bimbo’s die van top tot teen in Chanel (dus niet alleen de skikleding maar natuurlijk ook je ski’s, helm en stokken!) met priveleraar trachten te skien is daar ook enorm ;)

Vind zelf Chamonix ook wel mondain, maar dan op een leuke manier. Chanel meets Peak Performance zeg maar :)

Winter is coming

Oeps, russische bedoel ik…

Winter is coming

Ik kom graag in Lech. Natuurlijk is dat mondain, maar ik stoor me daar niet aan. Juist leuk: charmant dorp, overal bontjassen (maar die mensen skiën niet, dus de pistes zijn rustig!) en heerlijk eten & drinken op de vele terrasjes.

Geen probleem wat mij betreft!

Tsja… Kitbühel

Zeker wat bontjassen te vinden… Maaar ook wel wat vergane glorie denk…

Overigens een heerlijk skigebied vind ik…
We komen regelmatig in kirchberg en dat is toch wel het andere uiterste denk… Je moet er van houden hahaha

Maar goed, als we ons alle een beetje gedragen hoef je toch geen last van elkaar te hebben toch…

Overigens tijdens de beruchte afdaling in Kitzbuhel loopt ongeveer half oostenrijk uit!!! Ik heb in mijn leven nog nooit zoveel beschonken mensen bij elkaar gezien… Het zou mondain moeten zijn dan, maar daar is dan op veel plaatsen niet veel van terug te zien… hahahah

Let it snow, Let it snow, Let it Snow!!!

ik vond gstaad ook wel een redelijk bontjassen dorp.

In Zermatt vindt je geen sportwagens:P, het hele dorp is autovrij! bontjassen zeker wel, net als al die horloge winkeltjes in zulke dorpen!

Ik denk dat St. Moritz toch wel een van de meest mondainste plaatsen is van de alpen. Hier heb je misschien niet zo veel beroemdheden, maar wel veel Russische miljardairs. Verder zijn er natuurlijk nog Gstaad, Courchevel, Zermatt, Verbier, Lech, Val d’Isère enz. Eigenlijk zouden we een soort top 5 of 10 moeten maken van ‘meest mondaine wintersportplaatsen’

Inderdaad, Val d’Isère hoort er ook in thuis. En Madonna di Campiglio niet te vergeten.

In Frankrijk is Megeve het meest mondaine dorp… Alleen maar dure hotels en een chaletje kost al gauw 3/4 miljoen… Verder vind je er chanel, gucci winkels en nog wat van zulke merken…
Vaste stek voor de franse jetset…

Dit geeft al een aardig overzicht:

http://www.bestofthealps.com/en/

Zermatt, Crans-Montana, Jungfrau Region, Gstaad, St. Moritz, Lech… Ze hebben allemaal wel wat weg van mondaine skioorden. Ook Samnaun wordt tegenwoordig steeds meer een plek voor de happy few, alhoewel zich dit met name in de zomermaanden uit.

Zullen wij ons als WS maar tot the happy many rekenen :-)

@Frans: de Jungfrau regio is (wat betreft patserige skiers) erg modaal vergeleken met de andere genoemde regio’s. Alleen Grindelwald heeft sjieke winkels, Wengen is redelijk modaal (kleine winkelstraat met de normale winkels die je in elk skiegebied ziet). Een betaalbare skipas en normale prijzen in restaurants. Op de pistes van de Jungfrau regio zie ik zelden patsers. Geen enkele bontjas gezien na 5 vakanties in de regio. Verder een topgebied met lange historie!

Wat betreft landschap en pistes is de Jungfrau regio wat mij betreft een veel betere keus dan de dure steden zoals St Moritz en Crans Montana. Vooral Crans Montana is een goed voorbeeld dat een dure woonlocatie niet hetzelfde hoeft te zijn als een top skilocatie. Als ski resort is Crans Montana mijn inziens eerder middelmaat dan top. Dat er rijke Zwitsers wonen heeft vooral te maken met de nabijheid van hun werkgelegenheid.

Heeft iemand Verbier al genoemd? Erg mooi gebied met een handjevol hotels en vooral veel verhuur van Chalets. Enige plek in Zwitserland waar dronken Engelsen op straat mogen schreeuwen (argh! mijn hotel zat tegenover een pub!). Ik heb voor veel geld dubbelgevouwen gelegen in een driesterren hotel, maar het is absoluut een top skigebied, ook voor matige skiers zoals ik.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Oh ja, Verbier is rijkelijk gevuld met patserige Russen en Engelsen, maar dit overheerst gelukkig niet. En een handjevol schreeuwerige bekakte Nederlanders.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@ Constant: Crans Montana is inderdaad overrated. Wat mij betreft matig skigebied wat me niet kan bekoren. Jungfrau Region is erg mooi qua natuur, heerlijk die enorme wanden en gletsjers. Alleen het skiën vond ik ook een beetje tegenvallen. Naar Grindelwald ski je eigenlijk over 1 grote flank naar beneden, de lift terug is of een treintje of een gondeltje wat er erg lang over doet. Naar Wengen moet iedereen door het Kanonnenrohr, je doet dus elke keer hetzelfde stukje. Ook vanuit Wengen terug omhoog is of een treintje of een gondel naar Mannlichen. Beetje hotel is in Wengen bijna niet te betalen, ik sliep in het Sunstar hotel en zag toch aardig wat foto’s hangen van beroemdheden (dus vandaar dat ik het mondain vind). First gebied in Grindelwald is daarentegen wel leuk maar ook gezien na een dag.

Heeft iemand Verbier al genoemd?

Constant op 13 nov. 2011 11:20

Ook Saas Fee krijg ik in dit topic nog niet ge-control-F’d. Ik ben daar één keer in de zomer geweest en vond het daar ook een redelijk decadente poppenkast.

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

Gstaad…! Ik ben al op veel plekken geweest: Kitzbuehl, Verbier, Villars, Courchavel en nog wel meer van dat soort dorpen, maar Gstaad sloeg werkelijk alles. Het is drukker in het dorp dan op de pistes en er zijn werkelijk alleen maar bondjassen en Porsches & Ferrari’s waar de ski’s op het dak gemonteerd zijn.
Lech vorig jaar was ook aardig mondain, maar te klein. Maar ook dat zitten ze niet in de slappe was.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

dat=daar

Even a bad day skiing is better then a good day at work

is het overigens niet zo dat zwitsers sowieso meer klasse en degelijkheid uitstralen en dat daarom de dorpen ook al snel een redelijk chic of, zo u wil, mondain karakter hebben?

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

Ook Saas Fee krijg ik in dit topic nog niet ge-control-F’d. Ik ben daar één keer in de zomer geweest en vond het daar ook een redelijk decadente poppenkast.

Frank op 13 nov. 2011 13:01

Dat ben ik toch niet met je eens. Ik ben daar afgelopen zomerook geweest om te wandelen en te bergklimmen, maar decadent was het zeker niet. Duur wel, maar dat is overal in Zwitserland zo. Vergeleken met Zermatt komen er in Saas Fee juist heel veel mensen voor de sport en niet voor de poen.

Don`t eat yellow snow

Ik wil een ski-jas van bond met achterop de Tekst, "ik ben CO2 neutraal"

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Plaats een reactie