Live Verslag Val Tho

Vanmiddag zijn we op pad gegaan richting Val Tho. Via Antwerpen en Brussel, tanken in Luxemburg in Metz beland.

Metz is een mooie stad. We zitten nu in Restaurant des Roches aan het water (geloof de Moezel). Net Gabiloud rotti en groute d’herbe gegeten. Mijn Frans reikt niet verder dan merci en au revoir, dus ik had geen idee wat ik nou gegeten heb. Overigens wel erg lekker.

Ik mag hier even gebruik maken van het internet. We gaan nu verder richting Val Thorens. Vannacht stoppen we nog voor een korte nachtrust bij een formule 1 of dergelijke.

Wat ik nog niet heb kunnen regelen is een soort van journalistenpas van winetrsporters.nl en een soort van aanbevelingsbrief in het Frans, zodat we een soort van alibi hebben om het skigebied wat eigenlijk morgen open zou gaan toch te kunenn bezoekn.

Ik heb wat hardcopy’s van de forumpagina’s gemaakt en de weblog die over Val Thorens gaan, zodat mijn verhaal wat overtuigender is. Het idee is om een verslag te maken voor de aankomende Dutch Week en dat veel Nederlanders en ook Belgen twijfflen of ze nog langs gaan.

Vroeg in de ochtend als we wakker worden in het hotel zal ik nog een keer inloggen en journalistenpas + aanbevelingsbrief printen (printer + laptop hebben we bij ons).

Morgen laat ik meer van me horen.

Groeten van Paul E op weg naar Val Tho…

Eerste vraag is nu of ie niet gewoon achter z’n pc thuis zit.

huh? Je hebt de pas en brief nog niet geregeld maar morgen print je ze alvast uit?

goede reis Paul(tj)E!
Doe ook Alain de groeten van me, mocht je hem tegenkomen…
heb je al een helicopter geregeld?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Paul, je hebt het over -we-'bedoel je daar je vrouw en dochter mee of de vietnamese vriendin die je wilde laten staan voor de zus van…?
Je kunt ook een pm geven hoor, als je het idee hebt, dat je vrouw ook meeleest op dit forum…
Wens je verder een goede reis en behouden aankomst en veel skiplezier in de indoorhal,
Doe je de lui van rtl5 ook nog de groeten?
Ze hadden vorig jaar toch zo’n leuke uitzending gemaakt, je mag ze nog wel een compliment aanbieden namens ws, want we waren het vorig jaar allemaal erover eens dat ze toen een onovertroffen nivo gehaald hebben…

In het land van je Vietnamese vrouw had je een perskaart en aanbevelingsbrief moeten regelen. Daar koop je ze samen voor 4 euro. Iets voor je volgende bezoekje daar :)

Toch wil ik je helpen. Hieronder mijn oude perskaart. Die heb ik ooit in het land van mijn Thaise vriendin laten maken. Hij is toch al vals, dus vervals 'm nog wat meer. Alleen je naam moet je nog even invullen. Ik kom niet verder dan Paul E:

null

Die aanbevelingsbrief kan ik zo snel niet vinden. Als ik die later nog tegenkom zal ik die ook even plaatsen. Veel plezier et bonne route.

Na een lange rit zijn we diep in de nacht neergestreken in Lyon in een formule 1 hotel. Zometeen vertrekken we richting Val Tho.

Gelukkig mag mijn vrouw ook rijden en tijdens haar deel van de rit heb ik nog een aanbevelingsbrief in het Engels opgesteld. Deze laat ik vertalen in Google Translate in het Frans.

Martijnski, bedankt voor de perskaart. Ik pas hem wel aan met een groter formaat avatar en ik haal het woord fotograaf weg. Ik heb alleen maar een rits-rats-digitaal cameraatje bij me vandaar.

Misschien eind van de dag een update. Bye.

ik heb geen berichten gehoord over files in Frankrijk, dus onze zeer gewaardeerde reporter zal toch onderhand wel op de plaats van bestemming aangekomen zijn?
ik hoop ook geen autopech?

geen files maar…
http://www.vwkweb.nl/cms/index.php?option=com_content&ta…

o o o als dat maar goed gaat

Wss gwn martijnski die paultje wou verrassen door met zn boels-sneeuwkanonnen alles wit te gaan spuiten. Wederom heeft hij het hendeltje "sneeuw" niet gevonden :p

Beste harde&softe-kern-stube-leden,

Ik heb slecht nieuws en goed nieuws:

Om met het slechte nieuws te beginnen. We zijn opgepakt door de skipolitie van Val Thorens en hebben een levenslange skiontzegging voor Les Trois Vallées aan onze skibroek hangen.

Het goede nieuws is dat – zoals wij het hebben kunnen inschatten – de opening van de aankomende Dutch Week niet in gevaar is.

Na een korte edoch verkwikkende nachtrust vertrokken wij monter vanuit Lyon richting Val Thorens. Gedurende de rit genoten mijn vrouw en dochter van een verkwikkende ’ochtendrust’.

Even voor tien uur in de ochtend meldde ik mij met perskaart en aanbevelingsbrief bij de directie van Val Tho. Geduldig in mijn beste Engels, en doorspekt met enkele woordjes Frans (om mijn goede wil te tonen), legde ik uit dat in de Nederlandse en Vlaamse skicommuniteit grote onrust was ontstaan of de Dutch Skiweek wel doorgang zou vinden.

Als afgevaardigde van Wintertsporters.nl en getooid met drie balkjes (hartelijk dank Cees dat je dit gisteravond noch hebt kunnen regelen met de admins) had ik schijnbaar het (be)nodige(de) decorum om de heren en dames met de alom bekende Franse slag(vaardigheid) een tour des pistes in elkaar te laten zetten.

Rond half elf parkeerden wij onze lichtblauwe Fiat Panda in het zicht van de webcam op de piste (zie hieronder in de rechteronderhoek):

null

Na een rondleiding van een klein uurtje waarbij de werking van de sneeuwkanonnen en sneeuwlansen werd uitgelegd konden we plaatsnemen in de pistenbully en werd begonnen met het sneeuwvrij maken van de asfaltweg:

null

Het was leuk om eens een keer in een pistenbully te zitten. Martijnski ik kan het je niet genoeg zeggen, probeer het uit in Zermatt als daar bent (het is daar geheel gratis).

Van de chauffeur kregen we te horen dat het een beetje rommelt in de directie van Val Tho. Door onderlinge naijver is te laat begonnen met de productie van kunstsneeuw waardoor dit weekend niet het openingsweekend is geworden waar menig skiliefhebber op had gehoopt. Naar alle waarschijnlijkheid kan de algemeen directeur z’n snowboots pakken. Dus Simon stuur een open sollicitatie met een aanbeveling van ons (de harde kern) en de admins en grote kans dat je er een leuke job aan overhoudt.

null

Het sneeuwdek van eind oktober dit jaar.

Na een eind omhoog te zijn gebullied en de nodige kunstsneeuwhopen te hebben verspreid kwamen we aan in een prachtig mooi besneeuwd berglandschap. Waar we toch wel veel skiërs tegen kwamen die nu al hun runs maken. Hier mochten we de bully uit en konden we gebruik maken van de stoeltjeslift die aan het proefdraaien was. We hebben een drietal exclusieve afdalingen kunnen maken.

De derde afdaling namen we in een andere richting en hier zag ik een webcam die met zwarte tape afgeplakt was en naar beneden was gericht. Jullie kennen mij als een behulpzaam persoon; zo heb ik Martijnski met de sneeuwkanonnen in Rotterdam bij HQ uit de brand geholpen, nadat hij met een lekke band langs de snelweg was gestrand. Ik heb dus staand op de schouders van mijn vrouw de webcam op wit gezet.

Verder afdalend tussen de ejaculerende kunstsneeuwlansen en een foto nemend van mijn vrouw en dochter, kwam er opeens een bende skiërs op ons af. Voor we het wisten zaten we in een James Bond-achtige afdaling.

null

Dochter

null

Enkele momenten voordat wij onze kraag werden gegrepen

Om het kort te houden; we zijn alle drie in de kraag gegrepen door wat later bleek de skipolitie te zijn en afgevoerd naar het bureau. Ik had niet aan de webcam mogen zitten en daarmee bedrijfsgeheimen van Val Thorens mogen onthullen. Verder kregen we nog een boete voor het foutparkeren op de piste. Onze auto was naar het politiebureau gesleept.

Een levenslange skiontzegging rijker + 163 euro sleepkosten en boete armer zitten wij inmiddels weer in ons hotel in Lyon.

N.b: Beste Niels, door alle consternatie hebben we niet de skihal van Val Tho kunnen bezoeken. Een welgemeend sorry, van mijn kant.

Wss gwn martijnski die paultje wou verrassen door met zn boels-sneeuwkanonnen alles wit te gaan spuiten. Wederom heeft hij het hendeltje "sneeuw" niet gevonden :p

Niels op 19 nov. 2011 18:43

:) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;) :) ;)

:)

geniaal! :)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Hoe is de nieuwe funitel?

Goed om te lezen dat mijn oude perskaart je toch nog een gratis pistebully ritje en wat exclusieve afdalingen heeft opgeleverd. Volgende keer wel je vingerafdrukken op de webcam wissen. Ze hebben 'm weer op zwart gezet maar er is toch wat van je achter gebleven:

null

Jammer van die levenslange ontzegging, maar er is nog hoop.

Zojuist van vrienden uit Zwitserland vernomen dat de stuwdam van Grande Dixence het heeft begeven. Val d’Hérémence is overspoeld door een enorme vloedgolf waardoor Les Collons en zelfs het onderste deel van Thyon 2000 totaal verwoest zijn. Het meest oostelijke en tot nu toe 4e dal van Les Quatre Vallees zal de aankomende jaren geen toneel gaan vormen van blijde wintersporters. Kreeg net ook al een aangepaste skimap toegestuurd:

null

Verbier en bondgenoten gaan een nieuwe naam voor hun gebied bedenken en het blijkt dat het huidige 3 Vallees geen patent op deze naam heeft aangevraagd. Verbier is aan het onderzoeken of zij deze naam nu kunnen gaan claimen. Dit kan dus wel weer eens een klassieke Zwitserland Frankrijk strijd gaan opleveren, het laatste woord hierover is nog niet gezegd. Misschien kun jij dan toch nog ooit in een 3 Vallees gaan skiën.

En als ik je nog een advies mag geven, zoek een hotelletje wat noordelijker dan Lyon. De vloedgolf verplaatst zich momenteel in westelijke richting door het Rhonedal richting het meer van Geneve. Daar zijn de tsunami alarm boeien al gaan loeien. De reusachtige watermassa die spoedig de oostkant van Lac Leman bereikt zal aan de westkant wederom een vloedgolf veroorzaken. Nu rijden dus, of een kamer op minimaal de 4e verdieping. Succes!

Ons hotel is helaas maar drie lagen hoog :( Maar nadat ik de alarmerende berichten van Cees had gelezen heb ik voor de zekerheid de drijvers en buitenboordmotor gemonteerd.

We verlaten het tot zinken gedoemde hotel. Ik log uit en wens ons zelf een behouden vaart:

null

Nb. Niels, sorry ik heb helaas geen tijd meer om je vraag te beantwoorden :(

Inderdaad, behouden vaart. Ik hoop verder dat je je lawine en tsunami pieps bij hebt, dan kunnen de dames van Boelswatch je eventueel vinden als het toch mis dreigt te gaan. Ze staan paraat en hebben hun piepsen al op ontvangen ingesteld:

null

Mooie auto trouwens. Ooit reed ik ook een Fiat Panda. Maar de associatie met m’n achternaam en de gebruiksaanwijzing die ik niet begreep heeft me toen doen besluiten het bakkie te verkopen. Nu ik jouw foto zie begrijp ik pas waar dat ene knopje voor diende.

"PaulE via Iphone 19/11/2011 23.46"

Tôi là vợ của Paul. Paul ngồi phía sau bánh xe và không thể viết. Tất cả mọi thứ nổi tốt. Chả giò bị ném xuống biển. Con gái trượt tuyết nước phía sau gấu trúc này.

"PaulE via Iphone 19/11/2011 23.50"

Tuần tới Val Thorens Hà Lan trong tuần trượt tuyết không còn?

Ee 132 temp op de zijkant van je panda paultje, een gepersonaliseerde amfibiewagen heeft altijd al uitstraling gehad op het andere geslacht…

"PaulE via Iphone 19/11/2011 23.57"

Chúng tôi đi thuyền đến Địa Trung Hải. Mayday. Mayday.

Bạn quá cẩn thận. Nếu bạn đang đi về phía bắc, làn sóng quyền. Vành đai để cổ tay và băng tay. Cửa sổ chỉ mở cửa khi xe là hoàn toàn chết. Vòng tròn rộng lớn hơn xung quanh cực trượt tuyết của bạn, nếu không họ biến mất trong nước. Chok dee.

Tôi có nghĩa là cửa sổ mở khi xe đi xuống. Nếu xe đang làm không có gì là quá muộn.

"PaulE via Iphone 20/11/2011 00.09"

Chúng tôi vẫn đi thuyền đến Địa Trung Hải. Hoảng sợ là ít hơn. Xe bị hư hỏng nặng. Ryanair bay từ Marseille vào ngày mai để Eindhoven.

hiển thị cho paul:

Ter hoogte van het Massif Central is er voor jullie nog een mogelijkheid om aan deze watermassa te ontsnappen.

Knoop alle kleren aan elkaar en werp dit lint in de richting van m’n kennissen die op NLP (Nieuw Lyonnais Pijl, waar jullie nu op drijven) staan te wachten ter hoogte van Le Puy-en-Velay. Ze zullen 3x seinen met hun zaklampen.

Volgens de laatste gegevens stromen jullie daar precies langs.

Volgens betrouwbare bron: Reuters,
De modderstroom die in frankrijk op gang gekomen is, is oostwaarts afgevloeid, en nu kampen de buurlanden met de overlast, verschillende berichten van mensen in nood worden van daar ontvangen, helaas is de google vertaalmachine niet in stat door overbelasting om ons te vertelen hoe erg de situatie ter plekke is, en ook helaas kunnen we u geen beelden vertonen van de boelse piepsen die naar slachtoffers zoeken,
Zodra we meer weten wordt u op de hoogte gehouden…

De spanning,
In staat
Vertellen
Zolang de hqwsadmins een correctiefunctie blijven saboteren, blijven dit soort dingen steeds weer opduiken

"PaulE via Iphone 20/11/2011 00.20"

Paul đã đọc nó quá muộn. Bỏ lỡ cơ hội. Chúng tôi chỉ chiến đấu một con gấu bắc cực với 1,94 mét. Điều này chịu đã trốn thoát khỏi sở thú.

"PaulE via Iphone 20/11/2011 00.25"

null

Is Niels toch ook stiekum meegegaan naar Valtho? Of is dit het beeld van de modderstroom die het natuurreservaat bereikt heeft? Bij gebrek aan een goede vertalmachine op de ipad zal dit voorlopig nog een onopgelost raadsel blijven…

không được sợ hãi. Đây gấu Bắc cực đang diễn ra với cha và mẹ đến nhà thờ lúc 7 giờ tối. Các cực trượt tuyết đặt trong miệng của mình

"PaulE via Iphone 20/11/2011 00.46"

Mijn Vietnamese vrouw en ik zijn van plaats verwisseld.

We zijn in rustiger tsunamiwater terecht gekomen. Ik zit te trillen van de spanning na de aanval van die uit de dierentuin ontsnapte ijsbeer.

De dames van Boels hangen nog steeds op hun (water)ski’s achter de Panda en hebben behendig als ze zijn gelukkig geen verwondingen opgelopen van ronddrijvend wrakhout en de ijsbeer.

Even was er sprake van een mayday situatie en dreigden we kopje onder te gaan, gelukkig heeft Martijnski de ernst van de situatie erkend en heeft in het Vietnamees instructies gegeven, die zij dan weer aan mij in het Engels vertelde.

Kan iemand uitzoeken of Ryanair nog vliegt van Marseille naar Eindhoven (blijft het vliegveld open en zo ja wat zijn de vertrektijden)?

We varen met een snelheid van 10 knopen. Dit zien we aan de aan elkaar geknoopte kleren die we op advies van Martijnski (helaas te laat) naar de door hem opgetrommelde redders probeerden te gooien.

Tot zover de update van de in geshockte gezondheid verkerende ondergetekende, zijn vrouw, dochter en de Boelsgirls.

Ik sluit nu af om de batterij van mijn iPhone te sparen. Goedenacht.

Plaats een reactie